Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Kępicach
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

Protokół z Komisji Rewizyjnej z dnia 03.04.2007 r


PROTOKÓŁ

Z POSIEDZENIA KOMISJI REWIZYJNEJ

RADY MIEJSKIEJ W KEPICACH

Z DNIA 3 kwietnia 2007

Posiedzeniu przewodniczył:

Pani Maria Zegadło

Przewodnicząca komisji

Obecni na posiedzeniu członkowie komisji wg załączonej listy obecności -załącznik nr 1

Porządek posiedzenia:

1.Przygotowanie dokumentów do wniosku absolutoryjnego:

a)analiza wykonania budżetu gminy Kępice za rok 2006

b)kontrole inwestycji gminnych przeprowadzonych przez komisję

c)opinia w sprawie wykonania budżetu za rok 2006,

d)wniosek o udzielenie absolutorium

Ad 1 a)

Komisja Rewizyjna przeanalizowała sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2006:

Załącznik nr 1 - Wykonanie dochodów za 2006rok.

Załącznik nr 2 - Wykonanie wydatków za 2006 rok.

Załącznik nr 3 - Dochody i wydatki zadań z zakresu administracji

rządowej zleconych Gminie za 2006r.

Załącznik nr 4 - Dotacje z budżetu Gminy za rok 2006

Załącznik nr 5 - Wykonanie przychodów i wydatków zakładów

budżetowych za rok 2006.

Załącznik nr 6 - Wykonanie dochodów własnych i wydatków nimi

pokrytych za 2006r.

Załącznik nr 7 - Wykonanie przychodów i wydatków Gminnego

Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki

Wodnej za 2006r.

Załącznik nr 8 - Wykonanie wydatków inwestycyjnych za 2006r.

Sprawozdanie z wykonania planu finansowego instytucji kultury za rok 2006 w tym:

Załącznik nr 1- Miejsko-gminny Ośrodek Kultury w Kępicach

Załącznik nr 2- Biblioteka Publiczna w Kępicach

oraz

Informację Burmistrza z zastosowanych ulg i umorzeń w 2006 roku wierzytelności do których nie stosuje się przepisów ustawy -ordynacja podatkowa.

Budżet Gminy na rok 2006 uchwalony został uchwałą Rady Miejskiej nr XLIII/278/2005 z dnia 29 grudnia 2005r.w kwotach:

Dochody - 19.767.113zł

Wydatki - 21.827.113zł

przychody - 3.020.000zł

rozchody - 960.000zł

W trakcie roku budżet Gminy uległ zwiększeniu z tytułu przyznanych dotacji, subwencji, środków z funduszy celowych oraz innych dofinansowań.

Po wprowadzeniu zmian uchwałami Rady Miejskiej jak i Zarządzeniami Burmistrza Kępic na dzień 31.12.2006 budżet zamyka się następującymi kwotami :

PLAN WYKONANIE(w zł) %

Dochody 20.045.945 20.107.456,81 100 ,3

w tym zadania z zakresu

administracji rządowej

zlecone gminie 3.748.067 3.610.057,23 96,3

Wydatki 22.348.321 21.408.356,35 95,8

w tym zadania z zakresu

administracji rządowej

zlecone gminie 3.748.067 3.610.057,23 96,3

Deficyt 2.302.376 1.300.899,54 56,5

.Wykonanie dochodów opisano w następujących grupach :

- dochody z podatków i opłat realizowanych bezpośrednio przez gminę,

- dochody realizowane przez urzędy Skarbowe,

- udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych ,

- pozostałe dochody własne

Dochody z podatków i opłat ogółem z odsetkami od nieterminowych płatności zrealizowano w kwocie 5.134.729,58zł co stanowi 101,7 % planu .

Wykonanie dochodów z podatków i opłat realizowanych bezpośrednio przez gminę w/g ustalonych stawek podatkowych przedstawia się następująco:

Roczny przypis podatku z odstekami 3.245.559,92zł

Zaległości z lat ubiegłych pomniejszone o nadpłaty 1.333.042,70zł

Umorzenia 51.561,90zł

Nabycie nieruchomości za zaległości podatkowe 97.941,90zł

Wpłaty podatków roku budżetowego i zaległość 2.990.267,77zł

Wpłaty odsetek od zaległości podatkowych 25.120,15zł

Saldo należności podatkowych na 31.12.2006 1.413.710,90zł

w tym zaległości 1.417.069,91zł

w tym zaległości z roku 2006 711.723,03zł

zaległości z lat poprzednich 705.346,88zł

nadpłaty 3.359,01zł

Zaległości bieżące z roku 2006 stanowią 21,9 % rocznego przypisu podatku i obejmują :

-podatek od nieruchomości - 677.757,07zł

-podatek rolny - 27.771,73zł

-podatek od środków transportu - 5.893,00zł

-podatek leśny - 301,23zł

RAZEM - 711.723,03

Komisja zwróciła uwagę na to, że zaległości podatkowe ulegały zwiększeniu w stosunku do roku 2005(dwóch podatników zalega z wpłatami na kwotę ponad 457.000zł.)

Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych :

Dochody z tego źródła zaplanowano na podstawie otrzymanej informacji z Ministerstwa Finansów. Wykonanie za rok 2006 w kwocie 1.856.539zł
tj.103,5 % planu. Wzrost wykonania o 62.576zł w stosunku do przewidywanej kwoty przez Ministerstwo Finansów.

Dochody ogółem w roku 2006 w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej zrealizowano:

1. powyżej planu o kwotę 202.668,09zł

w tym:

-dział 010 Rolnictwa i Łowiectwo o kwotę 100,289,58zł(dofinansowanie przejętej przez gminę infrastruktury od ANR 100.000zł-większe wpływy na rachunku w ostatnim dniu roku )

-dział 700 Gospodarka mieszkaniowa o kwotę 12.811,12zł(dochody z dzierżawy, sprzedaży, trwałego zarządu)

-dział 750 Administracja Publiczna o kwotę 348,67zł

-dział 756 Dochody od osób prawnych ,fizycznych od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej o kwotę 87.555,58zł

(udział w podatku dochodowym od os. fiz. 62.576zł, udział w podatku dochodowym od osób pr. 5.706zł)

-dział 758 Różne rozliczenia o kwotę 1.662,60zł

-dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska o kwotę 0,54zł

2. poniżej planu o kwotę 141.156,28zł

w tym:

-dział 852 Pomoc społeczna o kwotę 138.707,64 ( kwota ta wynika ze zwrotu nie wykorzystanej dotacji na zadania zlecone w wysokości 137.850zł oraz wykonania poniżej planu o 1.073zł wpływów z usług opiekuńczych oraz wyższe wykonanie wpływów zwrotu zaliczek alimentacyjnych o 215 zł)

-dział 801 Oświata i wychowanie o kwotę 2.284,80zł (dokonano zwrotu środków na dofinansowanie nauki j. angielskiego)

-pozostała kwota 163,84zł :dział 600 Transport i łączność

dział 751 Urzędy naczelnych organów

władzy, kontroli i ochrony prawa

dział 754 Bezpieczeństwo Publiczne i

Ochrona przeciwpożarowa

W trakcie roku budżet zasilony został środkami z zewnątrz .Pozyskanie środków z zewnątrz okazało się trudne z przyczyn obiektywnych, pomimo tego ,udało się zasilić budżet gminy po stronie dochodów o kwotę 1.046.084zł( między innymi na :dożywianie uczniów, wydatki inwestycyjne : Szkołę w Przytocku ,plac w Osiekach ,świetlice w Podgórach, boisko przy ZS w Korzybiu), co stanowi 5,2 % wykonania dochodów ogółem.

Wydatki ogółem zrealizowano w kwocie niższej od planu o 939.964,65zł

w tym:

1.wydatki inwestycyjne o kwotę 220.134,64zł

2.wydatki bieżące o kwotę 719,830,01zł

W niektórych działach klasyfikacji budżetowej przedstawia to się następująco:

-dział 010 Rolnictwa i łowiectwo o kwotę 63.500,65zł(nie zrealizowano wydatków w zakresie wykonania studium wykonalności oraz dokumentacji projektowej na kanalizację)

-dział 600 transport i łączność o kwotę 90.604,35zł (niższe wydatki remontowe i inwestycyjne oraz na zimowe utrzymanie dróg )

-dział 700 Gospodarka mieszkaniowa o kwotę 51.738,26zł (niższe wydatki geodezyjne)

-dział 750 Administracja publiczna o kwotę 104.536,98zł (niższa realizacja wydatków urzędu i promocji)

-dział 751 Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i ochrony prawa o kwotę 160,00zł

dział 754 Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona przeciwpożarowa o kwotę 67.354,50zł(w ramach planowanych wydatków inwestycyjnych na zadanie ”Budowa centrum ratownictwa w Kępicach wydatki w kwocie 30.000zł sfinansowano ze środków Zarządu Powiatowego OSP, ponadto przekazana darowizna w kwocie 18.466zł spowodowała oszczędności planowanych środków własnych )

-dział 756 Dochody od osób prawnych ,fizycznych od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem o kwotę 10.629,36zł

-dział 758 Różne rozliczenia (rezerwa ogólna) o kwotę 45.741,00zł

-dział 801 Oświata i wychowanie o kwotę 110.490,18zł (niższa realizacja wydatków inwestycyjnych : przebudowa i rozbudowa S.P. Przytocko o 26.798zł ,nie rozpoczęto prac przy obiekcie sportowym Gimnazjum w Kępicach 61.524zł, niższe wykonanie wydatków w zakresie dowożenia uczniów do szkół oraz na dokształcania nauczycieli)

-dział 851 Ochrona zdrowia o kwotę 5.029,62zł (niższa realizacja wpływów za zezwolenia na sprzedaż alkoholu spowodowała niższe wykonanie wydatków)

-dział 852 Pomoc społeczna 340.314,65 (w tym:74.144 zł to zabezpieczenie w trakcie roku środków na refundację osób zatrudnionych w ramach umów z PUP, oraz niższe wykonanie zdań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie o kwotę 137.850zł,dodatków mieszkaniowych o kwotę 36.114 i niższe wydatki jednostki OPS o 92,208zł)

-dział 900 Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska o kwotę 26.608,66zł(niższe wykonanie wydatków na oświetlenie).Z dodatkowych informacji uzyskanych od pani Skarbnik wynika ,iż wydatki bieżące na oświetlenie (energia) w mieście i gminie są niższe o 5.738zł w porównaniu z wydatkami roku poprzedniego.

-dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego o kwotę 10,546,53zł (niższe wykonanie w zakresie pozostałych zadań kultury)

-dział 926 Kultura fizyczna i sport o kwotę 12.657,19zł (niższe wykonanie wydatków w zakresie upowszechniania sportu realizowanych bezpośrednio przez gminę ).

Planowane wydatki zrealizowano do wysokości możliwości finansowych w ramach dochodów własnych i środków pozyskanych z innych źródeł. Na przestrzeni roku budżetowego wszelkie płatności gminy realizowane przez Urząd Miejski dokonywane były terminowo. Zaległości wymagalne wystąpiły jedynie w podległym zakładzie budżetowym ZEC w kwocie 131.729,19zł.

Komisja szczegółowo przeanalizowała przedłożone sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2006.Skarbnik Kępic obecna na posiedzeniu na bieżąco udzielała dodatkowych informacji i odpowiedzi na pytania członków komisji.

Z dołączonych do sprawozdania załączników wynika, że dotacje przyznane instytucjom kultury, zakładom budżetowym i stowarzyszeniom zostały wykorzystane w całości ,rozliczone zgodnie z obowiązującymi przepisami .

Komisja Rewizyjna zwróciła uwagę na załącznik nr 5 obejmujący wykonanie przychodów i wydatków zakładów budżetowych.

Zarówno Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej jak i Zakład Energetyki Cieplnej zrealizowały przychody poniżej planu i zamknęły rok budżetowy stratą i ujemnym stanem środków obrotowych .Analiza finansowa działalności zakładów budżetowych była tematem posiedzenia wszystkich komisji rady oraz sesji rady w miesiącu marcu br .

Stan zadłużenia na dzień 31 grudnia 2006 z tytułu kredytów i pożyczek wynosi 8.957.000zł, a łącznie dług gminy wraz z zobowiązaniem wymagalnym zakładu budżetowego ZEC stanowi kwotę 9.088.729zł tj. 45,2 % wykonanych dochodów.

Wynik finansowy roku 2006 to deficyt w kwocie 1.300.859,54,niższy o 1.101.476,46 od planu . Na taki wynik finansowy wpływ miało odstąpienie pod koniec roku budżetowego od realizacji dwóch inwestycji w zakresie gospodarki wodnej w miejscowościach Barwino i Korzybie. Gospodarka finansowa w roku 2006 prowadzona była racjonalnie z zachowaniem płynności finansowej gminy w ramach planowanego budżetu.

Ad 1 b)kontrole inwestycji gminnych przeprowadzonych przez komisję

a)dot. inwestycji pn. Budowa ul. Wymarzonej w Kępicach

1.Dnia 26 czerwca 2006 r. uchwałą Rady Miejskiej w Kępicach Nr LII/336/2006 wprowadzono do budżetu po stronie planu wydatków kwotę 122.529 zł. na zadanie pn. Budowa ul. Wymarzonej w Kępicach

2.Dnia 29 września 2006 r Zarządzeniem Burmistrza Kępic Nr 80/2006 zwiększono plan o kwotę 40.782 zł.

3.Dnia 5 października 2006 r. uchwałą Rady Miejskiej w Kępicach Nr LVI/358/2006 zwiększono plan o kwotę 12.945 zł.

4.Dnia 5 października 2006 Zarządzeniem Burmistrza Nr 82/2006 zwiększono plan o kwotę 22.000 zł.

Po zmianach plan na wydatki inwestycyjne zadania pn. Budowa ul. Wymarzonej w Kępicach wynosił w dniu 5 października 2006 - 198.256 zł.

5.Po zabezpieczeniu środków ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy.

Przetarg ograniczony dwuetapowy ogłoszono w dniu 13 października 2006r.

Do dnia 20 października zgodnie z ogłoszeniem następowało składanie wniosków do dopuszczenia do udziału w postępowaniu .

Wnioski złożyli :

*Janusz i Danuta Pruszak Słupsk

*Firma LES Warcino

*Przedsiębiorstwo HARAT- Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane Spółka Jawna z Miastka

Dnia 27 października 2006 nastąpiło rozstrzygnięcie przetargu ,z którego wynika ,że najkorzystniejszą ofertą jest oferta HARAT Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane Spółka Jawna Miastko na kwotę 175.715,94zł.

Umowę z Firmą HARAT podpisano dnia 8 listopada 2006.

Nadzór nad realizacją inwestycji prowadził p. Aleksander Ofierzyński - umowa zawarta 8 listopada 2006 na kwotę 2.740,12zł..

Dnia 12 grudnia 2006 została zawarta umowa na roboty dodatkowe: tj: remont istniejącego ciągu pieszego łączącego ul. Wymarzoną i ul. Kościelną na kwotę 6.979,60.

6.Z ewidencji finansowej wynika, że wydatki zadania inwestycyjnego zamykają się kwotą 185.435,66 zł.

W tym:

-wykonawca robót HARAT Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane Spółka Jawna Miastko faktura Nr 6802/12/2006 , Nr 6803/12/2006, z dnia 19.12.2006

na kwotę 182.695,54 - zapłata przelewem w dniu 22 grudnia 2006 r.

- Nadzór inwestorski Usługi Projektowe Aleksander Ofierzyński Koszalin

faktura nr 70/2006 z dnia 19.12.2006 na kwotę 2.740.12 - zapłata

przelewem w dniu 2 grudnia 2006r.

Komisja zlustrowała wykonanie tej inwestycji w terenie

Komisja po analizie dokumentów oraz po lustracji zadania w terenie stwierdza za zasadne wydatkowanie środków na to zadanie.

b)ulica M. Buczka i droga powiatowa Barcino -Osieki,

1.Ulica M. Buczka oraz droga Barcino -Osieki to droga powiatowa. Zadania te realizowane było przez Powiat Słupski.

Gmina Kępice współfinansowała w realizacji tych zadań na podstawie zawartej umowy z powiatem. Umowa na współfinansowanie obejmowała dwa zadania :

* przebudowa drogi powiatowej Barcino -Osieki

* przebudowa ul . M. Buczka w Kępicach

2.Dnia 30 marca 2006r. Rada Miejska w Kępicach uchwałą Nr XLV/305/2006 wyraziła wolę współfinansowania zadania pn. Przebudowa ul. M. Buczka w Kępicach i Uchwała Nr XLV/306/2006 z 30 marca 2006r. w sprawie zmian w budżecie zaplanowana na pomoc finansową miedzy jednostkami samorządu terytorialnego kwotę 30.000 zł. na ul. M. Buczka i 35.000 zł. na : Przebudowa drogi powiatowej Barcino -Osieki - łącznie 65.000 zł.

3.Dnia 25 maja 2006r. Rada Miejska w Kepicach uchwałą Nr L/326/2006 wyraziła wolę współfinansowanie tych zadań w kwocie wyższej. tj. 35.000 zł.: Przebudowa drogi powiatowej Barcino -Osieki i 40.000 zł. ul. M. Buczka w Kępicach - łącznie 75.000 zł.

4.Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 25 maja 2006r Nr L/321/2006 w sprawie zmian w budżecie gminy zwiększono planowane środki na pomoc finansową dla powiatu o kwotę 10.000 zł. z przeznaczeniem na ul. M. Buczka.

5.Dnia 26 maja 2006r. Burmistrz Kępic podpisał umowę w sprawie pomocy finansowej na realizacje robót drogowych na drogach powiatowych w tym. współfinansowanie gminy Kępice na kwotę 75.000 zł.; ul. M. Buczka 40.000 zł. i droga Barcino - Osieki 35.000 zł.. Łącznie zawarta umowa opiewała na kwotę 75.000 zł.

6.Dnia 19 pażdziernika 2006r. uchwałą Rady Miejskiej Nr LVII/367/2006 wprowadzono zmianę do uchwały Nr L/326/2006 w sprawie wyrażenia zgody na współfinansowanie zadań.

Rada wyraziła zgodę na współfinansowanie do wysokości 82.537 zł. w tym: ul. M. Buczka 46.057,50 i droga Barcino Osieki 36.479,50

7.Dnia 19 października 2006 uchwałą Rady Miejskiej Nr LVII/368 /2006 w sprawie zmian w budżecie giny zwiększono plan wydatków o kwotę 7.537 zł. w tym: na ul. M. Buczka 6.057,50 i drogę Barcino - Osieki 1.479,50

8.Dnia 20 października 2006 Burmistrz Kępic podpisał aneks do umowy zawartej w dniu 26 maja 2006. zobowiązując się do przekazania w formie pomocy finansowej na drogi powiatowe kwoty 82.536,45 zł. w tym. ul. M. Buczka 46.057,12 zł., droga Barcino-Osieki 36.479,33 zł.

9.Dnia 24 października 2006r.na podstawie przedłożonej kserokopii faktury wystawionej na Zarząd Dróg Powiatowych Gmina dokonała przelewu formie pomocy finansowej na rachunek powiatu na współfinansowanie przebudowy drogi powiatowej Barcino- Osieki kwoty 36.479,33 zł.

10.Dnia 21 grudnia 2006 r. zgodnie z zawartą umową z dnia 26 maja 2006 i aneksem z dnia 20 października 2006 na podstawie kserokopii faktury z dnia 6.12.2006r. wystawionej na Zarząd Dróg Powiatowych gmina zapłaciła przelewem na rachunek Starostwa Powiatowego w Słupsku kwotę 46.057,12 zł.

11.Inwestorem wymienionych zadań w umowie o współfinansowanie zdań inwestycyjnych na drogach powiatowych był Zarząd Dróg Powiatowych. Dokumentacja przetargowa znajduje się w Zarządzie Dróg Powiatowych.

Komisja po analizie dokumentów(jakie posiada Urząd) oraz po lustracji zadania w terenie stwierdza ,że wydatki Gminy dokonano zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej na współfinansowanie zadań na drogach powiatowych i w ramach środków planowanych na pomoc finansową udzielaną między jednostkami samorządu terytorialnego.

Komisja stwierdza za zasadne wydatkowanie powyższych środków.

AD 1 c)opinia w sprawie wykonania budżetu za rok 2006

1.Po analizie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za rok 2006 wraz z załącznikami:

Załącznik nr 1 - Wykonanie dochodów za 2006rok.

Załącznik nr 2 - Wykonanie wydatków za 2006 rok.

Załącznik nr 3 - Dochody i wydatki zadań z zakresu administracji

rządowej zleconych Gminie za 2006r.

Załącznik nr 4 - Dotacje z budżetu Gminy za rok 2006

Załącznik nr 5 - Wykonanie przychodów i wydatków zakładów

budżetowych za rok 2006.

Załącznik nr 6 - Wykonanie dochodów własnych i wydatków nimi

pokrytych za 2006r.

Załącznik nr 7 - Wykonanie przychodów i wydatków Gminnego

Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki

Wodnej za 2006r.

Załącznik nr 8 - Wykonanie wydatków inwestycyjnych za 2006r.

Sprawozdanie z wykonania planu finansowego instytucji kultury za rok 2006 w tym:

Załącznik nr 1- Miejsko-gminny Ośrodek Kultury w Kępicach

Załącznik nr 2- Biblioteka Publiczna w Kępicach

oraz

Informację Burmistrza z zastosowanych ulg i umorzeń w 2006 roku wierzytelności do których nie stosuje się przepisów ustawy -ordynacja podatkowa.

2.W wyniku własnych kontroli :

a)dot. inwestycji pn. Budowa ul. Wymarzonej w Kępicach

b)ulica M. Buczka i droga powiatowa Barcino -Osieki,

Przewodnicząca Komisji Maria Zegadło przedstawiła wniosek, aby Komisja poprzez jawne głosowanie pozytywnie zaopiniowała wykonanie przez Burmistrza Kępic budżetu za rok 2006.

Uzasadnienie wniosku:

1.Wydatki dokonywane były celowo i zgodnie z planem

2.Wydatki realizowane były w ramach uchwalonych kwot w działach, rozdziałach i paragrafach.

3.Dokonywane zmiany planu wynikały z upoważnień Rady Miejskiej oraz obowiązujących przepisów.

4.W stosunku do dochodów własnych, podatków i opłat lokalnych Burmistrz Kępic dołożył wszelkich starań do ich realizacji .

6.Burmistrz Kępic działał zgodnie z uchwałami Rady Miejskiej.

Przewodniczący Komisji zarządził głosowanie:

Głosowanie odbyło się w sposób jawny.

Głosowało 5 radnych.

„za” oddano 5 głosów(jednogłośnie)

AD 1 d)wniosek o udzielenie absolutorium

W związku z pozytywną opinią wykonania budżetu za rok 2006 Przewodnicząca Komisji Maria Zegadło przedstawiła wniosek, aby Komisja poprzez jawne głosowanie wystąpiła z wnioskiem do Rady Miejskiej w Kępicach o udzielenie Burmistrzowi Kępic absolutorium za rok 2006.

Przewodnicząca Komisji zarządziła głosowanie:

Głosowanie odbyło się w sposób jawny.

Głosowało 5 radnych

„za” oddano 5 głosów (jednogłośnie ).

Na tym protokół zakończono.

W załączeniu :

1.Wniosek o udzielenie absolutorium

Podpisy członków komisji :

RADA MIEJSKA W KEPICACH

WNIOSEK KOMISJI REWIZYJNEJ

RADY MIEJSKIEJ W KĘPICACH

w sprawie udzielenia Burmistrzowi Kępice absolutorium z tytułu wykonania budżetu gminy za rok 2006 roku.

Na podstawie art.18a ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001 r nr 142,poz.1591 z późn. zm. oraz § 42 ust.3 Statutu Gminy (Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego nr 104 poz.1863 z dnia 5.09.2003)

Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Kępicach :

1.Po zbadaniu sprawozdania z wykonania budżetu w 2006r. roku wraz z załącznikami

Załącznik nr 1 - Wykonanie dochodów za 2006rok.

Załącznik nr 2 - Wykonanie wydatków za 2006 rok.

Załącznik nr 3 - Dochody i wydatki zadań z zakresu administracji

rządowej zleconych Gminie za 2006r.

Załącznik nr 4 - Dotacje z budżetu Gminy za rok 2006

Załącznik nr 5 - Wykonanie przychodów i wydatków zakładów

budżetowych za rok 2006.

Załącznik nr 6 - Wykonanie dochodów własnych i wydatków nimi

pokrytych za 2006r.

Załącznik nr 7 - Wykonanie przychodów i wydatków Gminnego

Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki

Wodnej za 2006r.

Załącznik nr 8 - Wykonanie wydatków inwestycyjnych za 2006r.

Sprawozdanie z wykonania planu finansowego instytucji kultury za rok 2006 w tym:

Załącznik nr 1- Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Kępicach

Załącznik nr 2- Biblioteka Publiczna w Kępicach

oraz

Informację Burmistrza z zastosowanych ulg i umorzeń w 2006 roku wierzytelności do których nie stosuje się przepisów ustawy -ordynacja podatkowa.

2.Po dokonaniu własnych analiz oraz na podstawie kontroli inwestycji gminnych przeprowadzonych przez komisję :

a) inwestycji pn. Budowa ul. Wymarzonej w Kępicach

b)współfinasowanie wydatków inwestycyjnych na drogach powiatowych : ulica M. Buczka i droga Barcino -Osieki,

3.Na podstawie analizy realizacji budżetu za rok 2006 oraz własnej opinii w sprawie wykonania budżetu zawartej w protokole z dnia 3 kwietnia 2007 oraz wyniku głosowań zawartych w protokole z dnia 3 kwietnia 2007,Komisja postanowiła:

1)-ocenić sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2006 - pozytywnie

2)-złożyć wniosek o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Kępic

UZASADNIENIE

Budżet Gminy na rok 2006 uchwalony został uchwałą Rady Miejskiej nr XLIII/278/2005 z dnia 29 grudnia 2005r.w kwotach:

Dochody - 19.767.113zł

Wydatki - 21.827.113zł

przychody - 3.020.000zł

rozchody - 960.000zł

W trakcie roku budżet Gminy uległ zwiększeniu z tytułu przyznanych dotacji, subwencji, środków z funduszy celowych oraz innych dofinansowań.

Po wprowadzeniu zmian uchwałami Rady Miejskiej jak i Zarządzeniami Burmistrza Kępic na dzień 31.12.2006 budżet zamyka się następującymi kwotami :

PLAN WYKONANIE(w zł) %

Dochody 20.045.945 20.107.456,81 100 ,3

w tym zadania z zakresu

administracji rządowej

zlecone gminie 3.748.067 3.610.057,23 96,3

Wydatki 22.348.321 21.408.356,35 95,8

w tym zadania z zakresu

administracji rządowej

zlecone gminie 3.748.067 3.610.057,23 96,3

Deficyt 2.302.376 1.300.899,54 56,5

.Wykonanie dochodów opisano w następujących grupach :

- dochody z podatków i opłat realizowanych bezpośrednio przez gminę,

- dochody realizowane przez urzędy Skarbowe,

- udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych ,

- pozostałe dochody własne

Dochody z podatków i opłat ogółem z odsetkami od nieterminowych płatności zrealizowano w kwocie 5.134.729,58zł co stanowi 101,7 % planu .

Wykonanie dochodów z podatków i opłat realizowanych bezpośrednio przez gminę w/g ustalonych stawek podatkowych przedstawia się następująco:

Roczny przypis podatku z odstekami 3.245.559,92zł

Zaległości z lat ubiegłych pomniejszone o nadpłaty 1.333.042,70zł

Umorzenia 51.561,90zł

Nabycie nieruchomości za zaległości podatkowe 97.941,90zł

Wpłaty podatków roku budżetowego i zaległość 2.990.267,77zł

Wpłaty odsetek od zaległości podatkowych 25.120,15zł

Saldo należności podatkowych na 31.12.2006 1.413.710,90zł

w tym zaległości 1.417.069,91zł

w tym zaległości z roku 2006 711.723,03zł

zaległości z lat poprzednich 705.346,88zł

nadpłaty 3.359,01zł

Zaległości bieżące z roku 2006 stanowią 21,9 % rocznego przypisu podatku i obejmują :

-podatek od nieruchomości - 677.757,07zł

-podatek rolny - 27.771,73zł

-podatek od środków transportu - 5.893,00zł

-podatek leśny - 301,23zł

RAZEM - 711.723,03

Komisja zwróciła uwagę na to, że zaległości podatkowe ulegały zwiększeniu w stosunku do roku 2005(dwóch podatników zalega z wpłatami na kwotę ponad 457.000zł.)

Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych :

Dochody z tego źródła zaplanowano na podstawie otrzymanej informacji z Ministerstwa Finansów. Wykonanie za rok 2006 w kwocie 1.856.539zł
tj.103,5 % planu. Wzrost wykonania o 62.576zł w stosunku do przewidywanej kwoty przez Ministerstwo Finansów.

Dochody ogółem w roku 2006 w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej zrealizowano:

1. powyżej planu o kwotę 202.668,09zł

w tym:

-dział 010 Rolnictwa i Łowiectwo o kwotę 100,289,58zł(dofinansowanie przejętej przez gminę infrastruktury od ANR 100.000zł-większe wpływy na rachunku w ostatnim dniu roku )

-dział 700 Gospodarka mieszkaniowa o kwotę 12.811,12zł(dochody z dzierżawy, sprzedaży, trwałego zarządu)

-dział 750 Administracja Publiczna o kwotę 348,67zł

-dział 756 Dochody od osób prawnych ,fizycznych od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej o kwotę 87.555,58zł

(udział w podatku dochodowym od os. fiz. 62.576zł, udział w podatku dochodowym od osób pr. 5.706zł)

-dział 758 Różne rozliczenia o kwotę 1.662,60zł

-dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska o kwotę 0,54zł

2. poniżej planu o kwotę 141.156,28zł

w tym:

-dział 852 Pomoc społeczna o kwotę 138.707,64 ( kwota ta wynika ze zwrotu nie wykorzystanej dotacji na zadania zlecone w wysokości 137.850zł oraz wykonania poniżej planu o 1.073zł wpływów z usług opiekuńczych oraz wyższe wykonanie wpływów zwrotu zaliczek alimentacyjnych o 215 zł)

-dział 801 Oświata i wychowanie o kwotę 2.284,80zł (dokonano zwrotu środków na dofinansowanie nauki j. angielskiego)

-pozostała kwota 163,84zł :dział 600 Transport i łączność

dział 751 Urzędy naczelnych organów

władzy, kontroli i ochrony prawa

dział 754 Bezpieczeństwo Publiczne i

Ochrona przeciwpożarowa

W trakcie roku budżet zasilony został środkami z zewnątrz .Pozyskanie środków z zewnątrz okazało się trudne z przyczyn obiektywnych, pomimo tego ,udało się zasilić budżet gminy po stronie dochodów o kwotę 1.046.084zł( między innymi na :dożywianie uczniów, wydatki inwestycyjne : Szkołę w Przytocku ,plac w Osiekach ,świetlice w Podgórach, boisko przy ZS w Korzybiu), co stanowi 5,2 % wykonania dochodów ogółem.

Wydatki ogółem zrealizowano w kwocie niższej od planu o 939.964,65zł

w tym:

1.wydatki inwestycyjne o kwotę 220.134,64zł

2.wydatki bieżące o kwotę 719,830,01zł

W niektórych działach klasyfikacji budżetowej przedstawia to się następująco:

-dział 010 Rolnictwa i łowiectwo o kwotę 63.500,65zł(nie zrealizowano wydatków w zakresie wykonania studium wykonalności oraz dokumentacji projektowej na kanalizację)

-dział 600 transport i łączność o kwotę 90.604,35zł (niższe wydatki remontowe i inwestycyjne oraz na zimowe utrzymanie dróg )

-dział 700 Gospodarka mieszkaniowa o kwotę 51.738,26zł (niższe wydatki geodezyjne)

-dział 750 Administracja publiczna o kwotę 104.536,98zł (niższa realizacja wydatków urzędu i promocji)

-dział 751 Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i ochrony prawa o kwotę 160,00zł

dział 754 Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona przeciwpożarowa o kwotę 67.354,50zł(w ramach planowanych wydatków inwestycyjnych na zadanie ”Budowa centrum ratownictwa w Kępicach wydatki w kwocie 30.000zł sfinansowano ze środków Zarządu Powiatowego OSP, ponadto przekazana darowizna w kwocie 18.466zł spowodowała oszczędności planowanych środków własnych )

-dział 756 Dochody od osób prawnych ,fizycznych od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem o kwotę 10.629,36zł

-dział 758 Różne rozliczenia (rezerwa ogólna) o kwotę 45.741,00zł

-dział 801 Oświata i wychowanie o kwotę 110.490,18zł (niższa realizacja wydatków inwestycyjnych : przebudowa i rozbudowa S.P. Przytocko o 26.798zł ,nie rozpoczęto prac przy obiekcie sportowym Gimnazjum w Kępicach 61.524zł, niższe wykonanie wydatków w zakresie dowożenia uczniów do szkół oraz na dokształcania nauczycieli)

-dział 851 Ochrona zdrowia o kwotę 5.029,62zł (niższa realizacja wpływów za zezwolenia na sprzedaż alkoholu spowodowała niższe wykonanie wydatków)

-dział 852 Pomoc społeczna 340.314,65 (w tym:74.144 zł to zabezpieczenie w trakcie roku środków na refundację osób zatrudnionych w ramach umów z PUP, oraz niższe wykonanie zdań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie o kwotę 137.850zł,dodatków mieszkaniowych o kwotę 36.114 i niższe wydatki jednostki OPS o 92,208zł)

-dział 900 Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska o kwotę 26.608,66zł(niższe wykonanie wydatków na oświetlenie).Z dodatkowych informacji uzyskanych od pani Skarbnik wynika ,iż wydatki bieżące na oświetlenie (energia) w mieście i gminie są niższe o 5.738zł w porównaniu z wydatkami roku poprzedniego.

-dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego o kwotę 10,546,53zł (niższe wykonanie w zakresie pozostałych zadań kultury)

-dział 926 Kultura fizyczna i sport o kwotę 12.657,19zł (niższe wykonanie wydatków w zakresie upowszechniania sportu realizowanych bezpośrednio przez gminę ).

Planowane wydatki zrealizowano do wysokości możliwości finansowych w ramach dochodów własnych i środków pozyskanych z innych źródeł. Na przestrzeni roku budżetowego wszelkie płatności gminy realizowane przez Urząd Miejski dokonywane były terminowo. Zaległości wymagalne wystąpiły jedynie w podległym zakładzie budżetowym ZEC w kwocie 131.729,19zł.

Komisja szczegółowo przeanalizowała przedłożone sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2006.Skarbnik Kępic obecna na posiedzeniu na bieżąco udzielała dodatkowych informacji i odpowiedzi na pytania członków komisji.

Z dołączonych do sprawozdania załączników wynika, że dotacje przyznane instytucjom kultury, zakładom budżetowym i stowarzyszeniom zostały wykorzystane w całości ,rozliczone zgodnie z obowiązującymi przepisami .

Komisja Rewizyjna zwróciła uwagę na załącznik nr 5 obejmujący wykonanie przychodów i wydatków zakładów budżetowych.

Zarówno Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej jak i Zakład Energetyki Cieplnej zrealizowały przychody poniżej planu i zamknęły rok budżetowy stratą i ujemnym stanem środków obrotowych .Analiza finansowa działalności zakładów budżetowych była tematem posiedzenia wszystkich komisji rady oraz sesji rady w miesiącu marcu br .

Stan zadłużenia na dzień 31 grudnia 2006 z tytułu kredytów i pożyczek wynosi 8.957.000zł, a łącznie dług gminy wraz z zobowiązaniem wymagalnym zakładu budżetowego ZEC stanowi kwotę 9.088.729zł tj. 45,2 % wykonanych dochodów.

Wynik finansowy roku 2006 to deficyt w kwocie 1.300.859,54,niższy o 1.101.476,46 od planu . Na taki wynik finansowy wpływ miało odstąpienie pod koniec roku budżetowego od realizacji dwóch inwestycji w zakresie gospodarki wodnej w miejscowościach Barwino i Korzybie. Gospodarka finansowa w roku 2006 prowadzona była racjonalnie z zachowaniem płynności finansowej gminy w ramach planowanego budżetu.

Na podstawie analizy budżetu za rok 2006 i własnej opinii w sprawie wykonania budżetu za rok 2006 zawartej w protokole komisji z dnia 3 kwietnia 2007 Komisja Rewizyjna swój wniosek o udzielenie absolutorium uznała za uzasadniony .

W załączeniu :

Protokół z posiedzenia Komisji Rewizyjnej sporządzony dnia 3 kwietnia 2007r.

Podpisy komisji :

18

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Sylwia Łepecka 06-04-2007 08:55
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 06-04-2007
Ostatnia aktualizacja: - 06-04-2007 08:55