Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Kępicach
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

Z A R Z A D Z E N I E Nr 119/2006 Burmistrza Kępic z dnia 29 grudnia 2006r w sprawie wprowadzenia instrukcji kasowej w Urzędzie Miejskim w Kępicach


ZARZĄDZENIE Nr 119/2006

Burmistrza Kępic

z dnia 29 grudnia 2006 roku

w sprawie wprowadzenia instrukcji kasowej w Urzędzie Miejskim w Kępicach

Na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 o rachunkowości (Dz.U. z 2002 roku Nr 76 poz. 694 z póżn .zmianami ) zarządzam , co następuje:

§ 1

Wprowadza się instrukcję kasową w Urzędzie Miejskim w Kępicach stanowiącą załącznik do niniejszego zarządzenia .

§ 2

Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Kępic.

§ 3

Traci moc Zarządzenie Burmistrza Miasta i Gminy Nr 5/2002 z dnia 26 kwietnia 2002 w sprawie wprowadzenia instrukcji gospodarki kasowej w Urzędzie Miasta i Gminy Kępice

§ 4

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 roku..

INSTRUKCJA KASOWA

Urzędu Miejskiego

WPROWADZONA ZARZĄDZENIEM BURMISTRZA NR 119/2006

z dnia 29 grudnia 2006 roku.

§ 1

(Podstawa prawna)

Instrukcja reguluje zasady funkcjonowania gospodarki kasowej w Urzędzie Miejskim i została opracowana na podstawie:

  1. Ustawy z 29.9.1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 Nr 76, poz. 694 ze zm.),

  1. Ustawy z 2.7.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807),

  1. Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 14.10.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne (Dz.U. Nr 129, poz. 858 ze zm.),

  1. Kodeks pracy z 26.6.1974 r. tekst jedn. z 23.12.1997 r. (Dz.U. 1998 Nr 21, poz. 94).

§ 2

(Techniczna organizacja kasy)

  1. Pomieszczenie kasy jest wydzielone, okna pomieszczenia kasy zabezpieczone kratą, drzwi wyjściowe obite blachą i zamykane na dwa zamki, okienko do dokonywania operacji finansowych zamykane i dodatkowo okratowane . Wydzielone stanowisko kasjera uniemożliwia

swobodny dostęp do kasy osobom postronnym.

  1. Pomieszczenie kasy wyposażone w szafę stalową i kasetę stalową .

  1. Pomieszczenie kasowe i szafy , po zakończeniu pracy zamyka kasjer

  1. Klucze do szaf w pomieszczeniu kasowym przechowuje kasjer, jeden klucz zdeponowany jest w Banku Spółdzielczym

  1. Wszelkie uwagi i wątpliwości dotyczące technicznej organizacji kasy, funkcjonowania zabezpieczeń w postaci zamków itp. kasjer natychmiast zgłasza na piśmie Burmistrzowi lub Z-cy Burmistrza

  1. Przyjmowanie i wypłacanie gotówki następuje w dni robocze od wtorku do piątku w godzinach od 8.00 - 14.30 , w poniedziałek od 8.00 - 15.00 a w ostatni dzień miesiąca od 8.00 - 12.30.

§ 3

(Transport i przechowywanie gotówki)

  1. Transport wartości pieniężnych powinien odbywać się przy użyciu odpowiednich zabezpieczeń technicznych:

  • transport wartości pieniężnych nie przekraczających 0,3 jednostki obliczeniowej może być wykonywany pieszo, jeżeli użycie pojazdu mechanicznego nie jest uzasadnione lub przy użyciu pojazdu mechanicznego kierowanego przez wyznaczonego przez Burmistrza pracownika . W przypadku, gdy przenoszone wartości pieniężne przekraczają 0,3 jednostki obliczeniowej, osoba transportująca powinna być chroniona przez co najmniej jednego pracownika ,

  • wartości pieniężne większe niż 1 jednostka obliczeniowa transportuje się pojazdami specjalnymi lub przystosowanymi;

  • transport wartości pieniężnych powyżej 20 jednostek obliczeniowych wykonuje się przy użyciu pojazdów specjalnych.

  • Do przenoszenia (przewożenia) gotówki kasjer używa obowiązkowo specjalnej teczki z zabezpieczeniem i sygnałem alarmowym, objętej co rocznym serwisem Centralnego Biura Zabezpieczeń

  1. Szczegółowe przepisy regulujące ochronę podczas transportu gotówki muszą odpowiadać wymogom rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 14.10.1998 r. (Dz.U. Nr 129, poz. 858).

  1. Kasjer zobowiązany jest do zachowania w tajemnicy informacji o terminach i wysokościach kwot przechowywanych i transportowanych wartości pieniężnych.

§ 4

(Wymagania i obowiązki kasjera)

  1. Kasjerem może być osoba:

    • posiadająca wykształcenie minimum średnie,

    • nie karana za przestępstwa gospodarcze lub wykroczenia przeciwko prawu,

    • posiadająca nienaganną opinię,

    • posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.

  1. Kasjer odpowiada za stan gotówki w kasie, funkcjonowanie kasy oraz za prawidłowość operacji kasowych i powierzone mienie.

  1. Kasjer ponosi odpowiedzialność w zakresie znajomości i stosowania obowiązujących przepisów

dotyczących dokonywania operacji kasowych, zabezpieczenia i przechowywania gotówki oraz jej transportu.

  1. Przejęcie-przekazanie kasy może nastąpić tylko w drodze protokolarnej, w obecności osoby wyznaczonej ( ustnie lub pisemnie ) przez Burmistrza lub Skarbnika Kępic

  1. Kasjer przyjmując obowiązki składa pisemną deklarację odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie , które to oświadczenie przechowuje się w teczce akt osobowych.

  1. Kasjer posiada wykaz osób oraz wzory podpisów osób upoważnionych do zatwierdzania kasowych dowodów do wypłaty.

§ 5

(Przepływ gotówki w kasie)

  1. W kasie mogą znajdować się tylko środki pieniężne i papiery wartościowe składające się na:

  • niezbędny zapas gotówki (pogotowie kasowe) na bieżące wydatki,

  • gotówka podjęta z rachunku bankowego na pokrycie określonych rodzajów wydatków,

  • gotówka podjęta z rachunku bankowego na wypłatę sum depozytowych ,

  • gotówka pochodząca z bieżących wpłat do kasy,

  • gotówka i papiery wartościowe przechowywane w formie depozytu otrzymane od osób prawnych i fizycznych, Na przyjęte do kasy weksle, gwarancje i inne papiery wartościowe złożone jako wadium lub zabezpieczenie obowiązuje w kasie odrębna ewidencja ( numer kolejny depozytu, określenie deponowanego przedmiotu lub kwota, data przyjęcia i data zwrotu oraz podpis osoby odbierającej,

  • inne wartości pieniężne oraz inne dokumenty wymagające przechowywania w szafie metalowej,

  • pieczęcie

W związku z tym, że kasjer prowadzi obsługę kasy Urzędu Miejskiego i Ośrodka Pomocy

Społecznej, obowiązuje oddzielne przechowywanie gotówki. Zabrania się łączenia gotówki dwóch

jednostek. Nadzór nad gospodarka kasową Ośrodka Pomocy Społecznej sprawuje Kierownik

i Główny księgowy OPS.

  1. Ustala się wysokość pogotowia kasowego dla Urzędu Miejskiego w wysokości 2.000 zł

.

  1. Niezbędny zapas gotówki w miarę wykorzystania powinien być uzupełniony do ustalonej wysokości.

  1. Gotówkę wpłaconą do kasy należy odprowadzać na bieżąco w dniu jej pobrania, a jeżeli kwota wpływów nie przekracza 5.000 zł. odprowadzenie może nastąpić raz w tygodniu i obowiązkowo na dzień zamknięcia raportu kasowego na:

    • rachunek bieżący prowadzony w wybranym - gotówka z tytułu podatków i opłat sprzedaży gotówkowej, różnicy z rozliczenia pobranej zaliczki na zakupy, na koszty delegacji i innych wpłat ,

    • rachunek sum depozytowych prowadzony w wybranym banku z tytułu sum obcych, np. kaucji, zabezpieczenia i inne od osób prawnych i fizycznych.

  1. Stan gotówki przechowywanej w kasie nie może przekraczać 0,5 jednostki obliczeniowej. Po przekroczeniu tego stanu kasjer odprowadza nadwyżkę środków pieniężnych na rachunek bankowy nie później niż na początku dnia następującego po dniu, w którym nastąpiło przekroczenie stanu. W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki może - po zapewnieniu odpowiednich środków ochrony mienia - zezwolić na przechowywanie większego stanu środków pieniężnych.

  1. Podjęta z rachunku bankowego gotówka na pokrycie określonych rodzajowo wydatków powinna być przeznaczona na cel określony przy jej podjęciu. Gotówki tej nie wlicza się do ustalonej wielkości zapasu - pogotowia kasowego. Niewypłacone kwoty kasjer odprowadza na rachunek bankowy nie rzadziej niż na dzień zamknięcia raportu kasowego.

  1. Wynagrodzenia osobowe , dodatkowe wynagrodzenie roczne , wynagrodzenie z tytułu umów zlecenia lub o dzieło, inkaso, świadczenia rodzinne, zaliczki alimentacyjne , dodatki mieszkaniowe, diety dla radnych i członków innych komisji ujmuje się w raporcie kasowym w dniu wypłaty według kwot zatwierdzonych do wypłaty list a nie podjęte do dnia zamknięcia raportu kasowego podlegają przyjęciu do kasy na podstawie wystawionego przez kasjera dowodu KP i podlegają odprowadzeniu na rachunek sum depozytowych.

  1. Wypłata z kasy nie podjętych wynagrodzeń, diet ,świadczeń rodzinnych zaliczek alimentacyjnych, dodatków mieszkaniowych i innych odprowadzonych na rachunek depozytu następuje na podstawie dowodu KW - wystawianego przez inspektora ds. księgowości budżetowej i zatwierdzonego do wypłaty.

  1. Gotówka podjęta w danym dniu z rachunku sum depozytowych podlega zwrotowi osobie prawnej lub fizycznej, do której depozyt należy, i nie może być wykorzystana na pokrycie innych wydatków jednostki.

  1. Kasa nie może przyjmować lub wypłacać gotówki w przypadku, gdy stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz gdy jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro.

§ 6

(Udokumentowanie operacji kasowych)

  1. Wszystkie operacje kasowe muszą być udokumentowane dowodami kasowymi:

    • Kasa przyjmie (KP) stosowany jako wydruk komputerowy oraz dopuszcza się stosowanie KP zarejestrowanego w ewidencji druków ścisłego zarachowania , kwitariusz przychodowy oraz kasa wypłaci (KW),

    • dokumentami źródłowymi takimi jak: listy płac, wnioski o wypłatę zaliczek, rozliczenia zaliczek, faktury zakupu, dowody wpłat na rachunki bankowe, zestawienia list wypłat wynagrodzeń osobowy dotyczące miesięcznych wynagrodzeń pracowników i dodatkowego wynagrodzenie rocznego ( listy przechowywane są na stanowisku odpowiedzialnych za naliczanie wynagrodzeń i prowadzenie kart wynagrodzeń) pokwitowania wpłat i inne zatwierdzone do wypłaty .

  1. Szczegółowy obieg dokumentów kasowych , na podstawie których dokonywane są operacje kasowe, szczegółowe wymagania, jakie powinny one spełniać, listę osób uprawnionych do kontroli i zatwierdzania tych dokumentów określa instrukcja obiegu dokumentów kasowych.

  1. Wpłaty gotówkowe dokonuje się na podstawie dowodów kasowych KP. Muszą one być podpisane przez kasjera przyjmującego gotówkę oraz zawierać: numer dowodu KP, datę wpłaty, tytuł dokonanej wpłaty oraz kwotę .

  1. Dowody kasowe są przez kasjera komputerowe jak i ręczne wystawiane w 3 egzemplarzach, z których oryginał przeznaczony jest dla wpłacającego , jedna kopia jest dołączona do raportu kasowego i przekazywana z raportem kasowym do działu finansowego, druga kopia pozostaje w bloczku KP lub w teczce wydruków na stanowisku kasjera przy kopii raportu kasowego . pokwitowaniem dla wpłacającego/odbierającego wypłatę, a druga kopia pozostaje w bloczku.

  1. Pokwitowanie wpłaty z kwitariusza przychodowego wypełnia się w trzech egzemplarzach

przebitkowo - oryginał dla wpłacającego, jedna odbitka dołączona do raportu kasowego a druga pozostaje w bloczku.

  1. Formularze dowodów kasowych połączone w bloczki powinny zostać oznaczone nazwą jednostki oraz ponumerowane przed oddaniem do użytkowania kasjerowi. Ciągłość numeracji musi być zachowana w całym okresie danego roku sprawozdawczego.

  1. Na okładce każdego bloczka dowodów kasowych należy zamieścić:

    • kolejny numer bloczka formularzy,

    • numery kolejne formularzy w danym bloczku (od nr ... do nr ...),

    • datę wydania do użytkowania oraz datę zwrotu (wydano dnia .............., zwrócono dnia ..........),

    • podpis osoby wydającej druki.

  1. Bloczki formularzy dowodów kasowych wydawane są kasjerowi wyłącznie na podstawie zapotrzebowania i za pokwitowaniem w ewidencji druków ścisłego zarachowania.

  1. W przypadku popełnienia błędu w dowodach kasowych należy je anulować i wystawić nowy, prawidłowy dowód kasowy. Kopie anulowanego dowodu zachowuje kasjer, a oryginał jest dołączany do bloczku dowodów kasowych. Adnotacja o anulowaniu dowodu wraz z jego numerem jest umieszczana na bloczku dowodów.

§ 7

(Obieg dokumentów kasowych)

  1. Wypłata gotówki z kasy może być zrealizowana na podstawie źródłowych dowodów kasowych uzasadniających wypłatę, tj.:

    • faktur VAT wystawionych przez kontrahentów,

list płac dotyczących wynagrodzeń osobowych i bezosobowych , innych wypłat pieniężnych np. nagród ,diet ,świadczeń rodzinnych zaliczek alimentacyjnych, inkasa, nadpłat podatków i opłat i innych dokonywanych na podstawie zatwierdzonych ldo wypłaty list ,

    • dowodów z dokonanych wpłat na własne rachunki bankowe potwierdzonych stemplem bankowym,

    • własnych dowodów źródłowych realizowanych np. w związku z wypłatą zaliczek do rozliczenia,

    • polecenia wyjazdy służbowego

    • zestawień wypłat sporządzonych na podstawie zatwierdzonych do wpłaty list plac które podlegają przechowywaniu na stanowisku odpowiedzialnych naliczanie i prowadzenie kart wynagrodzeń

    • przekazy pocztowe

    • inne posiadające elementy dowodu finansowego i zatwierdzone do wypłaty

    • oraz w uzasadnionym przypadkach KW ( dotyczy miedzy innymi kwot nie podjętych na dzień sporządzenia raportu kasowego i odprowadzonych do banku )

  1. Żródłowe dowody kasowe przed dokonaniem wypłaty gotówki powinny zostać sprawdzone pod względem merytorycznym, celowości, legalności i gospodarności, pod względem i formalnym i rachunkowym . Sprawdzenie potwierdzone jest podpisem i datą.

  1. Sprawdzone dowody kasowe zatwierdza do wypłaty Burmistrz lub Z-ca Burmistrza składając podpis po pieczątką na której wpisana jest kwota i klasyfikacja budżetowe, z klauzulą

„ zatwierdzono do wypłaty

  1. Przyjęcie dyspozycji płatniczej Burmistrza lub Z-cy Burmistrza potwierdza przez złożenie po pieczątka podpisu Skarbnik

.

  1. dbiorca gotówki kwituje odbiór swoim podpisem oraz datą otrzymania gotówki na pieczątce na której umieszczona jest kwota cyfra i słownie. Otrzymaną gotówkę odbiorca powinien przeliczyć w obecności kasjera.

  1. Kasjer na dowodzie kasowym umieszcza pieczątkę o treści „ zapłacono z kasy „ co poświadcza podpisem i datą.

  1. Gotówkę wypłaca się osobie wymienionej w rozchodowym dowodzie kasowym.

  1. Przy wypłacie gotówki osobom nieznanym kasjer zobowiązany jest zażądać okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość odbiorcy gotówki.

  1. Jeżeli wypłata następuje na podstawie upoważnienia wystawionego przez osobę wymienioną w rozchodowym dowodzie kasowym, w dowodzie tym należy zaznaczyć, że wypłaty dokonano osobie upoważnionej. Upoważnienie należy dołączyć do dowodu kasowego.

  1. W przypadku dokonania niepełnego rozchodu z kasy do dnia sporządzenia raportu kasowego, kasjer obowiązany jest przyjąć na stan nie podjęte wypłaty wystawiając dowód KP i wpisać kwotę do raportu kasowego.

§ 8

(Raport kasowy)

  1. Przychody i rozchody gotówki w kolejnych dniach kasjer wpisuje na bieżąco w prowadzonym w systemie finansowo księgowym oraz raporcie kasowym.

  1. Dopuszcza się możliwości ewidencji przychodów i rozchodów w ewidencji ręcznej w przypadku awarii systemu lub w związku z brakiem funkcjonalności systemu finansowo-księgowego ( do czasu zmiany).

  1. Zapisy w raporcie kasowym powinny być ujęte chronologiczne w dniu, w którym miał miejsce przychód lub rozchód. Z zachowaniem liczby porządkowej operacji z podaniem krótkiej treści

operacji.

  1. Dowody kasowe mogą być ujmowane w raporcie kasowym zbiorczo, na podstawie odpowiednich zestawień wpłat i wypłat jednorodnych operacji gospodarczych np. zwrot kosztów podróży, listy wypłat wynagrodzeń i inne

  1. Raport kasowy w zależności od ilości dokumentów i potrzeb ewidencyjnych może obejmować jeden dzień, jeden tydzień, dekadę a nawet miesiąc lecz nie może wykraczać poza okres sprawozdawczy - miesiąc kalendarzowy.

  1. Zrealizowane dowody obrotu kasowego oznacza się przez wpisanie na nich daty, numeru i pozycji raportu kasowego, pod którą przychody i rozchody zostały wpisane.

  1. Raporty kasowe sporządza się oddzielnie dla dochodów budżetowych i wydatków budżetowych.

  1. Raport wydatków budżetowych obejmuje wydatki z wszystkich rachunków bankowych funkcjonujących w Urzędzie Miejskim .

  1. Raport kasowy zamyka się poprzez sumowanie wpłat i wypłat gotówkowych oraz obliczeniem stanu końcowego gotówki;

Stan początkowy gotówki na dzień rozpoczęcie raportu

+ wpłaty

- wypłaty

Stan końcowy na dzień zamknięcia raportu

  1. Podpisany przez kasjera oryginał raportu wraz z dowodami kasowymi kasjer przekazuje za pokwitowaniem do działu FK. Kopia raportu pozostaje w kasie.

Niedopuszczalne jest dokonywanie w raportach kasowych przeróbek. Wszelkie błędy mogą być poprawione przez skreślenie błędnej treści lub kwoty z zachowaniem czytelności skreślonych wyrażeń lub liczb i wpisanie treści poprawionej. Każda poprawa wymaga podpisu osoby dokonującej poprawy, wpisania daty dokonania korekty.

§ 9

(Inwentaryzacja i kontrola kasy)

  1. Podstawowym narzędziem kontroli gospodarki kasowej jest inwentaryzacja w kasie.

  1. Inwentaryzację wartości pieniężnych w kasie przeprowadza się na:

- przy powierzeniu wartości pieniężnych kasjerowi , jest to tzw. inwentaryzacja

zdawczo-odbiorca

- na dzień kończący rok budżetowy.

- w dniu, w którym stwierdzono kradzież, włamanie , uszkodzenie drzwi kasy itp.

- w sytuacjach losowych np. pożar, zalanie

Inwentaryzacje o których j mowa w ust. 2 przeprowadza komisja powołana przez Burmistrza lub Z-cę Burmistrza

  1. Na dzień zmiany osoby odpowiedzialnej materialnie za środki pieniężne na czas urlopu,

choroby lub innej nieobecności ( zastępstwo wynika z zakresu czynności), przekazanie zakresu obowiązków kasjera odbywa się w obecności co najmniej jednego pracownika działu finansowego upoważnionego ustnie lub pisemnie przez Skarbnika lub Burmistrza i spisany jest protokół przekazania kasy. Te same czynności dokonywane są po zakończeniu nieobecności przed ponownym objęciem funkcji przez kasjera.

  1. Na dzień zmiany osoby odpowiedzialnej materialnie można nie przeprowadzać inwentaryzacji składników majątkowych, jeżeli zmiana następuje na krótki czas (np. choroba, urlop), a osoby ponoszące odpowiedzialność wyraziły pisemną zgodę na dalsze ponoszenie wspólnej odpowiedzialności materialnej za powierzone im mienie bez przeprowadzenia inwentaryzacji.

  1. W ramach nadzoru może być przeprowadzona kontrola kasy w dowolnym innym niezapowiedzianym terminie jako tzw. inwentaryzacja kontrolna.

Zgodnie z procedurami kontroli wewnętrznej kontrola kasy powinna być przeprowadzona przez Skarbnika lub inspektora ds. księgowości budżetowej w obecności kasjera i jednego pracownika działu finansowego co najmniej raz na kwartał. Kontrole doraźne mogą być przeprowadzone przez upoważnionych przez Skarbnika pracowników. Nie jest wymagane upoważnienie pisemne lecz wymagane jest spisanie protokołu. Przeprowadzane kontrole przy zmianie kasjera na czas urlopu, choroby czy innej nieobecności liczone są do kontroli w danym kwartale,

  1. Rozchód gotówki z kasy nieudokumentowany rozchodowymi dowodami kasowymi, a także fałszywe banknoty i monety ujawnione w kasie stanowią niedobór kasowy i obciąża kasjera.

  1. Gotówka w kasie nieudokumentowana przychodowymi dowodami kasowymi stanowi nadwyżkę kasową.

§ 10

(Przechowywanie depozytów w kasie)

W kasie mogą być przechowywane depozyty składane jako wadia czy zabezpieczenie określonych należności w formie:

  1. wpłaty gotówkowej w walucie krajowej

  1. wpłaty gotówkowe w walutach wymienialnych - w przypadku uzyskania przez stronę zgody na taką formę złożenia depozytu

  1. złożone jako zabezpieczenie należności weksle, gwarancje bankowe, i towarzystw ubezpieczeniowych i inne papiery wartościowe.

  1. wadia składane w związku z przeprowadzanymi przetargami

  1. Inne depozyty przyjęte do kasy a wymagające odpowiedniego zabezpieczenia.

§ 11

(Ewidencja depozytów przyjętych do kasy)

1.Depozyty gotówkowe wymagające ewidencji odprowadzane są do banku na rachunek

depozytów i podlegają ewidencji w księgach kontowych.

2. Pozostałe depozyty podlegają ewidencji w kasie depozytów. Ewidencja ta powinna

zawierać co najmniej następujące dane;

- numer kolejny depozytu,

- określenie deponowanego przedmiotu lub kwota

- datę przyjęcia depozytu

- datę zwrotu depozytu

- podpis osoby upoważnionej do odbioru depozytu

- podpis kasjera

3.Nieodebrane depozyty w wyznaczonym terminie podlegają likwidacji . Likwidację

depozytów przeprowadza komisja powołana przez Burmistrza . Może to być odrębna

komisja ds. likwidacji lub komisja powołana na koniec roku do przeprowadzenia

inwentaryzacji.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Sylwia Łepecka 20-07-2007 13:54
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Janina Kończak 20-07-2007
Ostatnia aktualizacja: - 20-07-2007 13:54