Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Kępicach
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

PROTOKÓŁ NR 7/2007 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Budownictwa i Ochrony środowiska z dnia 11 .10. 2007 roku


PROTOKÓŁ NR 7/2007

ZE WSPÓLNEGO POSIEDZENIA KOMISJI:

INFRASTRUKTURY SPOŁECZNEJ I KOMISJI ROLNICTWA BUDOWNICTWA I OCHRONY ŚRODOWISKA

RADY MIEJSKIEJ W KEPICACH

Z DNIA 11 .10. 2007

Posiedzeniu przewodniczyła:

Pani Mariola Kmieć

Przewodnicząca komisji

Infrastruktury Społecznej

Obecni na posiedzeniu członkowie dwóch komisji wg załączonych list obecności -załącznik nr 1

W posiedzeniu udział wzięli:

Pani Janina Kończak - Skarbnik Kępic

Pan Zdzisław Maciaszek - Z-ca Burmistrza

Pan Marek Piotr Mazur -Burmistrz Kępic

Pani Przewodnicząca witając wszystkich obecnych na posiedzeniu zaproponowała realizację dzisiejszego porządku obrad zgodnie z zawiadomieniami tj..

1.Założenia projektu budżetu oraz kierunki polityki społeczno - gospodarczej Gminy Kępice na rok 2008.

2.Projekty uchwał w sprawie :

a)podatku od nieruchomości w roku 2008

b)określenia rocznych stawek podatku od środków transportu na rok 2008

c)stawek opłaty targowej na rok 2008

d)opłaty od posiadania psów na rok 2008

e)zarządzenia poboru w drodze inkasa na terenie Gminy Kępice podatków i opłat lokalnych ,określenie inkasentów i wysokości wynagrodzenia za czynności inkasa,

f)określenia ceny 1q żyta przyjmowanego jako podstawę do obliczenia podatku rolnego w roku 2008 na obszarze Gminy Kępice (projekt uchwały zostanie dostarczony bezpośrednio na komisji)

3.Sprawy bieżące

Pan Kluk Eugeniusz -ze względu na wcześniejszy udział w pracach komisji Gospodarczej poprosił o wykreślenie z dzisiejszego porządku posiedzenia punktu 2 f., gdyż do dnia dzisiejszego nie ma jeszcze określonej stawki za 1 q żyta.

Powyższy wniosek radni przyjęli jednogłośnie.

Radni nie wnieśli uwag do porządku.

(0,01.15)1,Ad1.Założenia projektu budżetu oraz kierunki polityki społeczno - gospodarczej Gminy Kępice na rok 2008.

Założenia projektu budżetu oraz kierunki polityki społeczno - gospodarczej Gminy Kępice na rok 2008 przedstawiła Pani Janina Kończak - Skarbnik Kępic- załącznik nr 2.

Zgodnie z projektem budżetu do 30 września każdego roku do biura rady ,muszą być przedłożono założenia projektu budżetu w zakresie kierunków polityki społeczno-gospodarczej .

W proponowanych założeniach jest mniej więcej to samo co w poprzednich latach. Zadania są niezmienne - nie dołożono zadań. Źródła dochodów są te same, w zależności ile pozyskamy dochodów taka będzie ich realizacja. Tak jak wynika z założeń w pierwszej kolejności realizowane będą zadania bieżące tak jak wynika z ustaw które są nałożone na gminę, w dalszej kolejności spłata zobowiązań które zostały zaciągnięte oraz zadania inwestycyjne.

Do 15 listopada otrzymacie Państwo projekt budżetu finansowa i rzeczowo zestawiony. W zakresie wydatków rzeczowych w projekcie budżetu na rok 2008 stosowany będzie wskaźnik wzrostu 2,5 %, a w zakresie wynagrodzeń taki sam 2,5 %.

Pani Przewodnicząca poddała pod głosowanie założenia projektu budżetu na rok 2008.

Radni przyjęli proponowane założenia.

(0,05,13)Ad 2.Projekty uchwał w sprawie :

a)podatku od nieruchomości w roku 2008

Projekt uchwały w sprawie podatku od nieruchomości na rok 2008 radni otrzymali wraz z zawiadomieniami na sesję -załącznik nr 3

Materiały przedstawiła Pani Janina Kończak- Skarbnik Kępic W projekcie uchwały przedstawione są stawki z roku 2007 proponowane stawki na rok 2008 wraz ze wskaźnikiem wzrostu oraz i górne stawki w każdej pozycji.

Pani Skarbnik omówiła każdą stawkę indywidualnie .

Pozycja która budzi najwięcej dyskusji to podatek od gruntów pozostałych. Wniosek z poprzedniej komisji Gospodarczej był: aby ten podatek pozostał na tym samym poziomie i wprowadzenie dodatkowego zwolnienia dla podatników którzy mają niskie dochody. Uważam, że proponowane zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym i trzeba to uzgodnić z rada prawnym.

(0,12,06)Pan Lisowski Paweł - ustawa o podatkach lokalnych i opłatach mówi, że takie zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym ponieważ my w uchwale nie wskazujemy żadnego podmiotu (taka jest interpretacja Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku).

Pani Skarbnik - uważam, że takie zwolnienie dotyczy pewnej grupy podatników tych którzy mają określone dochody,dlatego uważam ,że takie zwolnienie jest podmiotowe.

(0,13,32)Pan Eugeniusz Kluk - w Głosie Pomorza wczoraj ukazały się stawki i zastosowali podobny zapis jaki my proponujemy „cyt. z gazety……………… Uważam, że Pan radca powinien zając się tym tematem.

Pan Henryk Palewski - mnie się wydaje, że przy niskich dowodach burmistrz może umorzyć podatek ,nie musi być zapisu w uchwale.

Pan Zdzisław Maciaszek -będzie z tym straszny problem o którym mówiłem wczoraj ,chodzi o dokładne sprawdzenie jaki dochód posiada każdy podatnik ,jaki dochód przyjąć w przypadku każdego podatnika .Trzeba również pamiętać ,że nie zawsze Ci którzy maja dochód poniżej 300zł ich dochód rzeczywisty jest niższy ,a jeszcze te osoby korzystają z pomocy społecznej na która środki są przekazywane z budżetu gminy .

Pani Mariola Kmieć- faktycznie sprawdzenie dochodów będzie bardzo trudne. my o tym się przekonaliśmy w szkole przy dopłatach do mundurków szkolnych. Ludzie są nieuczciwi i oszukują.

Pan Eugeniusz Kluk - faktycznie taki argument na poprzedniej komisji padł, ale są tacy, gdzie kwota podatku stanowi duży % w budżecie domowym .

Pan Zdzisław Maciaszek - wiem, że wszystkich nie można traktować jednakowo, ale Burmistrz ma możliwość takie osoby zwolnić z podatku.

Pani Skarbnik - największy problem z takim zapisem będzie miała komórka finansowa ,która będzie musiała to sprawdzić. Pan Burmistrz jako organ podatkowy może odnieść się do każdego podatnika indywidualnie i tak robi.

Pan Lisowski Paweł - ale takie zwolnienia to jest jednostkowa decyzja pana Burmistrza ,a przy takim zapisie każdy mieszkaniec były traktowany na tych samych zasadach. RIO twierdzi ,że jednostkowo nie można wskazać kto były zwolniony ,ale można to zrobić generalnie. Może „salomonowym:” rozwiązaniem będzie to aby stawkę zaproponowaną przez Pana Burmistrza nie obniżać, ponieść o 18 % i dopisać punkt 4 do zwolnienia. Chronimy najbiedniejszych ,a podatek i tak by wzrósł .

Pan Eugeniusz Kluk- taka propozycja jest podyktowana tym, że podatnicy nie płaca tylko tego podatku ,płacą podatek od budynków, budynków pozostałych ten podatek jest podatkiem największym - największym również w gminie bo około 1 mln zł. Ten podatek w większości dotyczy ludzi którzy mieszkają w budynkach popegerowskich ,gdzie nie zawsze za ich zgoda przypisano im tereny przy budynkach ,ogrody za które teraz musza płacić i to niemałe kwoty.

W innych gminach podatek jest niższy, to my jesteśmy w czołówce jeżeli o najwyższy podatek. Chcemy wyjść naprzeciw tym osobom najuboższych. Myślę, że nie będzie to duża grupa .

(0,22,52)Pan Zdzisław Maciaszek - uważam, że będzie to duża grupa mieszkańców, na pewno wszyscy, którzy korzystają z pomocy społecznej. Może to być również „kością niezgody” bo ktoś przekroczy te kwotę o 0,50 zł i nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia. Może być sytuacja taka, że podatnik pracujący na zachodzie nie wykazujący dochodów ma ulgę, a ten co ma niskie dochody, odprowadza składki takiej ulgi może nie posiadać. Pozbawianie gminy dochodu o 130.000zł może to nie jest wiele ,ale w stosunku do potrzeb jakie są zgłaszane to bardzo dużo.

Pan Henryk Palewski -przecież my nie musimy uchwalić stawki 0,33zl/m2,możemy uchwalić 0,31zł, ale bez żadnych zwolnień.

(0,25,48) Pani Skarbnik - gdyby było 0,31zł to by było 35.000zł mniej, 0,01zł/m2 to daje 17.000zł

Pan Lisowski Paweł -zaproponował, aby stawkę pozostawić na poziomie tego roku ,o ile zmniejszyłyby się nasze dochody

Pani Skarbnik- zmniejszymy dochody gminy o 88.000zł. - to jest tylko podatek od gruntu.

Pan Lisowski -zwiększenie podatków zaproponowanych przez Pana Burmistrza daje nam wzrost dochodów o 130.000.Jeżeli podatek od gruntu pozostanie taki sam to i tak jest wzrost podatku o 42.000 jest więcej niż w roku poprzednim i tak podatnicy zapłacą więcej. My i tak mamy jedne z największych podatków.

Pani Skarbnik - my nie proponujemy maksymalnych podatków, jest wzrost, ale nie maksymalny.

Pan Lisowski -Gmina Słupsk ma niższe podatki niż nasze zaproponowane.

Pan Zdzisław Maciaszek - proszę nie porównywać naszej Gminy z Gminą Słupsk bo przecież wiemy jakie wpływy do budżetu ma ta Gmina. Ich budżet wynosi prawie 40 mln złotych rocznie. Musimy pamiętać, że musimy zapewnić pieniądze na utrzymanie i realizacje ustawowych zadań Gminy.

(0.28,56)Pan Lisowski - np. Gmina Damnica ,Dębnica Kaszubska .Tam jest gmina silna nie tylko siłą swego budżetu, ale przede wszystkim siłą swoich mieszkańców- jeżeli mieszkaniec bogaci się to na pewno z korzyścią dla Gminy.

(0,29,37)Pan Zdzisław Maciaszek - nie miałem możliwości sprawdzenia jak przedstawiają się stawki podatku w pozostałych gminach ,ale na pewno będą na zbliżonym poziomie.

(0,30,20)Pan Zenon Słomski - jak wynika z propozycji pana Burmistrza w pierwszych dwóch latach kadencji podatki podnoszone są znacznie, w dwóch pozostałych latach niewiele - taka jest polityka -tylko dlaczego my musimy w to iść.

Dwa wnioski :

Pana Lisowskiego - propozycja stawki 0,28zł/1m2

Pana Palewskiego - propozycja stawki 031zł/m2

Pani Przewodnicząca poddała pod głosowanie powyższe wnioski:

Wniosek 0,28zł - 3 osoby

0,31zł - 7 osób

Został przyjęty wniosek 0,31zł/m2 - podatek od 1 m2 gruntu

Pani Skarbnik - komisja Gospodarcza przegłosowała dwa wnioski tj:

-stawka 0,28zł/1m2 gruntu

-zwolnienie podatników o niskim dochodzie …………………………

Pani Przewodnicząca poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Projekt uchwały został przyjęty 7 głosami „za”, przy 3 głosach przeciwnych.

(0,33,36)b)określenia rocznych stawek podatku od środków transportu na rok 2008

Projekt uchwały w sprawie określenia rocznych stawek podatku od środków transportu na rok 2008 radni otrzymali wraz z zawiadomieniami na sesję -załącznik nr 4

Wyjaśnień w tym temacie udzieliła Pani Janina Kończak - Skarbnik Kępic Pan Burmistrz zaproponował wzrost stawek od środków transportu w wysokości 2,2 % .Przy tej propozycji brano pod uwagę stawki maksymalne. W najbliższym czasie ukarzą się w Monitorze Polskim również stawki minimalne .Rada nie może uchwalić niższych stawek jakie zapisane są w ustawie - jest to spowodowane duża różnicą kursu EURO pomiędzy 2 październikiem 2006 ,a 2 październikiem 2007 ,który obniżył się o 5,2 % .

Pani Skarbnik zaproponowała wprowadzenie zmiany w punkcie I jeżeli chodzi o autobusy :trzeba zmienić tam przedział :

1)do 16 miejsc włącznie 474,00zł (zachowany wzrost 2,2 %)

2)powyżej 16 do mniej niż 30miejsc 869,00zł (zachowany wzrost 2,2 %)

3)równej i większej niż 30 miejsc 1,867,00zł.

Nowością jest to ,że od tego roku opodatkowane są samochody od 3,5 do 5,5 tony. Łącznie mamy 44 pojazdy .Dochody z tego tytułu nie są bardzo duże około 40.000zł.

Pani Przewodnicząca poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Projekt uchwały został przyjęty 10 głosami „za”.

(0,39,19)c)stawek opłaty targowej na rok 2008

Projekt uchwały w sprawie stawek opłaty targowej na rok 2008 radni otrzymali wraz z zawiadomieniami na sesję -załącznik nr 5

Wyjaśnień w tym temacie udzieliła Pani Janina Kończak - Skarbnik Kępic

Propozycja przedstawiona jest w formie stawki obowiązującej i stawki zaproponowanej. Wzrost stawki jest niewielki, w niektórych przypadkach tylko o 1,00zł ,dla rolników i działkowców zbywających płody rolne stawka od dłuższego czasu wynosi 2,00zł.

Na posiedzenie przybył Pan burmistrz Marek Piotr Mazur

(0,40,26)Pan Zenon Słomki - korzystając z obecności Pana Burmistrza chciałbym się dowiedzieć kiedy na targowisku zostanie ustawiona toaleta.

(0,40,40)Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur - poprosił o skupienie się nad tematyką posiedzenia, a tą sprawą pozostawmy na koniec posiedzenia.

Pani Przewodnicząca poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Projekt uchwały został przyjęty 10 głosami „za”.

(0,41,39)d)opłaty od posiadania psów na rok 2008

Projekt uchwały w sprawie opłaty od posiadania psów na rok 2008 radni otrzymali wraz z zawiadomieniami na sesję -załącznik nr 6

Wyjaśnień w tym temacie udzieliła Pani Janina Kończak - Skarbnik Kępic

W tym roku nie ma podatku od posiadania psów, nasi ustawodawcy określi to jako opłatę od posiadania psów. Zrobiono to dlatego bo w przypadku podatku gminom należałaby się rekompensata, a w przypadku opłaty nie.

Rada może pojąć opłatę od posiadania psów. Opłata ta nie może być wyższa niż 100zł rocznie. Propozycja nasza wynosi 50,00zł.W ubiegłym roku był 40,00zł.Zachowano wszystkie zwolnienia oraz terminy opłaty. Dochodów z tego tytułu nie ma tylko 1.300zł.

Pan Burmistrz -przy tych zwolnieniach opłata ta wynosiłaby tylko 25,00zl.nie chcieliśmy rezygnować zupełnie z opłaty bo jest obawa, że będzie problem z bezpańskimi psami, za które płacimy dla firmy odbierającej je do schroniska.

(0,45,22)Pan Kluk- zgłaszałem już tę sprawę wcześniej ,prosiłem aby przed terminem opłaty podatku , z urzędu pojawiło się przypomnienie o opłacie .

Pan Burmistrz -przypomnimy o tym ,nawet w naszej gazecie .

Pan Henryk Padewski - a co jest jak ktoś nie uiści takiego podatku.

Pan Burmistrz -jest to taka sytuacja jak w przypadku innych podatków innych opłat .Będziemy starali się ten podatek również egzekwować ,jest to obowiązek każdego podatnika, jest to poczucie obywatelskiej postawy,tej dyscypliny trzeba się uczyć.

Pan Palewski - ten podatek nie ma racji bytu, kiedy nie ma możliwości go wyegzekwowania, a na każdej wsi psów jest coraz więcej ,biegają po wsi.

Pan Augustowski - psy biegają po ulicach i gonią rowerzystów ,nawet napadają na rowerzystów.

Pani Przewodnicząca poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Projekt uchwały został przyjęty 9 głosami „za”, przy 1 wstrzymującym się.

(0,53,54)e)zarządzenia poboru w drodze inkasa na terenie Gminy Kępice podatków i opłat lokalnych ,określenie inkasentów i wysokości wynagrodzenia za czynności inkasa,

Projekt uchwały w sprawie zarządzenia poboru w drodze inkasa na terenie Gminy Kępice podatków i opłat lokalnych ,określenie inkasentów i wysokości wynagrodzenia za czynności inkasa, radni otrzymali wraz z zawiadomieniami na sesję -załącznik nr 7

Wyjaśnień w tym temacie udzieliła Pani Janina Kończak - Skarbnik Kępic

Zarządza się pobór inkasa na terenie miasta i gminy od opłaty targowej, od podatku rolnego, podatku od nieruchomości.

Do poboru upoważnia się sołtysów oraz w trzech miejscowościach wskazane osoby. Inkaso jest pobierane w tej samej wysokości jak w roku ubiegłym.

Głos w dyskusji :zabrali pan Zenon Słomski ,Pani Janina Kończak ,Pan Eugeniusz Kluk, Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur .

Pani Przewodnicząca poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Projekt uchwały został przyjęty 10 głosami „za”.,

f)określenia ceny 1q żyta przyjmowanego jako podstawę do obliczenia podatku rolnego w roku 2008 na obszarze Gminy Kępice - wycofany z porządku

(0,59,27)Ad 3.Sprawy bieżące

Głos zabrał Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur -który przedstawił wielkości umorzeń podatków:

Umorzenia podatku od nieruchomości :

Rok 2004 - ponad 111.000zl

Rok 2005 - 49.000zl

2006- 46.300

rok 2007 (za III kw.)- 9.700 - ta informacja odpowiada na pytanie jak wygląda sytuacja naszych podatników ,jak byłoby źle to tych umorzeń byłoby dużo więcej. Uważam, mieszkańcy nasi maja świadomość, że te dochody są celowo wykorzystywane .Skuteczność płacenia podatku mamy zadawalającą.

Pan Kluk -czy te umorzenia dotyczą osób prawnych i osób fizycznych

Pan Burmistrz - tak , w kwocie 111.000zł -umorzenia osób prawnych to kwota 60.000zł,osoby fizyczne 50.000zł. ,w 2005 - tylko osoby fizyczne , w roku 2006 -tylko 2.200 było dla osób prawnych , w tym roku nie ma umorzeń dla osób prawnych.

Umorzenie podatku rolnego: rok 2006 -5.050,00,rok 2005- 3.100,00

Odroczenia rok 2006 - 97,00 osoby fizyczne 1100,00zł ,pozostałe to osoby prawne ,rok 2005-176.700zl -z czego osoby fizyczne 4.700.Były również umorzenia w podatku rolnym.

Te wszystkie działania : umorzenia, odroczenia kontrolowane są przez RIO. Stosujemy równie zwolnienia z tytułu jednorazowej wpłaty : w podatku rolnym w roku 2006 - kwota 62.500 , w podatku od nieruchomości w roku 2004-7.750,00zł, rok 2005- 7.030,00zł, w roku 2006-6700,00zł i w roku 2007 -8.000zł.Niewielka liczba osób korzysta z tego ,ale jest to korzystniejsze dla podatników.

Pan Kluk - czy nie warto byłoby aby na jednym z posiedzeń komisji zapoznać się z projektem i pójść zobaczyć centrum ratownictwa oraz przedszkole. Jako radni przegłosowaliśmy realizację tego zadnia, ale nie wiemy co dzieje się w terenie .

Pan Burmistrz - środa jest takim dniem narad ,możemy zrobić to przy tej okazji ,możemy przy innej, ja tylko zgłoszę wykonawcy naszą obecność.

Odbyły się przetargi na kredyty :duży kredyt wygrał: BS Ustka, kredyt termomodernizacyjny Bank Ochrony Środowisk w Gdańsku oddział w Słupsku. Prace na tych obiektach trwają, firmy chcąc się zmieścić w terminach musza wykonywać to szybko i dobrze.

Za dwa tygodnie będą komisje, może przy tej okazji komisje zlustrują inwestycje.

Pan Braczkowski - jak przedstawia realizacja zadania: wodociąg do Korzybia .

(1,15,10)Pan Burmistrz - po przetargach poprzednich została zrobiona korekta zakresu i w tej chwili jesteśmy po rozstrzygnięciu przetargu.Te dwa zadanie realizuje jeden wykonawca. Przetarg wygrała firma ze Studzienic, biegną terminy o uprawomocnieniu się przetargu. Po tych terminach wykonawca wchodzi na teren realizacji zadania .

Na tym posiedzenie zakończono .

Przewodnicząca Komisji Infrastruktury

Społecznej Rady Miejskiej…

Mariola Kmieć

Komisja nagrywana .

Protokołowała

Ewa Derra


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Sylwia Łepecka 06-02-2008 14:48
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Ewa Derra 06-02-2008
Ostatnia aktualizacja: Sylwia Łepecka 06-02-2008 14:55