Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Kępicach
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

Protokół z Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Kępicach z dnia 28.03.2008 oraz 1.04.2008


PROTOKÓŁ

Z POSIEDZENIA KOMISJI REWIZYJNEJ

RADY MIEJSKIEJ W KEPICACH

Z DNIA 28 marca 2008

Posiedzeniu przewodniczył:

Pani Maria Zegadło

Przewodnicząca komisji

Obecni na posiedzeniu członkowie komisji wg załączonej listy obecności -załącznik nr 1

Porządek posiedzenia:

1.Przygotowanie dokumentów do wniosku absolutoryjnego:

a)analiza wykonania budżetu gminy Kępice za rok 2007

2.Sprawozdanie komisji za rok 2007.

3.Sprawy bieżące:

a)harmonogram dalszych prac przy tworzeniu wniosku absolutoryjnego.

Ad 1 a)

Komisja Rewizyjna przeanalizowała sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2007:

Załącznik nr 1 - Wykonanie dochodów za 2007rok.

Załącznik nr 2 - Wykonanie wydatków za 2007 rok.

Załącznik nr 3 - Dochody i wydatki zadań z zakresu administracji

zleconych gminie za 2007r.

Załącznik nr 4 - Dotacje z budżetu gminy za rok 2007

Załącznik nr 5 - Wykonanie przychodów i wydatków zakładów

budżetowych za rok 2007.

Załącznik nr 6 - Wykonanie dochodów własnych i wydatków nimi

pokrytych za 2007r.

Załącznik nr 7 - Wykonanie przychodów i wydatków Gminnego

Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki

Wodnej za 2007r.

Załącznik nr 8 - Wykonanie wydatków inwestycyjnych za 2007r.

Sprawozdanie z wykonania planu finansowego instytucji kultury za rok 2007 w tym:

Załącznik nr 1- Miejsko-gminny Ośrodek Kultury w Kępicach

Załącznik nr 2- Biblioteka Publiczna w Kępicach

oraz

Informację Burmistrza z zastosowanych ulg i umorzeń w zakresie wierzytelności pieniężnych gminy w 2007 roku do których nie stosuje się przepisów ustawy -ordynacja podatkowa.

Budżet Gminy na rok 2007 uchwalony został uchwałą Rady Miejskiej nr IV/14/2006 z dnia 28 grudnia 2006r.w kwotach:

Dochody - 22.051.480,00zł

Wydatki - 24.003.480,00zł

przychody - 3.400.000,00zł

rozchody - 1.448.000,00zł

W trakcie roku budżet Gminy uległ zwiększeniu z tytułu przyznanych dotacji, subwencji, środków z funduszy celowych oraz innych dofinansowań.

Po wprowadzeniu zmian uchwałami Rady Miejskiej jak i Zarządzeniami Burmistrza Kępic na dzień 31.12.2007 budżet zamyka się następującymi kwotami :

PLAN WYKONANIE(w zł) %

Dochody 22.031.377,00 21.857.618,97 99,2

w tym: zadania z zakresu

administracji rządowej

zlecone gminie 4.281.267,00 3.959.737,24 92,5

Wydatki 24.876.552,00 23.262.962,79 93,5

w tym: zadania z zakresu

administracji rządowej

zlecone gminie 4.281.267,00 3.959.737,24 92,5

Deficyt 2.845.175,00 1.405.343,82 49,3

Wykonanie dochodów opisano w następujących grupach :

- dochody z podatków i opłat realizowanych bezpośrednio przez gminę,

- dochody realizowane przez Urzędy Skarbowe,

- udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych ,

- pozostałe dochody własne

Dochody z podatków i opłat ogółem z odsetkami od nieterminowych płatności zrealizowano w kwocie 6.120.516,03 zł co stanowi 104,1 % planu .

Wykonanie dochodów z podatków i opłat realizowanych bezpośrednio przez gminę w/g ustalonych stawek podatkowych przedstawia się następująco:

Roczny przypis podatku z odstekami 3.316.009,08zł

Zaległości z lat ubiegłych pomniejszone o nadpłaty 1.413.710,90zł

Umorzenia 22.440,84zł

(podatek od nieruchomości: osoby fizyczne .-36 osób, osoby prawne - 1 osoba,

podatek rolny -16 osób, podatek od środków transport.-1 osoba fizyczna)

Spisanie z ewidencji zaległości 4.198,08zł

Nabycie nieruchomości za zaległości podatkowe 4.644,05zł

Wpłaty podatków roku budżetowego i zaległość 3.351.485,75zł

Wpłaty odsetek od zaległości podatkowych 18.060,21zł

Saldo należności podatkowych na 31.12.2007 1.328.891,05zł

w tym zaległości 1.351.482,14zł

w tym zaległości z roku 2007 495.254,19zł

zaległości z lat poprzednich 856.277,95zł

nadpłaty 22.591,09zł

Zaległości bieżące z roku 2007 stanowią 14,9 % rocznego przypisu podatku i obejmują :

-podatek od nieruchomości - 292.371,39zł

-podatek rolny osoby prawne - 8,00zł

-łączne zobowiązanie podatkowe

(podatek od nieruchomości, rolny, leśny

od osób fizycznych) - 199.347,70zł

-podatek od środków transportu

(osoby fizyczne ) - 3.512,00zł

-podatek leśny(osoby prawne) - 15,10zł

RAZEM - 495.254,19zł

Komisja zwróciła uwagę na to, że zaległości podatkowe roku budżetowego ulegały zmniejszeniu w stosunku do roku 2006 o 216.469,00zł

Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych :

Dochody z tego źródła zaplanowano na podstawie otrzymanej informacji z Ministerstwa Finansów. Wykonanie za rok 2007 w kwocie 2.436.917zł
tj.108,1 % planu. Jest to wyższe wykonanie o 182.981,00 zł w stosunku do przewidywanej kwoty przez Ministerstwo Finansów.

Pozostałe dochody w dziale 756 to wypływy w kwocie 128.511,95zł w tym:

- opłaty za zezwolenia na sprzedaż alkoholu w kwocie 99.776,53zł

- opłaty skarbowej w kwocie 23.585,42zł

- inne lokalne opłaty pobierane na podstawie odrębnych ustaw w kwocie 5.150,00zł.

Dochody ogółem w roku 2007 w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej zrealizowano w kwocie 21.857.618,97 co stanowi 99,2 % o 173.758,03 poniżej planu .

Blokada wydatków w dziale Pomoc społeczna nałożona przez Pomorski Urząd Wojewódzki w kwocie 351.550zł ma odbicie również po stronie dochodowej -mniej przekazano środków. Gdyby w zamian blokady było zmniejszenie planu wykonanie dochodów własnych byłoby w roku 2007 na poziomie- 100,8 %.

W trakcie roku budżet zasilony został środkami z zewnątrz .Pozyskanie środków z zewnątrz okazało się trudne z przyczyn obiektywnych, pomimo tego ,udało się zasilić budżet gminy po stronie dochodów o kwotę 1.243.873,47zł, między innymi na :dożywianie uczniów, dofinansowanie wypłaty zasiłków z OPS, utrzymanie OPS-u, w dziale oświata :zakup podręczników, zakup mundurków, naukę języka angielskiego ,zakup książek, wypłaty stypendiów dla uczniów, program „Za rękę z Einsteinem”, wydatki na remont Szkoły Podstawowej w Kępicach, oraz na współfinasnowanie remontu kościoła w Osowie w ramach programu „Ochrona zabytków”. Środki te stanowią 5,7 % wykonania dochodów ogółem.

Wydatki ogółem zrealizowano w kwocie niższej od planu o 1.613.589,21zł w tym:

1.wydatki inwestycyjne o kwotę 251.059,00zł

2.wydatki bieżące o kwotę 1.362.530,21zł

W niektórych działach klasyfikacji budżetowej przedstawia to się następująco:

-dział 010 Rolnictwa i łowiectwo o kwotę 26.857,78zł w tym wydatki inwestycyjne 19.843,69.

-dział 600 transport i łączność o kwotę 198.873,61zł niższe wydatki remontowe oraz na zimowe utrzymanie dróg

-dział 700 Gospodarka mieszkaniowa o kwotę 46.924,43zł niższe wydatki związane z wyceną i wydzieleniem nieruchomości oraz częściowy zwrot dotacji przez ZGKiM

-dział 750 Administracja publiczna o kwotę 111.538,69zł niższa realizacja wydatków-niewykorzystane środki na wynagrodzenia i pozyskane środki z PFRON refundujących wydatki na wyposażenie stanowisk pracy

dział 754 Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona przeciwpożarowa o kwotę 38,209,72 zł w tym wydatki inwestycyjne w kwocie 23,731,75zł

-dział 756 Dochody od osób prawnych ,fizycznych od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem o kwotę 9.753,80zł - niewykorzystane środki dotyczą planowych wypłat inkasa dla sołtysów.

-dział 757 obsługa długu publicznego o kwotę 35.728,52-kredyt uruchomiony w miesiącu grudniu na korzystniejszych warunkach, niż planowano.

-dział 758 Różne rozliczenia (rezerwa ogólna i celowa) o kwotę 37.353,00zł - nie uruchomiono rezerwy

-dział 801 Oświata i wychowanie o kwotę 398.261,05zł (niższa wykonanie wydatków na dokształcanie nauczycieli, niższe wykonanie wydatków w zakresie dowożenia uczniów do szkół , nie zrealizowano wydatków inwestycyjnych na planowane zadanie pn. Budowa basenu sportowo-rekreacyjnego przy Gimnazjum w Kępicach w kwocie 106.770,00zł,oraz wstrzymano zapłatę faktury w kwocie 242.446zł za prace wykonane przy remoncie Szkoły Podstawowej w Kępicach z uwagi na planowane płatności z kredytu termomodernizacyjnego bezpośrednio przez bank .

-dział 851 Ochrona zdrowia o kwotę 12.577,20 zł -niższa realizacja wpływów miała wpływ na wydatki w ramach programu przeciwdziałania alkoholizmowi

-dział 852 opieka społeczna 517.744,97 (w tym: niższe wykonanie dodatków mieszkaniowych o kwotę 33.404,00 ,zwrot niewykorzystanych środków przez OPS w kwocie 112.504zł,oraz blokada wydatków przez Pomorski Urząd Wojewódzki

-dział 854 -Edukacyjna opieka wychowawcza -niższe wykonanie o kwotę 7.839,98-zwrot dotacji na mundurki i podręczniki

-dział 900 Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska o kwotę 86.167,83zł(niższe w tym wykonanie wydatków na oświetlenie w gminie o kwotę 72.629,00zł.

-dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego o kwotę 64.707,83zł- zwrot dotacji podmiotowej na remonty przez MGOK w kwocie 11.920,00zł,nie zrealizowano programu ochrony zabytków w kwocie 45.228,00zł.

-dział 926 Kultura fizyczna i sport o kwotę 21.050,80zł - niższe wykonanie wydatków w zakresie upowszechniania sportu realizowanych bezpośrednio przez gminę.

Planowane wydatki zrealizowano do wysokości możliwości finansowych w ramach dochodów własnych i środków pozyskanych z innych źródeł. Na przestrzeni roku budżetowego wszelkie płatności gminy realizowane przez Urząd Miejski dokonywane były terminowo. Zaległości wymagalne wystąpiły jedynie w podległym zakładzie budżetowym ZEC kwocie 116.497,56zł. Komisja szczegółowo przeanalizowała przedłożone sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2007.Pani Skarbnik Kępic obecna na posiedzeniu na bieżąco udzielała dodatkowych informacji i odpowiedzi na pytania członków komisji.

Z dołączonych do sprawozdania załączników wynika, że dotacje przyznane instytucjom kultury, zakładom budżetowym i stowarzyszeniom zostały wykorzystane, rozliczone zgodnie z obowiązującymi przepisami .

Komisja Rewizyjna zwróciła uwagę na załącznik nr 5 obejmujący wykonanie przychodów i wydatków zakładów budżetowych.

Zarówno Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej jak i Zakład Energetyki Cieplnej nie zrealizowały planowanych przychodów i kosztów jak również nie osiągnęły wysokości zaplanowanych środków obrotowych. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej pomimo tego, zakończył rok budżetowy dodatnim wynikiem i podwyższył stan środków obrotowych na koniec roku w porównaniu ze stanem na początek roku. Natomiast Zakład Energetyki Cieplnej zakończył rok budżetowy stratą i stan środków obrotowych na koniec roku obniżył się do kwoty minus 171.791,02zł.

Analiza finansowa Zakładu Energetyki Cieplnej była tematem posiedzenia wszystkich komisji rady oraz będzie omawiana na sesji rady w miesiącu kwietniu br .

Stan zadłużenia na dzień 31 grudnia 2007 z tytułu kredytów i pożyczek wynosi 10.749.000,00zł, a łącznie dług gminy wraz z zobowiązaniem wymagalnym zakładu budżetowego ZEC stanowi kwotę 10.865.497,56zł tj. 49,7 % wykonanych dochodów. Wynik budżetu za rok 2007 to niedobór w kwocie 1.405,343,82zł na planowany deficyt 2.845.175zł.

Planowane wydatki realizowano z dochodów własnych i pozyskanych środków. Wykonywano przede wszystkim zadania na które możliwe było uzyskanie dofinansowania z zewnątrz. Na koniec roku wolne środki pozostające w budżecie stanowią kwotę 1.388,132,76,które zasilą budżet w przyszłym roku. Na przestrzeni roku wszystkie płatności gminy realizowane przez Urząd dokonywane były terminowo. Gospodarka finansowa w roku 2007 prowadzona była racjonalnie z zachowaniem płynności finansowej gminy w ramach planowanego budżetu.

AD 2.Sprawozdanie komisji za rok 2007.

Komisja przygotowała sprawozdanie z pracy komisji za rok 2007 ,które stanowi załącznik do protokołu

Ad 3.Sprawy bieżące:

a)harmonogram dalszych prac przy tworzeniu wniosku absolutoryjnego.

Komisja ustaliła, iż kolejne posiedzenie komisji odbędzie się w dniu 1 kwietnia 2008 o godz.10,00 ,którego tematem będzie: .

1.Przygotowanie dokumentów do wniosku absolutoryjnego:

a)kontrole inwestycji gminnych przeprowadzonych przez komisję

b)opinia w sprawie wykonania budżetu za rok 2006,

c)wniosek o udzielenie absolutorium

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała: Podpisy członków komisji:

Marzanna Hylarecka

SPRAWOZDANIE KOMISJI REWIZYJNEJ

RADY MIEJSKIEJ W KĘPICACH

ZA ROK 2007

Komisja pracowała w składzie:

Komisja w składzie :

Pani Maria Zegadło - przewodnicząca komisji

Pan Bronisław Braczkowski -Z-ca przewodniczącej

Pani Marzanna Hylarecka - Sekretarz

Pan Henryk Palewski - członek

Pan Krzysztof Wudarowicz - członek

Na podstawie §39 pkt.6 Regulaminu Rady, komisja uchwalony plan pracy na rok 2007 uchwałą nr VII/38/2007 z dnia 29 marca 2007 zrealizowała .Komisja w roku ubiegłym zajmowała się następującą tematyką :

1.Przygotowaniem wniosku absolutoryjnego

a)kontrolą inwestycji : ulic: M. Buczka , droga Osieki- Barcino i ul. Wymarzonej

2.Kontrolą inwestycji pod nazwą „Przebudowa budynku na świetlicę wiejską we wsi Barwino „ `

3.Analizą finansowa Zakładu Energetyki Cieplnej w Kępicach

4.Stopieniem realizacji inwestycji w roku bieżącym .

Ad 1.Przygotowaniem wniosku absolutoryjnego komisja zajęła się tym tematem na posiedzeniach w dniach 29.03.2007,30.03.2007 i 3.04.2007.Dla szerszej analizy budżetu komisja przeprowadziła kontrolę inwestycji : ulic: M. Buczka i Wymarzonej oraz drogi Osieki- Barcino .

Komisja pozytywnie oceniła realizację budżetu za rok 2006 i wystąpiła do Rady z wnioskiem o udzielenie absolutorium.

Ad 2.Kontrolą inwestycji pod nazwą „Przebudowa budynku na świetlicę wiejską we wsi Barwino „ `

Komisja w dniach 25.06.2007 i 29.06.2007 przeprowadziła kontrole inwestycji pod nazwą „Przebudowa budynku na świetlicę wiejską we wsi Barwino „ `

W wyniku lustracji komisja wniosła uwagi co do wykonawstwa inwestycji:

1)tynki zewnętrzne na murach - wykonane niedbale, wybrzuszenia, wygląd elewacji straszny,

2)brama wejściowa na plac zabaw -cegły, które są uszkodzone nie są zabezpieczone żadnym środkiem impregnującym,

3)kratka ściekowa nie spełnia swego zadania (kratka jest wyżej - dlatego nie odbiera wody),

4)ruchome barierki schodowe

5)uszkodzony wodotrysk (sklejony),

6)brak wentylacji w piwnicach budynku,

7)źle przytwierdzone na zewnątrz budynku lampy ,

8)wymieniona lampa stająca inna niż pozostałe,

9)odpadający cokolik do piwnicy

10)popękane ściany i sufity( na złączach)

11)komisja wnosi również uwagi do wykonawstwa i ustawienia urządzeń na placu zabaw .

Protokół z kontroli został przekazy do pana Burmistrza, który ustosunkował się do przedstawionych wniosków.

W załączeniu odpowiedź Pana Burmistrza -załącznik nr 1.

Ad 3.Analizą finansowa Zakładu Energetyki Cieplnej w Kępicach

Tematem kontroli zgodnie z planem pracy Komisji była „analiza finansowa Zakładu Energetyki Cieplnej w Kępicach .Ze względu na to ,że Zakład prowadzi kilka działalności: sprzedaż ciepła, sprzedaż wody i sprzedaż ścieków, komisja zdecydowała się, że szczegółowo zajmie się analizą zadłużenia Zakładu Energetyki Cieplnej w Kępicach .

Kontrola była prowadzona w dniach: 20.09.2007,02.10.2007 i 08.10.2007.

Komisja w wyniku analizy dokumentów przedłożonych stwierdziła, że Zakład Energetyki Cieplnej rokuje nadzieje na zmniejszenie strat na koniec roku 2007 poprzez :

1.Dyrekcja Zakładu czyni starania co do ściągalności długu poprzez działania komornicze oraz umożliwienie odpracowania zaległych należności przez dłużników (osoby fizyczne) na plantacji wierzby, z czego skorzystało 5 rodzin.

2.Zakład podpisał porozumienie z Zakładem Garbarskim KEGAR na spłaty zadłużenia .Zakład Garbarski zobowiązuje się do systematycznego regulowania należności za ścieki do końca bieżącego roku .Dalsza redukcja salda (do poziomu 90.000zł) zaplanowana została na rok 2008 - załącznik nr 2 do protokołu.

3.Koszty związane z nasadzeniem i uprawą wierzby winny z biegiem lat przynieść korzyści finansowe dla Zakładu.

4.Nagromadzone (na około trzy miesiące) zapasy opału na kwotę 150.000zł będą sukcesywnie wykorzystywane co obniży zadłużenie .

5.Zobowiązania zakładu w stosunku do innych instytucji są regulowane w miarę posiadanych środków, w przypadku braku możliwości finansowych podpisywane są porozumienia, ugody .

6.Stan środków obrotowych na 31.08. 2007 wyniósł 152.084zł ,strata 7.002zł -zmniejszył się w porównaniu do 30.06. 2007 :stan środków obrotowych wynosił: 167.204zł , a strata 22.122zł.

Protokół z kontroli został przekazy do Zakładu Energetyki Cieplnej oraz do Pana Burmistrza. Zakład nie ustosunkował się do zapisów w protokole.

Komisja Rewizyjna w oparciu o sprawozdanie Zakładu za rok 2007 przedłożone do Urzędu jest zaniepokojona dalszą jego działalnością. Jak wynika z przedstawionych materiałów Zakład nie zmniejszył zadłużenia ,a wręcz przeciwnie zwiększył je. Komisja poprzez Pana Burmistrza wnioskuje o szczegółową i rzetelna informację ze strony Dyrektora Zakładu jakie zostaną podjęte kroki naprawcze w Zakładzie.

Ad 4.Stopienien realizacji inwestycji w roku bieżącym .

Komisja w dniach 21.11.2007 i 17.12.2007 przeprowadziła kontrolę realizowanych inwestycji w roku bieżącym i tak :

a)Gminnego Centrum Ratownictwa w Kępicach

b)przebudowa i remont Szkoły Podstawowej w Kępicach -przedszkole

c)przebudowa Placu Wolności w Kępicach

d)budowa boiska treningowego do piłki nożnej w Kępicach,

ad a)

Prace na budowie centrum ratownictwa postępują. Realizacja tego zadania przebiega zgodnie z planem.

ad b)

Przedszkole. Dobiega dokończenie ocieplenia zewnętrznego budynku. Prace wykończeniowe w założonym terminie tj. 31.12.2007 są nierealne do wykonania. Komisja wnioskuje do pana Burmistrza o zajęcie się tą sprawą.

Komisja zwróciła uwagę na sposób ogrzewania wody w przedszkolu do celów konsumpcyjnych poprzez bojlery elektryczne. Czy nie byłoby zasadne i tańsze korzystanie z ciepłej wody z ZEC, skoro doprowadzona jest do budynku sieć cieplna. Powyższe uwagi zostały uwzględnione i wniesione do realizacji zadania

ad c)

Według projektu I etap rozbudowy Placu Wolności został zakończony. Komisja nie wnosi uwag do realizacji zadania.

ad d)

Boisko treningowe

I etap zakończenia budowy boiska treningowego Komisja oceniła negatywnie : na płycie stoi woda , brak jest drenażu gruntu.

Komisja stawia pod znakiem zapytania celowość wykorzystania tego terenu na boisko treningowe bez drenażu i odwodnienia.

W trakcie lustracji w terenie Komisja zwróciła uwagę na zwałowisko ziemi i gruzu przed wejściem na stadion. Wygląd tego psuje estetykę obiektu sportowego.

Protokół z kontroli został przekazy do Pana Burmistrza. Pan Burmistrz ustosunkował się do zapisów w protokole.

W załączeniu odpowiedź Pana Burmistrza- załącznik nr 2.

Komisji Rewizyjnej w roku 2007 Rada nie zleciła żadnej kontroli doraźnej.

Komisja odbyła w roku 2007 - 9 posiedzeń. Frekwencja na posiedzeniach w większości nie była 100 %.

Przewodnicząca komisji Rewizyjnej

Rady Miejskiej

Maria Zegadło

PROTOKÓŁ

Z POSIEDZENIA KOMISJI REWIZYJNEJ

RADY MIEJSKIEJ W KEPICACH

Z DNIA 01 kwietnia 2008

Posiedzeniu przewodniczył:

Pani Maria Zegadło

Przewodnicząca komisji

Obecni na posiedzeniu członkowie komisji wg załączonej listy obecności -załącznik nr 1

Porządek posiedzenia :

1.Przygotowanie dokumentów do wniosku absolutoryjnego:

a)kontrole inwestycji gminnych przeprowadzonych przez komisję

b)opinia w sprawie wykonania budżetu za rok 2007,

c)wniosek o udzielenie absolutorium

Ad 1 a) Kontrola inwestycji gminnych :

Komisja w dniu 21.11. 2007 i 17.12.2007 przeprowadziła kontrolę inwestycji :

a)Gminne Centrum Ratownictwa w Kępicach

b)przebudowa i remont Szkoły Podstawowej w Kępicach -przedszkole

c)przebudowa Placu Wolności w Kępicach

d)budowa boiska treningowego do piłki nożnej w Kępicach,

ad a) Gminne Centrum Ratownictwa w Kępicach :

Prace na budowie centrum ratownictwa postępują .Na dachu położona jest folia i łaty .Podłoże przygotowane jest do kładzenia dachówki. I etap prac tzn. mury + przykrycie obiektu zostanie zakończony do końca grudnia 2007r. Realizacja zadania zgodnie z planem.

ad b) przebudowa i remont Szkoły Podstawowej w Kępicach -przedszkole

Dobiega dokończenie ocieplenia zewnętrznego budynku. Prace wykończeniowe w założonym terminie tj. 31.12.2007 są nierealne do wykonania. Komisja wnioskuje do pana Burmistrza o zajęcie się tą sprawą.

Komisja zwróciła uwagę na sposób ogrzewania wody w przedszkolu do celów konsumpcyjnych poprzez bojlery elektryczne.

Komisja po analizie dokumentów oraz po lustracji zadania w terenie stwierdza za zasadne wydatkowanie środków na to zadanie.

ad c) przebudowa Placu Wolności w Kępicach:

Według projektu I etap Placu Wolności został zakończony. Komisja nie wnosi uwag do realizacji zadania.

ad d) budowa boiska treningowego do piłki nożnej w Kępicach,

I etap zakończenia budowy boiska treningowego Komisja oceniła negatywnie: na płycie stoi woda, brak jest drenażu gruntu.

Komisja stawia pod znakiem zapytania celowości wykorzystania tego terenu na boisko treningowe bez drenażu i odwodnienia.

AD 1 b)opinia w sprawie wykonania budżetu za rok 2007

1.Po analizie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za rok 2007 wraz z załącznikami:

Załącznik nr 1 - Wykonanie dochodów za 2007rok.

Załącznik nr 2 - Wykonanie wydatków za 2007 rok.

Załącznik nr 3 - Dochody i wydatki zadań z zakresu administracji

rządowej zleconych Gminie za 2007r.

Załącznik nr 4 - Dotacje z budżetu Gminy za rok 2007

Załącznik nr 5 - Wykonanie przychodów i wydatków zakładów

budżetowych za rok 2007.

Załącznik nr 6 - Wykonanie dochodów własnych i wydatków nimi

pokrytych za 2007r.

Załącznik nr 7 - Wykonanie przychodów i wydatków Gminnego

Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki

Wodnej za 2007r.

Załącznik nr 8 - Wykonanie wydatków inwestycyjnych za 2007r.

Sprawozdanie z wykonania planu finansowego instytucji kultury za rok 2007 w tym:

Załącznik nr 1- Miejsko-gminny Ośrodek Kultury w Kępicach

Załącznik nr 2- Biblioteka Publiczna w Kępicach

oraz

Informację Burmistrza z zastosowanych ulg i umorzeń w 2007 roku wierzytelności do których nie stosuje się przepisów ustawy -ordynacja podatkowa.

2.W wyniku własnych kontroli :

a)Gminne Centrum Ratownictwa w Kępicach

b)przebudowa i remont Szkoły Podstawowej w Kępicach -przedszkole

c)przebudowa Placu Wolności w Kępicach

d)budowa boiska treningowego do piłki nożnej w Kępicach,

Przewodnicząca Komisji Maria Zegadło przedstawiła wniosek, aby Komisja poprzez jawne głosowanie pozytywnie zaopiniowała wykonanie przez Burmistrza Kępic budżetu za rok 2007.

Uzasadnienie wniosku:

1.Wydatki dokonywane były celowo i zgodnie z planem

2.Wydatki realizowane były w ramach uchwalonych kwot w działach, rozdziałach i paragrafach.

3.Dokonywane zmiany planu wynikały z upoważnień Rady Miejskiej oraz obowiązujących przepisów.

4.W stosunku do dochodów własnych, podatków i opłat lokalnych Burmistrz Kępic dołożył wszelkich starań do ich realizacji .

6.Burmistrz Kępic działał zgodnie z uchwałami Rady Miejskiej.

Przewodniczący Komisji zarządził głosowanie:

Głosowanie odbyło się w sposób jawny.

Głosowało 5 radnych.

„za” oddano 5 głosów(jednogłośnie)

AD 1 c)wniosek o udzielenie absolutorium

W związku z pozytywną opinią wykonania budżetu za rok 2007 Przewodnicząca Komisji Maria Zegadło przedstawiła wniosek, aby Komisja poprzez jawne głosowanie wystąpiła z wnioskiem do Rady Miejskiej w Kępicach o udzielenie Burmistrzowi Kępic absolutorium za rok 2007.

Przewodnicząca Komisji zarządziła głosowanie:

Głosowanie odbyło się w sposób jawny.

Głosowało 5 radnych

„za” oddano 5 głosów (jednogłośnie ).

Na tym protokół zakończono.

W załączeniu :

1.Wniosek o udzielenie absolutorium

Podpisy członków komisji :

RADA MIEJSKA W KEPICACH

WNIOSEK KOMISJI REWIZYJNEJ

RADY MIEJSKIEJ W KĘPICACH

w sprawie udzielenia Burmistrzowi Kępice absolutorium z tytułu wykonania budżetu gminy za rok 2007.

Na podstawie art.18a ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001 r nr 142,poz.1591 z późn. zm. oraz § 42 ust.3 Statutu Gminy (Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego nr 104 poz.1863 z dnia 5.09.2003)

Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Kępicach :

1.Po zbadaniu sprawozdania z wykonania budżetu w 2007r. roku wraz z załącznikami

Załącznik nr 1 - Wykonanie dochodów za 2007rok.

Załącznik nr 2 - Wykonanie wydatków za 2007 rok.

Załącznik nr 3 - Dochody i wydatki zadań z zakresu administracji

rządowej zleconych Gminie za 2007r.

Załącznik nr 4 - Dotacje z budżetu Gminy za rok 2007

Załącznik nr 5 - Wykonanie przychodów i wydatków zakładów

budżetowych za rok 2007.

Załącznik nr 6 - Wykonanie dochodów własnych i wydatków nimi

pokrytych za 2007r.

Załącznik nr 7 - Wykonanie przychodów i wydatków Gminnego

Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki

Wodnej za 2007r.

Załącznik nr 8 - Wykonanie wydatków inwestycyjnych za 2007r.

Sprawozdanie z wykonania planu finansowego instytucji kultury za rok 2007 w tym:

Załącznik nr 1- Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Kępicach

Załącznik nr 2- Biblioteka Publiczna w Kępicach

oraz

Informację Burmistrza z zastosowanych ulg i umorzeń w 2007 roku wierzytelności do których nie stosuje się przepisów ustawy -ordynacja podatkowa.

2.Po dokonaniu własnych analiz oraz na podstawie kontroli inwestycji gminnych przeprowadzonych przez komisję :

a)Gminne Centrum Ratownictwa w Kępicach

b)przebudowa i remont Szkoły Podstawowej w Kępicach -przedszkole

c)przebudowa Placu Wolności w Kępicach

d)budowa boiska treningowego do piłki nożnej w Kępicach,

3.Na podstawie analizy realizacji budżetu za rok 2007 oraz własnej opinii w sprawie wykonania budżetu zawartej w protokole z dnia 28.03 2008 oraz wyniku głosowań zawartych w protokole z dnia 1 kwietnia 2008,Komisja postanowiła:

1)-ocenić sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2007 - pozytywnie

2)-złożyć wniosek o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Kępic

UZASADNIENIE

Budżet Gminy na rok 2007 uchwalony został uchwałą Rady Miejskiej nr IV/14/2006 z dnia 28 grudnia 2006r.w kwotach:

Dochody - 22.051.480,00zł

Wydatki - 24.003.480,00zł

przychody - 3.400.000,00zł

rozchody - 1.448.000,00zł

W trakcie roku budżet Gminy uległ zwiększeniu z tytułu przyznanych dotacji, subwencji, środków z funduszy celowych oraz innych dofinansowań.

Po wprowadzeniu zmian uchwałami Rady Miejskiej jak i Zarządzeniami Burmistrza Kępic na dzień 31.12.2007 budżet zamyka się następującymi kwotami :

PLAN WYKONANIE(w zł) %

Dochody 22.031.377,00 21.857.618,97 99,2

w tym: zadania z zakresu

administracji rządowej

zlecone gminie 4.281.267,00 3.959.737,24 92,5

Wydatki 24.876.552,00 23.262.962,79 93,5

w tym: zadania z zakresu

administracji rządowej

zlecone gminie 4.281.267,00 3.959.737,24 92,5

Deficyt 2.845.175,00 1.405.343,82 49,3

Wykonanie dochodów opisano w następujących grupach :

- dochody z podatków i opłat realizowanych bezpośrednio przez gminę,

- dochody realizowane przez Urzędy Skarbowe,

- udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych ,

- pozostałe dochody własne

Dochody z podatków i opłat ogółem z odsetkami od nieterminowych płatności zrealizowano w kwocie 6.120.516,03 zł co stanowi 104,1 % planu .

Wykonanie dochodów z podatków i opłat realizowanych bezpośrednio przez gminę w/g ustalonych stawek podatkowych przedstawia się następująco:

Roczny przypis podatku z odstekami 3.316.009,08zł

Zaległości z lat ubiegłych pomniejszone o nadpłaty 1.413.710,90zł

Umorzenia 22.440,84zł

(podatek od nieruchomości: osoby fizyczne .-36 osób, osoby prawne - 1 osoba,

podatek rolny -16 osób, podatek od środków transport.-1 osoba fizyczna)

Spisanie z ewidencji zaległości 4.198,08zł

Nabycie nieruchomości za zaległości podatkowe 4.644,05zł

Wpłaty podatków roku budżetowego i zaległość 3.351.485,75zł

Wpłaty odsetek od zaległości podatkowych 18.060,21zł

Saldo należności podatkowych na 31.12.2007 1.328.891,05zł

w tym zaległości 1.351.482,14zł

w tym zaległości z roku 2007 495.254,19zł

zaległości z lat poprzednich 856.277,95zł

nadpłaty 22.591,09zł

Zaległości bieżące z roku 2007 stanowią 14,9 % rocznego przypisu podatku i obejmują :

-podatek od nieruchomości - 292.371,39zł

-podatek rolny osoby prawne - 8,00zł

-łączne zobowiązanie podatkowe

(podatek od nieruchomości, rolny, leśny

od osób fizycznych) - 199.347,70zł

-podatek od środków transportu

(osoby fizyczne ) - 3.512,00zł

-podatek leśny(osoby prawne) - 15,10zł

RAZEM - 495.254,19zł

Komisja zwróciła uwagę na to, że zaległości podatkowe roku budżetowego ulegały zmniejszeniu w stosunku do roku 2006 o 216.469,00zł

Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych :

Dochody z tego źródła zaplanowano na podstawie otrzymanej informacji z Ministerstwa Finansów. Wykonanie za rok 2007 w kwocie 2.436.917zł
tj.108,1 % planu. Jest to wyższe wykonanie o 182.981,00 zł w stosunku do przewidywanej kwoty przez Ministerstwo Finansów.

Pozostałe dochody w dziale 756 to wypływy w kwocie 128.511,95zł w tym:

- opłaty za zezwolenia na sprzedaż alkoholu w kwocie 99.776,53zł

- opłaty skarbowej w kwocie 23.585,42zł

- inne lokalne opłaty pobierane na podstawie odrębnych ustaw w kwocie 5.150,00zł.

Dochody ogółem w roku 2007 w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej zrealizowano w kwocie 21.857.618,97 co stanowi 99,2 % o 173.758,03 poniżej planu .

Blokada wydatków w dziale Pomoc społeczna nałożona przez Pomorski Urząd Wojewódzki w kwocie 351.550zł ma odbicie również po stronie dochodowej -mniej przekazano środków. Gdyby w zamian blokady było zmniejszenie planu wykonanie dochodów własnych byłoby w roku 2007 na poziomie- 100,8 %.

W trakcie roku budżet zasilony został środkami z zewnątrz .Pozyskanie środków z zewnątrz okazało się trudne z przyczyn obiektywnych, pomimo tego ,udało się zasilić budżet gminy po stronie dochodów o kwotę 1.243.873,47zł, między innymi na :dożywianie uczniów, dofinansowanie wypłaty zasiłków z OPS, utrzymanie OPS-u, w dziale oświata :zakup podręczników, zakup mundurków, naukę języka angielskiego ,zakup książek, wypłaty stypendiów dla uczniów, program „Za rękę z Einsteinem”, wydatki na remont Szkoły Podstawowej w Kępicach, oraz na współfinasnowanie remontu kościoła w Osowie w ramach programu „Ochrona zabytków”. Środki te stanowią 5,7 % wykonania dochodów ogółem.

Wydatki ogółem zrealizowano w kwocie niższej od planu o 1.613.589,21zł w tym:

1.wydatki inwestycyjne o kwotę 251.059,00zł

2.wydatki bieżące o kwotę 1.362.530,21zł

W niektórych działach klasyfikacji budżetowej przedstawia to się następująco:

-dział 010 Rolnictwa i łowiectwo o kwotę 26.857,78zł w tym wydatki inwestycyjne 19.843,69.

-dział 600 transport i łączność o kwotę 198.873,61zł niższe wydatki remontowe oraz na zimowe utrzymanie dróg

-dział 700 Gospodarka mieszkaniowa o kwotę 46.924,43zł niższe wydatki związane z wyceną i wydzieleniem nieruchomości oraz częściowy zwrot dotacji przez ZGKiM

-dział 750 Administracja publiczna o kwotę 111.538,69zł niższa realizacja wydatków-niewykorzystane środki na wynagrodzenia i pozyskane środki z PFRON refundujących wydatki na wyposażenie stanowisk pracy

dział 754 Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona przeciwpożarowa o kwotę 38,209,72 zł w tym wydatki inwestycyjne w kwocie 23,731,75zł

-dział 756 Dochody od osób prawnych ,fizycznych od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem o kwotę 9.753,80zł - niewykorzystane środki dotyczą planowych wypłat inkasa dla sołtysów.

-dział 757 obsługa długu publicznego o kwotę 35.728,52-kredyt uruchomiony w miesiącu grudniu na korzystniejszych warunkach, niż planowano.

-dział 758 Różne rozliczenia (rezerwa ogólna i celowa) o kwotę 37.353,00zł - nie uruchomiono rezerwy

-dział 801 Oświata i wychowanie o kwotę 398.261,05zł (niższa wykonanie wydatków na dokształcanie nauczycieli, niższe wykonanie wydatków w zakresie dowożenia uczniów do szkół , nie zrealizowano wydatków inwestycyjnych na planowane zadanie pn. Budowa basenu sportowo-rekreacyjnego przy Gimnazjum w Kępicach w kwocie 106.770,00zł,oraz wstrzymano zapłatę faktury w kwocie 242.446zł za prace wykonane przy remoncie Szkoły Podstawowej w Kępicach z uwagi na planowane płatności z kredytu termomodernizacyjnego bezpośrednio przez bank .

-dział 851 Ochrona zdrowia o kwotę 12.577,20 zł -niższa realizacja wpływów miała wpływ na wydatki w ramach programu przeciwdziałania alkoholizmowi

-dział 852 opieka społeczna 517.744,97 (w tym: niższe wykonanie dodatków mieszkaniowych o kwotę 33.404,00 ,zwrot niewykorzystanych środków przez OPS w kwocie 112.504zł,oraz blokada wydatków przez Pomorski Urząd Wojewódzki

-dział 854 -Edukacyjna opieka wychowawcza -niższe wykonanie o kwotę 7.839,98-zwrot dotacji na mundurki i podręczniki

-dział 900 Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska o kwotę 86.167,83zł(niższe w tym wykonanie wydatków na oświetlenie w gminie o kwotę 72.629,00zł.

-dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego o kwotę 64.707,83zł- zwrot dotacji podmiotowej na remonty przez MGOK w kwocie 11.920,00zł,nie zrealizowano programu ochrony zabytków w kwocie 45.228,00zł.

-dział 926 Kultura fizyczna i sport o kwotę 21.050,80zł - niższe wykonanie wydatków w zakresie upowszechniania sportu realizowanych bezpośrednio przez gminę.

Planowane wydatki zrealizowano do wysokości możliwości finansowych w ramach dochodów własnych i środków pozyskanych z innych źródeł. Na przestrzeni roku budżetowego wszelkie płatności gminy realizowane przez Urząd Miejski dokonywane były terminowo. Zaległości wymagalne wystąpiły jedynie w podległym zakładzie budżetowym ZEC kwocie 116.497,56zł. Komisja szczegółowo przeanalizowała przedłożone sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2007.Pani Skarbnik Kępic obecna na posiedzeniu na bieżąco udzielała dodatkowych informacji i odpowiedzi na pytania członków komisji.

Z dołączonych do sprawozdania załączników wynika, że dotacje przyznane instytucjom kultury, zakładom budżetowym i stowarzyszeniom zostały wykorzystane, rozliczone zgodnie z obowiązującymi przepisami .

Komisja Rewizyjna zwróciła uwagę na załącznik nr 5 obejmujący wykonanie przychodów i wydatków zakładów budżetowych.

Zarówno Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej jak i Zakład Energetyki Cieplnej nie zrealizowały planowanych przychodów i kosztów jak również nie osiągnęły wysokości zaplanowanych środków obrotowych. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej pomimo tego, zakończył rok budżetowy dodatnim wynikiem i podwyższył stan środków obrotowych na koniec roku w porównaniu ze stanem na początek roku. Natomiast Zakład Energetyki Cieplnej zakończył rok budżetowy stratą i stan środków obrotowych na koniec roku obniżył się do kwoty minus 171.791,02zł.

Analiza finansowa Zakładu Energetyki Cieplnej była tematem posiedzenia wszystkich komisji Rady oraz będzie omawiana na sesji Rady w miesiącu kwietniu br .

Stan zadłużenia na dzień 31 grudnia 2007 z tytułu kredytów i pożyczek wynosi 10.749.000,00zł, a łącznie dług gminy wraz z zobowiązaniem wymagalnym zakładu budżetowego ZEC stanowi kwotę 10.865.497,56zł tj. 49,7 % wykonanych dochodów. Wynik budżetu za rok 2007 to niedobór w kwocie 1.405,343,82zł na planowany deficyt 2.845.175zł.

Planowane wydatki realizowano z dochodów własnych i pozyskanych środków. Wykonywano przede wszystkim zadania na które możliwe było uzyskanie dofinansowania z zewnątrz. Na koniec roku wolne środki pozostające w budżecie stanowią kwotę 1.388,132,76,które zasilą budżet w przyszłym roku. Na przestrzeni roku wszystkie płatności gminy realizowane przez Urząd dokonywane były terminowo. Gospodarka finansowa w roku 2007 prowadzona była racjonalnie z zachowaniem płynności finansowej gminy w ramach planowanego budżetu.

Na podstawie analizy budżetu za rok 2007 i własnej opinii w sprawie wykonania budżetu za rok 2007 zawartej w protokole komisji z dnia 1 kwietnia 2008 Komisja Rewizyjna swój wniosek o udzielenie absolutorium uznała za uzasadniony .

W załączeniu :

Protokół z posiedzenia Komisji Rewizyjnej sporządzony dnia 28.03.2008,

01 kwietnia 2008r.

Podpisy komisji :

21

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Dariusz Sieradzki 16-04-2008 10:25
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Ewa Derra 16-04-2008
Ostatnia aktualizacja: - 16-04-2008 10:25