Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Kępicach
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

Protokół nr XXI/2008 z Sesji Rady Miejskiej z dnia 24 kwietnia 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROTOKOŁ NR XXI/2008

Z SESJI

RADY MIEJSKIEJ

W KEPICACH

Z DNIA 24 kwietnia 2008

(zwołana w trybie zwyczajnym)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                    SESJA ROZPOCZEŁA SIĘ O GODZ. 12,00

                                                    SESJA ZAKOŃCZYŁA SIĘ O GODZ.16,40

 

 

 

 

 


Na stan 15 radnych w sesji uczestniczyło 13 radnych, według załączonej do protokołu listy obecności - załącznik nr 1

 

W sesji uczestniczyli:

 

Pan Marek Piotr Mazur        – Burmistrz Miasta i Gminy

Pani Magdalena Gryko        - Z-ca Burmistrza  Kępic

Pani Janina Kończak        – Skarbnik Kepic

Pan Krzysztof Zgłobicki – Komendant  Miejski Policji w Słupsku 

Pan Władysław Krawiec – Komendant Komisariatu Policji w Kępicach

Pan Andrzej Gomulski   – Komendant Miejski PSP

 

Panie i Panowie dyrektorzy jednostek i zakładów budżetowych z terenu naszej gminy – załącznik nr 2,

 

Panie i Panów sołtysów z terenu naszej gminy: sołectwa Podgóry, Darnowo, Pustowo, Barcino, Mzdowo, Płocko,Bronowo,Biesowice  – załącznik nr 3

 

 

Ad 1 a i b.

 

Obrady sesji otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Marek Busłowicz witając gości zaproszonych i radnych.

 

Na podstawie listy obecności Pan Przewodniczący stwierdził wymaganą ilość radnych do prowadzenia obrad i podejmowania uchwał

 

c) przyjęcie porządku obrad.

 

Pan Przewodniczący zaproponował następujący porządek dzisiejszego posiedzenia:  

1.Sprawy organizacyjne:

a/otwarcie sesji

b/stwierdzenie prawomocności obrad

c)przyjęcie protokołów z sesji

d/przyjęcie porządku obrad.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Zapytania i wnioski sołtysów.

4.Odpowiedzi na zapytania i wnioski sołtysów.

5.Informacja z pracy Burmistrza w okresie miedzy sesyjnym

6.Bezpieczeństwo publiczne na terenie Gminy.

a)wystąpienie Komendanta Miejskiego Policji w Słupsku

b)wystąpienie Komendanta PSP w Słupsku oraz Prezesa Zarządu MG PSP

7.Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2007

a)uchwała w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2007 oraz udzielenia absolutorium Burmistrzowi Kępic za rok 2007.

b)podsumowanie 1-go roku kadencji Rady.

8.Projekt uchwały w sprawie wyrażenie woli na współfinansowanie zadań realizowanych przez samorząd Powiatu Słupskiego.

9.Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na rok 2008.

10.Bilanse jednostek kultury: MGOK, Biblioteka

a)projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia bilansu jednostek kultury za rok 2007. 

11.Informacja dot. przygotowania do sezonu letniego.

12. Odpowiedzi na interpelacje radnych.

13.Wnioski, oświadczenia radnych i zakończenie sesji.

 

(0,03,44)Uwagi do przedstawionego porządku wniósł Pan Burmistrz. Poprosił o wprowadzenie do porządku obrad dwóch uchwał:

1)projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Kępice do Polskiego Klubu Infrastruktury Sportowej-  na dwóch komisjach było to omawiane ,nie omawiała tego komisja  Gospodarcza

2)projektu uchwały w sprawie określenia zasad i trybu udzielania i rozliczania dotacji celowych na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych zakładów budżetowych – w projekcie uchwały dot. zmian w budżecie mamy wskazane środki jakie przekazujemy do naszych zakładów ,ale nie mamy uchwały określającej zasad i tryb udzielania i rozliczania dotacji celowych. Ten projekt uchwały jest jakby uzupełnieniem uchwały w sprawie zmian w budżecie.  

 

 

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Kępice do Polskiego Klubu Infrastruktury Sportowej .

 

Powyższy projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie i zostanie wprowadzony  do porządku :jako punkt 9

 

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia zasad i trybu udzielania i rozliczania dotacji celowych na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych zakładów budżetowych

 

Powyższy projekt uchwały został przyjęty 10 głosami „za” przy 3 głosach wstrzymujących  i zostanie wprowadzony  do porządku : jako punkt 10

 

Pan Przewodniczący stwierdził, że powyższe projekty uchwał zostały wprowadzone do porządku jako punkt 9 i 10.Pozostałe punkty: punkt 9 będzie punktem 11,punkt 10 będzie punktem 12 itd.

 

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie całość porządku dzisiejszej sesji po zmianach.

 

Porządek dzisiejszej sesji został przyjęty jednogłośnie .

 

d/przyjęcie protokołów z sesji

 

Pan Przewodniczący poinformował, że protokół z sesji z dnia 28.02.2008 i 03.04.2008 były wyłożone do wglądu w biurze Rady, zaproponował przyjęcie protokołów bez odczytywania.

 

Protokoły z sesji z dnia 28.02.2008 i 03.04.2008 zostały przyjęte jednogłośnie.

 

 

 

 

 

(0,07,13)Ad 2 .Interpelacje radnych.

Interpelacje zgłosili:

 

Pani Ilona Janczewska – zgłosiła następujące sprawy:

-na terenie suszarni w Biesowicach jest zlokalizowane dzikie wysypisko śmieci, ale to nie jest najgorsze są tam poodkrywane studzienki kanalizacyjne, które są bardzo głębokie i są niezabezpieczone .Kto jest właścicielem tego terenu, kto będzie odpowiadał jak coś się tam stanie ?(jest to miejsce zabaw dzieci ).

-w dzisiejszym Głosie Pomorza pojawił się artykuł o programie „Orlik” .Jest to program, który daje możliwość dofinansowania budowy boisk dla dzieci i młodzieży (pełny kompleks). Czy nasza Gmina uczestniczy w takim programie .

 

Pan Paweł Lisowski – mam pytanie do p.Dyrektora ZEC –wiemy ,że jest spór zbiorowy pracowników w zakładzie .Chcielibyśmy wiedzieć na jakim etapie są rozmowy z pracownikami i czy są realizowane postulaty pracowników.

 

Pan Eugeniusz Kluk- prosił o wyjaśnienie następujących spraw :

1)jak są zaawansowane działania dzięki którym w maju komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych zatwierdzi nasz herb i flagę. Takie były zapewnienia p.Burmistrza ,że w maju to nastąpi.

2)jest już II kwartał ,czy pan Burmistrz uruchomił już wyrównania płac dla pracowników Urzędu

 

Pan Henryk Palewski – korzystając z tego ,że na sesji są władze OSP  mam pytanie , czy przewidziano  czyszczenie basenu w Osowie, z którego  korzysta straż ,a w tej chwili jest on bardzo zanieczyszczony .

 

Pan Waldemar Tylski – prosił o wyjaśnienie następujących spraw:

1)     remiza OSP w Barcinie i sala gimnastyczna –obiekt ten wymaga remontu. Chciałbym wiedzieć czy planowany jest remont .

2)     droga do Lipnika – dalej ta drogą nie można przejechać,

3)     cieszy mnie sprawa chodnika –prowadzone są wstępne prace ,myślę, że zostanie to wykonane.

4)     Podatki za grunty p.Kowala- zmienił się właściciel. Chciałbym wiedzieć ile gmina zebrała podatków, czy gmina poniosła  straty z tego tytułu.

 

Pan Zenon Słomki –

1)podziękował za wykonany chodnik  dla osoby niepełnosprawnej  w Korzybiu

2)lampa na ulicy Sławieńskiej

3)plac zabaw dla dzieci w Korzybiu

Obie interpelacje były zgłaszane, myślę, że one są realne do wykonania. Proponuję wykonanie to ze środków przeznaczonych na etat sekretarza, lub ze  środków nie wykorzystanych  na oświetlenie w roku ubiegłym 32.000zł,oraz ze środków z lat ubiegłych było 1.500,00o zł,pozostało 415.000zł.  Bardzo proszę o wykonanie tych drobnych spraw.

 

Pan Paweł Lisowski – na dwóch ostatnich sesjach mówiliśmy o szaletach miejskich w Kępicach .Chciałbym się zapytać jakie konkretne działania zostały podjęte w tym kierunku.

 

 Pan Przewodniczący poinformował, że odpowiedzi na zgłoszone interpelacje radnych zostaną udzielone zgodnie z przyjętym porządkiem obrad w punkcie 14.

 

(0.15,12) Ad 3.Zapytania i wnioski sołtysów

 

Zapytania i wnioski zgłosili:

Pani Beata Gładysz – sołtys sołectwa Darnowo 

1)sprawa drogi Darnowo – Osowo - zostało załatanych kilka dziur i dalej nic?

2)bardzo proszę przy wysyłaniu ogłoszeń, obwieszczeń, które należy wywiesić na tablicach na wsi o kilka ich egzemplarzy  – 3,4 egzemplarze..

3)na terenie miejscowości Ciecholubiu jest również basen p-pożarowy, który wymaga wyczyszczenia i ogrodzenia.

 

Pan Józef Makar – sołtys sołectwa Barcino

1)poruszył temat braku informacji w Gminie na temat działek, terenów pod budownictwo mieszkaniowe. Z takimi informacjami zgłaszają się mieszkańcy z Polski do sołtysa, nie wiem czy Gmina nie chce dodatkowych dochodów, nie chce wprowadzić na nasz teren nowych inwestorów ?.

2)prośba sołtysa, rady sołeckiej – zaproszenie na festyn charytatywny dla chorego Patryka ,bardzo proszę o wzięcie udziału w festynie.

 

Pani Aneta Butkiewicz – sołtys sołectwa Płocko :

1)9.04.2008 –było zebranie wiejskie –upominam się o obiecany tłuczeń na drogi w Płocku

2)faktycznie wiele osób szuka terenów przeznaczonych pod budownictwo .Na terenie Płocka jest wiele działek ,które mogą być przeznaczone pod zabudowę ,ale od strony prawnej temat ten jest nieuregulowany .Może  byłaby możliwość  pomocy  tym osobom ,gdzie taki problem występuje  w załatwieniu tych spraw.

 

Pan Bronisław Braczkowski –sołtys sołectwa Korzybie- na jakim etapie załatwiane są formalności odnośnie przełączenia wodociągu w Korzybiu do nowego wodociągu z Barwina.

 

Pani Maria Zegadło-sołtys sołectwa Obłęża –

1)proszę o tłuczeń na drogę wokół przystanku autobusowego, tam jest ciągła potrzeba niwelowania tego terenu.

2)chciałam się zapytać p. Komendanta Policji jak wygląda respektowanie przepisu o wałęsających się psach, ostatnio była interwencja policji bo dwa duże psy atakowały dzieci na przystanku .Takich sytuacji jest więcej, są one bardzo niebezpieczne.

 

(0.20,37)Ad 4.Odpowiedzi na zapytania i wnioski sołtysów.

 

Odpowiedzi na pytania sołtysów udzielił Pan Marek Piotr Mazur – Burmistrz Kępic

 

*zapytanie p.B.Gładysz- awaryjnie załatano tę drogę trochę inną metodą jak poprzednio.” Remontem” rusza już z naprawą, są powołane dwa zespoły i będą remontowały kolejne odcinki dróg. W zależności od uszkodzenia będą remontowane dziury różną technologią.

* sprawa ilości ogłoszeń obwieszczeń – jest do załatwienia

*basen przeciwpożarowy – porozmawiamy, ustalimy tok działania (Osowo, Ciecholub, Bronowo)-albo czyszczenie ,albo likwidacja.

*informacja dla państwa sołtysów i radnych - jest powołany zespół, który ma pomóc w obrocie i przygotowaniu działek do sprzedaży na terenie naszej gminy. .Oczywiście mówimy o obrocie ze strony Gminy, jak również w obrocie prywatnym. O sprzedaży działek na terenach gminnych to gmina informuje ,ale  jako Gmina niewiele wiemy o sprzedaży w obrocie prywatnym a wiele takich informacji posiadają sołtysi.

Przygotowujemy do sprzedaży działki w Barcinie obok dróżniczówki ,działki w Korzybiu – jest przygotowywana koncepcja na zagospodarowanie placu pokolonijnego , w Warcinie dalsza sprzedaż działek na Łużki .Te tereny są przygotowywane do sprzedaży. Proszę o informację o sytuacjach trudnych, a pozwalających przeznaczyć tereny do sprzedaży.

*sprawa tłucznia –tłuczeń mamy przygotowany –przeliczamy koszty transportu do określonych miejscowości: Mzdowo, Obłęże, Osowo .Prowadzimy rozmowy z przedstawicielem firmy w tej sprawie. Powinna ta sprawa w najbliższych dniach się rozpocząć. Będziemy w tej sprawie z państwem się kontaktować i prosić o wskazanie miejsca.

*wodociąg w Korzybiu .W ubiegłym tygodniu byłem na spotkaniu  i z tego co mi jest wiadomo wniosek który był złożony o przekazanie  nieodpłatne od PKP wodociągu do Gminy przeszedł wszystkie procedury ,był przygotowywany  na posiedzeniu zarządu w tym tygodniu. Powinno to się odbyć w najbliższym czasie .

* ogłosiliśmy przetarg na wyrównanie dróg gruntowych równiarką z podsypka gruzu. Te sprawy są realizowane.

 

 

(0.32.07) Ad 5.Informacja z pracy Burmistrza w okresie miedzy sesyjnym.

 

Informacja z pracy Burmistrza Kępic w okresie między sesyjnym stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

 

(0,47,21) AD 6.Bezpieczeństwo publiczne na terenie Gminy.

a)wystąpienie Komendanta Miejskiego Policji w Słupsku

b)wystąpienie Komendanta PSP w Słupsku oraz Prezesa Zarządu MG OSP

 

Pan Przewodniczący poinformował ,że radni na posiedzeniach komisji zapoznali się z przedłożonymi materiałami tj. z informacją Komendy Miejskiej Policji w Słupsku o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy –załącznik nr 5oraz z analizą stanu ochrony przeciwpożarowej w mieście i gminie Kępice –załącznik nr 6.

W posiedzeniu komisji Gospodarczej wzięli udział: przedstawiciel Komisariatu Policji w Kępicach oraz Ochotniczej Straży Pożarnej w Kępicach.

  

W pierwszej kolejności radni wysłuchali syntetycznej informacji ze strony gości:

 

(0,48,10)Pana insp. Krzysztofa Zgłobickiego – Komendanta Miejskiego Policji w Słupsku

(0,57,20)Pana bryg Andrzeja Gomulskiego- Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Słupsku

 

(1.13.00)Prezesa Zarządu MG OSP Pana Stanisława Gajka,

(1.20,37)Pana Władysława Krawca– Komendanta Komisariatu Policji w Kępicach.

 

(1.23.55)Pan Przewodniczący poprosił Przewodniczącą komisji Gospodarczej Panią Ilonę Janczewską o przedstawienie opinii w tym temacie –

Komisja Gospodarcza pozytywnie ocenia działania Komisariatu Policji Kępicach, a dotyczy to zmian w strukturach organizacyjnych tj oddzielenie Komisariatu Policji w Dębnicy Kaszubskiej i Komisariatu Policji w Kobylnicy , a pozostawienie tej samej ilości etatów. Członkowie komisji szczególnie pozytywnie ocenili działalność pracę dzielnicowych i służb patrolowych.

Komisja wnioskuje do Komisariatu Policji w Kępicach ,aby przyznane dodatkowe środki finansowe  były przeznaczone na dodatkowe służby w sezonie letnim.

Komisja pozytywnie oceniła działalność Ochotniczej Straży Pożarnej na terenie naszej gminy .Szczególną uwagę zwróciła na szkolenie młodzieży, prowadzenie różnego rodzaju konkursów. Komisja zwróciła uwagę na coroczne zakupu drobnego sprzętu p-pożarowego do naszych jednostek oraz umundurowania dla strażaków. Analizując wiek pojazdów bojowych i ratowniczych komisja wnioskuje do Rady o ujęcie w budżetach na kolejne lata środków na współfinansowanie zakupu wozów bojowych i ratowniczych.

 

Otwieram dyskusję w tym temacie:

(1.25,53) Pan Burmistrz Kępic – uważam, że współpraca zarówno z policją jak i strażą pożarną układa się bardzo dobrze. Ten kontakt przekłada się również na naszych mieszkańców. Jestem mile zaskoczony pozytywnymi relacjami kontaktami miedzy dzielnicowymi a sołtysami, radami sołeckimi gdzie ta komunikacja jest „codzienna”. Widać te patrole, kontrole ze strony policji, strażaków ale o to chodzi dla naszego bezpieczeństwa. Przy tej obsadzie 16 policjantów praca policjantów jest widoczna i daje efekty.

Faktycznie te zakupy jeżeli chodzi o zakupy samochodu pożarniczych są i wymagają one wymiany. Staramy się i współpracujemy z Komendantem Powiatowym Straży Pożarnej przy zakupie, wymianie samochodów bojowym. W tym roku nie otrzymaliśmy żadnego wsparcia, ale nadal prowadzone są rozmowy. Na bieżąco dosprzętawiamy nasze jednostki w miarę naszych możliwości finansowych. Będziemy starać się zakupić sprzęt w ramach środków unijnych przy udziale kilku gmin. Mam nadzieję, że do takiego programu dojdzie i w ten sposób będziemy mogli zakupić samochód .

Jeżeli chcemy poprawić bezpieczeństwo na naszym terenie to nie możemy być obojętni na nieprawidłowe działania sąsiadów, dzieci, młodzieży. Jeśli widzimy, to reagujmy bo wtedy te działania będą skuteczniejsze.

(1,36,55)Pan Jerzy Augustowski – podziękował Panom Komendantom za działania policji i straży pożarnej.

 

Pan Przewodniczący podziękował przedstawicielom Komendy Policji oraz Straży Pożarnej za udział w sesji.

 

PRZERWA

 

(2,00,30)AD 7.Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2007

 

a)uchwała w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2007 oraz udzielenia absolutorium Burmistrzowi Kępic za rok 2007.

b)podsumowanie 1-go roku kadencji Rady.

 

Pan Przewodniczący poinformował ,że prace nad sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Kępice za rok 2007 rozpoczęła Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej ,która na tę okoliczności przeanalizowała dodatkowe materiały wiążące się z budżetem.

W dniu 1 kwietnia 2008 Komisja sporządziła wniosek w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Kępic z tytułu wykonania budżetu za rok 2007 który został przesłany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w dniu 3.04.2007

Materiały załącznik nr 7 do protokołu.

 

(2,01,27)Pan Burmistrz przedstawił syntetycznej informacji z wykonania budżetu gminy za rok 2007.

Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2007 było omawiane na wszystkich komisjach, ale wcześniej było przedmiotem wielu uchwał, decyzji państwa radnych na etapie jego uchwalenia i dokonywania zmian. Dynamiczność tych zmian wynikała z założeń polityki społeczno - gospodarczej naszej gminy. Przyjęliśmy ,że będą to zadania w pierwszej kolejności wprowadzane do budżetu, te na które będziemy mogli otrzymać dofinansowanie :zadania inwestycyjne ,remontowe oraz zadania bieżące gminy. Po ocenie rocznej, kiedy w większości zmienialiśmy budżet na „plus”- to cieszy, zwiększały się nasze dochody na zadania w pierwszej kolejności te które były najpilniej oczekiwane przez mieszkańców i wynikały ze spotkań ,rozmów ,również z państwa wniosków. Rok 2007 był rokiem trudnym, jeżeli chodzi o możliwość pozyskania środków z zewnątrz.

W budżecie w pierwszej kolejności zabezpieczane były dochody, a dopiero w następnej realizowane były wydatki .Dzięki temu nie straciliśmy płynności finansowej, nie straciliśmy wiarygodności jako Gmina i kolejny rok udało nam się zakończyć jako podmiot wiarygodny oraz gmina realizująca zadania korzystając ze środków z zewnątrz. Było to realizowane wspólnym wysiłkiem: szczególnie Pani Skarbnik, która czuwała nad realizacją budżetu na bieżąco, wszystkich tych którzy zajmują się realizacją zadań: kierownicy jednostek dyrektorzy zakładów, którzy dołożyli wszelkich starań aby ten budżet był zrealizowany zgodnie planem ,a po drugie w jak największym stopniu z korzyścią dla gminy.

Wydatki mamy wykonane w trochę mniejszym stopniu, ale o przyczynie mówiłem.

 

 

Planowany budżet roku 2007 zrównoważony był przychodami w kwocie 4.293.175 zł .na co składał się: kredyt w  kwocie 2.882.446 zł., pożyczka w kwocie 600.000 zł. oraz wolne środki  z lat ubiegłych w kwocie 810.729 zł. Tu również kierowaliśmy się racjonalnością, dzieląc nasze zadania inwestycyjne: zadanie w Barwinie i zadanie w Korzybiu. 

Kredyt uruchomiono w kwocie 2.240.000 zł w banku wybranym w drodze przetargu , kredyt w kwocie 400.000 zł. ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej , pożyczkę w kwocie  600.000 zł. z WFOŚ IGW w Gdańsku . Nie uruchomiono kredytu termomodernizacyjnego  na kwotę 242.446 zł z przyczyn niezależnych od gminy- firma nie uzyskała zgody .zadanie będzie realizowane . Spłata kredytów i pożyczki według zwartych umów przypada na lata 2008 do 2016 .W trakcie roku dokonano spłaty kredytów i pożyczkę w kwocie 1.448.000 zł. Stan zadłużenia gminy z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 31 grudnia 2007r. wynosi 10.749.000 zł. oraz 116.497,56 zł. z tytułu zobowiązań wymagalnych Zakładu Energetyki Cieplnej . Łącznie dług stanowi 49.7 %  wykonanych dochodów .Wynik budżetu za rok 2007 to niedobór w kwocie 1.405.343,82 zł  na planowany  deficyt  2.845.175 zł.

Realizacja zadań w roku 2007 przebiegała w ramach uchwalonego budżetu. Celem wykonania planowanych dochodów dołożono wszelkich starań co ma odbicie w realizacji dochodów własnych - 100,8 % planu. W roku 2007 nastąpiła poprawa w zakresie wpłat podatków i opłat lokalnych (rezliacja dochodów własnych pokazuje, że mieszkańcy płacą podatki). Kwota zaległości roku budżetowego jest o 216.469 zł. niższa od zaległości roku poprzedniego.  Pozyskanie środków z zewnątrz okazało się trudne z przyczyn obiektywnych. W roku 2007 nie uruchomiono żadnego konkursu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, co miało również wpływ na wykonanie planowanych wydatków - 92,5 %. Pomimo tego, udało się zasilić budżet gminy po stronie dochodów o kwotę 1.243.873,47 zł .Planowane wydatki realizowano z dochodów własnych i pozyskanych środków. Wykonywano przede wszystkim zadania na które możliwe było uzyskania dofinansowania z zewnątrz i których wykonanie było oczekiwane przez mieszkańców. Celem prowadzonej polityki w zakresie wydatków w roku 2007 były wygospodarowanie stanu wolnych środków na koniec roku,  przy jednoczesnym wykonaniu zadań niezbędnych dla gminy. Wolne środki pozostające z rozliczeń budżetu  na koniec 2007 stanowią kwotę 1.388.132,76 zł. zasilą budżety lat przyszłych i stworzą większe możliwości dla gminy przy ubieganiu się środki w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Na przestrzeni roku budżetowego wszelkie płatności gminy realizowane przez Urząd Miejski dokonywane były terminowo, co podnosi wiarygodność gminy. Gospodarka finansowa w roku 2007 prowadzona była racjonalnie z zachowaniem płynności finansowej gminy.

Oceniam ten budżet jako trudny, chciałbym aby na ten budżet spojrzeć, że jest wykonany w sposób właściwy zgodny prawem i zgodny państwa oczekiwaniem.

 

(2.15,17)Następnie Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej Panią Marię Zegadło przedstawiła wniosek komisji w sprawie absolutorium wraz z protokołami komisji, który stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

 

(2.43.220Odpowiedzią na wniosek komisji Rewizyjnej są dwie uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku:

-uchwała nr 060/g319/R/V/08 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 10 kwietnia 2008 w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Kępice za 2007r. –załącznik nr 9.

-uchwała nr 049/g319/A/V/08 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 8 kwietnia 2008 w sprawie pozytywnej opinii na wniosek absolutoryjny komisji Rewizyjnej –załącznik nr 10 do protokołu

 

(2.49,40) Pan Przewodniczący poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie opinii w powyższej sprawie:

Panią Mariolę Kmieć –Komisja Infrastruktury Społecznej – komisja omówiła powyższe sprawozdanie, brak głosowania

Panią Ilonę Janczewska -Komisja Gospodarcza Pana Henryka Palewskiego – komisja omówiła powyższe sprawozdanie, brak głosowania

Komisja Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska – sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2007 przyjęte 2 głosami „za”, przy 1 głosie wstrzymującym się.

 

DYSKUSJA:

 

Pytania i uwagi wnieśli:

(2.50,43)Pan Paweł Lisowski – najważniejsze jest to ,że wykonanie budżetu jest zgodne z uchwała budżetową .Moim zdaniem za mało inwestycji było realizowanych ze środków zewnętrznych. Co prawda Gmina pozyskała  1.200.000zł, jednak jeżeli chodzi o typowe inwestycje to pozyskano tylko: 20.000zł na rębak i 160.000 na remont przedszkola w Kępicach – moim zdaniem to mało. Poza tym to co mi się nie podoba, to, że Rada przeznaczyła 300.000zł na boisko treningowe w Kępicach .Większość tej kwoty zostało wykorzystane ,a mimo to boisko nie nadaje się do gry. Z tego wynika, że prawie 300.000zł wrzuciliśmy w „błoto”.   

(2.51.42)Pan Eugeniusz Kluk – po głębokiej analizie tego budżetu chciałbym z państwem podzielić się uwagami. Na pewno plusem tego budżetu jest wykonanie dochodów przekraczających 100 % ,a na pewno dużym plusem jest zmniejszenie kwoty zaległości porównując do 2006r.-jest bardzo znaczna różnica na korzyść 2007.Na pewno bardzo ważną stroną tego budżetu jest nie zalega z płatnościami, nie płaciliśmy żadnych karnych odsetek .

Natomiast chciałbym się podzielić innymi odczuciami ;mam podobne wątpliwości jak Pan radny Lisowski – za mało sięgnęliśmy po środki z zewnątrz, jeżeli chodzi o inwestycje ;nie mówię o innych działach wykonania budżetu.

Przeliczyłem pewne kwoty budżetu na mieszkańca gminy i tak:

wydatki inwestycyjne na osobę w roku 2006 – wynoszą 314zł/osobę, a w 2007 -250zł.Natomiast pozyskane fundusze na osobę w roku 2006 wynosiły 25zł i w roku 2007 – około 25 zł. Inwestycje poszły nam do góry, środki z zewnątrz pozostały na tym samym poziomie, a to skutkuje zadłużeniem, bo w 2006  zadłużenie gminy w przeliczeniu na mieszkańca wynosiło 914zł, a 2007 –około 1000.00zł, jeśli porównamy % w roku 2006 zadłużenie było 45,2 % ,a w 2007 -49,7%.Inwestycje robiliśmy i to bardzo dobrze i to te na które czekają mieszkańcy, ale robiliśmy je z własnych środków. W części opisowej do wykonania budżetu mówi się, że pozyskanie środków pozabudżetowych było trudne z przyczyn obiektywnych, obyśmy mogli je w przyszłości pokonać.

Analizując ubiegły rok  ja mam takie odczucie ,że pewne uchwały budżetowe   w sprawie przyznawania środków finansowych na zadania były wprowadzane w dwóch przypadkach kiedy zadania już były zrealizowane: np. droga Przytocko –Kaczyno, droga Ciecholub -Pustowo .Powinniśmy unikać takich sytuacji –powinniśmy zachować pewne procedury. Negatywnie odbieram wprowadzanie uchwał finansowych bezpośrednio na komisji, albo bezpośrednio na sesji np. przebudowa Placu Wolności.

Na komisji Infrastruktury na której był omawiany budżet za rok 2007 złożyłem wniosek formalny o dodatkowe informacje dot. budżetu za rok 2006 i 2007.Dzisiaj Pani Kmieć pokazała mi odpowiedź, że takie materiały są trudne do uzyskaniem ze względu na kontrolę. Uważam, że przy takiej komputeryzacji Urzędu wydrukowanie takiego zestawienia jest to pięć minut pracy.

W imieniu kluby radnych chciałbym złożyć wniosek formalny o wprowadzenie środków z § 955 - wolne środki z lata ubiegłych - aby te środki a zostało ich już 460.000zł – wprowadzić do budżetu w roku 2008 na realizację planowanych inwestycji i o taką kwotę zmniejszyć kredyty i pożyczki .To zmniejszy nam zadłużenie w tym roku i umożliwi nam zaciągnięcie wyższej kwoty pożyczki w roku następnym.

(2,59,10)Pan Burmistrz Kępic –chciałbym się odnieść do wystąpienia pana Pawła Lisowskiego i kwoty na boisko, które było realizowane w bardzo trudnym roku, w trudnych warunkach atmosferycznych, prace były podejmowane kilkakrotnie i zastały zawieszone do kontynuacji w tym roku. Kwota zawieszona to około 90.000zł-prace są przewidziane do kontynuacji w tym roku z efektem jaki byśmy oczekiwali wszyscy. Jest nad tym nadzór, jest realizacja zadania dalsza. Uważam, że słusznie postąpiliśmy aby zaprzestać prowadzenia tych prac, taka byłaś konieczność.

To, że za mało pozyskaliśmy środków z zewnątrz, wyjaśniałem. Dla nas głównym zasileniem w środki jest Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego z którym wiązaliśmy pewne nadzieje ,czy on w pełni nasze oczekiwania spełni chyba nie, ale one są i po nie będziemy występować- dzisiaj było kolejne spotkanie w tej sprawie. Środki zostały rozdysponowane na gminy biedniejsze, ale na pewno będziemy po nie występować.

Trochę mnie dziwi wypowiedź pana Kluka ,który był przeciwny inwestycjom a teraz wylicza Pan jakie nakłady na inwestycje poniesiona w przeliczeniu na mieszkańca. Ja zawsze mówiłem, że aby inwestować trzeba mieć z czego, czyli związku z tym trzeba mieć własne środki, projekty i pozyskiwać środki z zewnątrz .Jeżeli z jednej strony jest Pan przeciwny podwyższeniu dochodów, a z drugiej przelicza Pan ile wydano na inwestycje, to jest to mówienie o dwóch przeciwnych stronach bieguna, które się niestety nie zejdą.

Nie był to łatwy budżet nadzieję na realizacja zadań mieliśmy i tak jak państwo pamiętacie system kanalizacyjny jak nam podawano miał być grudzień 2007,później styczeń 2008 ,później zmieniło się na wrzesień 2009 ,aby wejść na wrzesień 2008.Nie my decydowaliśmy o terminach nie my negocjowaliśmy program operacyjny w związku z tym konkretnym przypadku były to trudności obiektywne. Chciałbym abyśmy ze zrozumieniem na to popatrzyli. Te działania w tym zakresie również podejmowaliście państwo. Będziemy sięgać po środki z różnych źródeł. Był to rok również rozwoju aktywności ludzi ,stąd tak liczne środki na inne zadania. Jestem bardzo zainteresowany zwiększeniem realizacji zadań inwestycyjnych.

Pan Eugeniusz Kluk – trudno mi się zgodzić z zarzutem, że zawsze byłem przeciwny inwestycjom. Jeśli inwestycja była wprowadzana w odpowiednim momencie i była zasadna zawsze głosowałem „za” i trudno mi sobie przypomnieć aby było inaczej.

 

(3.07.16)a)Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Kępice za rok 2007 oraz udzielenia absolutorium Burmistrzowi Kępic za rok 2007.

 

Stwierdzam ,że uchwała nr XXI/136/2008 w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Kępice za rok 2007 oraz udzielenia absolutorium Burmistrzowi Kępic za rok 2007 została przyjęta 9 głosami „za” przy 4 głosach wstrzymujących i stanowi załącznik nr  11 do protokołu .

 

Pan Burmistrz podziękował radnym, sołtysom, pracownikom Urzędu za cały rok pracy ,za wykonanie budżetu na tym poziomie.

 

Pan Przewodniczący poprosił pana Eugeniusza Kluka o sprecyzowanie wcześniej zgłoszonego wniosku.

(3,12,14)Pan Kluk Eugeniusz –wnioskuje aby w dziale 955 - wolne środki z lata ubiegłych wprowadzić do budżetu na rok 2008 kwotę 415.000zł – na planowane w tym roku inwestycje i o taką samą kwotę zmniejszyć planowaną na ten rok kwotę kredytu.

(3.13.00)Pan Burmistrz Kępic –Marek Piotr Mazur –nie wydanie tych środków w roku ubiegłym było przeświadczeniem ,że jak nie potrzebujemy to nie wydajmy bo w tym roku ruszają programy unijne i konkursy ,które będą absorbowały te środki . W tym roku będziemy realizowali bardzo ważne zadanie w obszarze wody i kanalizacji na terenach na które były przygotowane dokumenty. Wnoszę o wstrzymanie się z wprowadzaniem tych środków ,zawsze jest na to czas, a ostanie dni pokazały ,że np. w przypadku budynku TBS- te środki nam były potrzebne. Zostawmy to do momentu realizacji zaplanowanych zadań. Wnoszę  o odrzucenie tego wniosku.

(3.14,20)Pan Eugeniusz Kluk  - przesłanką ku temu wnioskowi jest to, że ten rok  zaczął się  wolnymi środkami w kwocie 1.380.000zl w tej chwili pozostało już tylko 413.000,00zł.Chcemy w ten sposób te środki zabezpieczyć. Zawsze możemy podjąć zmiany w budżecie które pozwolą wydatkować te środki jeśli wejdą inwestycje na które możemy otrzymać środki z zewnątrz.

(3,15,21)Pan Burmistrz – w tej chwili przygotowując studium wykonalności dla tych zadań musimy wiedzieć jakimi środkami będziemy dysponować i o jakie środki możemy się ubiegać w samorządzie województwa, stad nie ograniczajmy się .Jeżeli nie będzie takiej potrzeby to na pewno nie zostaną wydane te środki, ale gdyby była taka konieczność związane ze studium wykonalności zamkniemy sobie drogę. Ponawiam swój wniosek o odrzucenie tego wniosku.

(3,16,44)Pan Waldemar Tylski -  nikt tych środków nie zabiera ,chodzi o to aby tych środków nie rozdrobnić ,aby były one pod kontrolą.

(3,16,55)Pan Burmistrz  - nie ma takiej możliwości ,aby te środki znalazły się w budżecie i były poza kontrolą. W każdym przypadku to Rada podejmuje decyzje o wydatkowaniu tych środków. Wnoszę o odrzucenie tego wniosku.

(3.18.04) Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez Pana Eugeniusza Kluka .

Głosowanie przedstawia się następująco:

 „za” –głosowało 4 radnych

„przeciwnych” -  9 radnych

Wniosek został odrzucony

 

(03.18,26)b)podsumowanie 1-go roku kadencji Rady.

Pan Burmistrz przedstawił informację z działalności Gminy od początku kadencji (3.28,29).

 

(3.28.37)Pan Przewodniczący Rady przedstawił krótką informację podsumowującą pracę Rady od początku kadencji (3.30.06). 

 

PRZERWA    

 

(3.44.40)Ad 8.Projekt uchwały w sprawie wyrażenie woli na współfinansowanie zadań realizowanych przez samorząd Powiatu Słupskiego.

 

Pan Przewodniczący poinformował, że projekt powyższej uchwały był omawiany na wszystkich posiedzeniach komisji ,poprosił przewodniczących komisji o opinie w tym temacie: 

 

Panią Mariolę Kmieć – Przewodniczącą Komisji Infrastruktury Społecznej – komisja 7 głosami „za” przyjęła przedstawiony projekt uchwały

Panią Ilonę Janczewską – Przewodnicząca Komisji Gospodarczej - komisja 4 głosami „za” przyjęła przedstawiony projekt uchwały

Pana Henryka Palewskiego – Przewodniczącego Komisji Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska- komisja 2 głosami „za” przy 1 wstrzymującym przyjęła przedstawiony projekt uchwały

 

Brak dyskusji:

Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały nr XXI/137/2008 w sprawie wyrażenie woli na współfinansowanie zadań realizowanych przez samorząd Powiatu Słupskiego.

 

Uchwała nr XXI/137/2008 w sprawie wyrażenie woli na współfinansowanie zadań realizowanych przez samorząd Powiatu Słupskiego.

została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr 13 do protokołu .

 

(3,47,45)AD 9.Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Kępice do Polskiego Klubu Infrastruktury Sportowej.

 

Pan Przewodniczący poinformował ,że projekt powyższej uchwały był omawiany na dwóch komisjach ,nie był mawiany na posiedzeniu komisji Gospodarczej.

Wyjaśnień w tej sprawie udzielił Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur.

Zaproponowałem przystąpienie do Klubu Infrastruktury Sportowej naszej Gminy . Do klubu należy kilkadziesiąt gmin z terenu całej Polski.  Do Klubu należą specjaliści — osoby mocno zaangażowane w ten sektor. PKIS jest jedyną tego typu instytucją, która skupia przedstawicieli całej branży sportowo-rekreacyjnej . .

W Polskim Klubie Infrastruktury Sportowej warto być dlatego, aby mieć pełną wiedzę zarówno przed podjęciem decyzji odnośnie budowy obiektów sportowych „ jak i podczas kolejnych etapów kontrolowania kosztów związanych z inwestycją. Klub jest to  organizacja, w której działa wielu ekspertów z zakresu budowy i utrzymania obiektów sportowych. Jest to także forum wymiany informacji i nawiązywania przydatnych kontaktów.

Działania informacyjne i edukacyjne Klubu pozwalają na wyjście z wielu trudnych sytuacji.

PKIS umożliwia dostęp do wymiany informacji, śledzi i reaguje na zmiany w przepisach i uregulowaniach dotyczących rynku budowlanego.

Ponadto zamieszcza informacje o gminie i planach inwestycyjnych związanych z budową i modernizacją infrastruktury sportowej..

PKIS to jak dotąd jedyna organizacjaktóra jednoczy projektantów, wykonawców, inwestorów i użytkowników obiektów sportowych. Dlatego też warto byłoby skorzystać z takiej propozycji przyłączyć się do takiej organizacji.

Opłata jest roczna .

 

Pan Eugeniusz Kluk – czy będziemy jako Gmina ponosić koszty finansowe ,jeżeli tak to w jakiej wysokości.

Pan Burmistrz – dla Firm składka jest ustalona 6.500,00zł, dla samorządów składka jest roczna i wynosi 1.800zł ,nie jest to duża kwota .Klub wydaje pismo „Sport +”,gdzie będzie zamieszczony nasz herb .

 

Pan przewodniczący przedstawił projekt uchwały nr XXI/138/2008 w sprawie przystąpienia Gminy Kępice do Polskiego Klubu Infrastruktury Sportowej .

 

Uchwała nr XXI/138/2008 w sprawie przystąpienia Gminy Kępice do Polskiego Klubu Infrastruktury Sportowej została przyjęta 11 głosami „za” przy 1 głosie wstrzymującym (nie ma J.Rabendy) i stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

 

 

(3.53,24)AD 10.Projekt uchwały w sprawie określenia zasad i trybu udzielania i rozliczania dotacji celowych na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych zakładów budżetowych

 

Pan Przewodniczący poinformował, że projekt powyższej uchwały nie był omawiany na komisjach Rady, ale był omawiany przez p. Burmistrza przy wprowadzaniu go pod obrady sesji .

 

Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały nr XXI/139/2008 w sprawie określenia zasad i trybu udzielania i rozliczania dotacji celowych na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych zakładów budżetowych

 

Uchwała nr XXI/139/2008 2008 w sprawie określenia zasad i trybu udzielania i rozliczania dotacji celowych na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych zakładów budżetowych została przyjęta 8 głosami „za” przy 4 głosach wstrzymujących się (nie ma J.Rabendy) i stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

 

(3.57.22)AD 11.Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na rok 2008.

 

Pan Przewodniczący poinformował, że projekt powyższej uchwały był omawiany na posiedzeniach komisji, jednak w różnych propozycjach (komisja Gospodarcza poprzednia propozycja ,komisja Infrastruktury i Rolnictwa obecnie proponowana) ,dlatego wyjaśnień w tym temacie udzieliła Pani Janina Kończak Skarbnik Kępic.

 

Zmian która została wprowadzona do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie ,a która nie była omawiana na komisji Gospodarczej dotyczy zwiększenia o 300.000 na zwiększenie naszych udziałów dla KTBS .Mieliśmy naszych udziałów 1.020.000, na poprzedniej sesji zwiększaliśmy o 60.000zł, na dzisiejszej sesji 300.000zł = 1.380.000zł.Ta kwota w pełni zabezpiecza udział Gminy i TBS-u na uruchomienie kredytu.

Dyskusja :

(3.58.51)Pan Eugeniusz Kluk-  w projekcie uchwały jest zapis o kwocie 60.000zł - w dziale 400  jako dotacja dla ZEC na zakup rębaka. Mam pytania do p.Dyrektora  ZEC w tej sprawie .Miesiąc temu na komisjach dyskutowaliśmy również i w tym temacie .Z materiałów jakie zostały przedstawione wynika, że przetarg na rębak został ogłoszony w grudniu 2007r. Na komisjach uzyskaliśmy informację, że Zakład będzie płacił za rębak w ratach, począwszy od maja do października .Czy w warunkach przetargowych jest ujęte, że wpłaty za rębak będą dokonywane w ratach. Ogłaszając przetarg w grudniu Zakład musiał mieć zabezpieczone środki – bo takie są warunki przetargu. Zakładam że zakład miał zabezpieczone środki. Z informacji przedstawionej radnym wynika, cyt.,” że w planach na rok 2008 zakładamy wypracowanie środków na nowy rębak typy Bandwit w kwocie 91.000zł.”. Kwota 59.600 - Zakład otrzymał środki z zewnątrz ,ale to nie jest pełna kwota. Co się zmieniło od posiedzenia komisji ,gdyż ,ani na komisji Gospodarczej ,ani na sesji  nie usłyszałem od Pana dyrektora ,że Pan Dyrektor będzie  ubiegał się ośrodki na kupno rębaka ,a wręcz  przeciwnie Zakład miał wypracować swoje własne .Mam obawy, czy ta kwota 60.000zł  ,która wejdzie do budżetu ZEC nie spowoduje wycofania środków Zakładu ,które były zabezpieczone na kupno rębaka i o tyle zakład będzie miał + -Zakład zmniejszy kwotę zadłużenia.

Drugie pytanie : jeśli ostatnia rata spłaty to października 2008 - to dlaczego już w kwietniu zabezpieczamy 2/3 tej kwoty.

Mam wątpliwości  i z głosowaniem o tę dotację wstrzymałbym się do półrocza,  bo po tym terminie  pan Dyrektor miał nam przedstawić informację o stanie  finansowym Zakładu  i do tematu tego możemy wrócić.   

Składam wniosek, aby z projektu tej uchwały wykreślić tę kwotę, do tego tematu powrócić po półroczu.

Pani Janina Kończak – jeśli Państwo zdecydujecie się na przyznanie dotacji to musi to nastąpić teraz, a nie po drugim półroczu ,gdyż wtedy musi nastąpić spłata, a my wymagamy rozliczenia gdzie musi być faktura i przelew .Nie można przyznać dotacji za już wykonane prace, my mamy takie zasady.(wcześniejsza uchwała).

Pan Eugeniusz Kluk -  wydaje mi się ,że jeśli stwierdzimy ,że po półroczu Zakład  radzi sobie  ze spłata i stan środków wskazuje na poprawę wyniku finansowego to jako rada możemy podając uchwałę o przyznaniu środków na zmniejszenie deficytu, czy rada nie może  tego robić ?.

(4.06.46)Pan Burmistrz – na pewno zamysł zakupu był liczony ze środków własnych ,ale po ostatnich komisjach kiedy państwo nałożyliście na zakład wyjście z zobowiązań to wykonanie tych dwóch zadań nie jest możliwe: bo albo były spłacony rębak albo byłoby spłacone zobowiązanie .Uważam, że ta forma pomocy dla zakładu jest zasadna bo wspieramy zakup inwestycyjny, a nie działalność bieżącą. Mówimy o wsparciu instrumentu działania.

Przy kontroli RIO jaka była przeprowadzana zadano pytanie dlaczego zakład wykonuje wszystkie inwestycje ze środków własnych, które powinny być dotowane.?- jest to kwestionowane .

(4.09.03).Pan Eugeniusz Kluk – do p. Dyrektora czy w grudniu kiedy ogłaszany był przetarg musiały być zabezpieczone środki na realizację tego zadania.

(4.09.20)Pan Marian Waloński –Dyrektor ZEC – jako zakład zapisaliśmy w zamówieniu, że wszystkie spłaty będzie realizowane w ratach ,od miesiąca maja jest pierwsza rata spłaty .Pierwsze pieniądze jakie mieliśmy zabezpieczone to była przedpłata: 20.000 – Starostwo + 39.000- Biuro Pracy – jest to zatrudnieniu trzech pracowników –pełne utrzymanie pracownika. Zakup rębaka poprawi jakość zrąbków, oraz poprawi wydajność w produkcji zrąbków.

(04,11.08) Pan Andrzej Wieliczko –radca prawny –tak środki finansowe były zabezpieczone .W planie finansowym na rok 2008 ,który był załącznikiem do budżetu przewidywało się ,że od maja sytuacja finansowa zakładu umożliwi zrealizowanie tych zobowiązań .Od maja nie ma już kosztów związanych z ogrzewaniem mieszkań, dlatego można było planować przeznaczenie tych środków na rębak.

Jeżeli będzie przyznana ta dotacja to z bieżących środków można obsługiwać inne zobowiązania.

Pan Eugeniusz Kluk –

Pan Radca prawny – w grudniu fizycznie pełnej puli nie było, nie było tak zakładane. W grudniu mówiono tylko o przedpłacie - kwocie 59.000zł ,reszta zgodnie z warunkami przetargu jest płacona w ratach i na te raty w planie finansowym były zabezpieczone środki.

Pan Kluk – przekonał mnie Pan w tym, że nasza dotacja uwolni Panu Dyrektorowi te kwotę na inne wydatki.

 

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony p. Eugeniusza Kluka o wyłączenie z projektu uchwały kwoty 60.000zł- dotacji dla ZEC na zakup rębaka.

Głosowanie przedstawia się następująco:

„za” głosowało 4 radnych

„przeciw” - 5 radnych

„wstrzymało się „ – 3 radnych

Wniosek został odrzucony.  

 

Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały nr XXI/140/2008 w sprawie zmian w budżecie Gminy na rok 2008.

 

Uchwała nr XXI/140/2008 w sprawie zmian w budżecie Gminy na rok 2008.

została przyjęta 8 głosami „za” przy 4 głosach wstrzymujących się (nie ma J.Rabendy) i stanowi załącznik nr 16 do protokołu .

 

(4.19.38)AD 12.Bilanse jednostek kultury: MGOK, Biblioteka

a)projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia bilansu jednostek kultury za rok 2007. 

 

Pan Przewodniczący poinformował, że bilanse jednostek kultury tj. Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury oraz Biblioteki były omawiane na posiedzeniach komisji. Szczegółowo omówiła ten temat komisja Infrastruktury Społecznej jako komisja merytoryczna.

Pani Mariola Kmieć –Przewodnicząca Komisji Infrastruktury Społecznej –przedstawiła opinię komisji  -załącznik nr 17 do protokołu.  

 

Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały Nr XXI/141/2008 w sprawie zatwierdzenia bilansu jednostek kultury za rok 2006.

 

Uchwała nr XXI/141/2008 w sprawie zatwierdzenia bilansu jednostek kultury za rok 2006 przyjęta 11 głosami „za” (nie ma J.Rabendy i P.Lisowskiego) i stanowi załącznik nr 18 do protokołu .

 

(4.24.29)Ad 13.Informacja dot. przygotowania do sezonu letniego.

 

Wszystkie komisje zapoznały się z informacją przedłożoną przez MGOK w Kępicach dot. przygotowania do sezonu letniego –załącznik nr 19.

Zgodnie z planem pracy Rady temat ten będzie omawiany szczegółowo w miesiącu maju .

 

 

(4,24,56)Ad 14. Odpowiedzi na interpelacje radnych.

 

Odpowiedzi ma interpelacje udzielił Pan Marek Piotr Mazur Burmistrz Kępic.

*interpelacja zgłoszona przez p.Janczewską – podejmę takie działanie i zorientuję się kto jest właścicielem tego obiektu (prawdopodobnie ktoś to kupił, czy tam nie było wtórnego obrotu, tego nie wiem),stąd podejmę kroki aby zmusić właściciela do zabezpieczenia tego obiektu .

Pani Janczewska - na terenie tego obiektu jest odkrytych około 10 studzienek bardzo głębokich (1-1,5 m) .

Pan Burmistrz -wyjaśnię sprawę i odpowiem na piśmie,

-program „Orlik” jest nam znany .Takie pismo wpłynęło do nas.Tam jest mowa o kompleksie ,o dwóch boiskach ,o zapleczu. Realizując zadanie w Kępicach nie podjęliśmy się przystąpienia do tego programu bo tam była mowa o dofinansowaniu w kwocie 300.000zł, a resztę  trzeba mieć z własnych środków. Te zasady zmieniono. Kwota jest określona w budżecie województwa, jak to zostanie podzielone, niewiadomo. Plusem tego jest całoroczna murawa, minusem –sprawa kosztów i to, że jest to realizowane w taki sam sposób przez wszystkich zainteresowanych (system kontenerowy).Nie podjęliśmy się zgłoszenia teraz bo nie mieliśmy zapewnionych środków w budżecie ,natomiast przyjrzę się temu na przyszłość. Jeżeli będzie to zasadne przedstawię propozycję przystąpienia do tego programu.

*interpelacja zgłoszona przez p.Lisowskiego -spór zbiorowy pracowników ZEC –odpowie pan Dyrektor ZEC

*interpelacja zgłoszona przez p.Kluka

-sprawa herbu – dokumenty zostały przesłane nie mamy jeszcze zwrotnej informacji. Będziemy kontaktowali się z Ministerstwem. My dopełniliśmy i przedłożyliśmy wszystkie wymagane dokumenty

-waloryzacja płac – jeszcze nie została dokonana, rozważam skumulowanie tej waloryzacji w krótszym okresie czasu co dałoby relatywny wzrost tych wynagrodzeń. W tej chwili dla nas sytuacja stała się niekorzystna, gdyż nasze płace są limitowane określonym funduszem płac. Kumulowanie tych środków daje nam zwiększenie  na koniec roku funduszu płac. W tym roku podwyżka dla nauczycieli będzie około 10 % ,a nasza około 2,5 % - jest to duża różnica.

Waloryzacja będzie od 1 lipca 2008.

*interpelacja zgłoszona przez p. Palewskiego –sprawa basenu p-pożarowego jego oczyszczenia-pytanie do p. Prezesa OSP 

*interpelacja zgłoszona przez p.Tylskiego

-remiza OSP w Barcinie co z remontem –wiele naszych budynków wymaga remontów .Jak na razie nie braliśmy pod uwagę generalnego remontu remizy OSP. Remiza była wcześniej malowana, jak narazi nie mam tam przecieków, został wykonany tam niezbędny zakres prac.

-remont drogi na Lipnik – już o tym mówiliśmy. W Obłężu są do naprawy droga: przy przystanku autobusowym, do zakładu rolnego-mieszkańcy oczekują naprawy. Czy ta droga będzie remontowana tego nie powiem. Chcielibyśmy zrobić wszystkie drogi w gminie, ale nie damy rady. Na zebraniu przyjęliśmy zasadę, że remontujemy w pierwszej kolejności te drogi gdzie mieszkają ludzie ,gdzie jest dojazd  do zabudowań.

Pan Tylski – nam chodzi tylko o to aby ta droga była przejezdna, tam potrzeba jest tylko kilka wywrotek gruzu.

-chodnik w Obłężu – tam trzeba teren zniwelować. Teraz podsypano pobocze ,ale to nie o to chodzi .Konieczne jest zorganizowanie spotkania z właścicielami ogródków w celu ich przejęcia  dla rozwiązania problemu.

Pan Tylski – czy nie można by było zrobić chodnik wyżej, ale konieczne jest wycięcie drzew.

Pan Burmistrz - tam trzeba odprowadzić wodę z tego zakrętu. Jest temat, będziemy mieli spotkanie i wszystko ustalimy.

Podobnie rozmawialiśmy w sprawie drogi w Biesowicach, koncepcja przewiduje przejście starą ścieżka ,ale trzeba przejąć grunt .Będzie to najtańsze rozwiązanie tego tematu, jednak musi odbyć się spotkanie w tej sprawie .

-podatki p.Kowala – podatki spływały i były regulowany na bieżąco przez p.Kowala .Został do zapłacenia jeden miesiąc gdzie zmienił się właściciel. Mamy wpływy jakie wynikały z deklaracji. Urząd nie ma tutaj strat i nie ma tutaj niepłacenia podatku. Jest nowy właściciel ,myślę, że będzie sumiennie płacił podatki.

*interpelacja zgłoszona przez p.Słomskiego

- cieszę się, że udało się ten chodnik zrobić w Korzybiu

-sprawa lamp –jest w toku jest tam korygowany przebieg chodnika z przejściem na lewą stronę w pewnym miejscu. W ramach tego elektryk projektuje lampy w tym miejscu.

-plac zabaw – mamy zgodę aby ten plac usadowić w miejscu miedzy ulicą Długą a remizą. Chcemy tę działkę przejąć od kolei i wówczas cały ten kompleks byłby gminny. Wiem, że PKP wystąpiło o wyłączenie z terenów zamkniętych całej działki i najprawdopodobniej będzie tam zmiana w planie z przeznaczeniem pod budownictwo. Działkę pod hydrofornię przejmiemy w ramach ordynacji podatkowej.

*interpelacja zgłoszona przez p.Lisowskiego

-sprawa toalet- w tej chwili prowadzone jest przygotowanie decyzji lokalizacyjnej i pozytywna kampania dla akceptacji tego obiektu w miejscu gdzie kiedyś pierwotnie chcieliśmy go posadowić- za pawilonem gdzie stykają nam się systemy kanalizacyjne. Koncepcji mamy kilka bo firmy się reklamują bardzo szeroko. Mam nadzieję, że mieszkańcy pozytywnie zaakceptują miejsce i formę. Przygotowujemy koncepcję do państwa akceptacji i właśnie na ten cel chciałbym przeznaczyć środki z poprzedniego roku (mała kabina koszt około 50.000zł)

(4.43,40)Odpowiedź na interpelację p.Lisowskiego udzielił Pan Marian Wolański –Dyrektor ZEC – w dniu 11.04.2008 odbyłem spotkanie ze związkowcami .Związkowcy zażądali podwyżki 30 % do płacy zasadniczej .Tłumaczyłem, że ta podwyżka jest nierealna. W między czasie była kontrola z Inspekcji Pracy –zalecono poprawę warunków pracy na niektórych stanowiskach.

Pan Dyrektor przedstawił pismo jakie skierował do związków zawodowych działających w ZEC Kępice w którym ustosunkowano się negatywnie do tak wysokiej podwyżki. Zaproponowano waloryzację płac 2,5 % rocznie oraz poprawę warunków pracy w zakładzie .

Pan Wolański wyjaśnił również potrzebę przyznania dotacji dla ZEC z przeznaczeniem na rębak.

(4,47,09)Pan Burmistrz - interesuję się losem zakładu, uczestniczyłem w tym spotkaniu z pracownikami. Pracownicy wiedzą jak przedstawia się sytuacja finansowa zakładu. Zakład nie „uniesie” wszystkich zaleceń Inspekcji Pracy, podwyżki pracowników. Musimy z wielką powagą zająć się tym tematem.(4.54.184)

(4,54.24)Pan Waldemar Tylski – wiemy, że pracownicy ZEC nie dostali od 11 lat żadnej podwyżki.

Ja bym chciał wiedzieć kiedy zostały zapłacone podatki przez p.Kowala.

Pan Burmistrz – podatki muszą być płacone w terminie. Niezapłacone w terminie są ściągane w odpowiedni sposób z odsetkami. W tej chwili należne podatki są zapłacone, jedynie za miesiąc marzec brak jest wpłaty.

 

AD 15.Wnioski, oświadczenia radnych i zakończenie sesji.

 

 

Pan Przewodniczący zamknął sesję słowami ”w związku z wyczerpaniem porządku obrad - XXI sesję Rady Miejskiej w Kępicach uważam za zamkniętą”.

 

           

 

Protokołowała:                                                                     

Ewa Derra     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Dariusz Sieradzki 20-06-2008 09:27
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Ewa Derra 20-06-2008
Ostatnia aktualizacja: Dariusz Sieradzki 20-06-2008 09:28