Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Kępicach
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

Protokół nr XXVI/2008 z sesjiI Rady Miejskiej w Kępicach z dnia 11 września 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

PROTOKOŁ NR XXVI/2008

Z SESJI

RADY MIEJSKIEJ

W KEPICACH

Z DNIA 11 września 2008

(zwołana w trybie zwyczajnym)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                      SESJA ROZPOCZEŁA SIĘ O GODZ. 12,00

                                                                      SESJA ZAKOŃCZYŁA SIĘ O GODZ.14,40

 

 

 

 

 


Na stan 15 radnych w sesji uczestniczyło 13 radnych, według załączonej do protokołu listy obecności - załącznik nr 1

 

W sesji uczestniczyli:

 

Pan Marek Piotr Mazur        – Burmistrz Miasta i Gminy

Pani Magdalena Gryko        - Z-ca Burmistrza  Kępic

Pani Janina Kończak        – Skarbnik Kepic

Pan Marian Wolański – Dyrektor zakładu Energetyki  Cieplnej w Kępicach

załącznik nr 2,

 

Panie i Panów sołtysów z terenu naszej gminy: sołectwa Podgóry,  Pustowo,  Mzdowo,  ,Biesowice,Darnowo,Przytocko – załącznik nr 3

 

 Ad 1 a i b.

 

Obrady sesji otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Marek Busłowicz witając gości zaproszonych i radnych.

 

Na podstawie listy obecności Pan Przewodniczący stwierdził wymaganą ilość radnych do prowadzenia obrad i podejmowania uchwał

 

c) przyjęcie porządku obrad.

 

1.Sprawy organizacyjne:

a/otwarcie sesji

b/stwierdzenie prawomocności obrad

c)przyjęcie protokołów z sesji

d/przyjęcie porządku obrad.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Zapytania i wnioski sołtysów.

4.Odpowiedzi na zapytania i wnioski sołtysów.

5.Projekt uchwały w sprawie Statut Gminy.

6.Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Kepice do Polskiego Projektu 400 Miast..

7.Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy cen i opłat za dostarczone ciepło przez Zakład Energetyki Cieplnej w Kępicach.

8.Uzupełnienie składu komisji Rewizyjnej.

9.Odpowiedzi na interpelacje radnych.

10.Wnioski, oświadczenia radnych i zakończenie sesji.

 

(0.02.15 Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad . .

 

Porządek po zmianach został przyjęty 13 głosami „za”,

 

(0.02.71)d/przyjęcie protokołu z sesji

 

Pan Przewodniczący poinformował, że protokół z sesji z dnia 28.08.2008  były wyłożone do wglądu w biurze Rady, zaproponował przyjęcie protokołu bez odczytywania.

 

Protokół został przyjęty 13 głosami „za” .

(0.03.01)Ad 2.Interpelacje radnych

 

Pan Eugeniusz Kluk – mam pytanie, a nie interpelację do Pana Burmistrza. Ponieważ mieszkańcy tzw. „dolnych Biesowic” zwrócili się z prośbą abym zapytał się czy jeszcze w tym roku, Panie Burmistrzu mają szansę aby to szambo pod tym budynkiem zostało zlikwidowane .Na zebraniu wiejskim w marcu była dyskusja, wszyscy mają tą świadomość, że inwestycja: kanalizacja do Ciecholubia się jeszcze nie rozpoczęła, obawiają się, że szybko ona nie będzie realizowana, a problem jest. W ich imieniu pytam się Pana Burmistrza czy w tym roku ,czy w można uzyskać konkretną odpowiedź w tej sprawie.

 

Pan Waldemar Tylski – Panie Burmistrzu, dwie sesje wcześniej Pan w swoim sprawozdaniu miedzy sesyjnym mówił, że podpisał się Pan pod petycją w sprawie zmiany szybkością w miejscowości Łosino, co z tego wynikło. Patrzę codziennie czy to się zmieni z 50 km/godzinę na 70 km/godzinę .Czy ktoś wziął pod uwagę wszystkie złożone podpisy w tej sprawie ,bo jak narznie tego nie widać.

 

(0,05,03)Pan Zenon Słomski – chodzi o miejscowości Barwino na drodze wojewódzkiej jest zamulona studzienka - w pobliżu sklepu na zakręcie w środku wsi. Mieszkańcy mówią, że zgłaszali tę sprawę Panu Burmistrzowi, Pan Burmistrz mówił, że usunie tę usterkę, ale jak do tej pory nic nie została zrobione - ponawiam to w ich imieniu.

 

(0.05.33) Pani Maria Zegadło – ja mam pytanie kierowców którzy przejeżdżają przez miejscowość Barcino. Tam była kładziona nowa nawierzchnia, część nawierzchni ,kierowcy skarżą się, że bardzo źle się jeździ po tej nowej nawierzchni . Moje pytanie czy to jest w części wykonanie, czy coś będzie jeszcze położne ,aby wyrównać te nierówności.

 

(0,06.23) Pani Ilona Janczewska – na drodze powiatowej Ciecholub –Przytocko są dwie ogromne dziury, prośba do drogowców aby to załatać jeszcze przed zimą.(w pobliżu tego miejsca gdzie była wyra w drodze)

 

(0.06.58)Pan Waldemar Tylski – jechałem w tej chwili na sesję i jestem zszokowany. Nasze drogi są łatane, a jest równo jak na stole.Jednak można robić to w ten sposób .Czy by nie można było tak robić wszędzie .

 

(0,07.23)Pan Marek Busłowicz :dwie sprawy dotyczące miejscowości Kępic

1)oświetlenie na dworcu PKP od strony torowiska –jest jego brak lub częściowo jest nieczynne ,wieczorem jest tam bardzo ciemno .

2)sprawa oświetlenia w Kępicach – jest za późno załączane wieczorem i rano, szczególnie rano mieszkańcy jadący do pracy mają problemy z przemieszczaniem się.

Pan Przewodniczący poinformował ,że odpowiedzi na zgłoszone interpelacje radnych zostaną udzielone zgodnie z przyjętym porządkiem obrad w punkcie 9.

 

(0,08,26) Ad 3.Zapytania i wnioski sołtysów

 

Pani Krystyna Rapta –sołtys sołectwa Przytocko – sprawa wiaty, przystanku na dworcu w Przytocku (tą sprawę zgłasza również moja radna).Młodzież dojeżdżająca do szkoły do Słupska, do Miastka i stoją pod gołym niebem. Na stacji nie ma żadnego budynku został on rozebrany dwa lata temu i w to miejsce nie ma nic, nie ma żadnego zadaszenia.

 

(0.09.24)Pan Zygmunt Biernacki –Panie Burmistrzu ,Szanowni radni myśmy mieli przed wakacjami autobus o godzinie 6 rano do Kępic ,a teraz nie ma tego autobusu i dzieci nie mogą dojeżdżać do szkoły dalej .Proszę o kontakt z PKS - aby ten autobus przywrócić, aby jeździł tak jak wcześniej.

 

(0.10.05) Pani Maria Zegadło – sołtys sołectwa Obłeże – ponawiam prośbę o naprawienie przystanku w Osiekach ,pomimo tego ,że jest on zniszczony przez dzieci z Osiek .Uważam, że należy wyciągnąć konsekwencje w stosunku do tych osób które niszczą, obciążyć kosztami naprawy rodziców.

 

(0,11,08) Pani Rapta Krystyna –sołtys sołectwa Przytocko- mama pytanie odnośnie kanalizacji, chciałabym uzyskać informację kiedy ewentualnie Przytocko może liczyć na kanalizację .Chodzi mi o to czy to będzie za 5, czy 10 lat. Jeżeli w najbliższym czasie nie będzie to chciałabym się dowiedzieć co z kanalizacją w Domu Pomocy Społecznej. Mieliśmy ostatnio problem wszystko się zapchało. Dobrze ,że Pan Gwoździak przyjechał z pracownikami interwencyjnymi i udało się to wszystko przepchać ,ale tam jest coś okropnego .Nie wiem czy państwo tam byliście za budynkiem, tam jest stawek który sobie wypływa ,śmierdzi ,jak tam nie będzie jakiegoś choróbska to ja się zdziwię. Udało nam się tą sprawę załatwić bez pomocy Burmistrza ale to nie może być tak dalej .Jeśli ta kanalizacja w Przytocku nie powstanie to należałoby się zastanowić,nie wiem czy to nasze władze ,czy powiatowe władze nad szambem ekologicznym przy DPS. Tak dalej być nie może, to jest coś okropnego, gdybyście państwo to widzieli -oni owszem wyciągają –wywożą te nieczystości, ale to nie rozwiązuje sprawy. To jest problem który trzeba rozwiązać bo dochodzi do sytuacji kiedy zalewana jest droga dojazdowa do baraku gdzie mieszka 5 rodzin.

 

(0.13.48)Ad  4.Odpowiedzi na zapytania i wnioski sołtysów.

 

Odpowiedzi na pytania udzielił Pan Marek Piotr Mazur – Burmistrz Kępic

 

*Pani Marzena Hylarceka zgłasza problem braku budynku na dworcu w Przytocku, jakiejkolwiek osłony przed wiatrem i deszczem dla dojeżdżających. W tegorocznym budżecie zabezpieczyliśmy kwotę na dwie takie wiaty przystankowe .Jedna jest przewidziana do Przytocka ,druga jest przewidziana do Biesowic na przystanek przy oczyszczalni ścieków. Tam mamy uzgodnioną lokalizację.

Natomiast w przypadku miejscowości Przytocko tam wiem, że p. Dzierżawska to uzgadnia bo to jest w pasie kolejowym .Chcemy mieć zgodę ,że stawiamy w miejscu wskazanym .Na pewno naszym zadaniem będzie tego pilnować, tego przykładem są Osieki ,gdzie przystanek jest zniszczony.

Te wiaty powinny być lada moment, bo zlecenie było wysłane. W przerwie dowiem się dokładanie jaki będzie termin realizacji. Osoba, która wysyłała zamówienie jest w kontakcie z firmą realizującą.

*autobus – wystąpimy do PKS-u .Wiem ,że jest problem mała ilości osób dojeżdżających .Wiem, że z Podgór jeździ zaledwie 6 osób, nie wiem jak dalej. .Zgłosimy i porozmawiamy o tym w jaki sposób można byłoby ten dojazd  ułatwić lub stworzyć możliwość dojazdu do pracy lub szkoły w godzinach rannych.

*sprawa naprawienia przystanku w Osiekach –zobaczymy jako skala remontu i należy wyegzekwować opłatę za naprawę.Obciążyć możemy rodziców .

*sprawa kanalizacji w Przytocku – rok przyszły będzie rokiem rozstrzygnięcia konkursu i realizacji prac. Mamy zaplanowana realizację o ile dobrze pamiętam rok 2009 -2010.W tym czasie powinniśmy definitywnie wykonać tą kanalizację. Już we wrześniu tego roku miał być ogłoszony konkurs. Pierwotnie na ten zakres miał być ogłoszony w styczniu tego roku .Zmiana wytycznych, zmiana uwarunkowań prawnych, bo jak państwo słyszeliście pojawiły się wątpliwości co do zgodności prawa unijnego w zakresie ochrony środowiska .U nas wystarczyło wystąpić i stwierdzić, że nie potrzebny jest  raport ,Unia wymaga ,że każda inwestycja powinna być opatrzona raportem oddziaływania na środowisko. Dodam ,że jest to spór ,jest to sprawa wyjaśniana pod groźbą nie przekazywania nam środków ,Dodam ,że wczoraj na otwarciu budowy obwodnicy Słupska Pan Wojewoda mówił, że raport oddziaływania na środowisko na 16,3 km obwodnicy Ministerstwo robiło rok czasu .Mam nadzieję, że nas ten czas nie obowiązuje .Jednak te problemy się pojawiły i spowodowały  ,że ciągle przesuwa  się termin wdrożenia  Regionalnego Programu Operacyjnego w tych działaniach w roku 2008 i 2009 ,które nas dotyczą .Jesteśmy przygotowani technicznie jeśli tylko będzie ogłoszony konkurs to będziemy stratować i myślę, że w roku  przyszłym powinniśmy problem rozwiązać. Bo to nie jest inwestycja ,która potrzebuje zbyt wiele czasu ,potrzebuje po prostu pieniędzy. Także jest to w planie i jeśli będzie tylko ogłoszony konkurs będziemy to realizować. Rozwiązujemy problem nie tylko DPS-u  ,ale również miejscowości  Przytocko ,Pustowo, Płocko i DPS-u .Po drodze mamy miejscowość  Ciecholub ,który jest dość mocno rozbudowaną, w części górnej - tak, w części dolnej to mógłby być  problem bo jedna jest przy torach ,druga jest za torami .Na pewno mówię o tej części górnej ,o trasie między Biesowicami ,a Pustowem i dalej Przytockiem .

Tak wygląda sprawa tych kwestii poruszonych przez państwa sołtysów .Jeśli w jakimś stopniu zbyt precyzyjnie nie odpowiedziałem to proszę o pytania. Na pewno będziemy o rozpoczęciu tak ważnych informować, bo to będzie duże przedsięwzięcie. Musi firma wejść na plac budowy, a to będzie na pewno widoczne. Na pewno problemem jest sprawa zanieczyszczeń ich odprowadzania DPS.

(0,19.40)Pan Burmistrz poinformował ,że w tym tygodniu odbyła się uroczystość w Gdańsku pod egidą Pana Marszałka ,Pana Wojewody organizowana przez Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego .Biesowice  jako miejscowość wygrały eliminacje w powiatowym konkursie Piękna Wieś  i znalazły się wśród  12 najlepszych wsi województwa pomorskiego -jest to wieli sukces miejscowości. W kategorii zagród rolniczych wyróżnienie dla państwa Krystyny i Jerzego Raptów . W tej kategorii zgłoszonych zostało około 1000 zagród ,dlatego jeszcze większy to sukces  dla Państwa –zachęcam do startowania w tym konkursie. W tym roku pojawiała się jeszcze jedna kategoria –zagroda agroturystyczna, więc warto zgłaszać, promować bo jest to wielka rzecz.

 

(0.22.26)Ad 5. Projekt uchwały w sprawie Statutu Gminy.

 

Pan przewodniczący poinformował, że projekt statutu był omawiany na posiedzeniach komisji, poprosił przewodniczących komisji o opinie w tej sprawie.

Panią Mariolę Kmieć – Przewodniczącą Komisji Infrastruktury Społecznej – 5 osób „za”, jedna osoba nie głosowała.

Panią Ilonę Janczewską – która przewodniczyła Komisji Gospodarczej i Komisji Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska – nie głosowano przedstawionego projektu statutu. 

 

(0.23,03)Pan Burmistrz Kępic – Marek Piotr Mazur –dopełniamy już wszystkich formalności, myślę ,że po głosowaniu na dzisiejszej sesji pozostanie nam tylko sprawa publikacji ,ale chciałbym do kilku kwestii wrócić, szczególnie do tych ,gdzie były zmiany ,wątpliwości ,tam gdzie nie było wątpliwości pozostanie tak jak przyjęto w propozycji przedstawionej na komisji.

(0,23,44)Pan Burmistrz –przedstawił swoje propozycje wraz uzasadnieniem:

§ 20 pkt.4.Burmistrz składa Radzie sprawozdanie z działalności między sesyjnej w formie pisemnej i ustnej .

§ 28 pkt.4 – wykreślić

(0.27.28)§ 42 pkt.1 propozycja burmistrz 5 radnych

§ 42 pkt.6 wnioskuję z zmianę zapisu ilości 50 mieszkańców

 

 

Regulamin Rady Miejskiej –załącznik nr 2 do statutu

 

(0,29,15)§ 4 sprawa diet – propozycja burmistrza- punkt drugi brzmi : 2.Szczegółowe zasady wypłacania i przyznawania radnym diet oraz zwrotu kosztów podróży, niezbędnych do wykonywania mandatu radnego określa rada w drodze uchwały.

(0,30,21)§ 5 pkt.1 -wniosek burmistrza – 5 radnych.

W § 6 w punkcie 6 – zapis brzmi : 6.Odpowiedź na interpelację i zapytanie jest udzielona ustnie na sesji lub pisemnie w ciągu 14 dni od daty jej złożenia, a w przypadkach wymagających dodatkowych ustaleń i konsultacji do dnia ich uzyskania lub kolejnej sesji.

(0,32,35) W § 6 w punkcie 32 był zapis : Rada wybiera do Komisji rewizyjnej co najmniej jednego radnego nie zrzeszonego w żadnym klubie – p. Burmistrz proponuje wykreślenie tego zapisu.

To są wszystkie zmiany ,które wymagałaby przegłosowania.

 

(0,33.38)Pan Przewodniczący poinformował, że ulegnie zmianie numeracja paragrafów w statucie –to co było zgłoszone na jednej z komisji rady.

Pan Przewodniczący przedstawił wnioski zaproponowane przez wszystkie komisje – jako zgodne ,oraz wnioski rozbieżne zaproponowane przez Pana  Burmistrza.

(0.34.35) Pan Przewodniczący :

rozdział I  § 6 1. Gmina może posiadać herb i flagę, których wzór zostanie uchwalony odrębną uchwałą Rady. – zgoda wszystkich komisji

rozdział III   § 8 pkt.1  1. Rada jest organem stanowiącym Gminy oraz kontrolnym dla Burmistrza i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych – zgoda wszystkich komisji

rozdział  IV  § 17 pkt.4. Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem oraz gminnych jednostek organizacyjnych –zgoda  wszystkich komisji.

(0.35,38)Dyskusja:

Pan Paweł Lisowski dot. zapisu § 6 pkt.1

Propozycja zapisu : Gmina może posiadać herb i flagę ,których wzór określa Rada w drodze uchwały.

Pan Przewodniczący zaproponował wprowadzenie tego zapisu – radni wyrazili na to zgodzę.

rozdział IV§ 20 pkt.4 Burmistrz składa Radzie sprawozdanie z działalności między sesyjnej  na piśmie –wszystkie komisje.

Wniosek p. Burmistrza w formie pisemnej i ustnej.

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek p. Burmistrza

Głosowanie przedstawia się następująco:

Głosów „za” -11

Głosy wstrzymujące - 2

Zapis w statucie brzmi : Burmistrz składa Radzie sprawozdanie z działalności między sesyjnej w formie pisemnej i ustnej 

(0.38,52)rozdział IV  § 22 Do obowiązków Zastępcy Burmistrza należy podejmowanie czynności określonych w § 20 na podstawie pisemnego upoważnienia udzielonego przez Burmistrza. –zgoda wszystkich komisji

rozdział V  § 28 pkt.4 zostaje wykreślony ze względu na brak zgodności z prawem .

(0.39,47)rozdział VI  § 42 pkt.1 –propozycja burmistrza  :grupa 5 radnych ,druga propozycja  3 radnych

 Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek p. Burmistrza

Głosowanie przedstawia się następująco:

Głosów „za” - 9

Głosy przeciwnych - 4

Zapis w statucie brzmi : .Projektodawcą, czyli podmiotem wykonującym prawo inicjatywy uchwałodawczej w Radzie, w tym także w sprawie utworzenia, podziału, łączenia i zniesienia jednostki pomocniczej Gminy, może być:

1)Grupa 5 radnych,

§ 42 pkt.6 propozycja p. Burmistrza i komisji 50 mieszkańców –zapis zgodny, nie głosowano.

§ 44 pkt .2 W sprawie nagłej Burmistrz może zgłosić pod obrady projekt uchwały z wnioskiem o poddanie go pod glosowanie na tym samym posiedzeniu.- zgoda wszystkich komisji

 

(0,41,36)REGULAMIN RADY

§ 2 pkt .2 .W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania jego obowiązków, Przewodniczący Rady może wnioskować do Rady o udzielenie radnemu upomnienia- zgoda wszystkich komisji .

§ 3 Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować mieszkańców Gminy w siedzibie Urzędu oraz innych obiektach podległych Burmistrzowi w sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców, po uprzednim uzgodnieniu warunków i trybu z Burmistrzem. –zgoda wszystkich komisji

§ 4 pkt 1. propozycja p. Burmistrza :

1.Radnym przysługują diety i zwrot kosztów podróży służbowych

2.Szczegółowe zasady wypłacania i przyznawania radnym diet oraz zwrotu kosztów podróży, niezbędnych do wykonywania mandatu radnego określa rada w drodze uchwały.

 

Propozycja  komisji :

Radny otrzymuje dietę za:

1)udział w sesjach rady,

2)udział w posiedzeniach jednej komisji stałej, do których radny został wybrany, oraz komisji rewizyjnej

3)udział w posiedzeniu komisji doraźnej .

Komisja statutową pozytywnie ustosunkowała się do przedstawionych propozycji .

4)udział w zespole kontrolnym Komisji Rewizyjnej, do którego radny został wybrany,

5)udział w zespole problemowym lub innym organie pomocniczym Rady, do którego radny został wybrany,

6)delegowania radnego przez radę do reprezentowania Gminy poza jej granicami.

2.Szczegółowe zasady wypłacania radnym diet oraz zwrotu kosztów podróży, niezbędnych do wykonywania mandatu radnego określa rada w drodze uchwały.

(0.43,03)Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek p. Burmistrza

Dyskusja :

Pan Lisowski – propozycja komisji statutowej jest zgodna z pozycją p. Burmistrza ,dlatego proponujecie nie głosować tego wniosku .

Pan Kluk  -

Zostaje zapis proponowany przez p.Burmistrza

(0.44,42)§ 5 pkt 1. 1.Radni mogą tworzyć kluby radnych liczące co najmniej 5 radnych wniosek p. Burmistrza .

Wniosek komisji : Radni mogą tworzyć kluby radnych liczące co najmniej 3 radnych.

Dyskusja :

Pan Paweł Lisowski -propozycja 3 radnych

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur –propozycja 5 radnych

Pan Eugeniusz Kluk  - propozycja 3 radnych

(0.48,43)Pan Paweł Lisowski 

(0.49,02)Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek p. Burmistrza

Głosowanie przedstawia się następująco:

Głosów „za” - 8

Głosy przeciwnych - 4

Głosy wstrzymujące  1

Pan Przewodniczący stwierdził, że przyjmujemy zapis 5 radnych.

 

(0.50,35) § 6 pkt.6 Odpowiedź na interpelację i zapytanie jest udzielona ustnie  na sesji lub pisemnie w ciągu 14 dni od daty jej złożenia, a w przypadkach wymagających dodatkowych ustaleń i konsultacji do dnia ich uzyskania lub kolejnej sesji - o treści udzielonej pisemnej odpowiedzi informuje się radnych na najbliższej sesji. – zapis po zmianach .

Głosowanie przedstawia się następująco:

Głosów „za” - 10

Głosy wstrzymujące  2

(nie głosował p. Słomki.

Pan Przewodniczący stwierdził  przyjęcie tego zapisu.

 

 (0.53,02) § 19 ust.3 pkt.3) proponowany zapis przez wszystkie komisje brzmi: dyskietka lub płyta z nagraniem z posiedzenia. 

 

 

(0.53,15) § 21 pkt. 4.W protokole z obrad Rady odnotowuje się przerwanie obrad, imiona i nazwiska nieobecnych radnych oraz radnych którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przez ich zakończeniem. –akceptacja wszystkich komisji.

Dyskusja :

Pan Eugeniusz Kluk poruszył temat dotyczący  zapisów § 22 który brzmi : 1.Rada w drodze uchwały może powołać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, określając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.                                                           

Pan Andrzej Wieliczko

Pan Przewodniczący Rady

Pan Paweł Lisowski

 

(0.57,45) § 26 Przewodniczący komisji(wszystkie komisje) doręcza każdemu radnemu informację o terminie, miejscu, i porządku posiedzenia Komisji, nie później niż na  7(wszystkie komisje)(było3) dni przed terminem posiedzenia. Członkowie komisji otrzymują ponadto szczegółową dokumentację spraw objętych porządkiem posiedzenia Komisji - Zgoda wszystkich komisji

W dyskusja  głos zabrali:

Pan Paweł Lisowski

Pan Andrzej Wieliczko

Pan Burmistrz Kępic

Pan Eugeniusz Kluk

Pan przewodniczący – złożył wniosek o zapisie nie później niż na 5 dni.

 

Głosowanie przedstawia się następująco:

Głosów „za” - 10

Głosy wstrzymujące 3

Pan Przewodniczący stwierdził, że przyjmujemy zapis 5 dni.

 

(1.05.27)§ 27 pkt.2 brzmi : 2.W posiedzeniach komisji, oprócz jej członków mogą także uczestniczyć Przewodniczący Rady, radni nie będący członkami komisji oraz Burmistrz, mogą zabierać głos, nie posiadają jednak prawa głosowania .

 

(1.06.16)§ 32 pkt.1

1.Rada powołuje z swojego grona Komisję Rewizyjną, która liczy 5 członków.    Zgoda wszystkich radnych.   

Pkt4 – wniosek p. Burmistrza o wykreślenie tego punktu

Dyskusja :

(1.06.42)Pan Paweł Lisowski –proponuje pozostawienie zapisu komisji rewizyjnej

Pan Burmistrz Kępic

Pan Paweł Lisowski

Pan Burmistrz  Kepic

Pan Waldemar Tylski

Pan Burmistrz  Kępic

(1.10.16)Pan Waldemar Tylski

Pan Burmistrz Kępic -podtrzymuje swój wniosek

(1.12.21)Pan Paweł Lisowski

Pan Burmistrz Kępic

(1.14,17)Pan Paweł Lisowski

Pan Przewodniczący Rady  

 

Głosowanie wniosku p. Burmistrza o wykreślenie punktu 4 przedstawia się następująco:

Głosów „za” – 6

Głosy wstrzymujące - 3

Glosy wstrzymujące - 4

Pan Przewodniczący stwierdził, że zapis pkt.4 zostanie wykreślony.

 

(1.15.53)Pan Eugeniusz Kluk- za chwileczkę będziemy glosowali statut, najważniejszy dokument w Radzie. Z przykrością muszę stwierdzić, że ten statut który będziemy głosowali został utworzony w mojej ocenie ,a nie tylko, bo pozwoliłem sobie zasięgnąć opinii dwóch prawników, zostały tutaj naruszone pewne procedury tworzenia statutu -tak twierdzę, ponieważ jako rada powołaliśmy komisję statutową i uważam, że Pan Burmistrz  miał prawo wnieść swoje uwagi natomiast według mnie nie powinien tworzyć statutu nawet na bazie statutu opracowanego przez komisję statutową, bo po to ją utworzyliśmy. Natomiast uwagi Pana Burmistrza powinny trafić do komisji statutowej i dzisiaj komisja statutowa powinna nam przedstawić projekt statutu, a nie Pan Burmistrz. I tuj Panie Przewodniczący dopuścił Pan do tego, że będziemy głosować nad statutem ,który wszedł nie taką ścieżką na sesję jak powinien.

 

(1.17.15)Pan Burmistrz  Kępic – Panie Gienku ,przykro mi stwierdzić myli się Pan ,ja to powiedziałem na każdej z komisji ,że otrzymałem materiał ,który przygotowała komisja statutowa i do tego przygotowanego projektu statutu wprowadziłem propozycje zmian, które miały uprościć, czy ułatwić sposób korzystania ,w sposób czytelniejszy przedstawić ten statut ,abyśmy mogli  z niego na długie lata korzystać .Również z wyeliminowaniem tych sprzeczności prawnych ,które się pojawiały i podkreślałem prace komisji ,która to zrobiła i przedłożyła na komisje i dała do procedury opiniowania i głosowania .Nic tu nie zostało zmienione ,a nawet gdyby mój udział Państwa zdaniem ,Pana zdaniem był  zbyt duży to proszą wziąć pod uwagę ,że samorząd w dzisiejszym kształcie składa  się dwóch części uchwałodawczej i wykonawczej i stanowimy zespół ,a nie konkurencyjne dwa obozy które miałyby dyskutować  nad tym czyje racje ,a czyje kompetencje uszczuplone .To nie jest kancelaria Premiera i Prezydenta  ,jesteśmy po tej samej stronie i realizujemy zadania tak ,aby były z pożytkiem dla naszych mieszkańców. Jeśli komukolwiek ująłem tutaj honoru, że nie podkreślam zasług to absolutnie nie było to moim zamysłem i dziękowałem komisji statutowej za wykonaną pracę.

 

(1.18.48)Pan Eugeniusz Kluk – Panie Burmistrzu, moim zamiarem nie było podkreślanie, uwypuklenie czy Pan komuś ujął zaszczytów, czy nie. Uważam, że komisja statutowa po to była powołana, myśmy jej nie rozwiązali, gdybyśmy rozwiązali wcześniej komisję statutowa to uważam, że moglibyśmy przyjąć takie rozwiązanie.

(01.19.11) Pan Paweł Lisowski - cieszę się, że jednak ten statut trafił pod obrady Rady, że będziemy go za chwilę głosować bo mogło być różnie, gdyż czas tworzenia statutu się wydłużył. Pan Burmistrz dwa czy trzy razy z obrad razy ściągał ten statut. Cieszę się, że doszliśmy do jakiegoś konsensusu. Wiadomo ,że projekt statutu dla wszystkich nie będzie idealny, każdy ma swoje przemyślenia .Korzystając z okazji chciałem podziękować wszystkim członkom komisji statutowej ,że udało nam się dotrzeć do tego punktu .

 

 

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały nr XXVI/167/2008 w sprawie uchwalenia statutu Gminy Kępice

 

Uchwała nr XXVI/167/ 2008 w sprawie uchwalenia statutu Gminy Kępice

została przyjęta 10 głosami „za”, przy trzech głosach przeciwnych i stanowi załącznik  nr  4 do protokołu.

 

PRZERWA

 

(1.40,34)Ad 6.Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Kepice do Polskiego Projektu 400 Miast..

 

Pan Przewodniczący poinformował, że projekt uchwały był omawiany na posiedzeniach komisji, poprosił przewodniczących komisji o opinie w tej sprawie.

Panią Mariolę Kmieć – Przewodniczącą Komisji Infrastruktury Społecznej –projekt uchwały został przyjęty 6 głosami „za”

Panią Ilonę Janczewską – która przewodniczyła Komisji Gospodarczej i Komisji Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska- projekt uchwały został przyjęty 6 głosami „za”

 

Pan Przewodniczący bez odczytywania poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XXVI/168/2008 w sprawie przystąpienia Gminy Kępice do Polskiego Projektu 400 Miast..

 

Uchwała nr XXVI/168/2008 w sprawie przystąpienia Gminy Kępice do Polskiego Projektu 400 Miast została przyjęta 11 głosami „za”, (nie ma p. Kluka i p. Słomskiego) i stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

 

(1.42.09)Ad 7.Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy cen i opłat za dostarczone ciepło przez Zakład Energetyki Cieplnej w Kępicach.

 

Pan Przewodniczący poinformował, że materiały dotyczące ceny za dostarczone ciepło przez Zakład Energetyki Cieplnej był omawiane na posiedzeniach komisji, poprosił przewodniczących komisji o opinie w tej sprawie.

Panią Mariolę Kmieć – Przewodniczącą Komisji Infrastruktury Społecznej –głosowanie nad projektem uchwały przedstawia się następująco: 2 osoby przeciw, 4 wstrzymały się od głosu

Panią Ilonę Janczewską – która przewodniczyła Komisji Gospodarczej i Komisji Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska- glosowanie nad projektem uchwały przedstawia się następująco: 2 osoby przeciw, 4 wstrzymały się od głosu

 

(1.42.52)Pan Burmistrz Kępic – od złożenia tego wniosku wtedy kiedy terminy nas wiązały, ja zdecydowałem się wysłać Państwu wniosek taryfowy złożony przez ZEC ze świadomością, że dyskusja nad jego zapisami będzie trwała. Chciałem żebyście państwo zapoznali się z materiałami w wersji pierwotnej .W między czasie też była okazja do tego, żeby spotkać się na komisjach, na kilku spotkaniach roboczych z Panem Dyrektorem ZEC i p. Księgową i dyskutować o tych wszystkich uwarunkowaniach jakie towarzyszą tej uchwale i stawce taryfy ciepła na rok przyszły. Ta propozycja pierwotna ,która została złożona została przeanalizowana gruntownie i zmodyfikowana . Chciałbym poinformować, że w dniu dzisiejszym zostały dostarczone propozycje zmiany tej stawki .Zmienia się ona o koło 7 %  w dół, z czego 4 %  to zmiana  na skutek policzenia i przekalkulowania wyższej efektywności wykorzystania tych odpadów drzewnych ,czyli uzyskania większej ilości ciepła z każdego m3  i tutaj wchodzimy w zapis, w zeszłym roku było to 5GJ /m3,teraz szacujemy ,że byłaby zbliżona do 9 GJ -stąd te koszty, efektywność  pracy byłaby wyższa. Zostały przeanalizowane koszty i zredukowane do minimum w tym zakresie w którym można by było mówić o pewnych przedsięwzięciach ,które zakład mógłby zrealizować, jak chociażby poprawę estetyki tego budynku kotłowni ,również założenie trochę wyższych środków na prace remontowe ,a to między innymi z tego powodu ,gdyż wstępne kalkulacje były wyższe ,ponieważ sprzęt ten był pozyskany z zapasów nienaruszalnych ,stojących po magazynach policji, straży ,czy wojska był po porostu mało zużyty patrząc na eksploatację, ale stary wiekowo i dzisiaj zaczynamy odczuwać pierwsze braki działania tego sprzętu w wyższych kosztach .Stąd wielkie wyzwanie przed zakładem aby z jednej strony sprostać wymogom i prowadzić tak ważne przedsięwzięcie w działalności komunalnej jak dostawa ciepła ,gdzie wielu mieszkańców jest skazanych na tego rodzaju źródło, a z drugiej strony zrobić to w sposób na tyle racjonalny, aby możliwość korzystania z tego ciepła była dla mieszkańców zbliżona .Wskaźniki wzrostu jakie były państwu przedstawione, one wskazują jak w innych dziedzinach nie liczy się ten głos społeczny jak np. w przypadku drastycznego wzrostu cen energii elektrycznej ,wprowadzonej w zeszłym roku zmiany stawki wynagrodzenia minimalnego, które zwiększyło się o kwotę około 200,00zł  jeżeli dobrze pamiętam i planowane jest również w tym roku  zmiana ,druga zmiana od stycznia 2009 i ona również zmieni o około 200,00 zł stawkę wynagrodzenia minimalnego  To powoduje że o planowaniu kosztów przez prowadzących działalność ,przez właścicieli firm trudno mówić. Te czynniki wymuszają pewne zmiany cenowe ,które muszą nadążyć, za którymi pracodawcy muszą nadążyć. Stąd ta propozycja która została wprowadzona po bardzo głębokiej analizie działalności zakładu i możliwości naszych mieszkańców zamyka się stawką  %  11,49 % .Tak jak mówiłem jest około 7 % niższa ,stąd wnoszę aby taką stawkę ustalić. Zmieniamy w uchwale stawki we wszystkich 5 grupach naszych kotłowni, ale przyjmujemy we wszystkich jednakową zmianę cenową aby była równa dla wszystkich mieszkańców korzystających ze zbiorowych dostaw ciepła 5 naszych kotłowniach ,czy z budynków zasilanych z 5 naszych kotłowni .Tyle z mojej strony ,oczywiście ta zmiana która teraz nastąpiła ,to zwiększenie udziału mocy zamówionej w cenie w stosunku do ceny ciepła co ma w sposób bardziej równomierny rozłożyć opłaty za ogrzewanie z siedmiu miesięcy na 12 miesięcy w bardziej łagodniejszy sposób. Bo niższa cena ciepła rozliczana w okresie grzewczym  byłaby dokładana tylko w tym okresie ,natomiast opłata  stała za moc zamówioną byłaby wyższa była i funkcjonowała by w okresie 12 miesięcy  dając zakładowi możliwość w okresie po sezonowym czy miedzy sezonowym możliwość nagromadzenia opału ,przygotowywanie zapasów .Ma to przynieść pozytywny skutek dla odbiorców, bo opał który produkujemy sami  jest wysokiej jakości w tym roku ,a z drugiej  strony jest produkowany przez naszych pracowników z pożytkiem  społecznym, który był bardzo ważny w całym przedsięwzięciu .Tyle z mojej strony ,jeżeli będą pytania, postaram się odpowiedzieć.

 

(01.4920)Pan Marian Waloński -  Dyrektor ZEC -  chciałem dodać na temat starzejącego się sprzętu o którym mówił p.Burmistrz .Ten sprzęt był niby nowy, bo każdy z tych samochodów nie miał więcej jak do 15 km, ale dzisiaj jest kłopot pękają mosty. Te samochody były przystosowane do przewozu ludzi ,a my przewozimy tam bardzo duże ilości zrąbki .O ile zrąbka jest sucha to jest lekka ,ale jak trafi się zrąbka z surowego drzewa w tym momencie są kłopoty –ostatnio pękła nam przednia oś w samochodzie. One nie są dokładnie do tego przystosowane. Wszystkie samochody na chwilę obecna mają zmienione resory, bo tamte po każdym wyjeździe były problemy. W pierwszej wersji zakład zakładał taką podwyżkę aby dofinansować w amortyzacji 60.000zł,  w tej chwili zmniejszyła się amortyzacja do 27.000zł tylko. Będziemy próbować z tym tematem walczyć .Jak zaznaczył p. Burmistrz wygląd naszej kotłowni w stosunku do pozostałych budynków zaczyna straszyć.

Mówiliśmy o subsydiowaniu kosztów – kotłownia w Kępicach dla Kępic by wystarczyła, nie byłoby takiej drastycznej podwyżki o której rozmawialiśmy, ale mamy kotłownie olejowe i olej jest niestety bardzo drogi i będziemy myśleć jak taką kotłownię w  Kępicach wyeliminować. Do tej kotłowni dokładamy corocznie 13.500zł.Nie mówimy o Kruszce gdzie dokładamy 40.000zł,do Biesowic -60.000zł z kotłowni w Kępicach. Zawsze uważamy co są winni mieszkańcy Kruszki że mają kotłownię olejową. W latach 90 olej był najtańszym paliwem , w roku 95 –też chciano w Kępicach zakładać kotłownię olejową albo na gaz .Dobrze, że do tego nie doszło, została w pierwszej kolejności wykonana sieć ,a dopiero później wykonana kotłownia, która w tej chwili przynosi efekty. Na chwilę obecną popsuł się jeden z siłowników, zamówiłem go we Francji gdyż nie ma naszego polskiego zamiennika.

W tej chwili przyjęliśmy dla wszystkich kotłowni podwyżkę 11.49 % jednym wskaźnikiem ,

W dalszej części obrad głos zabrali:

(1.53,31)Pan Burmistrz Kępic – Marek Piotr Mazur

(1.56,49)Pani Rapta Krystyna  -sołtys sołectwa Przytocko

(1.57,15)Pan Marian Waloński  - Dyrektor  ZEC

(1.57,44) Pan Burmistrz Kępic – Marek Piotr Mazur

(1.57,21) Pan Marian Waloński  - Dyrektor  ZEC

 

(2.00.19)Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały nr XXVI/169/2008 w sprawie zatwierdzenia taryfy cen i opłat za dostarczone ciepło przez Zakład Energetyki Cieplnej w Kępicach.

 

Uchwała nr XXVI/169/2008 w sprawie zatwierdzenia taryfy cen i opłat za dostarczone ciepło przez Zakład Energetyki Cieplnej w Kępicach.

została przyjęta została przyjęta 9 głosami „za”, przy trzech głosach przeciwnych i 1 glosie wstrzymującym i stanowi załącznik  nr  6 do protokołu.

 

(2.03.25)AD  8.Uzupełnienie składu komisji Rewizyjnej.

 

Pan Przewodniczący poprosił o zgłoszenie kandydata z klubu radnych Nasza Wspólna Gmina do składu Komisji Rewizyjnej . 

 

(2.03.42)Pan Lisowski Paweł –zanim zgłoszę naszego kandydata do składu komisji chciałbym zwrócić uwagę na dwie rzeczy o których mówiłem wcześniej ,ale chciałbym je przypomnieć. Jeżeli z naszego klubu radnych nie będzie przedstawiciela w komisji rewizyjnej to będzie łamali naprawdę trzy przepisy:

1)przepis ustawy o samorządzie gminnym:art.18 ust.1 pkt.2.”w skład komisji rewizyjnej wchodzą radni w tym przedstawiciele wszystkich klubów …….

2)drugi przepis Statutu, który wejdzie za miesiąc - § 32 ust 3.”Klub radnych deleguje do komisji rewizyjnej przynajmniej jednego radnego” –czyli my delegujemy .Kolejny zapis regulaminu Rady - § 32 ust 1„Rada powołuje komisję rewizyjna, która liczy 5 członków- 5 członków, a nie 4 jak jest w tym momencie.

Poza tym chciałbym przytoczyć Państwu wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku ,który co prawda stwierdza ,że nie można radnym narzucić ,aby wybrali daną kandydaturę ,jednak analogiczna sytuacja do naszej może powodować bardzo poważne konsekwencje cyt.”……..- 2.05.26).

Pan Lisowski przedstawił cyt. z książki „Działalność uchwałodawcza organów gminy „ to jest drugi niebezpieczeństwo które nam grozi jak będzie utrzymywała się taka sytuacja „czynności rady ……. (2.05.54) .Może grożą nam  takie konsekwencje .

(0.057)Pan Przewodniczący Rady - poprosił o wyrok sądu Administracyjnego. Pani Lisowski zobowiązał się ,że udostępni ten dokument .

Jeszcze jedna sprawa, jak będę potrzebował wykładni prawnej ,to się zwrócę do prawnika i podejrzewam ,że taka wykładnię otrzymam.

Pan Lisowski – ja też się zwróciłem do prawnika i chciałbym Państwu swoją wiedzę przekazać ,dlatego prosiłbym również Pana radcę prawnego o przedstawienie mi opinii prawnej na piśmie w tej sprawie.

Chciałbym się zwrócisz z prośbą do biura rady ,do Pana Przewodniczącego ,aby udostępniono mi stenogramy z posiedzeń sesji ,wyciągi w tym przedmiocie w tej kwestii z pieczątką biura rady (wszystkie sprawy dotyczące komisji rewizyjnej).

Abstrahując od tych wszystkich spraw ,rozmawiam z mieszkańcami gminy na ten temat. Jeżeli mieszkańcy słyszą ,że powstał klub radnych, zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym klub radnych ma prawo zgłosić swego przedstawiciela do komisji rewizyjnej ,ma prawo go mieć, a tutaj jest inaczej

Pan Przewodniczący – Panie radny Lisowski nikt nie neguje tego, że macie prawo- macie prawo i zgłaszacie ,ale my nie mamy obowiązku ,ja bynajmniej nie mam a obowiązku zatwierdzenia takiej kandydatury .

(2.07.50)Pan Lisowski –nie ma Pan takiego obowiązku ,ale chciałem Panu wytłumaczyć, że może to skutkować poważnymi konsekwencjami później. Rozmawiam z mieszkańcami na ten temat i oni wnioskują bardzo logicznie, że jeżeli komisja rewizyjna kontroluje burmistrza, a p. burmistrz, państwo radni boicie się w komisji jednego radnego to trudno mi sobie wyobrazić jakie nieprawidłowości muszą być.

(2.08.28)Pan Przewodniczący –mieliśmy  spotkanie jakiegoś konsensusu w tym temacie ,aby tej sytuacji patowej nie było, z waszej strony nie było  konsensusu .

Pan Lisowski - przepraszam ,sytuacji patowej nie było ,sytuacja była taka sama jak jest teraz, patowa  .

Pan Przewodniczący - Pan mówi ,że sytuacji patowej nie było po to było  spotkanie aby nie było sytuacji patowej .Podtrzymujecie w dalszym ciągu swoje stanowisko .Ja nie mogę zmusić każdego radnego z osobna aby głosował na pana „X”

Pan Lisowski – Pan nie musi ,ja Pana wcale nie proszę Chciałbym przypomnieć ,że § 32 ust.3 naszego regulaminu mówi wprost„że klub radnych deleguje  do komisji rewizyjnej  przynajmniej jednego radnego. Czyli nie radni wybierają spośród naszego klubu kto ma być w komisji rewizyjnej, tylko my delegujemy.

Pan Przewodniczący – ale wybór należy do rady.

Pan Lisowski – ale ja nie twierdzę, że nie.

Pan Przewodniczący- Pan, twierdzi że delegujecie, ja tego nie kwestionuję.

Pan Lisowski – chciałbym dodać jeszcze ,że sytuacja jest śmieszna ,do takiej sytuacji nie powinno dochodzić .Moim zdaniem duża rola jest tutaj Pana radcy prawnego który powinien pewne rzeczy wytłumaczyć i stać na straży tego aby przepisy prawa były przestrzegane i o to apeluje Panie radco.

W imieniu klubu „Nasza wspólna Gmina” chciałbym zgłosić do komisji rewizyjnej po raz kolejny Pana radnego Eugeniusza Kluka .Nie będę po raz kolejny tego argumentował, uważamy, że Pan Eugeniusz Kluk jest najlepszym, kandydatem do komisji rewizyjnej .

Pan Kluk wyraził zgodę na kandydowanie do składu komisji rewizyjnej

 

(2.10.54)Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały nr XXVI/170/2008 w sprawie powołania do składu komisji Rewizyjnej Pana Eugeniusz Kluka

 

Glosowanie na projektem uchwała nr XXVI/170/2008 w sprawie powołania do składu komisji Rewizyjnej Pana Eugeniusz Kluka przedstawia się następująco:

„za” 4 radnych’

„przeciw „ – 7 radnych

„wstrzymało się od głosu „ – 2 radnych

(2.1152)W oparciu o wyniki glosowania Pan Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XXVI/170/2008 nie została przyjęta.

 

(2.12.01)AD 9. Odpowiedzi na interpelacje radnych.

 

Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje udzielił Pan Burmistrza Kępic Marek Piotr Mazur

 

*interpelacja zgłoszona przez p.Kluka dot. kanalizacji dolnych Biesowic

zakładaliśmy ,taka jak mówiłem odpowiadając Pani sołtys Krystynie, że termin rozpoczęcia realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego w tym działania  gdzie ma być realizowana kanalizacja  jest systematycznie  przekładany . I w   związku z tym  myślę, że Przytocko tak jak i Biesowice w roku  przyszłym mają realna szansę realizacji. Nie mogę tutaj powiedzieć w sposób kategoryczny bo z własnych pieniędzy nie wykonany tego ,jeśli nie będzie wsparcia ze środków unijnych ,dlatego proszę o zrozumienie; jeśli uwarunkowania zewnętrzne, nie uruchomienie tego programu ,albo nie wygranie w konkursie spowoduje, że będziemy robili mniejszymi odcinkami z własnych środków .W związku z tym ten postęp prac może być zupełnie inny ,ale z tego co wiem jesteśmy w regionie takim który ma preferencje ,ma aglomeracje i  te uwarunkowania przemawiają za tym aby to przedsięwzięcie weszło do realizacji. Mam nadzieję, że tak się stanie i wówczas dolne Biesowice byłyby pozbawione tego kłopotu i tych szamb pod oknami ,a ścieki płynęłyby do oczyszczalni , najpierw do przepompowni w Biesowicach ,a następnie do oczyszczalni.

 

(2.13,41)*interpelacja zgłoszona przez p. Waldemara Tylskiego dot. prędkości w miejscowości Łosino.

Ta sprawa była kilka razy stawiana, kiedyś po moim wniosku Dyrekcja Generalna odpowiedziała, że nie spowolni ruchu, były przytoczone argumentacje mieszkańców miejscowości Łosino ,które tak naprawdę nie mają racji bytu bo tak naprawdę mało kto jedzie tam wolniej  niż 70 km/godzinę ,tyle  o ile tam wnioskowaliśmy .Ja wystąpiłem do Pana Prezydenta i Pana Starosty bo to dwie rady bezpieczeństwa zebrane razem przegłosowały ten wniosek i z tego tytułu był im nadany bieg. Chcę dopytać na jakim etapie jest to postępowanie i odpowiem państwu bo sam jestem tym żywotnie zainteresowany .Uważam to za bardzo nielogiczne, nie jestem za tym aby wydłużać drogę poprzez stawienie fotoradarów ale jeśli poprawiła się nawierzchnia ,poprawiło się bezpieczeństwo pieszych to ograniczanie prędkości jest wymuszaniem potencjalnych mandatów. Sami państwo wiecie, że gminy które leża przy drogach krajowych maja z tego dochód. Uważam, że gminy nie powinny się tym zajmować. Moi koledzy dobrze o tym wiedzą nie gminą stawiać fotoradary i dbać o porządek publiczny w takim zakresie. Niech chodzą pilnują porządku, złego parkowania na chodniku ,a nie stawiania fotoradarów, bo to jest normalne źródło dochodów i to całkiem niezłe dla tych gmin które leża w takim położeniu :jak gmina Człuchów ,Potęgowo czy gmina Słupsk i Kobylnica ,gdzie mają dużo dróg krajowych i duży przepływ turystów. Postaram się o oficjalną odpowiedź od Naczelnika Wydziału Zarządzania Kryzysowego Urzędu Pana Prezydenta bo to on był gospodarzem tego spotkania.

 

(2.16.23) *interpelacja zgłoszona przez p. Słomskiego dot. zamulonej studzienki

Ja powiem tak. Na zebraniach była mowa o tym, że tam jest odwodnienie, ale nigdy nie obiecywałem ,że tą sprawę załatwię. Jak Pan mówi ,że Pan burmistrz obiecał, a do tej pory obiecał, to wprowadza Pan radnych w błąd, bo ja do tej pory w tej sprawie się nie wypowiadałem i żadnych obietnic nikomu nie składałem ,że odmulę. Więc proszę Panie  Zenku nie stwierdzać faktu  ,bo nawet jeśli  Pan skrupulatnie zapisuje to tego Pan nie mógł zapisać ponieważ tego nigdzie nie powiedziałem .Ta studzienka stanęła po raz pierwszy. Zgłosić problem to jedno, a mówić, że Pan Burmistrz obiecał a do tej pory nie zrobił to jest już przekłamanie. I w tym zakresie prosiłbym aby Pan bardziej rzetelnie wypowiadał się w tych kwestiach bo to po prostu nieładnie brzmi .To wygląda tak jakbym lekceważył mieszkańców i lekceważył państwa, że obiecałem, a nie zrobiłem. Jeśli są realizowane sprawy w obszarze drogi wojewódzkiej to w pierwszej kolejności odpowiada zarządca drogi –czyli Oddział Drogowy w Zieliniu i to jest jakby ich temat ,ja nie mógłbym nawet wejść bez uzgodnienia bez pozwolenia i rozbić cokolwiek w tym przepuście ,a tym bardziej obiecywać ,że to zrobię nie mając podstaw.

 

(2.17,55)*interpelacja zgłoszona przez p. Zegadło dot. drogi w Barcinie

To co było zrobione na tym odcinku drogi w Barcinie , w okolicach Barwina z wjazdem do Barwina i na skrzyżowaniu w Barcinie była to zrobiona  technologia która jest trochę lepsza od powierzchniowego utrwalenia, tego co widzimy  na odcinku Obłęże –Kępie, natomiast jest gorsza od położenia dywanika ,który wyrównuje te wszystkie elementy. Będę rozmawiał z drogowcami bo z tego co wiem to się nazywa mikrodywanik, czyli dwucentymetrowa warstwa ,która ma z jednej strony wyrównać ,a z drugiej strony uszczelnić tę powierzchnię która jest pod spodem zbyt znoszona i spękana. Powierzchniowe utrwalenie ma te same cele tylko tam idzie tylko warstwa natrysku i tego kamienia. Potwierdzam ładnie wykonany odcinek, bo poprawiony do drogi obłęskiej i już uzgodniliśmy, że następny odcinek będzie w kierunku Kępic . Na razie trzeba zwolnić dopóki nie wgniotą się kamienie i nie będą w pozostałej części zebrane .Więc te 40km/godzinę jest na pewno zasadne nie ryzykujemy wybicia szyby, podrapania karoserii. To ,że zrobili tutaj ładnie i równo to bardzo dobrze ,świadczy to o tym, że drogowcy maję lepszy sprzęt i coraz lepiej technologicznie to robią .Ten zakres prac wyrównania dróg wojewódzkich jak państwo wiecie też nie był robiony na zasadzie przysłowiowego „placka” ,tylko wycinane były dziury wstawiane były łaty i to też inaczej wygląda .Rosną wymogi, rośnie poziom wykonawstwa, a to tylko dobrze świadczy. Ja cieszę się z jednego, że pasie drogi 209 się poprawiło –droga w kierunku Bytowa ,te nakładki w Kołczygłowach ,czy w innych miejscach ,co poprawiło bardzo przejazd, ale my również na tym skorzystaliśmy stąd ta krzyżówka w Barcinie   i w Kępicach .Jeśli w tym tempie by szły prace ,a wiem, że w przyszłym roku planowany jest program ,który miałby dać nam refundację ulg w podatku dochodowym .Być może uda nam się zrealizować te przedsięwzięcia w drogach lokalnych. Bo jak wiecie w tym roku były ulgi po 1.200,00 zł na każde dziecko ,które się odliczało od dochodu i one pomniejszyły wielkość opodatkowania ,a od tego opodatkowania pewien % wpływa do naszego budżetu .Jak była niższa podstawa opodatkowania tym samym niższe wpływy do budżetu .A ten program ma zrekompensować gminom ten ubytek w  podatku dochodowym .Będzie szansa, że w drogach lokalnych będzie dodatkowe wsparcie. W sprawach dróg już dużo się dzieje, a mam nadzieję, że będzie się działo więcej.

Dodam ,że z naszego budżetu mamy jeden most do zrobienia .Być może, przejmiemy w Korzybiu most betonowy. Przy ulicy Kępka mamy do zrobienia  most – tam na fermy .Jeśli tego mostu nie będzie to żaden transport tam nie przejedzie. Więc to też są wyzwanie ,te mosty były robione 10 lat temu. Okazuje się, że ponownie je musimy remontować.

 

(2.21.31)*interpelacja zgłoszona przez p. Ilonę Janczewską  -dziury na drodze  powiatowej . Zwrócę uwagę. Dodam ,że od jutra będzie ustawiała się ekipa na asfaltowanie dróg. Ta informacja jest przekazana p. sołtys z Obłęża. Rozpoczęcie prac nastąpi w sobotę –jest to ekipa która otrzymała zlecenie z Zarządu Dróg Powiatowych, na współfinansowanie w których my uczestniczymy, jest to droga Barcino –Osieki, a następnie Osowo. Poproszę by Zarząd Dróg Powiatowych załatał te dziury jakie się tam pojawiły. W takich przypadkach proszę o sygnał ,my równie z mamy trochę masy w workach i w takich przypadkach załatwiamy tę sprawę zaraz po zgłoszeniu.

 

(2.22,51)*interpelacja zgłoszona przez p.M.Busłowicza  w sprawie oświetlenia dworca. Sprawdzę czy ten problem dotyczy również dworca w Korzybiu ,dworca w Przytocku  i Ciecholubiu, bo  przy tych warunkach atmosferycznych  oświetlenie peronów byłoby bardzo ważne .Uzgodniliśmy z PKP, że w Kępicach oświetlony jest plac przed dworcem, ale przyznam się, że nie pomyślałem wejść od drugiej strony- od strony peronów. Zwrócę się do PKP aby oświetlili perony, zapewnili bezpieczeństwo podróżnym.

Późniejsze załączanie oświetlenia ulicznego – ono się załączało wcześniej ,ale na spotkaniu z mieszkańcami to sami mieszkańcy zwrócili nam uwagę, że jesteśmy bardzo rozrzutni skoro to światło się zaświeca i gaśnie w takim czasie. Sami zaproponowali aby opóźnić, czy to opóźnienie zostało zrobione i w jakim czasie ,dopytam .W tej chwili oświetlenie sterują zegary astronomiczne, które pilnują też zmieniającego się punktu przejścia dnia w noc. Zegar jest zaprogramowany na 365 dni w roku. Sprawdzę, może to się uda przyśpieszyć. Taka możliwość jest .Spróbuję to uzgodnić z Zakładem Energetycznym bo oni to eksploatują.

Pan Burmistrz poinformował, że konkretniejszych wyjaśnień wymaga sprawa ograniczenia prędkości w Łosinie. Jeżeli będzie taka potrzeba to Pan Burmistrz poprosi radnych o podpisy w sprawie zmiany tego ograniczenia.

 

Dyskusja:

(2.25.35) Pan Henryk Palewski – sprawa ograniczenia w Łosinie –wystarczy aby jeden kierowca będzie jechał mniej niż 50 i w Kobylnicy mamy już korki .To utrudnia ruch ,a nie pomaga.

(2.25.52)Pan Burmistrz -  to jest logiczne .Ja byłem przeciwnikiem zmniejsza w terenie zabudowanym do 50 km/godz. Tak się stało, motywowano to skutkami wypadków, natomiast myślę, że nie do końca brano pod uwagę płynność ruchu. I dzisiaj widać ,że przez takie miasta jak: Kościerzyna ,Żukowa ,nie mówię o Słupska – miasta są zakorkowane, z Gdańska do obwodnicy jedzie się około godziny . Tak jest bo do głosu doszli Ci którzy oceniają skutki wypadków, a nie któryż mówili kompleksowo o poprawie bezpieczeństwa ruchu i też o płynności tego ruchu. A jak się wydłuża drogę poprzez ustawianie fotoradarów na drogach. .

 

Pytania do udzielonych odpowiedzi:

 

(2.2713)Pan Zenon Słomski –mogę Panu grupę ludzi przedstawić nawet na dożynkach bo to będzie bardzo szybko, którzy mówili, że Panu zgłaszali tę sprawę ,a Pan na konkretnie zadane moje pytanie powiedział Pan z niezadowoleniem o skrupulatnym moim notowaniu i że jakby Pan lekceważył mieszkańców. Proszę o konkretną odpowiedź, czy Pan coś zrobi ,czy zgłaszać gdzie indziej.

(2.27.52)Pan Burmistrz  - ja zgłoszę do Zarządu dróg Wojewódzkich myślę, że to nie będzie potrzebne ,bo może Pan Kula zrealizuje to w ramach normalnej eksploatacji ,bo po to jest ekipa która o te drogi  dba .My na drogach obcych praktycznie nie mamy prawa nic zrobić. Kiedyś robiliśmy doświetlenie drogi wojewódzkiej na odcinku od 1 Maja do wiaduktu .Wydało mi się ,że bardzie logicznej rzeczy zrobić nie możemy, a tym czasem zebraliśmy za to przysłowiowe „cięgi”, ponieważ zadano nam pytanie „kto wam pozwolił wchodzić w pas drogowy i robić cokolwiek bez naszej zgody „ bo taka jest racja. Ja na pewno nic nie obiecywałem, nie zgadzam się z tym, że lekceważę ludzi bo obiecuję, a nie wykonuję.

Chciałbym powiedzieć o wystąpieniu Pana Lisowskiego o potencjalnych nieprawidłowościach jakie są w gminie właśnie, ze względu na brak akceptacji dla kandydata klubu. Dodam ,że propozycje padały różnych kandydatów tego klubu i próba kompromisu nie udało się osiągnąć. Prosiłbym nie wnioskować ,nie wyciągać pochopnych wniosków mówiąc jakie to nieprawidłowości mogą być w Urzędzie skoro tak bardzo się boimy kandydata innego w komisji rewizyjnej

Pan Lisowski

Pan Burmistrz - ja mówię, żeby nie gdybać jak jest, a jak wygląda, jest to bardzo proste do sprawdzenia. W ten sposób podważa Pan wiarygodność czterech innych radnych, którzy są w tej komisji  działają samodzielnie i odpowiadają za to co realizują jako członkowie komisji rewizyjnej ,Stad nie gdybajmy ,bo takie przypuszczenia można snuć we wszystkie strony ,tylko co tak naprawdę ma dać. Dodam ,że jesteśmy po kontroli kompleksowej czterech lat ,która trwała cztery miesiące ,będziecie państwo poinformowani o zaleceniach, o odpowiedziach na zalecenia ,tutaj nic do ukrycia nie ma. Operujmy faktami .

(2.20.17)Pan Eugeniusz Kluk - nurtuje mnie jeszcze nadal temat kanalizacji. Dosyć często czytam w prasie, że Gminy przyjmują zobowiązanie o tworzeniu tzw. przydomowych oczyszczalni ścieków ,czy w Biesowicach w tym miejscu  tam gdzie mieszka 5 rodzin z szambem pod domem, nie moglibyśmy rozwiązać w ten sposób ten temat-aby zrobić oczyszczalnię przydomowa .Koszt samej oczyszczalni ,tak jak czytałem to kwota 5-7.000zł. Mieszkańcy Ci tyle razy się zwracali ,powiem im ,że będzie to za rok , należy wyważyć ważność niedużych inwestycji .

(2.31.42)Pan Burmistrz – ja poproszę o taką informację, czy w tym przypadku domowa oczyszczalnia może być zastosowana. Tutaj musi być jakiś odpływ z oczyszczalni –czyli chłonność gruntu musi być i te ceny wahają się w różnych wartościach 3-4-4,5.000 dla indywidualnej zagrody, ale w przypadku 5 budynków –jest to problem całych dolnych Biesowic. Ci państwo taki obiekt kupili, w takim zamieszkali i w tej chi9wli widzą ten problem. O tej sprawie mówiła już p. Krystyna poruszając problem DPS ,przyjęliśmy ,że pierwszy odcinek i najważniejszy jest w tamtą stronę, aby ten problem rozwiązać, też świadczy o tym ,że to jest duża skala problemu. Dla tych osób jest to bardzo ważna sprawa ,może powinni częściej wywozić.

Rozważę, poproszę o informację, czy w tym zakresie realizować kanalizację, czy skupić się na zlokalizowaniu takiej przydomowej oczyszczalni i nie budować systemu ,przepompowni . Do tej kwestii wrócimy. Dodam ,że w tym roku chcielibyśmy podłączyć ulicę Kępka ,gdzie mamy problemy z wodą i mamy rurę po drugiej stronie szosy, gdzie można przejść i zainstalować system kanalizacyjny. Dodam, że przy ulicy Kępka są doły wykopane w ogródku i niekiedy niezabezpieczone. Chcemy robić po kolei, nie wybiórczo, ale kompleksowo na dłuższych odcinkach.

 

(2.34,33) AD 10.Wnioski, oświadczenia radnych i zakończenie sesji.

 

W wolnych wnioskach głos zabrał:

(2.34,36) Pan Jerzy Augustowski poruszył następujące sprawy :

-potrzebę zamontowania poręczy przy kościele

-konieczność wycięcia brzozy na ulicy T. Bielaka (sklep P.Mandzika )

- budowę kortu tenisowego

 

(2.35,47)Pan Burmistrz - udzielił odpowiedzi na pytania p. Augustowskiego  ,uściśli temat wycięcia drzewa  przy ulu T. Bielaka .

Sprawa kortu tenisowego –jesteśmy po wspólnych rozmowach z nowy wybranym Prezesem Miasteckiej Spółdzielni Mieszkaniowej. W tej chwili ten kort, który jest na osiedlu -zgłosiliśmy to do Pana Prezesa z prośbą o uwzględnienie w wydatkach budżetu na rok przyszły. W tym roku spółdzielnia skupia się na dokończeniu ociepleń budynków. W przyszłym roku, zadeklarował, że położą nacisk na zagospodarowanie wewnętrznych obszarów tego osiedla: ciągi piesze, przywrócenie funkcji placu zabaw, czy zmodernizowanie tego kortu .Umówiliśmy się na konkretną rozmowę w tym temacie.

Pan Przewodniczący zobowiązał się młodzieżowej radzie – zostały zakupione kosze, które zostały zamontowane na boisku sportowym w szkole. Systematycznie realizowane są te ustalenia.

 

Głos zabrał:

Pan Jerzy Augustowski

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur   

Pan Henryk Palewski

 

 

Pan Przewodniczący zamknął sesję słowami ”w związku z wyczerpaniem porządku obrad - XXVI sesję Rady Miejskiej w Kępicach uważam za zamkniętą”.

 

           

 

Protokołowała:                                                                     

Ewa Derra     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Dariusz Sieradzki 06-11-2008 11:53
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Ewa Derra 06-11-2008
Ostatnia aktualizacja: Dariusz Sieradzki 06-11-2008 11:53