System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.
Z A R Z A D Z E N I E Nr 35/2006 Burmistrza Kępic z dnia 8 maja 2006r w sprawie ustalenia zasad kontroli jednostek organizacyjnych gminy Kępice
Zarządzenie Nr 35/2006
Burmistrza Kępice
z dnia 8 maja 2006 roku
w sprawie ustalenia zasad kontroli jednostek organizacyjnych gminy Kępice.
Na podstawie art. 46 i 187 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku r. o finansach publicznych
Dz. U. Nr 249 poz. 2104 z 2005 roku
z a r z ą d z a m, co następuje:
§ 1
Ustala się zasady kontroli jednostek organizacyjnych gminy Kępice zgodnie z instrukcją kontroli stanowiącą załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia,
§ 2
Traci moc Uchwała Nr 63/2001 Zarządu Miasta i Gminy Kępice z dnia 6 listopada 2001
roku w sprawie ustalenia zasad kontroli jednostek organizacyjnych miasta i gminy Kępice
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia
Załącznik nr 1
Do Zrządzenia Burmistrza Kępic
Nr 35/2006 z dnia 8 maja 2006.r
INSTRUKCJA
w sprawie kontroli jednostek organizacyjnych gminy Kępice
Rozdział I
Cele , zadania i zakres kontroli
§ 1
Kontrola finansowa jest instrumentem zarządzania w sferze gospodarki finansowej
i ma na celu:
1) dostarczenie informacji niezbędnych do podejmowania decyzji finansowo-
gospodarczych,
2) zapobieganie negatywnym zjawiskom w gospodarce finansowej,
3) inicjowanie rozwiązań normatywnych i organizacyjnych w zakresie
gospodarki finansowej,
4) udzielanie instruktażu pracownikom kontroli służb finansowo-księgowych
§ 2
Zadaniem kontroli finansowej jest:
1) badanie zgodności prowadzenia gospodarki finansowej z obowiązującymi
przepisami,
2) ujawnianie występujących nieprawidłowości,
3) inicjowanie kierunków działania jednostek kontrolowanych i doskonalenie
efektywności kontroli.
§ 3
Zasadami określonymi niniejszą instrukcją kontroli objęte są podległe gminie jednostki organizacyjne:
a. jednostki budżetowe
b. zakłady budżetowe
c. samorządowe instytucje kultury
§ 4
Przedmiotem kontroli finansowej jest:
1) Przestrzeganie dyscypliny finansowej, a w szczególności:
- realizacja wydatków budżetowych przewidzianych w planie jednostki
wykonującej budżet,
- wykorzystywanie środków finansowych zgodnie z przeznaczeniem,
- realizacja wydatków w ramach przyznanych dotacji z budżetu ,
- ustalenie i odprowadzenie należności budżetowych,
- finansowanie inwestycji,
- zawieranie umów,
- gospodarka rzeczowymi składnikami majątku jednostki,
- przeprowadzanie i rozlicznie inwentaryzacji,
- windykacja należności,
- analiza zobowiązań oraz terminowość ich regulowania.
2) Prawidłowość prowadzenia rachunkowości i sprawozdawczości, w tym:
- organizacja obiegu dokumentów księgowych,
- kompletność i prawidłowość dowodów finansowo-księgowych,
- kwalifikowanie i księgowanie dowodów finansowych ,
- prowadzenie ksiąg rachunkowych,
- przeprowadzanie i rozliczanie inwentaryzacji ,
- sprawozdawczość na podstawie ewidencji finansowo-księgowej,
- zachowanie ciągłości bilansowej.
§ 5
Kryteriami kontroli finansowej są: legalność, gospodarność i celowość dokonywanych
operacji gospodarczych oraz rzetelność dokumentacji i prawidłowa ewidencja.
Rozdział II
Organizacja kontroli finansowej
§ 6
Kontrola finansowa w jednostkach organizacyjnych wykonywana jest w formie:
1) kontroli funkcjonalnej, sprawowanej w ramach obowiązków nadzoru przez
kierowników jednostek i komórek organizacyjnych zgodnie z podziałem pracy
2) kontroli instytucjonalnej sprawowanej przez Burmistrza Kępic
§ 7
Czynności kontrolne w jednostkach organizacyjnych gminy przeprowadzają
osoby upoważnione przez Burmistrza Kępic.
§ 8
W jednostkach organizacyjnych gminy przeprowadza się następujące rodzaje
kontroli finansowej:
- problemowe , obejmujące jedno lub kilka wybranych zagadnień działalności
finansowej,
- dorażne , w przypadku uzyskania informacji o niegospodarności i
nieprawidłowościach,
- sprawdzające , obejmujące realizację zaleceń i wniosków pokontrolnych
§ 9
Kontrolą w jednostkach organizacyjnych gminy obejmuje się co roku co najmniej 5 % wydatków w zakresie;
- przestrzegania procedur kontroli wewnętrznej,
- zasad wstępnej oceny celowości wydatków w związku z realizacją zadań.
- sposobu wykorzystywania wyników kontroli funkcjonalnej w jednostce
§ 10
Kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązującej w jednostce kontrolowanej.
Prawa i obowiązki kontrolującego
§ 11
W czasie wykonywania czynności kontrolnych, kontrolujący ma prawo:
1) wstępu i poruszania się po terenie jednostki kontrolowanej,
2) wglądu do dokumentów, akt i urządzeń ewidencji jednostki,
3) ustalenia stanów faktycznych,
4) sporządzania odpisów dokumentów lub sprawozdań na zasadach przewidzianych w przepisach o ochronie tajemnicy służbowej,
5) żądania wyjaśnień ustnych i pisemnych,
6) zabezpieczenia dokumentów, dowodów księgowych i składników majątkowych mających znaczenie dowodowe dla wyników kontroli
§ 12
Obowiązkiem kontrolującego jest:
7) rzetelne wykonywanie zadań objętych zakresem kontroli,
8) obiektywne ustalenie stanu faktycznego,
9) ustalenie przyczyn i skutków finansowych stwierdzonych nieprawidłowości oraz w miarę możliwości osób za nie odpowiedzialnych,
10) udzielanie wyjaśnień dotyczących zagadnień objętych kontrolą ,
11) wykonywanie czynności kontrolnych w taki sposób, by w jak najmniejszym stopniu zakłócić pracę w kontrolowanej jednostce.
§ 13
Kierownik kontrolowanej jednostki zapewnia kontrolującemu warunki niezbędne do
sprawnego przeprowadzenia kontroli. Dotyczy to w szczególności niezwłocznego
przedstawienia kontrolującemu dokumentów i materiałów oraz terminowego
udzielania wyjaśnień przez pracowników.
Rozdział III
Przygotowanie kontroli
§ 14
Rozpoczęcie kontroli powinno być poprzedzone odpowiednim jej przygotowaniem,
polegającym na zapoznaniu się :
a) z problematyką finansowo-gospodarcza jednostki przewidzianej do kontroli w
celu określenia najbardziej istotnych zadań kontrolnych,
b) z przepisami ogólnymi i wewnętrznymi, związanymi z przedmiotem kontroli,
c) z materiałami poprzedniej kontroli ( protokoły, wystąpienia pokontrolne, informacje z ich wykonania)
§ 15
Podstawę do przeprowadzenia kontroli finansowej stanowi pisemne upoważnienie
wydane przez Burmistrza Kępic.
§ 16
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli finansowej powinno zawierać:
1) podstawę prawną dokonania kontroli,
2) osobę lub zespół kontrolnego ze wskazaniem przewodniczącego,
3) nazwę i adres kontrolowanej jednostki,
4) temat kontroli,
Rozdział IV
Realizacja czynności kontrolnych
§ 17
Przed rozpoczęciem czynności kontrolnych kontrolujący przedstawia kierownikowi
jednostki dokumenty uprawniające do przeprowadzenia kontroli oraz występuje o dostarczenie niezbędnych dokumentów.
§ 18
Ustalenia kontrolne formułuje się na podstawie dowodów, do których zalicza się
w szczególności dokumenty i dowody rzeczowe, dane z ewidencji i sprawozdawczości, oględziny oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.
§ 19
Badane dokumenty kontrolujący sprawdza pod względem merytorycznym i
formalno-rachunkowym.
§ 20
W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że dokument jest sfałszowany lub
nierzetelny, kontrolujący winien przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i ustalić
stan faktyczny a zakwestionowany dokument dołączyć do akt kontroli oraz sporządzić
protokół pobrania dowodu w obecności osób odpowiedzialnych.
Protokół kontroli
§ 21
1. Protokół kontroli stanowi podstawę wszelkich czynności pokontrolnych, w szczególności:
a) ustalenia protokołu muszą być poparte dokumentami potwierdzającymi ujawnione
nieprawidłowości wraz z powołaniem się na obowiązujące przepisy, które zostały naruszone,
b) protokół nie może zawierać subiektywnych ocen kontrolującego oraz spraw
wymagających wyjaśnienia, których zbadanie jest możliwe w jednostce kontrolowanej,
c) sformułowania protokołu , a zwłaszcza ujawnione uchybienia i nieprawidłowości winny
być ujęte w sposób zwięzły, konkretny i jednoznaczny.
2 . W protokole należy jednoznacznie wskazać przyjęty sposób badania dokumentów
dotyczących określonego zagadnienia, tj. całkowity czy wyrywkowy .W przypadku
zastosowania sposobu wyrywkowego, należy określić do jakich dokumentów badanie
zostało ograniczone.
3. Treść poszczególnych części protokołu należy uzgodnić z osobami odpowiedzialnymi za
określony zakres zadań. Jeżeli osoba odpowiedzialna nie zgadza się z poszczególnymi
faktami przedstawionymi w protokole, kontrolujący zobowiązany jest zbadać zasadność
zastrzeżeń zgłoszonych w formie pisemnej. W wypadku potwierdzenia zastrzeżeń - wnieść
odpowiednie poprawki do treści opracowanego protokołu .
4.Protokół sporządza się przynajmniej w dwóch egzemplarzach z przeznaczeniem po
jednym egzemplarzu dla kontrolującego i kontrolowanego.
5. Protokół podpisują kierownik i główny księgowy jednostki kontrolowanej
oraz kontrolujący.
§ 22
Protokół kontroli, którego podpisania odmówił kierownik jednostki kontrolowanej
podpisuje kontrolujący czyniąc odpowiednią wzmiankę o odmowie podpisania.
§ 23
Odmowa podpisania protokołu nie stanowi przeszkody do postępowania
pokontrolnego.
§ 24
W przypadku podpisania protokołu z zastrzeżeniami, kierownik jednostki
kontrolowanej, składa Burmistrzowi Kępic zarządzającemu kontrolę na piśmie szczegółowe ich wyjaśnienie w terminie 7 dni od podpisania protokołu.
§ 25
W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących n a popełnienie
przestępstwa lub naruszenie dyscypliny budżetowej, kontrolujący niezwłocznie
zawiadamia na piśmie zarządzającego kontrolę , który podejmuje decyzję dotyczącą
ewentualnego zawiadomienia organu powołanego do ścigania przestępstw albo organu
właściwego w sprawach naruszenia dyscypliny budżetowej.
§ 26
Na wniosek kierownika jednostki kontrolowanej lub kontrolującego można zorganizować naradę pokontrolną w celu omówienia ustaleń i określenia środków zmierzających
do usprawnienia badanej działalności.
Rozdział V
Postępowanie pokontrolne
§ 27
1.Na podstawie protokołu kontroli oraz ewentualnych wniosków narady pokontrolnej kontrolujący opracowuje wnioski pokontrolne.
2. Wnioski pokontrolne powinny wskazywać podstawowe nieprawidłowości stwierdzone
w toku kontroli oraz wzywać do podjęcia czynności niezbędnych dla ich usunięcia.
§ 28
W razie stwierdzenia w toku kontroli finansowej istotnych nieprawidłowości i
uchybień zarządzający kontrolę w ciągu 30 dni od daty podpisania protokołu kontroli
sporządza pisemne wystąpienie pokontrolne.
1. Wystąpienie pokontrolne powinno zawierać :
1) zwięzłą ocenę działalności finansowej kontrolowanej jednostki w świetle
ustaleń kontroli,
2) wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oraz zapobiegania ich powstawania w przyszłości,
3) wnioski usprawniające gospodarkę finansową kontrolowanej jednostki,
4) wnioski w sprawie pociągnięcia do odpowiedzialności osób winnych naruszenia
obowiązujących przepisów, zwłaszcza mogących powodować ujemne skutki finansowe dla jednostki,
5) wnioski o wszczęcie postępowania o odszkodowanie w stosunku do osób
odpowiedzialnych za wyrządzona szkodę
2. Wystąpienie pokontrolne otrzymuje do wykonania kierownik jednostki kontrolowanej.
§ 29
Kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania wystąpienia
pokontrolnego zawiadamia zarządzającego kontrolę o sposobie usunięcia nieprawidłowości oraz o podjęcie działań zmierzających do zapobieżenia w przyszłości występowania tych i innych nieprawidłowości jak również i podjęciu czynności zmierzających do pociągnięcia do odpowiedzialności osób winnych zaistniałemu stanowi rzeczy. W tym samym terminie zawiadamia również o przyczynach nie wykonania wniosków pokontrolnych.
§ 30
1.Zarządzający kontrolę obowiązany jest do zbadania realizacji zaleceń przez kontrolowaną jednostkę.
2. Sprawdzenia wykonania zaleceń pokontrolnych dokonuje osoba upoważniona do
przeprowadzenia kontroli zasadniczej, bądź inna wskazana przez zarządzającego
kontrolę.
3. Z kontroli wykonania zaleceń pokontrolnych sporządza się notatkę służbową dla
zarządzającego kontrole.
§ 31
W sprawach nie uregulowanych niniejszą instrukcją mają zastosowanie przepisy obowiązującego prawa.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Sylwia Łepecka | 07-12-2006 08:56 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 07-12-2006 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 07-12-2006 08:56 |