Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Kępicach
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

Z A R Z A D Z E N I E Nr 35/2006 Burmistrza Kępic z dnia 8 maja 2006r w sprawie ustalenia zasad kontroli jednostek organizacyjnych gminy Kępice

 

                                                                          Zarządzenie  Nr 35/2006

Burmistrza Kępice

z dnia 8 maja 2006 roku

 

 

 

w sprawie ustalenia zasad kontroli jednostek organizacyjnych gminy Kępice.

 

 

 

 

Na podstawie art. 46  i 187 ustawy z dnia  30 czerwca 2005 roku  r. o finansach publicznych

Dz. U. Nr 249 poz. 2104 z  2005 roku

 

                                   z a r z ą d z a m,  co następuje:

 

 

 

§  1

 

 

 

Ustala się zasady kontroli  jednostek organizacyjnych  gminy Kępice  zgodnie  z   instrukcją kontroli  stanowiącą załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia,

 

 

 

§  2

 

 

Traci moc Uchwała Nr 63/2001 Zarządu Miasta i Gminy Kępice z dnia 6 listopada 2001

roku w sprawie ustalenia zasad kontroli jednostek organizacyjnych miasta i gminy Kępice

 

 

§  3

 

 

Zarządzenie  wchodzi w życie z dniem podjęcia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1

Do Zrządzenia Burmistrza Kępic

Nr 35/2006 z dnia 8 maja 2006.r

 

INSTRUKCJA

 

 w sprawie kontroli jednostek organizacyjnych  gminy Kępice

 

 

 

Rozdział  I

 

Cele , zadania i zakres kontroli

 

 

§ 1

 

 

Kontrola finansowa jest instrumentem zarządzania w sferze gospodarki finansowej

i  ma na celu:

 

1)     dostarczenie informacji niezbędnych do podejmowania decyzji finansowo- 

gospodarczych,

 

2)     zapobieganie negatywnym zjawiskom w gospodarce finansowej,

 

3)     inicjowanie rozwiązań normatywnych i organizacyjnych w zakresie

gospodarki finansowej,

 

4)     udzielanie instruktażu pracownikom kontroli służb finansowo-księgowych

 

 

§ 2

 

 

Zadaniem kontroli finansowej jest:

 

1) badanie zgodności prowadzenia gospodarki finansowej z obowiązującymi

przepisami,

 

 

2) ujawnianie występujących nieprawidłowości,

 

 

3)     inicjowanie kierunków działania jednostek kontrolowanych i doskonalenie

efektywności kontroli.

 

 

 

 

 

§ 3

 

 

Zasadami  określonymi  niniejszą instrukcją kontroli objęte są podległe gminie jednostki organizacyjne:

 

a.     jednostki budżetowe

 

b.     zakłady budżetowe

 

c.      samorządowe instytucje kultury

 

 

§ 4

 

 

Przedmiotem kontroli finansowej jest:

 

 

1)     Przestrzeganie dyscypliny finansowej, a w szczególności:

 

- realizacja wydatków budżetowych przewidzianych w planie jednostki

   wykonującej budżet,

 

- wykorzystywanie  środków finansowych zgodnie z przeznaczeniem,

 

- realizacja wydatków w ramach przyznanych dotacji z budżetu  ,

 

- ustalenie i odprowadzenie należności budżetowych,

 

-  finansowanie inwestycji,

 

 -  zawieranie umów,

 

-  gospodarka rzeczowymi składnikami majątku jednostki,

 

-  przeprowadzanie i rozlicznie inwentaryzacji, 

 

-  windykacja należności,

 

-  analiza zobowiązań oraz terminowość ich regulowania.

 

 

2)     Prawidłowość prowadzenia rachunkowości i sprawozdawczości, w tym:

 

-  organizacja obiegu dokumentów księgowych,

 

-  kompletność i prawidłowość dowodów finansowo-księgowych,

 

-  kwalifikowanie i księgowanie dowodów finansowych , 

 

-  prowadzenie ksiąg rachunkowych,

 

-  przeprowadzanie  i rozliczanie inwentaryzacji ,

 

-  sprawozdawczość na podstawie ewidencji finansowo-księgowej,

 

-  zachowanie ciągłości bilansowej.

 

 

 § 5

 

Kryteriami kontroli finansowej są: legalność, gospodarność i celowość dokonywanych

operacji gospodarczych oraz rzetelność dokumentacji i prawidłowa ewidencja.

 

 

 

 

 

Rozdział  II

 

Organizacja kontroli finansowej

 

 

 

                                                                       § 6

 

 

Kontrola finansowa w jednostkach organizacyjnych wykonywana jest w formie:

 

 

1) kontroli funkcjonalnej, sprawowanej w ramach obowiązków nadzoru przez

    kierowników jednostek i komórek organizacyjnych zgodnie z podziałem pracy

 

 

2)     kontroli instytucjonalnej sprawowanej przez Burmistrza Kępic

 

 

 § 7

 

 

Czynności kontrolne w jednostkach organizacyjnych gminy przeprowadzają

osoby   upoważnione   przez  Burmistrza  Kępic.

 

 

 

 

 

 

 

 § 8

 

 

 

W jednostkach organizacyjnych gminy  przeprowadza się  następujące rodzaje

kontroli finansowej:

 

 

- problemowe , obejmujące jedno lub kilka wybranych zagadnień działalności

  finansowej,

 

- dorażne , w przypadku uzyskania informacji o niegospodarności  i

   nieprawidłowościach,

 

- sprawdzające , obejmujące realizację zaleceń i wniosków pokontrolnych

 

 

 

§ 9

 

 

Kontrolą  w jednostkach organizacyjnych gminy obejmuje się co roku co najmniej   5 % wydatków w zakresie;

 

-        przestrzegania procedur kontroli wewnętrznej,

 

-        zasad    wstępnej  oceny celowości  wydatków w związku z realizacją zadań.

 

-     sposobu wykorzystywania wyników kontroli funkcjonalnej w jednostce

 

 

 

§ 10

 

 

Kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązującej  w jednostce            kontrolowanej.

 

Prawa i obowiązki kontrolującego

 

 

 § 11

 

 

W czasie wykonywania czynności kontrolnych, kontrolujący ma prawo:

 

1)     wstępu i poruszania się  po terenie jednostki kontrolowanej,

 

2)     wglądu do dokumentów, akt i urządzeń ewidencji jednostki,

 

3)     ustalenia stanów faktycznych,

 

4)     sporządzania  odpisów dokumentów lub sprawozdań na zasadach przewidzianych w przepisach o ochronie tajemnicy służbowej,

 

5)     żądania wyjaśnień ustnych  i  pisemnych,

 

6)     zabezpieczenia dokumentów, dowodów księgowych i składników majątkowych mających znaczenie dowodowe dla wyników kontroli

 

 

 § 12

 

 

Obowiązkiem kontrolującego jest:

 

7)     rzetelne wykonywanie zadań objętych zakresem kontroli,

 

8)     obiektywne ustalenie stanu faktycznego,

 

9)     ustalenie przyczyn i skutków finansowych stwierdzonych nieprawidłowości oraz w miarę możliwości osób za nie odpowiedzialnych,

 

10) udzielanie wyjaśnień dotyczących zagadnień objętych kontrolą ,

 

11) wykonywanie czynności kontrolnych w taki sposób, by w jak najmniejszym stopniu zakłócić pracę w kontrolowanej jednostce.

 

 

 

 § 13

 

 

Kierownik kontrolowanej jednostki zapewnia kontrolującemu warunki niezbędne do

sprawnego przeprowadzenia kontroli. Dotyczy to w szczególności niezwłocznego

przedstawienia kontrolującemu dokumentów i materiałów oraz terminowego

udzielania wyjaśnień przez pracowników.

 

 

Rozdział   III

 

Przygotowanie  kontroli

 

 

§ 14

 

 

Rozpoczęcie kontroli powinno być poprzedzone odpowiednim jej przygotowaniem,

polegającym na zapoznaniu się :

 

a)     z problematyką finansowo-gospodarcza jednostki przewidzianej do kontroli w

celu określenia najbardziej istotnych zadań kontrolnych,

 

b)     z przepisami ogólnymi i wewnętrznymi, związanymi  z przedmiotem kontroli,

 

c)     z materiałami poprzedniej kontroli ( protokoły, wystąpienia pokontrolne, informacje z ich wykonania)

 

 

§ 15

 

 

Podstawę do przeprowadzenia kontroli finansowej stanowi pisemne upoważnienie

wydane przez  Burmistrza  Kępic.

 

 

§ 16

 

 

 

Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli finansowej powinno zawierać:

 

1)     podstawę prawną dokonania kontroli,

 

2)     osobę lub zespół  kontrolnego ze wskazaniem przewodniczącego,    

 

3)     nazwę i adres kontrolowanej jednostki,

 

4)      temat kontroli,

 

 

Rozdział  IV

 

Realizacja czynności  kontrolnych

 

 

 

§ 17

 

 

Przed rozpoczęciem czynności kontrolnych kontrolujący przedstawia kierownikowi

jednostki dokumenty uprawniające do przeprowadzenia kontroli oraz występuje  o dostarczenie  niezbędnych dokumentów.

 

 

 

§ 18

 

 

Ustalenia kontrolne formułuje się na podstawie dowodów, do których zalicza się

w szczególności dokumenty i dowody rzeczowe, dane z ewidencji i sprawozdawczości, oględziny oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.

 

 

§ 19

 

 

Badane dokumenty kontrolujący sprawdza pod względem merytorycznym i

formalno-rachunkowym.

 

§ 20

 

 

W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że dokument  jest sfałszowany lub

nierzetelny, kontrolujący winien przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i ustalić

stan faktyczny a  zakwestionowany dokument dołączyć do  akt kontroli oraz sporządzić

protokół pobrania dowodu w obecności  osób odpowiedzialnych.

 

Protokół  kontroli

 

 

 § 21

 

 

1. Protokół kontroli stanowi podstawę wszelkich czynności pokontrolnych, w szczególności:

 

 

a) ustalenia protokołu muszą być poparte dokumentami  potwierdzającymi ujawnione

 nieprawidłowości wraz z powołaniem się na obowiązujące przepisy, które zostały naruszone,

 

b)  protokół nie może  zawierać  subiektywnych ocen kontrolującego oraz spraw

 wymagających wyjaśnienia, których zbadanie jest możliwe w jednostce kontrolowanej,

 

c)  sformułowania protokołu  , a zwłaszcza ujawnione uchybienia i nieprawidłowości winny

 być ujęte w sposób zwięzły, konkretny i jednoznaczny.

 

2 .  W protokole należy jednoznacznie wskazać przyjęty sposób badania dokumentów

 dotyczących  określonego zagadnienia, tj. całkowity czy wyrywkowy .W przypadku    

 zastosowania sposobu wyrywkowego, należy określić  do jakich dokumentów  badanie

 zostało ograniczone.  

 

3. Treść poszczególnych części protokołu należy uzgodnić  z osobami odpowiedzialnymi  za

 określony  zakres zadań. Jeżeli osoba odpowiedzialna nie zgadza się z poszczególnymi  

 faktami przedstawionymi w protokole, kontrolujący zobowiązany jest zbadać zasadność 

 zastrzeżeń  zgłoszonych w formie pisemnej. W  wypadku potwierdzenia zastrzeżeń -  wnieść

 odpowiednie poprawki do treści opracowanego protokołu .

 

4.Protokół   sporządza się  przynajmniej w dwóch egzemplarzach z przeznaczeniem   po

 jednym   egzemplarzu dla kontrolującego i kontrolowanego.

5. Protokół podpisują kierownik i główny księgowy jednostki kontrolowanej

oraz  kontrolujący.

 

§ 22

 

 

Protokół kontroli, którego podpisania odmówił kierownik jednostki kontrolowanej

podpisuje kontrolujący czyniąc  odpowiednią   wzmiankę o odmowie podpisania.

 

 

§ 23

 

 

Odmowa podpisania protokołu nie stanowi przeszkody do postępowania

pokontrolnego.

 

 

§ 24

 

 

W przypadku podpisania  protokołu z zastrzeżeniami, kierownik jednostki

kontrolowanej, składa Burmistrzowi Kępic zarządzającemu kontrolę na piśmie szczegółowe ich   wyjaśnienie  w terminie  7 dni od podpisania protokołu.

 

 

§ 25

 

 

W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących n a popełnienie

przestępstwa lub naruszenie dyscypliny budżetowej, kontrolujący  niezwłocznie

zawiadamia na piśmie zarządzającego kontrolę ,  który podejmuje decyzję dotyczącą

ewentualnego zawiadomienia organu powołanego do ścigania przestępstw albo organu

właściwego w sprawach naruszenia dyscypliny budżetowej.

 

 

§ 26

 

 

Na wniosek kierownika jednostki kontrolowanej lub kontrolującego można zorganizować naradę  pokontrolną  w celu omówienia ustaleń i określenia środków zmierzających

do usprawnienia badanej działalności.

 

 

Rozdział   V

 

Postępowanie  pokontrolne

 

 

 

 

§ 27

 

 

1.Na podstawie protokołu kontroli oraz ewentualnych wniosków narady pokontrolnej kontrolujący opracowuje wnioski pokontrolne.

 

 

2. Wnioski pokontrolne powinny wskazywać podstawowe  nieprawidłowości  stwierdzone

w  toku kontroli oraz wzywać do podjęcia czynności niezbędnych dla ich  usunięcia.

 

 

§ 28

 

 

W razie stwierdzenia w toku kontroli finansowej istotnych nieprawidłowości i

uchybień zarządzający kontrolę w ciągu 30  dni od daty podpisania protokołu kontroli

sporządza pisemne wystąpienie  pokontrolne.

 

 1. Wystąpienie pokontrolne powinno zawierać :

 

1)     zwięzłą ocenę  działalności finansowej kontrolowanej jednostki w świetle

ustaleń kontroli,

 

2)     wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oraz zapobiegania ich powstawania w przyszłości,

 

3)     wnioski usprawniające gospodarkę finansową  kontrolowanej jednostki,

 

4)     wnioski w sprawie pociągnięcia do odpowiedzialności osób  winnych naruszenia

obowiązujących przepisów, zwłaszcza mogących powodować ujemne skutki finansowe dla jednostki,

 

5)     wnioski o wszczęcie postępowania o odszkodowanie w stosunku do osób

odpowiedzialnych za wyrządzona szkodę

 

2. Wystąpienie pokontrolne otrzymuje  do wykonania kierownik jednostki kontrolowanej.

 

 

 

§ 29

 

 

Kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania wystąpienia

pokontrolnego zawiadamia zarządzającego  kontrolę o sposobie usunięcia nieprawidłowości oraz  o podjęcie działań zmierzających do zapobieżenia w przyszłości  występowania tych i innych nieprawidłowości jak  również  i podjęciu czynności zmierzających do pociągnięcia do odpowiedzialności osób winnych zaistniałemu stanowi rzeczy. W tym samym terminie zawiadamia również o przyczynach nie wykonania wniosków pokontrolnych.

 

 

§ 30

 

1.Zarządzający kontrolę  obowiązany jest  do zbadania realizacji  zaleceń przez kontrolowaną jednostkę.

 

2. Sprawdzenia wykonania zaleceń pokontrolnych dokonuje osoba upoważniona do

przeprowadzenia kontroli zasadniczej, bądź inna wskazana przez zarządzającego

kontrolę.

 

3. Z kontroli wykonania zaleceń pokontrolnych  sporządza się notatkę służbową dla

zarządzającego kontrole.

 

 

§ 31

 

 

W sprawach nie uregulowanych niniejszą instrukcją mają zastosowanie przepisy obowiązującego prawa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Sylwia Łepecka 07-12-2006 08:56
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 07-12-2006
Ostatnia aktualizacja: - 07-12-2006 08:56