Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Kępicach
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

PROTOKÓŁ Z POSIEDZENIA KOMISJI REWIZYJNEJ RADY MIEJSKIEJ W KEPICACH Z DNIA 3 marca 2009


PROTOKÓŁ

Z POSIEDZENIA KOMISJI REWIZYJNEJ

RADY MIEJSKIEJ W KEPICACH

Z DNIA 3 marca 2009

Posiedzeniu przewodniczył:

Pani Maria Zegadło

Przewodnicząca komisji

Obecni na posiedzeniu członkowie komisji wg załączonej listy obecności -załącznik nr 1

Porządek posiedzenia:

1.Przygotowanie dokumentów do wniosku absolutoryjnego:

a)analiza sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Kępice

2.Harmonogram dalszych prac przy tworzeniu wniosku absolutoryjnego.

Ad 1.Przygotowanie dokumentów do wniosku absolutoryjnego:

a)analiza sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Kępice

Komisja Rewizyjna przeanalizowała sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2008:

Załącznik nr 1 - Wykonanie dochodów za 2008rok.

Załącznik nr 2 - Wykonanie wydatków za 2008 rok.

Załącznik nr 3 - Dochody i wydatki zadań z zakresu administracji

zleconych gminie za 2008r.

Załącznik nr 4 - Dotacje z budżetu gminy za rok 2008

Załącznik nr 5 - Wykonanie przychodów i wydatków zakładów

budżetowych za rok 2008.

Załącznik nr 6 - Wykonanie dochodów własnych i wydatków nimi

pokrytych za 2008r.

Załącznik nr 7 - Wykonanie przychodów i wydatków Gminnego

Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki

Wodnej za 2008r.

Załącznik nr 8 - Wykonanie wydatków inwestycyjnych za 2008r.

Sprawozdanie z wykonania planu finansowego instytucji kultury za rok 2008 w tym:

Załącznik nr 1- Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Kępicach

Załącznik nr 2- Biblioteka Publiczna w Kępicach

oraz

Informację Burmistrza z zastosowanych ulg i umorzeń w zakresie wierzytelności pieniężnych gminy w 2008 roku do których nie stosuje się przepisów ustawy -ordynacja podatkowa.

Budżet Gminy na rok 2008 uchwalony został uchwałą Rady Miejskiej nr XVII/106/2007 z dnia 27 grudnia 2007r.w kwotach:

Dochody - 21.354.961,00zł

Wydatki - 21.939.961,00zł

przychody - 1.890.000,00zł

rozchody - 1.305.000,00zł

W trakcie roku budżet Gminy uległ zwiększeniu z tytułu przyznanych dotacji, subwencji, środków z funduszy celowych oraz innych dofinansowań.

Po wprowadzeniu zmian uchwałami Rady Miejskiej jak i Zarządzeniami Burmistrza Kępic na dzień 31.12.2008 budżet zamyka się następującymi kwotami :

PLAN WYKONANIE(w zł) %

Dochody 23.137.583,00 22.815.694,95 98,6

w tym: zadania z zakresu

administracji rządowej

zlecone gminie 4.331.174,00 3.988.173,31 92,1

Wydatki 24.619.576,00 22.611.090,04 91,8

w tym: zadania z zakresu

administracji rządowej

zlecone gminie 4.331.174,00 3.988.173,31 92,1

Deficyt 1.481.993,00

Nadwyżka - 204.604,91

Wykonanie dochodów opisano w następujących grupach :

- dochody z podatków i opłat realizowanych bezpośrednio przez gminę,

- dochody realizowane przez Urzędy Skarbowe,

- udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych ,

- pozostałe dochody własne

Dochody z podatków i opłat ogółem z odsetkami od nieterminowych płatności zrealizowano w kwocie 6.321.217,21 zł co stanowi 101,7 % planu .

Wykonanie dochodów z podatków i opłat realizowanych bezpośrednio przez gminę w/g ustalonych stawek podatkowych przedstawia się następująco:

Roczny przypis podatku z odstekami 3.738.033,93zł

Zaległości z lat ubiegłych pomniejszone o nadpłaty 1.328.891,05zł

Umorzenia 58.076,10zł

Nabycie nieruchomości za zobowiązania podatkowe 48.752,00zł

Wpłaty podatków roku budżetowego i zaległość 3.456.625,95zł

Wpłaty odsetek od zaległości podatkowych 23.585,65zł

Saldo należności podatkowych na 31.12.2008 1.479.885,28zł

w tym zaległości 1.483.264,25zł

w tym zaległości z roku 2008 544.736,13zł

zaległości z lat poprzednich 938.528,12zł

nadpłaty 3.378,97zł

Komisja zwróciła uwagę iż zaległości podatkowe na koniec roku 2008 wynosiły 1.479.885,28zł co w stosunku do roku 2007 jest wzrost o 150.994zł. W związku z tym komisja przyjęła wyjaśnienie pracownika Urzędu stwierdzające iż za rok 2008 wystawiono 526 tytułów wykonawczych i 1512 upomnień.

Zaległości bieżące w roku 2008 stanowią 14,6 % rocznego przypisu, natomiast zaległości bieżące w roku 2007 wynosiły 14,9 % rocznego przypisu. Wzrost kwoty nastąpił na skutek zwiększonej kwoty przypisu rocznego w roku 2008 w stosunku do roku 2007.

Dochody ogółem w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej zrealizowano w kwocie 22.815.694,95 co stanowi 98,6 % dochodów planowanych.

Komisja analizując dochody zwróciła uwagę iż :

Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych zaplanowane były na podstawie otrzymanej informacji z Ministerstwa Finansów. Wykonanie za rok 2008 w kwocie 2.520.210zł co stanowi 110,9% planu. Jest to wykonanie o 247,952zł wyższe w stosunku do przewidywanej kwoty przez Ministerstwo Finansów.

Dochody w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa zrealizowano w kwocie 544.051,14 zł , co stanowi 102,2% planu. Są to wpływy uzyskane z trwałego zarządu, użytkowania wieczystego, z dzierżawy i najmu oraz ze sprzedaży mienia komunalnego.

W trakcie roku budżet Gminy zasilony został środkami z zewnątrz. Ogółem pozyskane środki to kwota 1.009.791,03zł,środki te stanowią 4.4 % wykonanych dochodów ogółem. Udało się zasilić budżet gminy na dofinansowanie dożywiania uczniów w kwocie 180.000,00zł ,dotacji na utrzymanie OPS w kwocie 193.100,00zł, dotacje na zakup podręczników dla uczniów w kwocie 14.348,29zł ,dotację na wypłatę stypendium dla uczniów w kwocie 248.539,00zł.

Dochody ogółem w roku 2008 zrealizowano poniżej planu o kwotę 321.888,05zł w tym:

-dochody z tytułu dotacji na zadania zlecone poniżej planu o kwotę 343.000,69 zł

-dochody własne gminy powyżej planu o kwotę 21.112,64 zł

Komisja stwierdza, że realizacja dochodów w gminie w roku 2008 przebiegała zgodnie z planem.

Wydatki ogółem zrealizowano w kwocie 22.611.090.04zł co stanowi 91,8% wydatków planowanych .

Komisja po analizie sprawozdania stwierdza iż najniższe wykonanie planu wydatków występuje w wydatkach realizowanych bezpośrednio przez gminę oraz OPS. Podległe jednostki budżetowe otrzymały środki wysokości planowanej na rok budżetowy, a niewykorzystane środki w zakresie zadań własnych jak i zleconych odprowadziły do budżetu gminy.

Realizacja wydatków przedstawia się następująco :

w dziale Rolnictwo i łowiectwo plan :827.110,00zł ,wykonanie :424.228,40zł co stanowi 51,3 % planu.

Niższa realizacja planu wydatków inwestycyjnych na zadanie pn. rozbudowa

systemu wodno-kanalizacyjnego aglomeracji Kępice. Wydatki na to zadanie planowano w kwocie 443.000,00zł z budżetu i 60.000zł z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska .Wniosek o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego złożony został w IV kwartale 2008.

W dziale 600 - Transport i łączność plan 1.225.180,00zł ,wykonanie kwota 993.024.60zł co stanowi 81,1% planu.

Niższe wykonanie o kwotę 232.155,40 wynika z niższej realizacji planu wydatków inwestycyjnych w zakresie drogi Klasy L w Kępicach oraz przesunięto realizację remontu mostu w Kępce. Wniosek o dofinansowanie remontu mostu złożono w miesiącu październiku.

W dziale 750 - Administracja publiczna plan 2.320.312,00zł ,wykonanie 2.142.659,91zł co stanowi 92,3 % planu . Na niższą realizację wydatków wpływ miał stan zatrudnienia w administracji ,zwiększenie planu wydatków rzeczowych na prace przygotowawcze związane z wypłatą funduszu alimentacyjnego które spowodowały oszczędności w wydatkach zatrudnionych

pracowników administracji oraz refundacja wydatków w zakresie promocji gminy.

W dziale 851- Ochrona Zdrowia plan 144.300,00zł,wykonanie 113.392,00zł co stanowi 78,6 % . Kwotę 10.750,00zł nie zrealizowano w zwalczania narkomanii oraz 20.157,50zł w przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Niektóre zadania nie zostały w pełni zrealizowane ze względu na brak zainteresowania oraz brak zgłoszeń.

W dziale 852- Pomoc Społeczna plan 6.446.309,00zł ,wykonanie 5.758.896,01 co stanowi 89,3 % planu. Niewykorzystana kwota 687.412,99 zł wynika z tego ,że Urząd Wojewódzki zablokował wydatki w kwocie 135.740 zł, nastąpił zwrot

niewykorzystanych dotacji na zadania własne w kwocie 291.987,55 zł, oraz niższej realizacji planowania wydatków na dodatki mieszkaniowe,

dożywianie oraz organizowanie prac społecznie użytecznych , robót w ramach umów z PUP.

Planowany budżet roku 2008 zrównoważony był przychodami w kwocie 1.442.446 zł ,na co składał się: kredyt termomodernizacyjny w kwocie 242.446 zł i kredyt w kwocie 1.200.000 zł.

Spłata kredytów i pożyczki według zwartych umów przypada na lata 2008 - 2016 .W trakcie roku dokonano terminowej spłaty kredytów i pożyczek na kwotę 1.348.585 zł. Dług gminy w roku 2008 zmniejszył się o kwotę spłaty rat pożyczek i kredytów , o umorzenie pożyczki przez Zarząd WFOŚ i GW w kwocie 212.100 zł. oraz o przyznaną premię termomodernizacyjną w kwocie 60.611,50 zł

Stan zadłużenia gminy z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 31 grudnia 2008r. wynosi 10.570.149,50 zł. oraz 113.709,56 zł. to zobowiązania wymagalne Zakładu Energetyki Cieplnej .Łącznie dług gminy stanowi 46,83 % wykonanych dochodów .

Realizacja zadań w roku 2008 przebiegała w ramach uchwalonego budżetu. Celem wykonania planowanych dochodów dołożono wszelkich starań, co ma odbicie w realizacji dochodów własnych - 100,1 % planu . Pozyskanie środków z zewnątrz okazało się nadal trudne z przyczyn obiektywnych. W roku 2008 możliwe było złożenie wniosków o dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego w IV kwartale, co miało wpływ na wykonanie planowanych wydatków inwestycyjnych i remontowych oraz wpłynęło na realizację całego budżetu po stronie wydatków - 91,8 %. Pomimo tego, udało się zasilić budżet gminy po stronie dochodów na kwotę 1.009.791,03 zł .Planowane wydatki realizowano z dochodów własnych i pozyskanych środków. Wykonywano przede wszystkim zadania na które możliwe było uzyskania dofinansowania z zewnątrz i których wykonanie było oczekiwane przez mieszkańców. Celem prowadzonej polityki w zakresie wydatków w roku 2008 były wykonanie niezbędnych wydatków oraz wygospodarowanie stanu wolnych środków na koniec roku. Wolne środki pozostające z rozliczeń budżetu na koniec 2008 stanowią kwotę 1.686.598,67 zł. zasilą budżet roku przyszłego i stworzą większe możliwości dla gminy przy ubieganiu się środki w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Na przestrzeni roku budżetowego wszelkie płatności gminy realizowane przez Urząd Miejski dokonywane były terminowo, co podnosi wiarygodność gminy w oczach mieszkańców i kontrahentów. Gospodarka finansowa roku 2008 prowadzona była racjonalnie z zachowaniem płynności finansowej gminy.

Przy omawianiu sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2008 członek komisji Pan Eugeniusz Kluk złożył wniosek ,aby komisja szczegółowo przeanalizowała wydatki w dziale 750 rozdział 75075-promocja jednostek samorządu terytorialnego .

Wniosek poddano po głosowanie .Głosowanie przedstawia się następująco: 1 głos „za”, 3 głosy przeciw,1 głos wstrzymujący się.,

Powyższy wniosek nie został przyjęty.

Ad 2.Harmonogram dalszych prac przy tworzeniu wniosku absolutoryjnego.

Komisja ustaliła, że kolejne posiedzenie komisji odbędzie się w dniu 12 marca 2008 o godz. 11, i 19 marca 2008 o godz.12,00,którego tematem będzie :

b)opinia w sprawie wykonania budżetu gminy Kępice za rok 2008

c)wniosek o udzielenie absolutorium

Protokołowała:

Marzanna Hylarecka

Podpisy członków komisji

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Dariusz Sieradzki 07-04-2009 09:36
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Ewa Derra 07-04-2009
Ostatnia aktualizacja: - 07-04-2009 09:36