Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Kępicach
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

Protokół nr IX/2007 z Sesji Rady Miejskiej z dnia 24 kwietnia 2007r


PROTOKOŁ NR IX/2007

Z SESJI

RADY MIEJSKIEJ

W KEPICACH

Z DNIA 24 kwietnia 2007

(zwołana w trybie zwyczajnym)

SESJA ROZPOCZEŁA SIĘ O GODZ. 12,00

SESJA ZAKOŃCZYŁA SIĘ O GODZ.16,00


Na stan 14 radnych w sesji uczestniczyło 13 radnych, według załączonej do protokołu listy obecności - załącznik nr 1

W sesji uczestniczyli:

Pan Marek Piotr Mazur - Burmistrz Miasta i Gminy

Pan Zdzisław Maciaszek - Z-ca Burmistrza Kępic

Pani Janna Kończak - Skarbnik Kepic

Panie i Panowie Dyrektorzy i Kierownicy jednostek gminy -załącznik nr 2

Panie i Panowie sołtysi sołectwa: Pustowo, Płocko, Darnowo, Podgóry, Barcino, Mzdowo -załącznik nr 3

Ad 1 a i b.

Obrady sesji otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Marek Busłowicz witając gości zaproszonych i radnych.

Na podstawie listy obecności Pan Przewodniczący stwierdził wymaganą ilość radnych do prowadzenia obrad i podejmowania uchwał -

(0,04,01)c) Przewodniczący zaproponował następujący porządek dzisiejszej sesji:

1.Sprawy organizacyjne:

1.Sprawy organizacyjne:

a/otwarcie sesji

b/stwierdzenie prawomocności obrad

c/przyjęcie porządku obrad.

d/przyjęcie protokołu z sesji

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Zapytania i wnioski sołtysów.

4.Odpowiedzi na zapytania i wnioski sołtysów.

5.Informacja z pracy Burmistrza w okresie miedzy sesyjnym.

6.Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2006.

a)projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2006 oraz udzielenia absolutorium Burmistrzowi Kępic za rok 2006.

7.Głosowanie nad projektem uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla Miasta Słupsk.

8.Głosowanie nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Kępice na rok 2007.

9.Bilanse jednostek kultury(MGOK ,Biblioteka)

a) głosowanie nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia bilansu jednostek kultury za rok 2006.

10. Odpowiedzi na interpelacje radnych.

11.Wnioski, oświadczenia radnych wraz z odpowiedziami.

a)plan pracy Komisji Gospodarczej - podjecie uchwały

12. Zakończenie sesji

(0,05,40)Uwagi do przedstawionego porządku wniósł Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur.

Pan Burmistrz prosił o wprowadzenie do porządku dzisiejszej sesji dwóch uchwał:

*projekt uchwały w sprawie w sprawie przystąpienia do porozumienia o współpracy przy tworzeniu produktu turystycznego po nazwą ”Wybrzeże Słowińskie - na każda pogodę „.

*projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie prac umożliwiających przystąpienie do projektu ponad powiatowego pod roboczą nazwą „Ratujemy wiejskie kościoły „- jest to program ponad powiatowy, wiodącą gminą jest nasza Gmina .Jest to upoważnienie Burmistrza do działań w zakresie ratowania wiejskich kościołów. Z naszego terenu dotyczy to kościoła w Osowie i kościoła w Warcinie

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie prac umożliwiających przystąpienie do projektu ponad powiatowego pod roboczą nazwą „Ratujemy wiejskie kościoły „

Za powyższą zmianą głosowało 13 radnych(jednogłośnie )

Pan przewodniczący zaproponował wprowadzenie tego projektu uchwały do punktu 11 podpunkt b.

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przystąpienia do porozumienia o współpracy przy tworzeniu produktu turystycznego po nazwą ”Wybrzeże Słowińskie - na każda pogodę „

Za powyższą zmianą głosowało 13 radnych (jednogłośnie )

Pan przewodniczący zaproponował wprowadzenie tego projektu uchwały do punktu 11 podpunkt c.

Pan Przewodnicząc poddał pod głosowanie całości porządku obrad.

Porządek obrad po wprowadzeniu zmian został przyjęty jednogłośnie.

(0,08,58)d/przyjęcie protokołu z sesji

Pan Przewodniczący poinformował, że protokół z sesji z dnia 19.04.2007 był wyłożony do wglądu w biurze Rady, zaproponował przyjęcie protokołów bez odczytywania.

Protokół z sesji z dnia 19.04.2007 został przyjęty jednogłośnie.

Ad 2.Interpelacje i zapytania radnych.

(0,09,36)Interpelacje zgłosili:

Pan Eugeniusz Kluk : zapytanie; koniec lutego początek marca prosiłem o bieżący remont naszej drogi gruntowej w Ciecholubiu. Jak stwierdził Pan Burmistrza plan remontów dróg gminnych będzie ustalony po zakończeniu zebrań wiejskich .Czy jest taki plan remontów ,jeśli jest to gdzie mógłbym się z nim zapoznać.

(0,10,37)Pan Zenon Słomski -radny z Korzybia jesteśmy po objeździe naszej gminy ,chciałbym przedstawić te najlepsze punkty naszej Gminy tj Szkoła Podstawowa w Warcinie i Przytocku oraz stadion w Korzybiu ,ale są również „czarne” punkty naszej Gminy, a to jest miejscowość Kępka - jest to najgorsza miejscowość w naszej gminie (płoty, błoto po deszczu , wychodki ,drzewa pochylone nad linią elektryczna, dziurawe drzwi).Może faktycznie te rodziny są niezaradne społecznie i trzeba im pomóc, ale na pewno należy sprawdzić jaka jest przyczyna takiego stanu. Pomocny na pewno wymagają osoby starsze.

-Panie Burmistrzu złożył Pan obietnicę mieszkańcom Korzybia na zebraniu przedwyborczym ,że jeszcze w grudniu tamtego roku popłynie woda z nowego ujęcia. Jak do tej pory nie ma tego ujęcia. Chciałbym wiedzieć konkretniejszą datę kiedy rozpocznie się budowa ujęcia wody, aby móc odpowiedzieć mieszkańcom.

-W poprzedniej kadencji rozmawialiśmy o elektrowni wiatrowej, czy są jakieś dodatkowe informacje o których Pan mógłby nas poinformować, jeśli tak to bardzo proszę .

Pan Przewodniczący poinformował, że odpowiedzi na zgłoszone interpelacje radnych zostaną udzielone zgodnie z przyjętym porządkiem obrad w punkcie 10.

(0,14,08)Ad 3.Zapytania i wnioski sołtysów

Pytania zgłosili :

Pani Beata Gładysz -sołtys wsi Darnowo :

-ponawiam prośbę o wyrównanie wyrwy na drodze między Kępką i Biesowicami, ta wyrwa nadal jest ,pomimo, że została wcześniej wyrównana.

-chciałam zgłosić ,że zostały ukradzione tablice z nazwą miejscowości Darnowo od strony Ciecholubia, od strony Broczyny i w Węgorzynie.

(0,14,50)Pan Józef Makar - sołtys wsi Barcino, zgłosił następujące sprawy:

-proszę o ustalenie przez Zakład Komunalny termin wywozu pojemników w miejscowości Barcino .Chciałbym to wiedzieć ,abym mógł ogłosić to na tablicy. Mamy dbać o porządek, ale Zakład Komunalny opieszale do tego podchodzi -sołtys musi o wszystko zbiegać.

-zgłaszam potrzebę ustawienia jeszcze jednego pojemnika na szkło i plastik w miejscowości Barcino bo mamy tych pojemników za mało.

-na zebraniu sołeckim padł wniosek wykonania drogi do jeziora Barcino. Wcześniejsza droga przebiegała przez pola-właściciel tę drogę zaorał, obecna droga przebiega przez wąwóz, chodzi o naprawę odcinka około 200 m.

-jezior następne w miejscowości Jabłoniec w kierunku Trzebielina i zalew w kierunku Trzebielina też jest piękny, ale mieszkańcy dojeżdżają tam drogą od strony Trzebielina bo od naszej strony droga jest nieprzejezdna. Jest to droga powiatowa ,można stwierdzić ,że starostwo nic o nas nie dba.

-zakład Energetyki Cieplnej ściął wszystkie drzewa na drodze w kierunku Bronowa, ale pozostawił wszystkie krzaki i to wygląda bardzo brzydko jak krzaki leżą w rowach.

(0,18,42)Pani Maria Zegadło - w imieniu p. Alicja Strasburg sołtysa z Bronowa zgłosiła następujące sprawy :

-poprawa nawierzchni drogi Bronowo- skrzyżowanie w kierunku Jabłońca

-oświetlenie odcinka drogi od ulicy do posesji p.Kruszyńskiej, tak jest bardzo ciemno ,chodzi o zamocowanie punktu świetlnego

-sprawa stodoły graniczącej z posiadłością p. Maraków, czy coś w tej sprawie będzie robione ,

-ponownie termin opróżniania pojemników na plastik i szkło. Pojemniki są nieregularnie opróżniane. Ja mogę to również potwierdzić w Obłężu oraz w Osiekach - za każdym razem trzeba po kilka razy dzwonić w tej sprawie

- dwa pojemniki: na plastik i na szkło do ustawienia na kolonii,

-dalsze losy świetlicy w Bronowie -świetlica jest w budynku prywatnym, zapytuję co dalej będzie ze świetlicą.

(0,20,55) Pani Maria Zegadło - sołtys wsi Obłęże prosi o:

-poprawa drogi do byłego PGRu- tam mieszka kilka rodzin, jak tylko popada deszcz droga jest nieprzejezdna -tam są nie dziury ale doły, które trudne są do pokonania .

-brak jest tam oświetlenia również na tej drodze do PGR-u

(0,22,01) Pani Beata Gładysz - sołtys sołectwa Darnowo zwróciła się z prośbą o pojemniki: 2 pojemniki na plastik i jeden na szkło

(0,22,18)Pan Zygmunt Biernacki -sołtys sołectwa Podgóry sprawa dotyczy ZEC - są powycinane gałęzie w rowach, które są tak daleko powysuwane na drogi że utrudniają ruch. Druga sprawa przy rąbaniu gałęzi rębakiem zakład powinien posprzątać po sobie, a nie pozostawić wióry, które w czasie jazdy uderzają w samochód.

(0,23,13)Ad 4.Odpowiedzi na zapytania i wnioski sołtysów.

Odpowiedzi na zapytania i wnioski sołtysów udzielił Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur

Przed przystąpieniem do odpowiedzi Pan Burmistrz poinformował, że zostały zakończone zebrania wiejskie. Większość zebrań były to zebrania sprawozdawczo-wyborcze. Chciałem państwa poinformować, że zmiana nastąpiła w sołectwie Biesowice, Płocko i Podgóry.

Pan Burmistrz odczytał gratulacje dla Pani Anety Butkiewicz i Pana Zygmunta Biernackiego

Odpowiedź na pytanie p.Gładysz - wyrwa w drodze Kępka -Biesowice zgłaszaliśmy to Zarządowi Dróg Powiatowych gdyż mamy obawy czy nie kryje się kolejny otwór pułapka dla przejeżdżających .Prace na drogach powiatowych trwają. Nakłady na prace remontowe systematyczne trwają i zakończą się szybciej niż w poprzednich latach .

-do tablic miejscowości wrócimy. Zgłosimy to do Zarządu Dróg Powiatowych ,bo oni są władni takie tablice postawić.

(0,28,26)-powtarzająca się sprawa pojemników na szkło i plastik .Taka prośba może mnie tylko cieszyć ,gdyż mniej tego typu odpadów trafia na wysypisko. Corocznie przekazywaliśmy opłatę produktową na zakup pojemników. Były zgłoszenia co do posiadania różnej wielkości pojemników przez sołectwa - spróbujemy do tej sprawy podjeść osobno.

Na zebraniach wiejskich mieszkańcy uważali, że pomożemy przy zakupie małych pojemników zbiorczo. Jeśli byliby zainteresowanie to rozwiesimy listy na zakup i będziemy uzgadniać terminy wykupu z firmą KODEK ,bo firma LES zakończyła już działalność w tym zakresie.

Dla p.Makara - ja przekażę Panu sołtysowi możliwość kontaktu z firmą Pana Kodka z Miastka w celu nawiązania z każdym indywidualnie umowy ..

-(0,30,33)-sprawa wywożenia plastików i szkieł- nie ma Pana Dyrektora ZGKiM rozmawialiśmy o tym wielokrotnie i uzgadnialiśmy, że jeśli cyklicznie samochód objeżdżałby gminie to na pewno nie będzie jechał na pusto. Faktycznie przejeżdżając trasę swoją pojemność jest w stanie zebrać. Wrócę do tego ,ustalimy taki harmonogram przejazdu .

(0,31,26)Odpowiedź na pytanie p.Makara

-droga nad jezioro w Barcinie ,czy Jabłońcu .Ta jedna droga jest drogą rolną ,albo Agencyjną - to sprawdzimy .Jesteśmy w trakcie wykonywania prac na drogach ,trwają prace wycinkowe na drogach ,może faktycznie nie nadążamy ze zrębkowaniem bo jeszcze w tym czasie nadarzyła się nam okazja zrębkowania klonów na drodze do Słupska. W pierwszej kolejności realizujemy umowy , teraz będziemy zrębkować gałęzie na terenie naszej gminy. Na pewno niedopuszczalne jest wyciąganie ich zbyt blisko, bo tak nie powinno być to ułożone. Posprzątamy wszystkie drogi od tych powiatowych, wojewódzkich po gminne z udrożnieniem wszystkich rowów.

-w sprawie tej drogi umówimy się na wizję. Jeśli jest to droga Agencyjna to możemy umówić się na wizję i ja mogę wydać decyzję w tej sprawie ,Jeżeli dzierżawca zaorał drogę a była jego własnością to się wcale nie dziwię.

-(0,34,39)droga na Jabłonie - zgłaszaliśmy te sprawę do Starostwa Powiatowego ma być remontowana jako sprawa istotna. Na zebraniu w Bronowie był kierowca autobusu, który zgłaszał potrzebę. Jest to sprawa bardzo istotna ,szczególnie dla dzieci dojeżdżających do szkoły. Sprawa jest zgłoszona ,będę monitował .

-(0,35,45)oświetlenie w Bronowie -sprawdzimy poruszany temat. Ostatnio w Bronowie postawiliśmy lampy w dwóch miejscach: od przystanku w kierunku kluby i od klubu w kierunku budynku leśnego. Na pewno to nie jest wszystko.

-stan techniczny stodoły -jest bardzo zły ,jest to współwłasność. Podnoszonym tematem w Bronowie jest basen przeciwpożarowy ,chcemy z niego zrezygnować bo nie jest on konieczny jako punkt czerpania wody .

Umówiliśmy się z Panią sołtys na spotkanie robocze aby rozstrzygnąć sprawę stodoły. Problemem jest to ,że w części tego budynku mieszkają ludzie ,a w części jest ona zupełnie niepotrzebna .Budynek jest potężny kubaturowo ,a nie ma pomysłów jego zagospodarowania .

-termin opróżniania pojemników już przedstawiłem. Będzie harmonogram i wszyscy o tym zostaną poinformowani.

(0,37,58)Odpowiedź na pytanie p.Zegadło

-droga do dawnego PGR-u -zbieramy, mamy pewne uzgodnienia dotyczące gruzu .Zakład garbarski dokuje rozbiórki zbędnych obiektów, do tego używa dużej mocy kruszarki ,część tego gruzu jest do pozyskania, część wykorzystuje sam zakład, ale uzgodniliśmy ,że w ten sposób możemy wykorzystać pozostałości po zabudowaniach w Ciecholubiu, bo do tego się zobowiązaliśmy. Wykorzystanie: droga w Ciecholubiu , inne drogi, podjazdy ,zjazdy z pół -prosiłbym o taką informację w dniu dzisiejszym , bo na koniec kwietnia temat ten chcielibyśmy zakończyć.

(0,40,17)Pan Marian Wolański -Dyrektor ZEC - w tej chwili wykonujemy prace rębakiem w Słupsku .Po tych świętach majowych wracamy na naszą Gminę i rąbiemy to co jest przygotowanie .

(0,41,01)Ad5.Informacja z pracy Burmistrza w okresie miedzy sesyjnym.

Pan Burmistrz Kępic Marek Piotr Mazur przedstawił informację z pracy w okresie miedzy sesyjnym tj. od 30 marca do 27 kwietnia 2007r.-załacznik nr 4.(1,11,49)

Pan Przewodniczący ogłosił 5 minutowa przerwę.

(1,28,21)AD 6.Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2006.

a)projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2006 oraz udzielenia absolutorium Burmistrzowi Kępic za rok 2006.

Pan Przewodniczący Rady poinformował iż prace nad sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Kępice za rok 2006 rozpoczęła Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej ,która na tę okoliczności przeanalizowała dodatkowe materiały wiążące się z budżetem.

W dniu 3 kwietnia 2007 Komisja sporządziła wniosek w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Kępic z tytułu wykonania budżetu za rok 2006 który został przesłany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w dniu 4.04.2007

(01,29,43)Pana Burmistrza przedstawił syntetyczną informację z wykonania budżetu gminy za rok 2006.(1,38,09).Materiały załącznik nr 5.

(1,38,10)Następnie głos zabrała Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Pani Maria Zegadło która przedstawiła wniosek komisji w sprawie absolutorium. (1,57,44)-załącznik nr 6.

(1,57,51)W dalszej części omawiania powyższego punktu Pan Przewodniczący dwie uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku:

1)-uchwała nr 12/V/2007 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 20 marca 2007 w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Kępice za 2006r.-załacznik nr 7.

2)-uchwała nr 53/V/2007 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 13 kwietnia 2007 w sprawie pozytywnej opinii na wniosek komisji Rewizyjnej.- załącznik nr 8.(2,05,31)

Pan Przewodniczący poprosił o opinię w powyższej sprawie Przewodniczących poszczególnych komisji:

Pani Mariola Kmieć -Komisja Infrastruktury Społecznej- 6 osób było „za”, 1 wstrzymała się od głosu.

Pani Ilona Janczewska -Komisja Gospodarcza - komisja zapoznała się z materiałami ,ale nie głosowała

Pan Henryk Palewski -Komisja Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska - 3 osoby były „za”

Głos w dyskusji zabrali:

(2.06.27)Pan Eugeniusz Kluk- mamy przyjąć wykonanie budżetu, który nie został uchwalany przez tą Radę -uchwalała to poprzednia Rada .Budżet w trakcie roku zmienił się znacznie . Analizując materiały z wykonania budżetu chciałbym podzielić się pewnymi uwagami :.

1)saldo należności podatkowych za 2006 wg sprawozdania wynosi 1.414.000zł ,uważam, że jest to dużo .W tej kwocie ponad połowa to zaległości bieżące podatkowe, czyli te które powstały 2006r.Pan Kluk przedstawił takie należności w poszczególnych latach od roku 2003(wzrost w stosunku do roku 2005 wynosi 22 %)Co spowodowało, że te należności bieżące tak wzrosły.

2)zapis w opisówce ”pozyskanie środków z zewnątrz okazało się trudne z przyczyn obiektywnych”. Czy to nie jest za ogólne stwierdzenie. Myślę, że na cele inwestycyjne „udało” nam za mało się zdobyć .

3)środki z zewnątrz od pewnego czasu wahają się w naszej Gminie w granicach 1.050.000-1.200.000,00zł . W roku 2006 była to kwota 1.046.000zł z tej kwoty około 50% -500.000,00 zł są to środki pozyskane przez Gminę nie na cele inwestycyjne. Czy to jest dużo, czy to jest mało? .Powinniśmy zabiegać o większe środki. To ma odbicie w zadłużeniu Gminy, które wynosi 45,2 %.

4)plus - na korzyść -pożyczki idą na działalność inwestycyjną i pod tym kątem są przez gminę zaciągane.

5)inwestycje - w wykonaniu nie mamy żadnej kwoty na zadanie kanalizacja w Barcinie - Osiekach -Bronowie. Dyskusja w tym temacie była bardzo burzliwa i tak jak co niektóry uważali zostanie wykonany jedynie projekt ,a niestety i tego projektu nie udało się wykonać.

Pan Kluk podziękował w imieniu radnych z poprzedniej Panu Burmistrzowi za realizację budżetu ,pracownikom, którzy przyczynili się pozyskania dodatkowych środków finansowych, a szczególnie Pani Skarbnik czuwającej nad całością budżetu, za cierpliwości w przedstawianiu tych informacji.

(2,17,07)Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur- daleki jestem od tego abym stwierdził, że budżet zeszłego roku był ideałem, bo realizacja wymagała wielu spotkań ,dyskusji i działań.

Wzrost zobowiązań finansowych dot. dwóch firm, był czas kiedy te zobowiązania nam się zmniejszały ,ale w przypadku jednej z tych firm były one przejęte od poprzedniej, doszła również druga firma własna ,która w tym okresie czasu postawiła na inwestycje ,rozwój sieci i pozyskiwanie klientów ,a z drugiej strony na pozyskiwanie zbiórki opału ,który gdyby nie został zrealizowany ,koszty opału byłyby bardzo wysokie. Dodam ,że ubiegłym roku zakład pozyskiwał zrębki za kwotę 120,00zł/m3 , a rok wcześniej chciano nam sprzedawać zrębki za kwotę 150zł/m3.W tym czasie zakład zakupił rębaki, ,zatrudnił ludzi do produkcji opału ,opłacał koszty na przestrzeni całego roku, gdzie sprzedaje się ciepło w krótkim okresie czasu. Dzięki tym działaniom udało nam się uniknąć braku dostaw ciepła. Te zobowiązania są zobowiązaniami wymagalnymi, odroczone i myślę, że są one do odzyskana w każdym przypadku.

-druga kwestia -pozyskanie środków z zewnątrz - kryterium przyznania środków nie leży w wielkości gminy. W pierwszej kolejności otrzymywały te środki mniejsze i biedniejsze gminy z rozdania z roku 2004 do rozliczenia w roku 2006.Pozykanie tych środków mogło się odbywać tylko do roku 2005,bo musiały być one wydane w roku 2006.My znajdowaliśmy się bardzo blisko w ocenie naszych projektów, ale nie udało nam się pozyskać żadnych środków, ale mamy nadzieję ,że to nam pomoże w otrzymaniu środków w późniejszym czasie. Próbowano równomiernie rozłożyć środki na terenie całego województwa: my otrzymaliśmy środki na wozownię w kwocie 2.000.000,a nie otrzymaliśmy środków na kanalizację.

Co do ilości pozyskanych środków na inwestycje -inwestycje w naszym przypadku to programy unijne, ewentualnie dotacje z EKofunduszu .Tutaj nie mieliśmy takiej inwestycji, która kwalifikowałaby się do tego, dlatego skupiliśmy się na własnych środkach. W tym czasie otrzymaliśmy środki od Wojewody na szkołę, od ANR na remonty w kwocie 300.000zl + 288.000 na świetlicę w Barwinie + Podgóry to jest dużo więcej niż 500.000zł.

Szukaliśmy wszędzie środków i każda złotówka pozyskana cieszyła nas, czy była przeznaczana na konsumpcję czy na inwestycje. Natomiast nie było żadnej pożyczki konsumpcyjnej na przestrzeni czterech lat ,ale kadencję wstecz były podejmowane dwie takie decyzje.

Jeżeli zaciągnęliśmy kredyt w kwocie 2.200.000zł , a na inwestycje wydaliśmy kwotę wyższą o 1.500.00zł to znaczy ,że idziemy w dobrym kierunku. Może wolniej niż sam bym chciał, ale to w dużej mierze nie zależało to od nas: krótki okres, małe środki na całe województwo itp.

Corocznie wzrasta zadłużenie o 10 % ,ale to są zaciągnięte kredyty na inwestycje :Szkoła Przytocko ,kanalizacja ,woda z Biesowic do Ciecholubia ,drogi, chodniki .Sądzę że inwestycje w tej kadencji sięgają kwoty około 10 mln zł ,jeżeli to zestawimy ze wzrostem naszych zobowiązań w kwocie 2.400.000 to nie ma obaw o budżet. Ja się nie boję zbliżyć do zadłużenia 60 % bo tak musi być przy realizacji inwestycji np. przedszkole w Kępicach.

Wszyscy wiemy ,iż żeby zlecić jakiekolwiek zadanie inwestycyjne musimy mieć zabezpieczone środki w budżecie bez względu czy my je wykorzystamy w tym roku ,czy nie to nie ma znaczenia ale aby móc zlecić to musimy mieć zapewnione środki.

Pan Burmistrz podziękował wszystkim za tworzenie i realizację budżetu za rok miniony.

(2,31,57)Pan Eugeniusz Kluk - ja nigdzie w swojej wypowiedzi nie stwierdziłem ,że pożyczki były brane na konsumpcję ,a wręcz odwrotnie powiedziałem ,że każda pozyskana złotówka z zewnątrz jest bardzo ważna.

Do środków pozyskanych nie zaliczyłem środków jakie uzyskaliśmy na świetlicę w Barwinie bo one wróciły do budżetu w tym roku.

(2.33,05)a)podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Kępice za rok 2006 oraz udzielenia absolutorium Burmistrzowi Kępic za rok 2006.

Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały nr IX/45/2007 w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Kępice za rok 2006 oraz udzielenia absolutorium Burmistrzowi Kępic za rok 2006.

Uchwała nr IX/45/2007 w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Kępice za rok 2006 oraz udzielenia absolutorium Burmistrzowi Kępic za rok 2006 została przyjęta 11 głosami „za” przy dwóch głosach wstrzymujących się i stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Pan Burmistrz podziękował radnym za przyjęciem sprawozdania ta znacząca ilością głosów .

(2,37,10)Ad 7.Głosowanie nad projektem uchwały w sprawie sprawie udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla Miasta Słupsk.

Pan Przewodniczący poinformował ,że projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla Miasta Słupsk był omawiany na posiedzeniach komisji, poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie opinii w tej sprawie:

Pani Mariola Kmieć -Komisja Infrastruktury Społecznej - 7 osób „za”

Pani Ilona Janczewska - Przewodnicząca Komisji Gospodarczej - 5 osób „za”

Pan Henryk Palewski -Komisja Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska - 3 osoby „za”

Brak pytań w tym temacie.

Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały nr IX/46/2007 w sprawie udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla Miasta Słupsk.

Uchwała nr IX/46/2007 w sprawie udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla Miasta Słupsk została przyjęta 13 glosami „za”- jednogłośnie i stanowi załącznik nr 10 do protokołu sesji

(2,39,20)Ad 8.Głosowanie nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Kępice na rok 2007.

Pan Przewodniczący poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Kępice na rok 2007 był omawiany na posiedzeniach komisji, poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie opinii w tej sprawie:

Pani Mariola Kmieć -Komisja Infrastruktury Społecznej - 7 osób było „za”

Pani Ilona Janczewska - Przewodnicząca Komisji Gospodarczej- 5 „za”

Pan Henryk Palewski -Komisja Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska - 3 osoby „za”

Pan Kluk - na dzisiejszej sesji dostaliśmy nowy projekt uchwały, który

należałoby omówić, gdyż na komisjach omawialiśmy poprzedni projekt uchwały.

(2,40,51) Pan Burmistrz -w uchwale, która omawialiśmy na posiedzeniach zostały wprowadzone pewne zmiany, które były spowodowane pismem z Ministerstwa Edukacji w którym mówi się o możliwości ubiegania się o środki finansowe na obiekty oświatowe .W związku z tym, że takich prac mamy bardzo dużo, jednym z nich jest budynek przedszkola działający w strukturach Szkoły Podstawowej w Kępicach. Budynek ten wymaga koniecznie remontu. W projekcie uchwały proponujemy wprowadzenie tego zadania jaka zadania dodatkowego. Po lustracji wnioski w tym temacie ze strony państwa są jednoznaczne-obiekt ten musi być remontowany. Jak wynika z Pisma Ministerstwa potrzeby realizacji zadania muszą być poparte wnioskami instytucji ,które wskazują na konieczność wykonania tych prac: sanepid, straż pożarna, nadzór budowlany. Kontrolę nadzór budowlany planuje na II kwartał br ,a decyzja jaka będzie wszyscy wiemy. Proponujemy przeniesienie kwoty 200.000 ze Szkoły Podstawowej w Warcinie, chyba na bardziej realne zadanie do wykonania -remont tego obiektu.

Są dwie drogi remontu albo środki własne w przyszłym rok, albo rozpoczęcie tego zadania w tym roku przy udziale środków z zewnątrz. To wiem na pewno, że środki, które będą rozdawane z budżetu unijnego będą możliwe do uzyskania w IV kw.br. Nie wiemy czego będą dotyczyły konkursy, gdyż zmieniono tryb przyznawania środków z zewnątrz.

Ta kwota nie obejmuje całego zakresu ze względu na obecne ceny, które wzrastają w szybkim tempie. Do środków przeniesionych ze szkoły Podstawowej w Warcinie zaciągnęlibyśmy kredyt termomodernizacyjny w wysokości 500.000zł -jest to kredyt nisko oprocentowany i w 1/4 umarzany.

Wtedy na to zadanie będzie mogła być wydatkowana kwota około 1.200.000 z tym, że z budżetu gminy po wszelkich ulgach przeznaczylibyśmy kwotę około 500.000zł . To nie jest jedyny obiekt, który będziemy chcieli w ten sposób wykonać, a stan techniczny tego obiektu jest bardzo zły.

Jeżeli będzie pozytywna decyzja państwa to kolejna uchwała będzie dotyczyła wyboru banku.

(2.30,05) Pan Eugeniusz Kluk - do kiedy musimy złożyć wniosek i kiedy będziemy wiedzieli czy wniosek został pozytywnie załatwiony.

(2.50,23) Pan Burmistrz - wnioski muszą być złożone do 30 kwietnia 2007,a informacja w tej sprawie wpłynęła do nas w dniu 23.04.2007. Jeśli będzie państwa akceptacja, kosztorysy mamy już uzgodnione, mamy na ten obiekt audyt. Przypuszczam ,że ten termin był tak przedłożony ,aby jak najmniej gmin upomniało się o te pieniądze. Wniosek będzie przez Pana Burmistrza Maciaszka zawieziony w poniedziałek, aby nie było po terminie. Z natury w granicach dwóch miesięcy te wnioski były rozpatrywane.

Projekt techniczny mam: nastąpiłaby wymiana dachu i podniesie go na taki jaki jest w szkole, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, wymiana instalacji grzewczej, elektrycznej itp. Do zagospodarowania całego zadania pozostałoby zagospodarowanie terenu.

(2,53,44)Pan Henryk Palewski - ja rozumiem, że jest to pożycza z działu do działu. Jeżeli wniosek nie przejdzie to te pieniądze na szkołę w Warcinie wrócą.

Chciałem zwrócić uwagę, że tych inwestycji w mieście robi się coraz więcej, a pomija się teren.

(2.54,16)Pan Burmistrz - jesteśmy odpowiedzialni za cała gminę i staramy się realizować zadania ważne dla gminy i dla miasta. np. oczyszczalnia

Przesunięcie tych środków ze szkoły w Warcinie faktycznie traktuję jako „pożyczkę”bo my ją przesuwamy, ale nie gubimy tego zadania. Jeśli wniosek by nie przeszedł to zostawimy to może jako środki niezrealizowane, bo może być potrzeba kumulowania środków na rok przyszły.

(2,58,15)pan Eugeniusz Kluk -czy ten projekt na przedszkole ma ważność

Pan Burmistrz -tak ten projekt jest ważny

Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały nr IX/47/2007 w sprawie zmian w budżecie gminy Kępice na rok 2007.

Uchwała nr IX/47/2007w sprawie zmian w budżecie gminy Kępice na rok 2007.

została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

(3.02,01)AD 9.Bilanse jednostek kultury(MGOK ,Biblioteka)

a) głosowanie nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia bilansu jednostek kultury za rok 2006.

Pan Przewodniczący poinformował, że bilanse jednostek kultury tj. Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury oraz Biblioteki były omawiane na posiedzeniach komisji. Szczegółowo omówiła ten temat komisja Infrastruktury Społecznej jako komisja merytoryczna. Materiały załącznik nr 12 i 13

Pani Mariola Kmieć -Przewodniczącą Komisji Infrastruktury Społecznej przedstawiła opinię tej sprawie.- załącznik nr 14.

Brak pytań.

Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały Nr IX/48/2007 w sprawie zatwierdzenia bilansu jednostek kultury za rok 2006.

Uchwała nr IX/48/2007 została przyjęta 11głosami „za” i stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

(3.06,40)5Ad 10. Odpowiedzi na interpelacje radnych.

Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje radnych udzielił Pan Marek Piotr Mazur Burmistrz Kępic.

Interpelacje zgłoszone przez p.Słomskiego - faktycznie jak patrzymy na ulicę Kępka i Kruszka to w Kruszce faktycznie dużo się zmieniło: zmniejszyła się ilość szopek. Sposób rozwiązania problemu ulicy Kępka i poprawy sytuacji mieszkaniowej tym mieszkańcom wymaga pewnej kolejności działań Wykonywaliśmy tam remont mostu na rzece, naprawę ujęcia wody, ale to wszystko były to działania doraźne. Widzę możliwość przebicia się pod torami i

rozprowadzenie wody z ujęcia w Kępicach i doprowadzimy rurę z przepompownią do odprowadzania ścieków i zrobić to co jest do zrobienia w ziemi. Docelowo sądzę, że ten teren pod budownictwo zostanie zachowany ,zamiana substancji mieszkaniowej nastąpi na nowszą, może będą to budynki z podpiwniczeniem co ograniczy ilość szopek, może z systemem ciepłowniczym ,ale z kotłowni zakładowej.

Jeśli mówimy o chodnikach to dopiero jak rozwiążemy problem wody i ścieków. Rozmawialiśmy z mieszkańcami ,mówiliśmy o cierpliwości ze strony mieszkańców .W tym roku leziemy się starać założyć wodę i kanalizację w Kępce ,w Biesowicach dolnych w stronę Ciecholubia. Chciałem poinformować ,że Gmina wybudowała oświetlenie w Kępce oraz wiatkę na dworcu kolejowym.

Uważam, że sprawę ilości szopek nie tylko w tej miejscowości musimy rozwiązać wspólnie, bo to się wiąże z gospodarką odpadami z jakością infrastruktury. Przymuszaniem do myślenia o potrzebie posiadania kilku szopek jest podatek od nieruchomości, który zaproponowałem. Są również ustalenia o nie pobieraniu podatku przy deklaracji na początku roku o likwidacji szopki - takie zasady są stosowane.

(3.13,37)-wodociąg w Korzybiu - kiedy- chcieliśmy go rozpocząć jeszcze w zeszłym roku ,ale nie udało się tego rozpocząć jesienią .Przy okazji Starostwo wytknęło nam braki w dokumentacji ,którą projektant musi uzupełnić .Sprawa jest dopinana i na szczeblu Urzędu Wojewódzkiego ,który wydaje pozwolenie na przejście pod drogą wojewódzką i pod torami kolejowymi i na szczeblu Starostwa -pozwolenie na budowę. Te pieniądze nam się przesunęły z poprzedniego roku na rok bieżący. Myślimy o kwocie realizacji zadania o wartości sumarycznej. W miesiącu maju chcemy zaproponować państwu podjęcie uchwał pożyczkowych na zaciągnięcie kredytu.

(3,15,23elektrownie wiatrowe -działania toczą się ale w trybie spokojnym. W jednym przypadku elektrownie miały być wybudowane w okolicy Barwina - dzierżawca gruntu nie wyraził zainteresowania pomimo spotkań i rozmów. Okolice Podgór i Mzdowa to było prywatne przedsięwzięcie - nie mam wiadomości w tej sprawie.

Niedawno odbyło się kolejne spotkanie w tej sprawie z przedstawicielem firmy brytyjskiej ,który również jest zainteresowany (kierunek od Dębnicy Kaszubskiej w kierunku Żydowa).- na trasie tego przejścia leży nasza Gmina,

Jeżeli będzie konkretny wniosek o zmianie w planach to taki wniosek przedstawię państwu i sprawa będzie się toczyć. Poprzednia Rada pozytywnie ustosunkowała się do takich działań.

Wiatraki dawałaby dochód i dawałaby energię odnawialna ,tak potrzebną nam wszystkim.

(3,18,33) Ad 11.Wnioski, oświadczenia radnych wraz z odpowiedziami.

Wnioski i oświadczenia złożyli:

Pan Burmistrz -poinformował ,że miesiąc wrzesień jest miesiącem ubiegania się o świadczenia rodzinne, dlatego chcemy aby pracownicy Urzędu wybrali się do tych większych miejscowości gminy i aby wnioski były przyjmowane w terenie a nie w gminie .Terminy tych spotkań zostaną uzgodnione, na pewno będzie to w miesiącu lipcu. Ma to ułatwić mieszkańcom składanie tych wniosków, aby nie było kolejek przy składaniu tych dokumentów. Będę ustalał te spotkania z państwem dyrektorami ,sołtysami i będę prosić o szerszą informację w tym temacie. Takie rozwiązanie jest pomocne dla około 1000 osób w Gminie, bo tyle osób korzysta z tych świadczeń.

(3,20,59)Pan Krzysztof Bińczak - cieszę się że podjęto decyzje w sprawie przedszkola oraz ,że został podjęty temat ulicy Kępka .Moja propozycja dotyczy płyty boiska treningowego .Uważam, że przykładem miejscowości Korzycie można by było zrobić wiele prac społecznie uruchamiając środowisko sportowe oraz lokalnych przedsiębiorców, który mają transport i inne możliwości pomocy (ja również deklaruję udostępnienie mojego transportu).Na pewno w ten sposób moglibyśmy zaoszczędzić duże środki finansowe przy realizacji tego zadanie, które można przeznaczyć na przedszkole ,czy remont budynków przy ulicy Kępka, czy innych. Uważam, że nie są to skomplikowane prace, są to zwykłe prace ziemne bardzo drogie, które mogą przynieść duże oszczędności.

Pan Busłowicz Marek - myślę, że koordynatorem tych prac mógłby być Pan Krzysztof Wudarowicz, który ten temat prowadzi.

Pan Krzysztof Wudarowicz - ja działałem w Klubie, podejmowałem różne inicjatywy. Przy jednej takiej inicjatywie; malowaniu pomieszczeń w szkole w zamian za korzystanie z sali sportowej, przy początkowej dużej deklaracji sportowców na końcu zostałem sam z konserwatorem z osiedla .Jestem daleki od takiego rozwiązywania spraw. Uważam, że pieniądze zostały na to przeznaczone, uchwała została podjęta i bardzo proszę, aby to boisko zostało zrobione.

Pan Busłowicz Marek- z tego co widzę to społeczność naszego miasta jest trochę gorsza niż Korzybia

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur - uważam, że nie jest tak źle np. mieszkańcy Biesowic pomagali przy układaniu rur z bloków do kotłowni. Tutaj również widzę powiązanie i sam chętnie popracuje ,ale trudno jest namawiać kogoś aby w czynie społecznym przetransportował masy ziemi. Myślę, że część prac wyłączymy do wykonania ręcznego np. niwelacja terenu.Natomiast samo przemieszczenie ziemi ,może być trudne.

Pan Busłowicz -bardzo proszę o zakończenie dyskusji w tym temacie

Pan Bińczak- jestem zszokowany taką postawą sportowców ,typowo konsumpcyjne podejście.

(3,28,13)a)plan pracy Komisji Gospodarczej - podjecie uchwały

Pani Ilona Janczewska -przewodnicząca Komisji Gospodarczej przedstawiła plan pracy komisji na rok na rok 2007.

Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały nr IX/49/2007 w sprawie planu pracy komisji Gospodarczej Rady na rok 2007.

Uchwała w sprawie planu pracy komisji Gospodarczej Rady na rok 2007.

nr IX/49/2007 została przyjęta jednogłośnie 11 głosami „za”(nieobecni p.Kluk i p.Słomski) i stanowi załącznik nr 17 do protokołu .

(3,31,17)b) projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie prac umożliwiających przystąpienie do projektu ponad powiatowego pod roboczą nazwą „Ratujemy wiejskie kościoły „ -

Wyjaśnień udzielił Burmistrza Kępic - na terenie naszego województwa jest szansa objąć programem „Ratujemy wiejskie kościoły” 14 kościołów w tym kościół w Osowie i kościół z Ciecholubia. Z terenu naszego powiatu program tym objęte są gminy: Kępice Główczyce i Słupsk, w powiecie człuchowskim :Rzeczenica i Gmina Koczała. Maksymalna wartość inwestycji wynosi 1 mln euro tj,około 4 mln zł. W związku tymże tym, że inwestycje są bardzo drogie uzgodniliśmy, że ten program będzie dotyczył każdego powiatu oddzielnie. Dzisiejsza uchwała to wyrażenie woli ,kolejny etap to podpisanie porozumienia w poszczególnymi Gminami i powiatami ,przedstawicielami Kurii .

Pomysłodawcą tego projektu jest Pan Pownuk, który jest koordynatorem tego projektu.

Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały nr IX/50/2007 w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie prac umożliwiających przystąpienie do projektu ponad powiatowego pod roboczą nazwą „Ratujemy wiejskie kościoły „ -

Uchwała w sprawie w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie prac umożliwiających przystąpienie do projektu ponad powiatowego pod roboczą nazwą „Ratujemy wiejskie kościoły„ nr IX/49/2007 została przyjęta jednogłośnie 11 głosami „za”(nieobecni p.Kluk i p.Słomski) i stanowi załącznik nr 18 do protokołu .

(3,37,29)11c)projekt uchwały w sprawie w sprawie przystąpienia do porozumienia o współpracy przy tworzeniu produktu turystycznego po nazwą ”Wybrzeże Słowińskie - na każda pogodę „

Wyjaśnień w tej sprawie udzielił Burmistrz Kępic Marek Piotr Mazur -kończą się prace nad strategią do spraw turystyki ,planu rozwoju lokalnego, problemów d/s. rozwiązywania problemów społecznych.

W oparciu o rozmowy ze Starostwem i prowadzone szkolenie w którym bierze udział przedstawiciel Gminy podpisanie listu intencyjnego otworzeniu produktu turystycznego pod nazwą „Wybrzeże Słowińskie na każda pogodę” pozostawiam do Państwa decyzji. To porozumienie mówi o współpracy ,wiele instytucji już do tego przystąpiło ,który chcą promować produkt turystyczny. Z naszej strony nie ma żadnych zobowiązać.

Materiały stanowią załącznik nr 19.

Pan Przewodniczący pzedstawił projekt uchwały nr IX/51/2007 w sprawie przystąpienia do porozumienia o współpracy przy tworzeniu produktu turystycznego po nazwą ”Wybrzeże Słowińskie - na każda pogodę „

Uchwała nr IX/51/2007 w sprawie przystąpienia do porozumienia o współpracy przy tworzeniu produktu turystycznego po nazwą ”Wybrzeże Słowińskie - na każda pogodę „ została przyjęta 11 głosami „za”(nieobecni p.Kluk i p.Słomski) i stanowi załącznik nr 20 do protokołu .

Pan Burmistrz poinformował radnych, że zarządzeniem nr 20/2007 został powołany Zespół Interdyscyplinarny którego celem jest zapobieganie przemocy w rodzinie, zapobieganie patologią społecznym oraz rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży na terenie naszej Gminy .W skład tego zespołu wchodzą przedstawiciele: Ośrodka Pomocy Społecznej, Komisariatu Policji ,pracownicy urzędu ,pedagodzy, psycholog szkolny, kurator społeczny, pielęgniarka środowiskowa. W przypadku jakichkolwiek dostrzeżonych problemów ten zespól może pomóc w ich rozwiązaniu.

Złożyliśmy wniosek w konkursie „Klub Integracji Społecznej w środowisku wiejskim. W konkursie można było uzyskać dofinansowanie w kwocie 15.000zł- działania ukierunkowane dla osób bezrobotnych .W tym konkursie zajęliśmy 13 miejsce na 20 przyjętych.

W naszej Gminie mamy dwie sale informatyczne: w Szkole Podstawowej w Przytocku i Gimnazjum w Kępicach -jest to dziesięć stanowisk z pełnym wyposażeniem .Koszt wyposażenia jednej sali to kwota 90.000zł.

Ad 12.Zakończenie sesji.

Pan Przewodniczący zamknął sesję słowami ”w związku z wyczerpaniem porządku obrad - IX sesję Rady Miejskiej w Kępicach uważam za zamkniętą”.

Sesja nagrywana jest na płycie CD

która stanowi załącznik do niższego protokołu.

Protokołowała:

Ewa Derra

Przewodniczący Rady Miejskiej

w Kępicach

Marek Busłowicz

18

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Sylwia Łepecka 28-06-2007 08:45
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Ewa Derra 28-06-2007
Ostatnia aktualizacja: Sylwia Łepecka 28-06-2007 08:58