Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Kępicach
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

Protokół Nr XXV/2008 z Sesji Rady Miejskej w Kępicach z dnia 28 sierpnia 2008













PROTOKOŁ NR XXV/2008

Z SESJI

RADY MIEJSKIEJ

W KEPICACH

Z DNIA 28 sierpnia 2008

(zwołana w trybie zwyczajnym)














SESJA ROZPOCZEŁA SIĘ O GODZ. 10,00

SESJA ZAKOŃCZYŁA SIĘ O GODZ.14,30






Na stan 15 radnych w sesji uczestniczyło 11radnych, według załączonej do protokołu listy obecności - załącznik nr 1


W sesji uczestniczyli:


Pan Marek Piotr Mazur – Burmistrz Miasta i Gminy

Pani Magdalena Gryko - Z-ca Burmistrza Kępic

Pani Janina Kończak – Skarbnik Kepic

Pan Stanisław Gajek - Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kępicach

Pan Marian Wolański – Dyrektor zakładu Energetyki Cieplnej w Kępicach

załącznik nr 2,


Panie i Panów sołtysów z terenu naszej gminy: sołectwa Podgóry, Pustowo, Mzdowo, Płocko, Barwino, Bronowo,Biesowice,Darnowo,Warcino – załącznik nr 3


Ad 1 a i b.


Obrady sesji otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Marek Busłowicz witając gości zaproszonych i radnych.


Na podstawie listy obecności Pan Przewodniczący stwierdził wymaganą ilość radnych do prowadzenia obrad i podejmowania uchwał


c) przyjęcie porządku obrad.


1.Sprawy organizacyjne:

a/otwarcie sesji

b/stwierdzenie prawomocności obrad

c)przyjęcie protokołów z sesji

d/przyjęcie porządku obrad.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Zapytania i wnioski sołtysów.

4.Odpowiedzi na zapytania i wnioski sołtysów.

5.Informacja z pracy Burmistrza w okresie miedzy sesyjnym.

6.Informacja z przebiegu wykonania budżetu gminy Kępice za I półrocze 2008r.

7.Projekt uchwały w sprawie zmiany porozumienia, które stanowi załącznik do uchwały nr IX/117/2008z dnia 28.02.2008 w sprawie porozumienia do partycypowania w kosztach kształcenia dziecka z terenu naszej Gminy uczęszczającego do przedszkola na terenie działania Gminy Miejskiej Słupsk.

8.Projekt uchwały w sprawie trybu postępowania o udzielnie, sposobu rozliczenia oraz kontroli dotacji celowych z gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej jednostkom sektora finansów publicznych

9.Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Kępice na rok 2008

10.Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego.

11.Projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale Rady Miejskiej nr XI.313/2006 z dnia 27.04.2006 w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowej ,określenia zasad i trybu udzielania i rozliczania tych dotacji .

12.Projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale Rady Miejskiej Nr XI/249/2005 z dnia 15.09.2005 w sprawie procedury uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu .

13.Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia aneksu do porozumienia samorządowego zawartego pomiędzy Gminą Kępicea Powiatem Słupskim, Gminą Główczyce, Gminą Słupsk i Gminą Dębnica Kaszubska stanowiącego załącznik do uchwały nr XIII/72/2007 Rady Miejskiej w Kępicach z dnia 13.09.2007.

14.Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zapewnienie w budżecie Gminy Kępice na lata 2009-2011 środków finansowych na realizację zadania p.n. Zabytkowe kościoły ziemi słupskiej ,bytowskiej i człuchowskiej na historycznym szlaku turystycznym .

15.Projekt uchwały w sprawie zmiany do uchwały nr XXXIII/206/2005 z dnia 24.02.2005 w sprawie ustalenia diet i zwrotu kosztów podróży służbowych dla sołtysów.

16.Informcja Burmistrza Kępic z przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego 2008/.2009.

17.Uzupełnienie składu komisji Rewizyjnej.

18.Odpowiedzi na interpelacje radnych.

19.Wnioski, oświadczenia radnych i zakończenie sesji.


Uwagi:

(0.04.22)Pan Burmistrz zaproponował: wprowadzenie dwóch zmian w porządku obrad : w związku z tym ,że jednostki finansów publicznych nie mogą ubiegać się ośrodki z gminnego funduszu ochrony środowiska w związku z tym podjęcie tej uchwały mimo ,że taki był zamysł i realizacja tego przedsięwzięcia była celowa i słuszna to ze względów finansowych ,procedur księgowych, klasyfikacji budżetowej taka uchwala nie miałaby mocy sprawczej, dlatego wnoszę aby tą uchwałę wpisaną pod punktem 8 wykreślić z porządku obrad .W związku z tym, że chcielibyśmy realizować to przedsięwzięcie to projekt uchwały z punktu 11 chciałbym w to miejsce wpisać ,aby ta uchwała była głosowana przed zmianami w budżecie .Czyli wykreślenie projektu uchwały z punktu 8 ,a wpisanie w to miejsce uchwały z punktu 11 .

Chciałbym prosić o wpisanie w punkcie 11 projektu uchwały w sprawie porozumienia o partycypacji w kosztach kształcenia uczenia z Gminy Nasielsk uczących się w Szkole Podstawowej w Warcinie. Ta sprawa już była głosowana ,uregulowania prawne zostały zawarte do końca sierpnia . Dalej to dziecko chodzi do Szkoły w Warcinie ,do chwili obecnej nie zostało ujęte w naszej sprawozdawczości .

Pozostała jeszcze jedna sprawa, która wynika ze zmiany przepisów, a dotyczy pomocy materialnej dla uczniów tzw. stypendia. W rozporządzeniu zmienił się zapis ,który uprościł procedurę oceny wniosków ,czy opinii do wniosku pozbawiając dyrektorów takiego obowiązku składania tej opinii .Chciałbym abyśmy w naszym regulaminie, który jest załącznikiem do uchwały dokonali tej zmiany, skrócenia tego zapisu do wymaganego rozporządzeniem. Proponuję wpisanie go w punkcie 19, tak abyśmy mogli rozdzielać stypendia.

Podsumowując: jedna sprawa byłaby wykreślona , druga wprowadzona w to miejsce i dwie sprawy dodatkowe :porozumienia z Nasielskiej i pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów.

(0,08,08)Pan Eugeniusz Kluk - jedna sprawa dotyczy bezpośrednio porządku :wniosek formalny aby punkt 15 –projekt tej uchwały przenieść po punkcie 4 po odpowiedziach Pana Burmistrza na wnioski i zapytania sołtysów .Wiemy z doświadczenie, że Państwo sołtysi dość szybko to swoich zajęć „wybywają” ,pomimo tego ,że jest to uchwała techniczna dobrze by było ,żeby byli państwo sołtysi przy uchwalaniu .Wiem, że taka jest nadzieja państwa sołtysów.

Drugi wniosek to pytanie :przejrzałem porządek obrad dzisiejszej sesji i ze zdziwieniem zobaczyłem, że w porządku nie ma pomimo zapowiedzi pana Przewodniczącego punktu dot.przyjęcia statutu .Na ostatniej sesji czerwcu wymieniliśmy z Panem Przewodniczącym poglądy i widzę że w zasadzie nic się nie zmieniło .

(0.09.49)Pan Przewodniczący odpowiedziałem ,Panu na ostatniej sesji, że zwrócę się do Pana Burmistrza z pismem o wyrażenie opinii na temat statutu .I z takim pismem się zwróciłem na które otrzymałem od Pana Burmistrza odpowiedź. To pismo jest do wglądu i może się Pan z tym pismem zapoznać.

Pan Kluk proponuję ten projekt uchwały jako punkt 5 porządku obrad.


(0,10,58)Przystępujemy do głosowania zgłoszonych wniosków :

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek o wykreślenie z porządku obrad projektu uchwały zapisanego w punkcie nr 8:


Wniosek został przyjęty 10 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymujących”


Pan Przewodniczący stwierdził, że projekt uchwały zapisany w punkcie 8 został wykreślony z porządku obrad.


(0.12.29)Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek p. Burmistrza o wprowadzenie w punkcie 8 projektu uchwały z punktu 11 porządku obrad tj. Projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale Rady Miejskiej nr XI/313/2006 z dnia 27.04.2006 w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowej ,określenia zasad i trybu udzielania i rozliczania tych dotacji .


Wniosek został przyjęty 10 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymujących”…

Przewodniczący stwierdził, że projekt uchwały zostanie wprowadzony jako punkt 8.


(0.13.33) Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek p. Burmistrza o wprowadzenie w punkcie 11 projektu uchwały w sprawie zawarcia porozumienia do partycypowania w kosztach kształcenia uczniów z Gminy Nasielsk uczących się w szkole Podstawowej w Warcinie


Wniosek został przyjęty 11 głosami „za”.


Pan Przewodniczący stwierdził, że projekt uchwały zostanie wprowadzony jako punkt 11.


(0.14.011) Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek p. Burmistrza o wprowadzenie w punkcie 19a wolne wnioski projektu uchwały w w sprawie zmiany zapisu w załączniku nr 1 do uchwały nr XXXIV/217/2005 z dnia 31.03.2005 w sprawie regulaminu udzielenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym.


Wniosek został przyjęty 10 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymujących”…


Pan Przewodniczący stwierdził, że projekt uchwały zostanie wprowadzony jako punkt 19a).


(0.15.03) Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek p. Kluka o wprowadzenie w punkcie 5 porządku obrad projektu uchwały w sprawie zmiany do uchwały nr XXXIII/206/2005 z dnia 24.02.2005 w sprawie ustalenia diet i zwrotu kosztów podróży służbowych dla sołtysów.


Wniosek został przyjęty 10 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymujących”………….


Pan Przewodniczący stwierdził, że projekt uchwały zostanie wprowadzony jako punkt 5.


(0.15,47) Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad po zmianach .


Porządek po zmianach został przyjęty 10 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymujących



(0.16.21)d/przyjęcie protokołu z sesji


Pan Przewodniczący poinformował, że protokół z sesji z dnia 253.06.2008 i 17.07.2008 były wyłożone do wglądu w biurze Rady, zaproponował przyjęcie protokołu bez odczytywania.


Protokół został przyjęty 11 głosami „za” .


(0,17.28) Ad 2 Interpelacje i zapytania radnych .


Interpelacje zgłosili:

(0.18.01)Pani Mariola Kmieć zgłosiła interpelacje w imieniu p. Zegadło.- chodzi o ośrodek zdrowia ,który prawdopodobnie ma być likwidowany w Barcinie i Korzybiu, czy jest z tym coś robione ,zgłaszają tę sprawę szczególnie osoby starsze, który najczęściej korzystają z. usług.

Druga sprawa to wycięcie krzaków na skrzyżowaniu w Barcinie w kierunku na Sławno ,kierowcy skarżą się na złą widoczność


(0,18.33)Pan Eugeniusz Kluk – chciałbym zwrócić się za pośrednictwem Pana Burmistrza –chodzi mi o taką sprawę mam sygnały mieszkańców Biesowic dotyczący pogarszania się z miesiąca na miesiąc pogarszania się łączny operatora ERY telefonii komórkowej. Czy możemy sygnalizować i występować do nich o jakieś działania .W Biesowicach spada jakość usług .Bardzo proszę Pana Burmistrza o zgłoszenie tego problemu do operatora.

(0.19.53)Pan Henryk Padewski – chciałem przypomnieć się o drodze do Chorowa gdyż zbliża się rok szkolny, a pod koniec roku szko9lnego przed wakacjami kierowca w autobusu mówił o zaprzestaniu jazdy ze względu na stan drogi. Do rozpoczęcia roku jest jeszcze kilka dni i należałoby by tą drogę zrobić.

Druga sprawa: kiedy będzie skończona droga w Osowie na alei, czy droga jest już skończona.

Czy zaczną się prace na drodze do Brzezinek .

(0.20.40) Pan Bronisław Braczkowski -pytanie do Pana Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej –sprawa rozbiórki budynków pokolonijnych .Na terenie Korzybia są rozwieszone ogłoszenia o możliwości indywidualnej rozbiórki budynków. Czy ktoś się zgłosił, czy Zakład będzie to rozbierał ,na jakim etapie ta sprawa jest.

(0,21.36)Pan Zenon Słomski –

1) jak wiemy od lat w Korzybiu podnoszona jest sprawa podłączenia pewnej grupy mieszkań do oczyszczalni ścieków .Teraz panie Burmistrzu są bardzo dogodne oczyszczalnie przydomowe w cenie 2-4 tysięcy złotych .Jak tamto nam nie wychodzi to może Pan zajął by się bardziej konkretnie, aby Ci ludzie coś wiedzieli .Jest to około 40 numerów w Korzybiu.

2)droga z Barwienia w stronę Gościeradza w stronę Osiek w Korzybiu w stronę Gościeradza oraz wszystkie ulice polne w Korzybiu:Długa ,Łętowska, Kolejowa Kasztanowa, Młyńska. Pewnego czasu Pan powiedział, że zajedzie tam jakaś maszyna która wyrówna, wygładzi, na pewno coś poprawi .Czy to jest nadal w planach ,chciałbym wiedzieć czy to można wykonać ,czy nie .

3)sprawa segregacji śmieci. Spotkałem Pana Dyrektora Gajka, który przyglądał się zawartości poszczególnych koszy. Wygląda to bardzo źle, ludzie nie wiedzach to jest „pet”, co to jest szmata, wrzucają wszystko do jednego kosza. Moja prośba byłaby taka ,aby zacząć może od broszurek , od dzieci w szkole ,aby oni wiedzieli jak wygląda segregacja śmieci .

Pan Przewodniczący poinformował ,że odpowiedzi na zgłoszone interpelacje radnych zostaną udzielone zgodnie z przyjętym porządkiem obrad w punkcie 18.


(0,24.32) Ad 3.Zapytania i wnioski sołtysów


Wnioski zapytania zgłosili:

Pani Beata Gładysz- sołtys sołectwa Darnowo - bardzo proszę o interwencję w Zarządzie Dróg Powiatowych o ograniczenie szybkości w miejscowości Darnowo, albo postawienie tablicy o miejscowości zabudowanej. My nie mamy chodników, po drodze poruszają dzieci, jest bardzo niebezpiecznie. Ludzie mją coraz lepsze samochody i coraz szybciej jeżdżą.

Druga sprawa odnośnie drogowskazu, który stoi w kierunku Ciecholubia za torami informujący o miejscowości Kępice .Z tym, że jadąc ze Sławno do Ciecholubia widać ,ze to jest droga do Kępic, ale jadąc od Miastka trzeba przejechać znak, spojrzeć do tyłu i wtedy widać ,że to jest droga na Kępice . Ten znak nie jest dwustronny tylko jednostronny.


(0.25,43) 4.Odpowiedzi na zapytania i wnioski sołtysów.

Odpowiedzi na zgłoszone pytania sołtysów udzielił Burmistrz Kepic – Marek Piotr Mazur

1)tablica miejscowości powinna być bo dzisiaj ograniczenie prędkości do 50 km/godzinę jest w terenie zabudowanym oznaczonym biała tablicą .Jeżeli takiej tablicy nie ma wtedy jest 90 km/godzinę. Wprawdzie trudno przez Darnowo przejechać z taką prędkością na tych przełomach .Jest o sprawa do ustawienia.

Ten drugi temat dotyczący znaku jednostronnego, jest on również do przedstawienia w Zarządzie dróg. Na skrzyżowaniu powinien znak być widoczny z dwóch stron. Zgłosimy sprawę do Zarządu Dróg Powiatowych o uzupełnienie tego oznakowania. Wiem, że problem szybkiej jady przez miejscowości jest zgłaszany przez mieszkańców np. Barcina ,Osowa ,Korzybia gdzie kierowcy rozpędzają się z góry i jadą z prędkością około 100 km/godzinę ,jeszcze kiedyś były tory ,teraz tory są zalane asfaltem ,w związku z tym nawet nie muszą hamować .Zgłosimy tą sprawę jak już jest tablica to poproszę policjantów by częściej pojechali w te stronę i w tym natężeniu ruch w godzinach rannych, czy popołudniowych z pomiarem prędkości się ustawili, żeby nauczyć, że należy hamować i przestrzegać przepisów.

Będzie zgłoszenie i poinformuje o trybie załatwienia.

(0.28,11) Pozwolę sobie na odpowiedź na temat ośrodków zdrowia w Korzybiu i Barcinie dotyczy to mieszkańców tych i okolicznych miejscowości.

Jesteśmy z Panem Braczkowski w dość dużym kontakcie .Odbyło się spotkanie z przedstawicielami firmy „Ausylium” która prowadzi obsługę medyczną lekarzy rodzinnych, lekarzy pierwszego kontaktu w dwóch miejscowościach .Z informacji z jakich przekazała mi przedstawicielka tej firmy w obu tych miejscowościach, w obu tych ośrodkach, ze wszystkich miejscowości jakie obsługuje ta firma zapisanych jest 800 pacjentów. Z założenia na jeden etat powinno przypadać 2.500 pacjentów ,te 800 to jest na 1/3 etatu w dwóch obiektach ,przy kosztach ponoszonych na dwa obiekty i przy obsłudze w tym samym dniu ale w dwóch różnych miejscach .Zapowiedzi zapisania były dużo większej liczby mieszkańców jeszcze przez przystąpieniem do remontu tego obiektu. Wtedy było zapisanych z Korzybia około 900 osób ,teraz jest tylko 200 -faktycznie zapisanych w Korzybiu, natomiast w Barcinie około 700 osób. Korzybie nie wymaga nakładów, Barcino tak i jest to problem z którym oni się zderzają. Oczywiście przygotowanie ośrodków to byłby nasz problem ,mówię o jednym o Barcinie bo Korzybie jest wyremontowane .Także wystąpiliśmy o przesunięcie w terminie tych wszystkich działań .Tu z informacji od p.Braczkowskiego wiem ,że pod znakiem zapytania może są przyjęcia w szkole które realizuje inny lekarz ,tam też jest około 200 osób .W związku z tym gdyby się większa liczba mieszkańców zadeklarowała to byłoby to opłacalne o te ½ etatu w granicach 1200-1300 pacjentów, to może byłoby już zasadne .Są również problemy z pielęgniarką, ta która była w Barcinie była traktowana jako pielęgniarka o każdej porze dnia i nocy, zrezygnowała i pracuje w szpitalu i przez jakiś czas dojeżdżała pielęgniarka ze Słupska. Okazuje się, że mamy problem z obsługą medyczna średniego personelu na naszym terenie, bo nikt nie chce się przyjąć do pracy .Są problemy techniczne ,są problemy finansowe, Ci Państwo przyjmują .Wiem, że nierównomiernie są ci lekarze obciążeni, ale zespół jest zespołem .Dodatkowo wszyscy Ci którzy zapisani są w Korzybiu mogą iść również do przychodni w Słupsku, a jeżeli się tu zapisują a są zapisani gdzie indziej to tych pacjentów jest brak i stąd ubolewam, że ta deklaracja mieszkańców sprzed remontu ośrodka nie zrealizowała się ,bo gdyby choć połowa z tej grupy zapisała się to mówilibyśmy 500-600 pacjentach, a jest 1/3 ,a 1/5 z tych którzy podpisali listę. Na to wpływu nie mamy .Mówiłem o tym w poprzedniej kadencji ,kiedy stawał problem budowania, że nie rzecz zbudowania budynku, ale to rzecz znalezienia lekarzy i chęci pacjentów aby z tego skorzystali ,jeśli tego nie ma, nikt nie przetrzyma próby czasu. Wiem, że Pani Burmistrz kontaktowała się tej sprawie i do końca miesiąca września jest prolongata funkcjonowania ośrodka .Moja gorąca prośby ,że jeżeli by się tam stworzył ruch społeczny na akceptację ,to jest oczywiście bardzo trudne bo to jest indywidualna decyzja każdego , to jest temat do przedyskutowania ,czy uda się utrzymać oba ośrodki tego nie wiem .Ale byłoby dużo łatwiej gdyby ta liczba byłaby zadawalająca. A mówię o tym dlatego, że jest Pan sołtys z Bronowa- warto przekazać te wiadomości . To co my mogliśmy zrobić jako samorząd zrobiliśmy w tym zakresie dotyczącym Korzybia ,przed nami byłoby sprawa wydatków w Barcinie wcale nie małych, a to wymagałoby tych nakładów pod warunkiem ,że ten ośrodek miałby rację bytu ,a przy tej liczbie pacjentów jest to bardzo trudne. Tak na dzisiaj przedstawia się sytuacja.

(0,33,13)Dalsza dyskusja dot. funkcjonowania placówek służby zdrowia w Barcinie i Korzybiu

Pan Bronisław Braczkowski

Pan Burmistrz Kępic

(0,36,50)Pan Waldemar Tylski

(0.38.44)Pan Burmistrz Kępic

Pan Waldemar Tylski

(0.39.21)Pan Burmistrz Kępic

(0,43,04)Pan Waldemar Tylski

(0.43,34)Pan Burmistrz Kępic

(0.44.28)Pan Waldemar Tylski

Pan Bronisław Braczkowski



(0.45.19) Ad 5 Projekt uchwały w sprawie zmiany do uchwały nr XXXIII/206/2005 z dnia 24.02.2005 w sprawie ustalenia diet i zwrotu kosztów podróży służbowych dla sołtysów.


Pan Przewodniczący poinformował, że projekt uchwały sprawie zmiany do uchwały nr XXXIII/206/2005 z dnia 24.02.2005 w sprawie ustalenia diet i zwrotu kosztów podróży służbowych dla sołtysów był omawiany na posiedzeniach komisji ,poprosił przewodniczących komisji o opinie w tym temacie .


Panią Mariolę Kmieć – Przewodniczącą Komisji Infrastruktury Społecznej -projekt uchwały został przyjęty 6 głosami „za”

Pana Henryka Palewskiego –który przewodniczył Komisji Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska i komisji Gospodarczej –projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie.


Pan Przewodniczący nie odczytywał projektu uchwały.


Pan Przewodniczący poddał projekt uchwały nr XXV/157/2008 w sprawie zmiany do uchwały nr XXXIII/206/2005 z dnia 24.02.2005 w sprawie ustalenia diet i zwrotu kosztów podróży służbowych dla sołtysów pod głosowanie .


Uchwała nr XXV/157/2008 została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr 4 do protokołu .


(0.46,39)Pan Burmistrz Kępic –chodzi tutaj o proporcjonalność dzielenia w zależności od dnia wyboru, tak robiliśmy. Jeśli ktoś był powołany w połowie miesiąca to otrzymywał faktycznie połowę diety, ale w uchwale nie mieliśmy tego zapisanego. W związku z tym sankcjonujemy to co do tej pory robiliśmy ale nie mieliśmy ujętego w uchwale.


(0.47,13) Ad 6.Informacja z pracy Burmistrza w okresie miedzy sesyjnym.


Pana Burmistrz przedstawił informację z działalności miedzy sesyjnej w okresie od 27 czerwca do 27 sierpnia 2008. –załącznik nr 5.


(1.07.52)W trakcie informacji głos zabrała Pani Ewa Gębczyńska - sołtys sołectwa Biesowice, która zachęca wszystkie sołectwa do uczestniczenia w takich spotkaniach ,jest to promocja Gminy , oraz super zabawa .

(1.18,16)Informację przedstawiła Pani Z-ca Burmistrza Magdalena Gryko.

(1.20.10)Ponownie głos zabrał Pan Marek Piotr Mazur – Burmistrz Kępic.

(1,25,12)Pan Jerzy Augustowski – przedstawił informację o działaniach klubu rowerowego.

(1.26.16)Pan Burmistrz Kępic Marek Piotr Mazur.


(1.26.49)Ad 7. Informacja z przebiegu wykonania budżetu gminy Kępice za I półrocze 2008r.


Pan Przewodniczący poinformował że informacja z przebiegu wykonania budżetu Gminy Kępice za I półrocze 2008 była omawiana na posiedzeniach komisji. Komisje zapoznały się z realizacją budżetu w pierwszym półroczu 2008. Informacja – załącznik nr 6 d protokolu.


Brak pytań.


Pan Przewodniczący w oparciu o przedstawione materiały stwierdził, że informacja z wykonania budżetu za I półrocze 2008 została przyjęta.


(1.27,11)Ad 8.Projekt uchwały w sprawie zmiany porozumienia, które stanowi załącznik do uchwały nr IX/117/2008z dnia 28.02.2008 w sprawie porozumienia do partycypowania w kosztach kształcenia dziecka z terenu naszej Gminy uczęszczającego do przedszkola na terenie działania Gminy Miejskiej Słupsk.



Pan Przewodniczący poinformował ,że projekt uchwały w sprawie zmiany porozumienia był omawiany na posiedzeniach komisji ,poprosił przewodniczących komisji o opinie w tym temacie.

Panią Mariolę Kmieć – Przewodniczącą Komisji Infrastruktury Społecznej - projekt uchwały został przyjęty 6 głosami „za”

Pana Henryka Palewskiego – który przewodniczył Komisji Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska i komisji Gospodarczej - projekt uchwały został przyjęty 5 głosami „za”


Pan Przewodniczący nie odczytywał projektu uchwały.


Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XXV/158/2008 w sprawie zmiany porozumienia, które stanowi załącznik do uchwały nr IX/117/2008z dnia 28.02.2008 w sprawie porozumienia do partycypowania w kosztach kształcenia dziecka z terenu naszej Gminy uczęszczającego do przedszkola na terenie działania Gminy Miejskiej Słupsk.


Uchwała nr XXV/158/2008 w sprawie zmiany porozumienia, które stanowi załącznik do uchwały nr IX/117/2008z dnia 28.02.2008 w sprawie porozumienia do partycypowania w kosztach kształcenia dziecka z terenu naszej Gminy uczęszczającego do przedszkola na terenie działania Gminy Miejskiej Słupsk.

została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr 7 do protokołu .


(1.28.20)AD 9. Projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale Rady Miejskiej nr XI/313/2006 z dnia 27.04.2006 w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowej ,określenia zasad i trybu udzielania i rozliczania tych dotacji .


Pan Przewodniczący poinformował ,że pojekt uchwały w sprawie zmian w uchwale Rady Miejskiej nr XI.313/2006 z dnia 27.04.2006 w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowej ,określenia zasad i trybu udzielania i rozliczania tych dotacji był omawiany na posiedzeniach komisji ,poprosił przewodniczących komisji o opinie w tym temacie .


Panią Mariolę Kmieć – Przewodniczącą Komisji Infrastruktury Społecznej - projekt uchwały został przyjęty 5 głosami „za”, przy 1 glosie wstrzymującym się.

Pana Henryka Palewskiego – który przewodniczył Komisji Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska i komisji Gospodarczej – glosowanie nad projektem uchwały przedstawia się następująco: 2 głosy „za”, 2 glosy wstrzymujące, 2 głosy przeciw.


(1.29.18)Pan Eugeniusz Kluk na prośbę Pani Marioli Kmieć –zgłosił wniosek przyjęty przez komisję infrastruktury o zwiększenie dotacji do 120,00zł /1 m 2 dotacji dla ZGKiM w Kępicach .W przypadku ZEC do 100 % skalkulowanych kosztów.

(1.29,56)Pan Burmistrz -Mówimy o progu „do”, chcieliśmy zwiększyć dotację dla ZGkiM bo była to kwota 36.00zł/m2 .Nie pokrywało to kosztów w obiektach pozostałych , a głownie w obiektach przygotowywanych do sprzedaży .W związku gdy będzie to kwota to 120,00/m2 to będzie to granicach naszych możliwości, stąd uważam, że wniosek jest jak najbardziej zasadny. Próg górny niewiele zmienia, bo każde przedsięwzięcie będzie poprzedzone wnioskiem ,a później rozliczone .

(1.3119)Pan Eugeniusz Kluk - tak nam wyjaśniała p.Skarbnik ,że jeśli chodzi i kwotę ,moje pytanie o tym decyduje Rada.

Drugie pytanie dot. ZEC w wysokości 100 % skalkulowanych kosztów .mam rozumieć ,czy rada nie będzie miała możliwości decydowania o wysokości np. 75 %,czy to będzie zawsze 100 % .

(1.35.51)Pan Burmistrz Kępic - w każdym przypadku decyduje Rada. Taka jak w tym przypadku stawiamy wniosek o to aby kwotę 60.000zł przeznaczyć na wykonanie zrzutu deszczówki na wartość całego przedsięwzięcia 109.000zł. Zawsze to będzie przedstawione państwu do decyzji, bo każda taka dotacja wymaga uchwalenia przez Radę. Czy to będzie 50% ,czy 70 % ,czy 100 to będzie Państwa decyzja .

(1.32,27)Pan Eugeniusz Kluk- czy dla nas radnych nie będzie wygodniejszy zapis w drugim punkcie do 100 % bo jest zapis, że 100 % .

Pan Burmistrz –słuszny wniosek, możemy wprowadzić taki zapis do 100 % tzn dla ZGKiM do 120,00zł/m2 ,do 100 % w Zakładzie Energetyki Cieplnej


(1.33.15)Pan przewodniczący poddał pod głosowanie dwa wnioski zgłoszone przez radnego Eugeniusza Kluka.

Wnioski zostały przyjęte jednogłośnie.


(1.33.33)Pan Eugeniusz Kluk – w projekcie uchwały z 2005 roku - cytat „.. uzasadnienie do projektu z roku 2005-czy ustalenie stawek dotacji jest potrzebne.

(1.35.03) Pan Burmistrz Kępic- w roku 2006 udzieliliśmy dla ZEC dotację na remont wodociągów ze środków agencyjnych i uchwała została przyjęta, nie została uchylona przez RIO. Bazując na tych doświadczeniach chcemy to wprowadzić w takim zapisie jaki został zaproponowany. Skalkulowanie tych kosztów dzisiaj i w pracach remontowych jest bardzo trudne .Wpisanie do 100 % będzie każdorazowo poparte kosztorysem, analizą ekonomiczna i do tego będziemy dostosowywali każdorazowo decyzje Rady. W poprzedniej uchwale oparłem się na tym uzasadnieniu - były dotacje dla ZEC ze środków agencyjnych ,dlatego uważam ,że i ta przejdzie .Realizacja zadań przez zakład jest lepsza, gdyż gdzie można odliczyć VAT to nie będzie kosztem ,inwestycja będzie liczona w cenach netto ,a nie brutto ,a po drugie wykonuje to ten co będzie to eksploatował. Szukamy rozwiązań, które byłyby dla gminy najtańsze, w każdym innym przypadku musiałby być to przetarg publiczny


(1.37.29)Pan Przewodniczący nie odczytywał projektu uchwały.


Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XXV/159/2008 w sprawie zmian w uchwale Rady Miejskiej nr XI/313/2006 z dnia 27.04.2006 w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowej ,określenia zasad i trybu udzielania i rozliczania tych dotacji .


Stwierdzam że uchwała nr XXV/159/2008 w sprawie zmian w uchwale Rady Miejskiej nr XI/313/2006 z dnia 27.04.2006 w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowej ,określenia zasad i trybu udzielania i rozliczania tych dotacji .

została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr 8 do protokołu .






(1.38.30) AD 10..Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Kępice na rok 2008



Pan Przewodniczący poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Kępice na rok 2008 był omawiany na posiedzeniach komisji ,ale uległ on zmianie ze względu na wykreślenie wyjaśnień porządku projektu uchwały dot. środków z funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej .


(1.38,45)(Wyjaśnień w tej sprawie udzieliła Pani Janina Kończak- Skarbnik Kępic.

Ten projekt który dzisiaj został przedłożony na dzisiejszej sesji do uchwalenia a był omawiany na komisji Infrastruktury. Dwie komisje omawiały projekt w poprzedniej wersji. Zmiana ta wynikła z wykreślenia punktu 8 z porządku obrad .W związku z tym nastąpiła jedna zmiana w treści uchwały tzn. doszedł paragraf 6 oraz wprowadza się dodatkowy załącznik n nr 6 – uporządkowujący dotacje dla jednego i drugiego zakładu budżetowego.

Zmienił się załącznik nr 3 –przeniesienie między działaniami klasyfikacji budżetowej –wzrost o 60.000zł jako dotacja o 60.000zł – środki te przeznaczone są na remont wylotu kanalizacji deszczowej w Kępicach .Wartość kosztorysowa tego zadania wynosi 109.679.Gdyby Gmina realizowała to bezpośrednio z budżetu zlecając do wykonania praca byłby to taki wydatek. Realizując to poprzez dotacje gmina wyda 60.000zł + 29.901zł własne środki z zakładu pozostała kwota to VAT , którą zakład odlicza .

Zasada przyznawania dotacji : do wysokości 100% tej różnicy na którą zakład nie posiada środków .Oszczędność Gminy 49.699zlna realizację tego zadnia -załącznik nr 3 .

(1.42.42)Pan Eugeniusz Kluk- w załączniku nr 3 wystąpiło nowe zadanie –budowa drogi wraz z odwodnienie ulicy Gościnnej w Kępicach, wcześniej była zapisana ulica Rodzinna .

Moje pytanie: czy doczekamy się kiedyś takiego momentu w tej kadencji, że na początku roku budżetowego będziemy mieli wykaz dróg, ulic w Kępicach które będą planowane do remontu, bo ta ulica Gościnna „wyskoczyła” nagle, jest to ciągłe zaskakiwanie nas. Powinien być plan remontów i powinniśmy wiedzieć co nas czeka, tym bardziej, że to nie jest kwota mała, bo około 190.000zł.

(10,43.40)Pan Marek Piotr Mazur – Burmistrz Kępic -mamy wykonane prace projektowe i gotowe dokumentacje z pozwoleniem na budowę na część tych ulic w Kępicach i te drogi remontujemy z kilku źródeł: jedna typowo z budżetu i to są drogi gminne. Część dróg gminnych nie utwardzonych wiodących w kierunku pól, czy na pola robimy w ramach funduszu rekultywacji i tam dokładamy się i to jest droga na Kaczyno, na Brzezinki. I mamy też współfinansowanie w ramach dróg powiatowych i oczywiście drogi wojewódzkie w których uczestniczymy w części jak np. chodnik w Obłężu ,prace nakładcze w Korzybiu wykonane przez naszych pracowników, w tym przypadku nie uczestniczyliśmy finansowo. Działań mamy wiele ,przy tak zmiennych warunkach jakie towarzyszą nam przy realizacji budżetu jest bardzo trudne powiedzieć ile jesteśmy w stanie dać pieniędzy i na jaki cel. Jak państwo pamiętacie na wrzesień tego roku było zapowiadane ogłoszenie konkursu na budowę systemów kanalizacyjnych ,te terminy zostały przesunięte ,w związku z tym jesteśmy przed dylematem, czy nie wykonywać i kumulować wszystkie zadania na przyszłość ,czy w zamian za to rozbić te które są oczekiwane ,a których nie będziemy robili w kolejnym roku .Tutaj robimy w pierwszej kolejności te uliczki na które mamy dokumentację aby nie tracić tego pozwolenia na budowę, które trzeba by odnawiać. Jest to kilka ulic i stąd pojawiła się kolejna ulica Gościnna, bo mamy takie możliwości finansowe ,tak aby zachować pewną ciągłość.

Natomiast przygotowywany jak obiecałem zakres prac gruntowych, których mamy do wykonania sporo i będzie państwu przedłożony. Wykaz wykonanych projektów tez państwu przekażę ,ale to będzie bardzo trudne czy w przyszłym roku zrobimy tą czy tamtą ulice .Myślę, że istotną ulicą ,która chciałbym abyśmy zrobili ,chociażby ze względu na oddanie budynku TBS-u to będzie ulica Kościelna na przedłużeniu ,nie mówię o ulicy Konopnickiej ,która jest równoległa, ale przynajmniej ta ,aby do banku podjechać porządnie. Projekt jest również gotowy, wykonany w u biegłym roku ,ale ze względu na ciężki sprzęt i na prace przy tym budynku ,wykopy nie chcieliśmy robić tego teraz .To się potwierdza ta droga jest rozjeżdżana bardzo mocno. Myślę, że w przyszłym roku ta droga będzie wzięta pod uwagę .Mamy zaprojektowaną ulicę Plac Wolności ,ulicę Jancy , gdzie problem z wyłączeniem z użytku leśnego, bo te drogi przejmowaliśmy od lasów państwowych. Te wszystkie sprawy są przygotowywane i zmienność zasad wynika z tego ,że dokonujemy przesunięć i realizujemy nie to zadanie ,a kolejne ,ale myślę, że oczekiwane ,

Projekt na drogę w Biesowicach jest realizowany i tam jesteśmy po uzgodnieniach wszystkich tych branżowych łącznie z odwodnieniem i odprowadzeniem deszczówki. Także działań w zakresie dróg jest bardzo dużo. Taki plan będzie wykażę które ulice mamy, czy to się uda do końca wstrzelić tego nie wiem bo często decyduje kwota: większa ulica większy koszt ,mniejsza ulica mniejszy koszt .W związku z tym uruchamiamy te które są prostsze do wykonania i mieszczą się w kwotach .

(1(48,22)Pan Eugeniusz Kluk – dziękuję Panie Burmistrzu za to zapewnienie ,że plan będzie ,ale to jest połowa kadencji. Te 400.000zł ,które dokładamy z budżetu .Ja nie jestem przeciwny ,że tą ulicę się robi ,a nie tą tylko nie wiem co powiedzieć mieszkańcom.


(1.49.01) Pan Przewodniczący nie odczytywał projektu uchwały.

Pan przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XXV/160/2008 w zmian w budżecie Gminy Kępice na rok 2008


Uchwała nr XXV/160/2008 w zmian w budżecie Gminy Kępice na rok 2008

została przyjęta 8 głosami „za”, przy 3 głosach przeciwnych i stanowi załącznik nr 9 do protokołu .


PRZERWA


(2.12.03)Ad 11.Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego


Pan Przewodniczący poinformował ,że projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego był omawiany na posiedzeniach komisji, poprosił przewodniczących komisji o opinie w tym temacie:

Panią Mariolę Kmieć – Przewodniczącą Komisji Infrastruktury Społecznej - komisja przyjęła proponowany projekt uchwały 6 głosami „za”

Pana Henryka Palewskiego –który przewodniczył Komisji Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska i komisji Gospodarczej – glosowanie projektu uchwały przedstawia się następująca - 4 radnych „za” , 1 wstrzymał się od głosu.


Brak dyskusji.


Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XXV/161/2008 w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego


Uchwała nr XXV/161/2008 w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego została przyjęta 9 głosami „za” przy 2 głosach wstrzymujących się i stanowi załącznik nr 10 do protokołu .


(2.13.09) AD 12.Projekt uchwały w sprawie zawarcia porozumienia do partycypowania w kosztach kształcenia uczniów z terenu Gminy Nasielsk uczących cię w Szkole Podstawowej w Warcinie


Projekt uchwały nie był omawiany na posiedzeniu komisji ,ale był omawiany przez Pana Burmistrza przy wprowadzaniu go do porządku obrad .


Brak dyskusji .



Pana Przewodniczący przedstawił projekt uchwały nr XXV/162/2008 w zawarcia porozumienia do partycypowania kosztach kształcenia uczniów z terenu Gminy Nasielsk uczących cię w Szkole Podstawowej w Warcinie


Uchwała nr XXV/162/2008 w zawarcia porozumienia do partycypowania kosztach kształcenia uczniów z terenu Gminy Nasielsk uczących cię w Szkole Podstawowej w Warcinie została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr 11 do protokołu .


(2.15.02) Ad 13.Projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale Rady Miejskiej Nr XI/249/2005 z dnia 15.09.2005 w sprawie procedury uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu .


Pan Przewodniczący poinformował ,że projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale Rady Miejskiej Nr XI/249/2005 z dnia 15.09.2005 w sprawie procedury uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu

był omawiany na posiedzeniach komisji ,poprosił przewodniczących komisji o opinie w tym temacie .


Panią Mariolę Kmieć – Przewodniczącą Komisji Infrastruktury Społecznej komisja przyjęła proponowany projekt uchwały 6 głosami „za”

Pana Henryka Palewskiego– który przewodniczył Komisji Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska i komisji Gospodarczej komisja przyjęła proponowany projekt uchwały 6 głosami „za”


Pan Przewodniczący nie odczytywał projektu uchwały .


Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XXV/163/2008 w sprawie zmian w uchwale Rady Miejskiej Nr XI/249/2005 z dnia 15.09.2005 w sprawie procedury uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu .


Uchwała nr XXV/163/2008 w sprawie zmian w uchwale Rady Miejskiej Nr XI/249/2005 z dnia 15.09.2005 w sprawie procedury uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr 12 do protokołu .


(2.15.32) AD 14.Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia aneksu do porozumienia samorządowego zawartego pomiędzy Gminą Kępicea Powiatem Słupskim, Gminą Główczyce, Gminą Słupsk i Gminą Dębnica Kaszubska stanowiącego załącznik do uchwały nr XIII/72/2007 Rady Miejskiej w Kępicach Kępicach dnia 13.09.2007.


Pan przewodniczący poinformował, że projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia aneksu do porozumienia samorządowego zawartego pomiędzy Gminą Kępicea Powiatem Słupskim, Gminą Główczyce, Gminą Słupsk i Gminą Dębnica Kaszubska stanowiącego załącznik do uchwały nr XIII/72/2007 Rady Miejskiej w Kępicach Kępicach dnia 13.09.2007 był omawiany na posiedzeniach komisji ,poprosił przewodniczących komisji o opinie w tym temacie .

Panią Mariolę Kmieć – Przewodniczącą Komisji Infrastruktury Społecznej - komisja przyjęła proponowany projekt uchwały 6 głosami „za”

Pana Henryka Palewskiego – który przewodniczył Komisji Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska i komisji Gospodarczej - komisja przyjęła proponowany projekt uchwały 5 głosami „za” przy 1 głosie wstrzymującym .


Brak dyskusji .


Pan Przewodniczący nie odczytywał projektu uchwały .


Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XXV/164/2008 w sprawie zatwierdzenia aneksu do porozumienia samorządowego zawartego pomiędzy Gminą Kępice a Powiatem Słupskim, Gminą Główczyce, Gminą Słupsk i Gminą Dębnica Kaszubska stanowiącego załącznik do uchwały nr XIII/72/2007 Rady Miejskiej w Kępicach Kępicach dnia 13.09.2007.


Stwierdzam że uchwała nr XXV/164/2008w sprawie zatwierdzenia aneksu do porozumienia samorządowego zawartego pomiędzy Gminą Kępice a Powiatem Słupskim, Gminą Główczyce, Gminą Słupsk i Gminą Dębnica Kaszubska stanowiącego załącznik do uchwały nr XIII/72/2007 Rady Miejskiej w Kępicach Kępicach dnia 13.09.2007 została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr 13 do protokołu .


(2.16,55)AD 15.Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zapewnienie w budżecie Gminy Kępice na lata 2009-2011 środków finansowych na realizację zadania p.n. Zabytkowe kościoły ziemi słupskiej, bytowskiej i człuchowskiej na historycznym szlaku turystycznym .



Projekt uchwały sprawie wyrażenia zgody na zapewnienie w budżecie Gminy Kępice na lata 2009-2011 środków finansowych na realizację zadania p.n. Zabytkowe kościoły ziemi słupskiej, bytowskiej i człuchowskiej na historycznym szlaku turystycznym był omawiany na posiedzeniach komisji ,proszę przewodniczących komisji o opinie w tym temacie.


Panią Mariolę Kmieć – Przewodniczącą Komisji Infrastruktury Społecznej Społecznej - komisja przyjęła proponowany projekt uchwały 6 głosami „za”

Pana Henryka Palewskiego –który przewodniczył Komisji Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska i komisji Gospodarczej komisja przyjęła proponowany projekt uchwały 6 głosami „za”


Pan Przewodniczący nie odczytywał projektu uchwały .


Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XXV/165/2008 w spawie wyrażenia zgody na zapewnienie w budżecie Gminy Kępice na lata 2009-2011 środków finansowych na realizację zadania p.n. Zabytkowe kościoły ziemi słupskiej, bytowskiej i człuchowskiej na historycznym szlaku turystycznym .


Uchwała nr XXV/165/2008 w spawie wyrażenia zgody na zapewnienie w budżecie Gminy Kępice na lata 2009-2011 środków finansowych na realizację zadania p.n. Zabytkowe kościoły ziemi słupskiej, bytowskiej i człuchowskiej na historycznym szlaku turystycznym została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr 14 do protokołu.



(2.18.02) Ad.16.Informacja Burmistrza Kępic z przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego 2008/2009.


(2:18:21)Pan Burmistrz przedstawił informację o przygotowaniu placówek oświatowych do nowego roku szkolnego 2008/2009 co stanowi załącznik nr 15 i 16 .

Dyskusja:

(2:36:40) Pan Eugeniusz Kluk- Ja bym miał prośbę Panie Burmistrzu, ponieważ otrzymaliśmy dzisiaj te ogólne dane o jednostkach oświatowych i żeby już dzisiaj tego tematu, nie poruszać. Moja prośba byłaby tego rodzaju żeby w materiałach na przyszłą komisję, ponieważ Pani Przewodnicząca naszej komisji Infrastruktury informowała, że będziemy chyba na najbliższej komisji o oświacie mówić. W materiałach na najbliższą komisję Infrastruktury czy moglibyśmy troszeczkę poszerzone materiały otrzymać. Chodzi mi przede wszystkim o wielkość budżetu: jak szkoły zamknęły swój budżet na dzień 31.12., bo wiemy że były przesunięcia listopad, grudzień w niektórych szkołach nawet dosyć znaczne i przyznam szczerze, że również jeśli chodzi o demografię: ilość uczniów, jaka jest planowana, ale czy do tego nie można by dopisać jak wyglądało to na koniec ubiegłego roku, roku szkolnego, który był. Żebyśmy mogli zobaczyć czy w szkołach spada liczba uczniów, czy też podnosi się i z tym byłaby też związana ilość oddziałów i ilość etatów nauczycielskich. Przy ilości etatów nauczycielskich bym prosił o pokazanie nam ile nauczycieli jest faktycznie zatrudnionych, bo etat to nie jest równoznaczne z nauczycielem zatrudnionym.


(2:38:10) Z-ca Burmistrza, Pani Magdalena Gryko- Szanowni Państwo ja powiem o dzisiejszej informacji dlaczego taka : bo to się cały czas jeszcze zmienia ,nawet do 15.09., np. wczoraj w Przytocku dwóch nauczycieli odeszło, ale jeżeli chodzi o ilość etatów nauczycielskich, to co dostaliście informację z marca, a tą którą dostaliście dzisiaj. Wtedy było 126, to możecie sobie porównać, wtedy dostaliście to samo, a teraz jest 121 etatów. A np. ilość etatów obsługi też zmalała. Liczba dzieci jest taka sama jak była ostatnio. Ale tu mówię tu będzie też wiadomo dokładnie gdzieś koło 15 września, bo jeszcze nie wiadomo, do jakich obwodów, gdzie poszli, bo jeszcze nie wszystko uda się ustalić. Na pewno dwa oddziały. Na razie na dzień dzisiejszy wiemy, że dwa oddziały będą mniej, m.in. cztery klasy Gimnazjum w Biesowicach, być może będą trzy klasy Gimnazjum. Jeszcze zobaczymy, czy przyjdą do tego obwodu, czy ktoś zrezygnuje i pójdzie do innego obwodu i jeden oddział mniej jest w Szkole Podstawowej w Kępicach. To już na dzisiaj wiemy, ale my do 15 września tak samo te budżety, czy się wyrobią szkoły w tych budżetach i jak to wygląda realizacja też będzie wiadomo we wrześniu, pod koniec września, bo będzie wiadomo ilu nauczycieli odeszło na emeryturę, jak ktoś poszedł na urlop, czy ktoś się wybrał na urlop zdrowotny. Ja myślę, jeżeli na początku września będzie Komisja, to może nie być jeszcze wszystkich informacji. Jeżeli będzie w połowie, to już te informację będą przygotowane.


(2:39:39) Pan Burmistrz- Tutaj Szanowni Państwo, te zmniejszenia, o których mówiłem widać gołym okiem i oczywiście tutaj się to wszystko dzieło. Spada liczba oddziałów, to też i spadają koszty. Natomiast, jeżeli maleje liczba dzieci w oddziałach. Przepraszam. Odwrotnie. Chciałem powiedzieć, że koszty nam rosną, bo jak spada liczba oddziałów to koszty rosną. Tyle, że w samej szkole jest gorzej, jeżeli maleje liczba dzieci, a liczba oddziałów pozostaje taka sama, bo wtedy jest to wzrost kosztów znaczący. Gdybyśmy nie patrzyli na te 1,5 mln dopłaty, to jest to najbardziej sensowne. Natomiast jest to, tak jak Państwo wiecie przy budżecie 20 mln kwota ponad 8 mln zł, to jest ponad 1/3 wszystkich kosztów, jakie musimy ponieść i to tylko mówimy o działalności bieżącej, bo jeżeli chcemy wejść w realizację remontów, to te koszty muszą być kosztem dodatkowym i wtedy te wartości rosną.


(2:40:53) Pan Przewodniczący- Czy są jeszcze jakieś pytania?


(2:40:56) Pan Burmistrz- Ja dodam tylko Szanowni Państwo, że w naszej gminie każda szkoła funkcjonuje jako samodzielna jednostka z własnym budżetem. Biuro Obsługi Szkół, który są pracownicy urzędu, stanowi obsługę administracyjną w cząstce dla każdej z tych jednostek. Ale każdy z dyrektorów dysponuje sam budżetem i mówiąc tutaj o zakończeniu. Oczywiście szkoły się zbilansowały na koniec roku. Jeśli były jakieś przesunięcia one były nie duże, ale dokonywane były pomiędzy jednostkami za zgodą z każdego dyrektorów. Po prostu dyrektorzy wiedzą, że jeżeli w danym roku, ktoś ma dodatkowy wydatek, którego nie planował, czy to jest odprawa, czy to jest urlop zdrowotny, dla podratowania zdrowia, to u niego te koszty się zwiększają, u drugiego być może nie i w związku z tym wymieniają się, uzupełniają się tymi środkami tak żeby zniwelować te różnicę. Aczkolwiek w tamtym roku dokładaliśmy niewielką kwotę z rezerwy. O ile pamiętam była to kwota ok. 100 tys. zł, to jest mała, którą trzeba było dołożyć, żeby budżety szkół się ogółem zamknęły. Ale to przede wszystkim dwie szkoły tutaj zaważyły: Biesowice i Barcino, bo w obu tych placówkach jak pamiętacie była to kwota 100 tys. zł na uzupełnienie. W pozostałych: szkoły zaplanowały i wykonały te przychody i koszty zgodnie z planem. Mają konta specjalne, szkoły zarabiają, z tych środków też mogą finansować sprawy szkolne i w związku z tym część prac typu odnowienie, przemalowanie, czy naprawienie jakiś drobnych prac, czy wykonanie drobnych spraw w szkołach odbywa się poza budżetem w ramach środków z konta specjalnego i to dyrektorzy szkół decydują sami, jakie prace wykonuje. Zatrudnianie pracowników interwencyjnych też w dużym stopniu ułatwia, bo przeprowadzamy dzieci przez ulicę. Mamy tutaj opiekę nad tym. Są pracownicy, czy to woźne, są pracownicy sprzątający, czy są to też pracownicy administracyjni, którzy w ramach tych prac pomagają i te koszty generalnie pomniejszają. Także wysiłek jest tutaj generalnie duży ze strony wszystkich dyrektorów w tym zakresie. Po tych kilku latach muszę powiedzieć, że są to samodzielne placówki i same decydują o wydatkach jest to przypuszczam takim kluczem, że tych środków nie brakuje i że nie jesteśmy zarzucani wnioskami o dofinansowanie i dołożenie środków. Dziękuje bardzo.


(2:43:44) Ad. 17. Uzupełnienie składu komisji Rewizyjnej.


Pan Przewodniczący poprosił o zgłaszanie kandydatów z klubu radnych „Nasza wspólna gmina” do komisji Rewizyjnej.

(2:43:47) Pan Waldemar Tylski- Panie Przewodniczący, Panie Radne, Panowie Radni nasz klub ma jednego radnego chciałbym o tym przypomnieć. My się od tego nie wycofujemy. Ja dajmy na to wypraszam sobie żeby ktoś mi moją kandydaturę podawał. Raz powiedziałem „dziękuję” i proszę mojej kandydatury nie wystawiać. Tak samo i tutaj kolega Zenek też nie chcę żeby jego kandydatury wystawiać. Naszym kandydatem jest Pan Gienek Kluk i prosimy o uszanowanie naszej decyzji. Dziękuje bardzo.


(2:44:30) Pan Przewodniczący- Ale z tego co wiem, to jeszcze nikt nie wystawiał z Państwa dzisiaj. Czy wyraża Pan Panie Radny zgodę?


Pan Eugeniusz Kluk wyraził zgodę.


Pan Przewodniczący odczytam projekt uchwały nr XXV/166/2008 Rady Miejskiej w Kępicach z dnia 28 sierpnia 2008 r w/s powołania w skład komisji rewizyjnej Pana Eugeniusza Kluka.



Glosowanie nad uchwałą nr XXV/166/2008 w sprawie powołania w skład komisji rewizyjnej Pana Eugeniusza Kluka przedstawia się następująco : 3 glosy „za” 8 głosów przeciwnych ..

Powyższa uchwała nie została przyjęta.


(2:46:13) Ad. 18. Odpowiedzi na interpelacje radnych.


Pan Przewodniczący poprosił Pana Burmistrza o udzielenie odpowiedzi na zgłaszane interpelacje.

*interpelacja zgłoszona przez p. M Kmieć

(2:47:02) Pan Burmistrz- Ja myślę, że w sprawie ośrodka w miejscowości Barcino składanej w imieniu Pani Marii już odpowiedziałem. Po tym kontakcie telefonicznym informacja jest taka, że przy 1200 pacjentów stan rzeczy pozostałby taki, jaki jest, a naszym problemem byłoby doprowadzenie ośrodka w Barcinie do stanu używalności. Ale myślę, że kampanie informacyjną warto podjąć i to jest prośba do wszystkich Państwa, którzy mogą w tym zakresie zachęcić do przepisywania również członków rodzin. Żeby tą świadomość zapewnienia opieki osobą starszym uzmysłowić też tym młodszym. Myślę, że jest to rzecz istotna i warta zachodu. Zwłaszcza, że nakłady, które ponieśliśmy na ośrodek zdrowia w Korzybiu były dość duże i w tym okresie na pewno się nie spłaciły. Warto by było żeby ta działalność trwała.

-W sprawie drogi wojewódzkiej zgłosimy informację. W tej chwili jak Państwo wiecie zakład nasz Energetyki Cieplnej wykonuje cięcia na drodze powiatowej między Barcinem a Łosinem. Jest to w ramach naszych uzgodnień i taki nasz wkład własny w pracę remontowe, które są planowane w tym roku. My zadeklarowaliśmy kwotę 100 tys. niższą i wykazaliśmy wykonanie jej w rzeczówce. Także wszystkie te prace wykonywane w obszarze dróg powiatowych łączymy, liczymy i chcemy przedłożyć do rozliczenia jako nasz wkład. Żeby porostu o te pieniądze mniej wydać, a mieć efekt materialny w remontach .Wiem, że takie rozmowy prowadził Pan dyrektor Marian Wolański. Może tylko odpowiedzieć, że takie działania były też podejmowane w Zarządzie Dróg Wojewódzkich, ale myślę, że do tej sprawy musielibyśmy wrócić i na tej trasie Korzybie- Barcino- Barwino- ta droga wymagałaby przecięcia. Już nie mówię dalej w kierunku na Sławno. Zwłaszcza, że mamy tam nową nawierzchnię. Ale zgłosimy i myślę, że tutaj widoczność na tej drodze się poprawi. Część gałęzi i krzaków na skrzyżowaniu, gdzie był robiony ten dywanik- mikordywanik została wycięta.


*interpelacja zgłoszona przez p. E.Kluka


-Sprawę łączności ERY zgłosimy. Ja ją już podnosiłem ten temat na spotkaniu, informowałem też Państwa o tym, że w tej chwili upłynął okres 10-letni dzierżawy, m.in. na ten teren pod masztem w Warcinie. Był tu przedstawiciel, który jest upoważniony przez firmę do zawierania umów na kolejne lata. Zgłosiliśmy mu problem odbioru sieci era w części naszych punktów, a przedstawicielowi Polkomtel zgłosiliśmy problem braku łączności w niektórych miejscach sieci plus. W tej chwili okazuje się, że te sieci są zobowiązane sobie pomagać i wydzierżawiać maszty na wzajemnych warunkach. Także mógłby się pojawić nadajnik plusa w Warcinie. Natomiast ery w Kępicach, bo w Kępicach mamy firmę orange i mamy firmę plusa, w Barcinie mamy też te dwie- nie mamy ery. W związku z tym era ma tu słabe pokrycie, a być może też ulegają zmianie parametry techniczne dzisiejszych urządzeń :są takie, że ta łączność staje się coraz trudniejsza. Sprawę tą przekaże i upewnię się, czy te informacje, które przekazaliśmy dotarły, a z takim pismem wystosujemy do wszystkich przedstawicieli, do wszystkich tych sieci, tych głównych. Bo m.in. w Barcinie, jak Państwo wiecie nie można się porozumiewać w sieci plus, bo tam maszt ery dobrze działa.


(2:50:38) Pan Jerzy Augustowski- Orange zawiodło na Barcinie.


Pan Burmistrz Kępic - Bo z Kępic jest maszt i on jest trochę wyższy od tego plusa, ale i tak ta góra przeszkadza. W związku z tym tą sprawę zgłosimy.


*interpelacja zgłoszona przez p. Henryka Palewskiego

-Sprawę drogi do Chorowa. Ta droga będzie naprawiona, przygotowana do tego, aby autobus z początkiem roku mógł jeździć po dobrej drodze i też przekazaliśmy Panu Gwożdziakowi, aby stan drogi tej był utrzymywany na bieżąco. Żeby tam doglądał i na tyle ile jest to możliwe uzupełniał.

- Zakończenie prac tej drogi „aleja”- tutaj czekamy na spotkanie z przedstawicielem tej firmy, który wykonywał tą drogę mówię o alei. Będziemy tutaj mogli do tego tematu wrócić. Tam miał być dowieziony drobny kamień, wyrównany, wyprofilowany. Do tego na spotkaniu wspólnym zobowiązał się przedstawiciel tej firmy i w ramach tej umowy z ZEC-em myślę, że do tej sprawy wrócimy i uzgodnimy tą kwestię.

- Droga do Brzezinek- tak jak mówiłem- jest po przetargu, po przekazaniu placu budowy mam nadzieję, że prace będą trwały bardzo szybko, żeby przed tymi opadami deszczu jesiennego mieszkańcy mogli już jechać po dobrej drodze.

*interpelacja zgłoszona przez p. Bronisława Braczkowskiego.

Do Pana dyrektora ZGKIM należy rozbiórka ośrodka kolonijnego. Myślę, że zechciałby Pan dyrektor parę słów powiedzieć. Czy ma w ramach tego ogłoszenia są jakieś sygnały, zgłoszenia, bo w ten sposób rozbiórki zasugerowałem w związku z tym, że kwota zgłoszona przez wykonawcę na wykonanie tej rozbiórki była dwukrotnie wyższa niż nasza dotacja. W związku z tym szukaliśmy sposoby potanienia. Często bywa tak, że ktoś gotów jest przyjąć materiał i w ramach tego materiały po prostu wykonać tą pracę rozbiórkową. Wówczas my nie wydajemy pieniędzy, a często ten materiał nie pokrywa tych kosztów, jeśli zlecamy to my. Dlatego takie działania zostały podjęte. Natomiast z tej dotacji, która została wpisana do dzisiejszej uchwały o zmianach ,tam przewidziana była kwota utylizacji eternitu, która była liczona w kosztorysie na kwotę na ponad 12,5 tys. zł i ewentualne uporządkowanie terenu, gdyby tam pozostały jakieś elementy poza tymi budynkami, jakieś tam kanały, studzienki i inne elementy, czy jakieś deski podłogowe, które trzeba by było zerwać. Także to zostało przewidziane w tej kwocie. Natomiast resztę będziemy szukali sposobu żeby potanieć. Stąd pytanie Panie Dyrektorze.


(2:53:36) Pan Stanisław Gajek- Proszę Państwa, temat ośrodka jest mocno ruszony do przodu. Zakończyliśmy te pierwsze dwa etapy, ten budynek, bary itd. już faktycznie nie istnieje, został tylko fundament. Ogłoszenia wszystkie są rozwieszone, w każdym faktycznie sołectwie, na każdym słupie gdzie się da i na ten moment jest tylko jedno zgłoszenie z ZEC, na dwa baraki do rozbiórki. A po dzisiejszej sesji, jak już Państwo zatwierdziliście tą dotację rozmawiałem z wykonawcą, który zdejmuje eternit. Po prostu nie możemy tego robić w żaden sposób. Wszystkie Inspekcje Pracy, sanepidy, ochrony środowiska przestrzegają przed demontażem elementów azbestowych przez nieuprawnionych ludzi itd. Więc w tym momencie jeżeli już to dzisiaj jest, to jutro wykonam telefon, żeby jak najszybciej przystąpić do demontażu eternitu. Myślę, że znajdą się chętni na to, co Pan Burmistrz powiedział, na materiał w zamian za rozbiórkę. Dziękuję.


(2:54:42) Pan Burmistrz- liczyliśmy tutaj głównie na mieszkańców Korzybia, bo wtedy ten koszt transportu jest mniejszy, bo w przeciwnym razie trzeba jeszcze ten materiał przewozić. Mam nadzieję, że teren oczyścimy. W tej chwili uzgodnione są zasady przygotowania, uzbrojenia tego terenu. Chcielibyśmy jak najszybciej te działki sprzedawać. Żeby Ci, którzy chcą, żeby mogli inwestować i budować się w tym miejscu.


*interpelacja zgłoszona przez p. Zenona Słomskiego


Pan Zenek pytał o oczyszczalnie przy domowe. Oczywiście one są do kupienia w tych kwotach i każdy ma prawo sobie kupić i zainstalować, jeśli nie chciałby wywozić szambem. Natomiast tam gdzie mamy zrobioną dokumentację będzie robiona kanalizacja zbiorcza. No to bez sensu byłoby w tej chwili zamieniać i budować zbiorniki przy budynkach, bo to i tak trzeba jeszcze rozprowadzić po gruncie, czyli działkę trzeba dobrze rozkopać, żeby rozsączkować w takiej oczyszczalni. W prawdzie koszty użytkowania nie są zbyt podobno wysokie, bo się nie wiele tego środka tam wsypie. Ale jednak jest to urządzenie, które trzeba zakupić. Dlatego Korzybiakom, mieszkańcom tej miejscowości nie polecałbym, bo w przyszłym roku, jeśli ruszyłby program, właściwie dwa programy. Jeden wsparcia obszarów wiejskich, gdzie jest do zrealizowania część zadań, a drugi program operacyjny, który jutro też będzie omawiany na spotkaniu z udziałem przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego na pozostałą część gminy. Wtedy robilibyśmy w dwóch kierunkach z takim efektem, że Korzybie, powinniśmy w tym zakresie zakończyć. A tam mamy nie tylko kanalizację do zrobienia, ale ta część o której Pan mówi też nie ma do końca wody uregulowanej. Ma własne ujęcia i Ci ludzie też czekają na dobrą wodę, a w tej chwili myślę, że dla mieszkańców Korzybia jakość wody i ilość wody się poprawiła. W związku z tym szkoda byłoby gdyby jedni korzystali z dobrej, uzdatnionej, a drudzy czerpali gdzieś tam z poziomu 20, 15, czy 25 metrów. Także jest zaprojektowana taka kanalizacja.

(2:56:43) Pan Braczkowski- Niejednokrotnie z 7 metrów.

(2:56:45) Pan Burmistrz- Dokładnie. Czyli dosłownie wody podskórne, które przeciekają i zabierają ze sobą wszystko co jest, bo przez 7 m ta woda się nie przefiltruje. Także tutaj te działania zostały przygotowane i ma nadzieję, że będą zrealizowane.

- Natomiast w przypadku dróg gminnych ja obiecywałem 6 lat temu i mówiłem 5 lat temu, i w każdym roku jakiś tam zakres prac jest tam wykonywany na tych drogach gruntowych. Oczywiście nie jest to taki stan o jakim moglibyśmy mówić, ale staramy się te drogi utrzymać na w miarę dobrym poziomie, ale jeśli przez 6 lat nie zauważył Pan Panie Zenku żadnych zmian, to może trafia Pan akurat w złych porach kiedy jest po deszczu i znowu jest rozjeżdżone, bo niestety droga gruntowa ma to do siebie. Także mam nadzieję, że te efekty widać i mieszkańcy oczywiście zgłaszają problem. Zgłasza je Pan sołtys, czy Państwo sołtysi, ale staramy się na bieżąco te remonty wykonywać. Tak, żeby w miarę ułatwić wyjazdy i tak jak mówiłem te drogi, które są tymi ważniejszymi drogami wśród tych polnych staramy się robić. Tak jak w tej chwili zrobiliśmy do Kaczyna. Na jednym odcinku został nam jeszcze jeden i na Brzezinki. Jeśli to będzie droga z płyt, nawet dwa pasy z jakąś przerwą po środku, to praktycznie i rowerem i motorem, i mniejszym i większym pojazdem będzie można tam dojechać w miarę suchą oponą, czy suchą stopą dojść. A z drugiej strony tą drogę zawsze można poprawić, nawet gdyby gdzieś ta płyta się zapadła, pod jakimś tam wpływem najazdu, czy złego najechania. Zawsze można ją podnieść, poprawić, podsypać i będzie ona dobra. Także w tym zakresie tak spróbujemy te sprawy zrealizować. Oczywiście tylko brak środków decyduje o tym, że ulicy długiej nie możemy zrobić tak jak byśmy tego chcieli, czy wzdłuż torów do wiaduktu i dalej za torami, gdzie o ile wiem, za torami mamy problem, bo musimy wydzielić działkę i przejąć z terenów kolejowych. Tamta cała cześć, nie wiem czy Państwo wiecie, mówię tu o mieszkańcach Korzybia i nie tylko. Za wiaduktem już wjeżdżamy na teren PKP. Także ta droga, która jest tam tak zwyczajowo wyjeżdżona do tych nowych domków, ale w pasie kolejowym. Więc, to trzeba wydzielić i przejąć od PKP.

-W sprawie segregacji, więc myślę, że tutaj wnioski jak najbardziej słuszne. Ale myślę, że to nie tylko szkoła, Panie Zenku i Szanowni Państwo, ale także dom. Jak się nauczymy w domu segregować i wkładać do 3, 4 reklamówek, to później nie nastręcza to kłopotów. Ale nie zmienia faktu, to że wielu ludzi wyrzuca śmieci właśnie albo w reklamówce i nie koniecznie plastiki do tych koszy, czy rzuca pod kosze. Zostawia nam do posprzątania i wtedy to co mówił Pan Dyrektor na jednej z poprzednich sesji, wtedy kiedy dyskutowaliśmy o odpadach, że właśnie z dwóch przyczep, czy z trzech przyczep jedna wyjeżdża na składowisko jako zła, jako odpad. To już idzie na koszt zakładu, bo za to nikt nie płaci. Jest to w ramach zbierania plastików. Tam zbieramy pety. Wiem, że Pan Dyrektor rozmawiał o utylizacji, o oddawaniu tego twardego plastiku, komputerów, różnego rodzaju innych urządzeń, gdzie już nie mówimy o tych butelkach. W związku z tym, jeśli on będzie oddawany, to o tyle mniej będziemy z tych pojemników na składowisko odwozić. Bo do tej pory to oczywiście było wszystko. Ja powiem szczerze, że segreguje odpady, ale aż tak głęboko nie sięgałem, że butelki osobno, a po jogurtach osobno. Po prostu dla mnie to był plastik i myślę, że wielu ludzi w ten sposób podchodziło. Ale też warto do szkół wrócić i myślę, że taką kampanię informacyjną będziemy musieli zrobić. Pamiętacie Państwo w jednym z tych naszych Pulsów Kępic na temat odpadów poświęciliśmy dużo miejsca chcąc uzmysłowić mieszkańcom, jakie skutki będzie niosło złe korzystanie ze składowiska. Jeżeli wypełnimy to, które mamy dzisiaj, to będziemy te odpady wozić do Bierkowa albo pod Bytów, to zależy gdzie nam się uda. Ale nasz powiat ma składowisko w Bierkowie, to jest 12 km za Słupskiem patrząc od naszej strony. Więc łatwo sobie policzyć, że z Przytocka to będzie te 60 czy 50 plus te 10, około 70 km. To nie będzie bez wpływu na cenę. W związku z tym warto o tym pamiętać, bo dzisiaj nie problem, bo jeszcze jest gdzie sypać. Ale w pewnym momencie przyjdzie taki dzień, kiedy trzeba będzie to składowisko zamknąć. Jeszcze koszty monitoringu przez 30 lat prowadzić, a już nie będziemy mogli składować. W związku z tym wtedy pojawi się dodatkowy problem i stąd dla mnie to nie problem wysłać dzieci i wysypać, dla niektórych okazuje się, że tak. Wolą do kosza na ulicy wepchnąć, poupychać, łącznie z odpadkami domowymi. Ale tam gdzie ja widzę albo gdzie Państwo widzicie, to proszę o sygnał. Nie będziemy mówili skąd, co i jak. Tylko po prostu zjawi się tam ta komisja, która sprawdza. Bo tam gdzie planowo, to planowo, a gdzie doraźnie, to chętnie wyślemy żeby sprawdzili, czy jest gospodarka odpadami właściwie prowadzona czy nie. A dobre gospodarowanie i segregowanie tych odpadów powoduje, że tak naprawdę koszty możemy mieć dużo mniejsze ze składowania odpadów, więc nie ma wytłumaczenia, że ktoś to robi na czyjś rachunek, robi to na rachunek nas wszystkich. Także tutaj gorąca prośba o to, abyśmy się w to wszyscy włączyli i informowali przy każdej okazji, czy zakończenia roku, rozpoczęcia. Taki apel jak tu mówiłem o spotkaniu z Panem Nadleśniczym, na wszystkich spotkaniach wiejskich o tym mówimy, mówimy w szkołach, ale być może za mało. Może to powinien powiedzieć nauczyciel. Może powinien powiedzieć dyrektor na apelu, bo okazuje się, że dużo bałaganią i śmiecą też dzieci i to bardzo blisko koszy, które stoją i czekają żeby tylko do nich wrzucić. Także sprawy szkoleń założymy. Ja swoją deklarację udziału w godzinach wychowawczych, czy nawet takich lekcjach przyrody, czy lekcjach nauki o środowisku bardzo chętnie deklaruje i chętnie włączą się w to pracownicy urzędu. Myślę, że też nie byłoby błędem gdybyście Państwo byli zapraszani na tego typu spotkania i mówili o problemach, które tutaj funkcjonują, bo uczymy dzieci tworzyć ten samorząd i działać w tym samorządzie. Za kilka, kilkanaście lat to oni będą zasiadali tutaj w tym miejscu i będą decydowali o sprawach, które będą też dla nas ważne, bo będziemy je widzieli i nie będą nam one obojętne. Także taką deklarację do dyrektorów szkół roześlemy. Ale będziecie na inauguracji, bardzo proszę. To jest temat, który warto drążyć i on powinien wychodzić z różnych stron. Każda inicjatywa jest cenna. Także z tych interpelacji to są wszystkie, które zostały zgłoszone. Jeśli w czymś, gdzieś tam nie dopowiedziałem albo nie zbyt precyzyjnie powiedziałem, to bardzo proszę o pytania. Ja ze swojej strony dziękuje.


(3:04:27) Ad. 19. Wnioski i oświadczenia radnych


(3:04:36) Pan Eugeniusz Kluk- Panie Przewodniczący, ponieważ na początku sesji mówiłem o statucie odwołał się Pan do pisma do Pana Burmistrza. Chciałbym po prostu dwa zdania na ten temat powiedzieć. Statut od jakiegoś czasu, gdzieś tam w bólach nie może przejść. Na sesji 25.06. Pan Przewodniczący pamiętam powiedział, że faktycznie wystąpi Pan do Pana Burmistrza i że na sesji sierpniowej statut będzie wprowadzony na pewno. Ponieważ tak się nie stało w piśmie z 01.08. Pan Przewodniczący wystąpił z prośbą- chyba tak mogę powiedzieć- do Pana Burmistrza o zaopiniowanie i wniesienie uwag do statutu. Pismem z dnia 04.08.2008 Pan Burmistrz odpisał, że ze względu na okres urlopowy proponuje, aby temat ten był omawiany i przyjęty pod obrady sesji w miesiącu wrześniu. Rozumiem, że Pan Przewodniczący zgodził się tutaj ze stanowiskiem Pana Burmistrza i nie wprowadził tego na sesję. Chociaż dla mnie Panie Przewodniczący okres urlopowy nie wiem jak się ma, że my nie mogliśmy statutu, nad statutem dzisiaj głosować. Tym bardziej, że od 25.06 czas był dosyć spory. Natomiast mam pytanie do Pana rady, jeśli Pan Przewodniczący pozwoli tego typu, Panie radco czy faktycznie Pan Burmistrz musi opiniować projekt statutu? Ja uważam, że statut to jest sprawa rady i jeśli nie narusza w swoich postanowieniach przepisów o samorządzie, o budżecie samorządowym, to opiniowanie, owszem Pan Burmistrz wnosi uwagi. Ma ich, jak powiedział dwadzieścia ileś, ale czy musi opiniować. Czy my musimy czekać na opiniowanie statutu przez Burmistrza?


(3:06:39) Radca prawny, Pan Andrzej Wieliczko- Szanowni Państwo, działamy póki co w ramach starego statutu, zresztą w nowym statucie, w projekcie jest tak samo. Statut to również uchwała rady. Zgodnie ze stanem obecnym statutu i z projektem każda uchwała, każdy projekt uchwały, którego jak gdyby autorami są radni, a tutaj trzeba mówić, że mamy do czynienia z projektem radnych, nie przedstawionym przez Pana Burmistrza wymaga zaopiniowania przez Pana Burmistrza i dlatego nie mamy specjalnego trybu procedowania nad uchwałą taką jak statut, dlatego przyjmujemy tak jak dla każdej uchwały. A skoro jest wymagana ta opinia, to uważam, że do tej też powinniśmy tą opinię uzyskać. No możemy się zastanowić, czy w tym projekcie np. nowego statutu tego nie zmienić, ale pracujemy w oparciu o przepisy, które dzisiaj obowiązują, a taki, a nie inny tryb jest tam przewidziany.


(3:07:37) Pan Eugeniusz Kluk- Dobrze, dziękuję bardzo. Więc przyznam się Państwu i Panie Przewodniczący, że tutaj, przepraszam ja użyję takiego sformułowania, wybieg, że jest okres urlopowy, absolutnie mnie nie przekonuje, że Pan Przewodniczący Komisji Statutowej nie mógł się spotkać z Panem Burmistrzem i że komisja statutowa, i że to mogło wyjść. Uważam, że to jest takie znowu, tym bardziej, że przecież Pan Przewodniczący doskonale wie, że w tym statucie co nie będzie niezgodne z prawem, jesteście Państwo od dwóch miesięcy to pokazujecie, jesteście Państwo w stanie przegłosować wszystko. Chciałbym tylko od Pana Przewodniczącego usłyszeć, czy Pan się zgadza z tym argumentem Pana Burmistrza, bo Pan decyduje czy to wprowadzić na sesję, czy nie.


(3:08:21) Pan Przewodniczący Rady - Tak jak będzie to, te poprawki będą wniesione. Ja nie będę wprowadzał statutu takie, który okazałby się częściowym bublem. Dlatego chciałbym, żeby ten statut był na tyle sprecyzowany i dopracowany, żeby on szedł na sesję jako dokument całkowicie poprawny. Będzie poprawny, przez komisję poprawiony i wejdzie pod obrady sesji.


(3:08:50) Pan Eugeniusz Kluk- Prosiłbym w stosownym czasie, gdy pracownik obsługi będzie mógł to zrobić o odpis pisma Pana do Pana Burmistrza i pisma Pana Burmistrza i wypowiedzi Pana radcy odnośnie tego czy Pan Burmistrz musi opiniować, czy nie- jako wyciąg z protokołu.


(3:09:22) Ad. 19a. Projekt uchwały w sprawie zmiany zapisu w załączniku nr 1 do uchwały nr XXXIV/217/2005 z dnia 31.03.2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym.


(3:09:46) Pan Burmistrz- W związku z tym, że ta uchwała nie była omawiana na komisjach, chciałbym tylko króciutko powiedzieć, czego dotyczy zmiana. W uchwale wcześniejszej którą podejmowaliśmy, w uchwale która zatwierdzała regulamin udzielania tej pomocy w § 8 pkt. 1 mieliśmy napisane, że wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia i że przyznaje się na podstawie takiego wniosku. Do wniosku należy dołączyć opinię odpowiedniego dyrektora szkoły, kolegium nauczycielskiego, nauczycielskiego kolegium języków obcych, kolegium pracowników służb specjalnych lub ośrodka, o którym mowa w § 2 pkt.2. W tej chwili w tym § naszego regulaminu zgodnie ze zmianą przepisów byłoby krótko tylko: wniosek rodziców tam powinno być lub- albo tak, ta zmiana taką jaką macie Państwo w uchwale. Chodzi o to, że w imieniu niepełnoletniego dziecka działa rodzic, w imieniu pełnoletniego ucznia działa on sam i może taki wniosek złożyć. Więc to jest rodzica lub i cała ta część dotycząca opinii dotycząca tych, których czytałem po prostu została wykreślona, nie jest potrzeba i w związku z tym o tyle wniosek będzie prostszy, bo nie będzie wymagał tych zmian. Czyli ten pkt. 1 w § 8 brzmiałby: „wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia”, bez całego tego dopisku opinii dyrektora, kolegium itd. Także tylko ta jedna zmiana w tym regulaminie. Wynika ona ze zmiany przepisów rozporządzenia i stąd tylko ułatwia procedurę składania i uzyskiwania tej pomocy. Także wnoszę o dokonanie zmiany w tej uchwale, w takim zapisie jak w załączniku do regulaminu, w § 8 pkt. 1, poprzez pozostawienie w wpisie „wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia”.


(3.12.17)Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały nr XXV/166/2008 w sprawie zmiany zapisu w załączniku nr 1 do uchwały nr XXXIV/217/2005 z dnia 31.03.2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym.


Uchwała nr XXV/166/2008 w sprawie zmiany zapisu w załączniku nr 1 do uchwały nr XXXIV/217/2005 z dnia 31.03.2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym.

została przyjęta jednogłośnie i stan owi załącznik nr 17 do protokołu

(


(3:13:45) Pan Przewodniczący: przedstawił informacja dotycząca inauguracji roku szkolnego 2008/2009 która odbędzie się w dniu 1 września o godz. 10.30 mszą święta ,a następnie wszystkie uroczystości odbędą się przedszkolu .




Pan Przewodniczący zamknął sesję słowami ”w związku z wyczerpaniem porządku obrad - XXV sesję Rady Miejskiej w Kępicach uważam za zamkniętą”.



Protokołowała:

Ewa Derra

Weronika Nowak



Przewodniczący Rady Miejskiej

w Kępicach

Marek Busłowicz














































Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Dariusz Sieradzki 18-09-2008 11:27
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Ewa Derra 18-09-2008
Ostatnia aktualizacja: Dariusz Sieradzki 18-09-2008 11:27