System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.
Kodeks Etyczny
KODEKS ETYCZNY PRACOWNIKÓW
URZĘDU MIEJSKIEGO W KĘPICACH
„Ślubuję uroczyście, że na zajmowanym stanowisku będę służyć państwu polskiemu i wspólnocie samorządowej, przestrzegać porządku prawnego i wykonywać sumiennie powierzone mi zadania. ” ( rota ślubowania zawarta w art. 18 ust. 1 Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych( Dz. U. nr 223 poz. 1458 )
Kodeks Etyczny Pracowników Urzędu Miejskiego w Kępicach jest zbiorem zasad, którymi pracownicy winni kierować się wykonując codziennie obowiązki służbowe. Postanowienia Kodeksu opierają się na fundamentalnych wartościach: uczciwości, sprawiedliwości, godności, lojalności, szacunku, poszanowaniu praw człowieka, prawdzie i odpowiedzialności. Dlatego niech ten zbiór zasad postępowania zawodowego sprzyja kreowaniu i utrwalaniu dobrego imienia Urzędu, służy mieszkańcom Gminy Kępice a także pracownikom Urzędu Miejskiego w Kępicach.
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
-
Kodeks etyczny pracowników Urzędu Miejskiego w Kępicach określa szczegółowo zasady postępowania pracowników Urzędu Miejskiego w Kępicach, w związku z wykonywaniem przez nich zadań publicznych.
-
Dobre imię Urzędu zależy przede wszystkim od postawy i postępowania jego pracowników, którzy odgrywają nadrzędną rolę w kształtowaniu wizerunku instytucji.
-
Ilekroć w niniejszym kodeksie jest mowa o:
Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Kępicach;
Kodeksie - należy przez to rozumieć Kodeks Etyczny Pracowników Urzędu Miejskiego w Kępicach;
Pracowniku - należy przez to rozumieć pracownika zatrudnionego w Urzędzie Miejskim w Kępicach, bez względu na podstawę nawiązania stosunku pracy
Rozdział II
WYKONYWANIE OBOWIAZKÓW SŁUŻBOWYCH
§ 2
-
Pracownik traktuje swoją pracę jako służbę publiczną, wykonuje określone prawem zadania publiczne, mając na względzie ochronę uzasadnionych interesów społeczności lokalnej oraz dobro Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności:
-
podczas wykonywania obowiązków służbowych zawsze przestrzega zasady praworządności;
-
dba aby jego działania prowadziły do pogłębienia zaufania obywateli do państwa i jego organów;
-
pamiętając o służebnym charakterze własnej pracy, wykonuje ja z poszanowaniem godności innych i poczuciem godności własnej;
-
przedkłada dobro publiczne nad interesy własne;
-
nie uchyla się od podejmowania decyzji oraz nie unika przyznania się do własnej pomyłki;
-
lojalnie i rzetelnie realizuje cele i zadania służbowe bez względu na własne przekonania i poglądy polityczne;
-
zachowuje tajemnicę służbową w zakresie przewidzianym przez prawo, nie ujawnia informacji poufnych ani nie wykorzystuje ich dla osobistych korzyści;
-
zgłasza wątpliwości dotyczące celowości lub legalności decyzji podejmowanych w Urzędzie bezpośredniemu przełożonemu lub w przypadku braku jego reakcji odpowiednim organom;
-
ponosi odpowiedzialność za jakość i zakres czynności, które zleca lub wykonuje;
-
przeciwstawia się praktykom dyskryminującym osobę bądź grupę;
-
zgodnie z prawem racjonalnie, oszczędnie i efektywnie gospodaruje majątkiem gminy, a także powierzonym sprzętem i narzędziami pracy;
-
jest powściągliwy i rozważny w publicznym wypowiadaniu poglądów na temat pracy swojego Urzędu.
-
Pracownik podczas wykonywania obowiązków służbowych dba o estetyczny wygląd zewnętrzny, w tym o stosowny ubiór, odpowiadający powadze Urzędu i zajmowanemu stanowisku pracy.
Rozdział III
POSTAWA ETYCZNA PRACOWNIKA WZGLĘDEM INTERESANTA URZĘDU
-
Pracownik w kontakcie z interesantem Urzędu;
-
dokłada wszelkich starań aby pomóc w szybkim i sprawnym załatwieniu czynności administracyjnych;
-
rozpatruje wnoszone sprawy w sposób bezstronny i zgodny z prawem;
-
udostępnia interesantom żądane przez nich informacje i umożliwia dostęp do publicznych dokumentów zgodnie z przepisami prawa;
-
działa w sposób otwarty, używając języka zrozumiałego i dostępnego dla wszystkich mieszkańców, niezależnie od ich wieku i wykształcenia;
-
zachowuje w tajemnicy informacje uzyskane od petenta podczas trwania procedury administracyjnej jak również po jej zakończeniu;
-
Pracownik dba o dobre stosunki międzyludzkie, przestrzega zasad kultury osobistej w miejscu pracy i poza nim.
Rozdział IV
POSTAWA PRACOWNIKA WOBEC INNYCH PRACOWNIKÓW ORAZ KADRY KIEROWNICZEJ
-
Pracownik obowiązany jest strzec powagi i godność Urzędu. Jest uprawniony do zwrócenia taktownej uwagi współpracownikowi naruszającemu zasady niniejszego Kodeksu, a przy drastycznym naruszeniu zasad winni wystąpić do przełożonego o podjęcie stosownego działania.
-
Obowiązkiem pracownika jest wypełnienie poleceń służbowych przełożonego sumiennie i z należytą starannością, w sposób gwarantujący poszanowanie prawa.
-
W kontaktach z przełożonym i pracownik winien:
-
respektować wiedzę i doświadczenie,
-
przestrzegać zasady lojalności zawodowej,
-
w ocenie współpracowników kierować się obiektywizmem,
-
w przypadku współpracowników naruszających zasady niniejszego Kodeksu zająć krytyczne stanowisko w odpowiednim miejscu i czasie.
-
Pracownik powinien w sposób wszechstronny i odpowiedzialny współpracować z innymi pracownikami w celu wykonywania obowiązków służbowych, w tym dzielić się wiedzą, doświadczeniem i informacją służbową.
-
Pracownik nie może przenosić odpowiedzialności z tytułu stwierdzonego uchybienia na innego pracownika, jeżeli z okoliczności sprawy wynika, ze to on ponosi odpowiedzialność w tym zakresie.
-
Pracownik nie powinien w obecności interesantów oraz innych pracowników Urzędu wyrażać krytycznych opinii o przełożonych i współpracownikach.
Rozdział V
ROZWÓJ I KOMPETENCJE PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH
-
Pracownik samorządowy stale dba o rozwój swoich kwalifikacji zawodowych, kompetencji i wiedzy.
-
Pracownik w szczególności:
-
dąży do pełnej znajomości aktów prawnych oraz wszystkich prawnych i faktycznych okoliczności sprawy,
-
rozwija wiedzę zawodową, niezbędną do jak najlepszego wykonywania powierzonych zadań,
-
jest przygotowany do racjonalnego i merytorycznego uzasadnienia własnych decyzji i sposobu postępowania,
-
jeżeli w sprawie są wyrażane zróżnicowane opinie, dąży do uzgodnień opartych na rzeczowej i zgodnej z prawem argumentacji,
-
jest otwarty na współpracę, korzysta z doświadczenia i wiedzy zwierzchników, kolegów i podwładnych, a w przypadku braku wiedzy specjalistycznej korzysta z pomocy ekspertów.
PRZEJRZYSTOŚĆ POSTĘPOWANIA
I ZAPOBIEGANIA KORUPCJI
-
Pracownik dokłada wszelkich starań, aby jego postępowanie było przejrzyste i wolne od podejrzeń o jakąkolwiek formę interesowności lub korupcji, w szczególności:
-
nie ulega naciskom w prowadzonych sprawach oraz nie przyjmuje żadnych korzyści materialnych lub osobistych;
-
nie demonstruje zażyłości z osobami publicznie znanymi ze swej działalności politycznej, wystrzega się promowania jakichkolwiek grup interesu;
-
eliminuje wpływy polityczne na rekrutację i awanse,
-
nie podejmuje żadnych prac ani zajęć, które kolidują z obowiązkami służbowymi;
-
nie dopuszcza do podejrzeń o związek między interesem publicznym i prywatnym.
Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
-
Kodeks etyczny Pracowników Urzędu Miejskiego w Kępicach ma rangę dokumentu urzędowego.
-
Każdy z pracowników otrzymuje tekst niniejszego Kodeksu oraz potwierdza własnoręcznym podpisem fakt zapoznania się z nim.
-
Każdy pracownik Urzędu zobowiązany jest do przestrzegania postanowień Kodeksu Etycznego.
-
Stopień przestrzegania niniejszego Kodeksu będzie jednym z mierników oceny okresowej pracownika, dokonywanej zgodnie z art. 27 Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych.
-
Za nieprzestrzeganie przepisów Kodeksu pracownik ponosi odpowiedzialność porządkową lub dyscyplinarną.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Dariusz Sieradzki | 16-09-2009 09:30 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 16-09-2009 | |
Ostatnia aktualizacja: | Dariusz Sieradzki | 16-09-2009 09:31 |