Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Kępicach
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

Protokół nr XXXVIII/2005 z Sesji Rady Miejskiej z dnia 30-06-2005r


PROTOKÓŁ NR XXXVIII/2005

Z SESJI

RADY MIEJSKIEJ

W KEPICACH

Z DNIA 30 czerwca 2005

SESJA ROZPOCZEŁA SIĘ O GODZ. 9,00

SESJA ZAKOŃCZYŁA SIĘ O GODZ.18,30


Na stan 15 radnych w sesji uczestniczyło 11 radnych, według załączonej do protokołu listy obecności.-załącznik nr 1.

W sesji uczestniczyli:

Pan Marek Piotr Mazur - Burmistrz Kępic

Pani Krystyna Pamuła - Z-ca Burmistrza Miasta i Gminy

Pan Boratyński Wiesław - Prezes TBS-u

Pan Marian Wolański - ZEC Kępice

Pan Dakiniewicz Roman - Kierownik RDW Bytów

Pan Kula Stanisław - st. mistrz RDW Bytów o/Zieliń

Pan st. bryg Adam Biechoński - Komendant Miejski PSP w Słupsku

Pan Stanisław Gajek - Prezes ZMG ZOSP RP w Kępicach

Pan Józef Czupryniak - Komendant Komisariatu Policji w Kępicach

Załącznik nr 2

Panie i Panowie sołtysi wsi Warcino, Podgóry ,Pustowo, Osowo,Barcino,Płocko,Mzdowo,Żelice,Biesowice,Barwino,Darnowo,Przytocko

Listy obecności załącznik nr 3.

Ad 1 a i b.

Obrady sesji otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Eugeniusz Wiśniewski witając gości zaproszonych i radnych.

Na podstawie listy obecności stwierdził wymaganą ilość radnych do prowadzenia obrad i podejmowania uchwał.

c/przyjęcie porządku obrad

Pan Przewodniczący zaproponował następujący porządek dzisiejszej sesji :

1).Sprawy organizacyjne:

a/otwarcie sesji

b/stwierdzenie prawomocności obrad

c/przyjęcie porządku obrad.

d)przyjęcie protokołów z sesji

2.Informacja z pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

3.Interpelacje radnych.

4.Zapytania i wnioski sołtysów.

5.Projekty uchwał w sprawie:

a) wyrażenia zgody na wniesienie aportu niepieniężnego do Kępickiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego s p. z o.o. z siedzibą w Kępicach.

b) zatwierdzenia taryfy cen i opłat za dostarczanie ciepła przez Zakład Energetyki Cieplnej w Kępicach

c)zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku ,

d)zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego

e)zmian w uchwale budżetowej gminy Kępice na rok 2005

f)zaciągnięcia zobowiązania wekslowego.

g)wygaśnięcia mandatu radnego :Pana A. Czecha i Pana W. Leończuka.

6.Informacja o stanie dróg powiatowych i wojewódzkich

goście zaproszeni :przedstawiciel Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku

przedstawiciel Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku

(Rejon Dróg Wojewódzkich w Bytowie).

7.Ocena stanu bezpieczeństwa na terenie gminy:

goście zaproszeni: przedstawiciel Komisariatu Policji w Kępicach

przedstawiciel Zarząd Gminnego OSP w Kępicach

przedstawiciel Komendy Miejskiej PSP

8.Informacja dotycząca Planu Rewitalizacja Miasta Kępice.

9.Informacja dotycząca działań związanych z tworzeniem placu targowego

w mieście.

10.Odpowiedzi na interpelacje radnych.

11.Wolne wnioski i zakończenie obrad.

a)projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu komisji rewizyjnej

b)informacja w sprawie prac związanych z herbem gminy.

Uwagi do porządku obrad wnieśli :

Pan Marek Piotr Mazur - Burmistrz Kępic - zaproponował wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie współfinansowanie zadania realizowanego przez samorząd Województwa Pomorskiego,a dotyczącego budowy chodnika na drodze wojewódzkiej w Korzybiu .O tej sprawie informowałem Państwa radnych na poprzedniej sesji. Z naszych środków będą pokryte koszty związane z wykonaniem projektu ,pozostałe wydatki pokryje Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Jest to sprawa pilna ,gdyż trzeba wykonać projekt ,aby móc określić cały koszt realizacji zadania.

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez Pana Burmistrza ,dotyczący wprowadzenia do punktu 5 jako podpunkt h projektu uchwały w sprawie wyrażenia woli na współfinansowanie zadania realizowanego przez samorząd Województwa Pomorskiego. W głosowaniu brało udział 10 radnych obecnych na sesji .

Wniosek został przyjęty 9 głosami „za”, przy 1 głosie przeciwnym.

W dalszej kolejności Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie całość porządku obrad sesji.

Całość porządku obrad został przyjęty 9 głosami „za” przy 1 głosie wstrzymującym.

d/przyjęcie protokołu z ostatniej sesji

Pan Przewodniczący poinformował, że protokół z ostatniej sesji Rady Miejskiej były wyłożone do wglądu w biurze Rady, zaproponował przyjęcie protokołu bez odczytywania. W głosowaniu brało udział 10 radnych obecnych na sesji .

Protokół zostały przyjęte 10 głosami „za”.

AD 2. Informacja z pracy Burmistrza w okresie między sesjami

Pan Burmistrz przedstawił informację z pracy w okresie od 27 kwietnia do 29.06.2005.Informacja stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Pytania do przedstawionej informacji zgłosili:

Pan Eugeniusz Kluk -w imieniu klubu Porozumienie proszę abyśmy te informacje otrzymywali na piśnie ,byłoby nam łatwiej je przeanalizować. Jest to prośba również pozostałych radnych

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur - myślę, że jest to możliwe ,ale nie będzie to informacja do ostatniego dnia przed sesją. Pomimo tego będę składał informację z mojej pracy w okresie między sesjami na sesjach. Uważam ,że sprawa jest to załatwienia .

Pan Eugeniusz Wiśniewski - jakie są uzgodnienia w sprawie zatrudniania lekarza w Biesowicach ,jakie są uzgodnienia dot. przychodni w Korzybiu oraz czy teren za remizą w Korzybiu będzie podzielony na działki budowlane , z tego co wiem są chętni aby je nabyć.

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur -sprawa lekarza w Biesowicach .Lekarze ze Słupska ,którzy oglądali ośrodek zdrowia w Biesowicach są zainteresowani otwarciem tam praktyki .Pomieszczenia w Korzybiu wymagają modernizacji, natomiast w Biesowiach tylko niewielkich nakładów. Gmina jako właściciel lokalu musimy uregulować dzierżawę z obecnym dzierżawcą, który nie wywiązuje się z podpisanej umowy.

Teren za remizą w Korzybiu trzeba przejąć od kolei. Trwają rozmowy w tej sprawie. Odbywa się to w ramach rozliczenia finansowego -w formie przejmowania przez Gminę nieruchomości .Czy wartość zadłużenia PKP w stosunku do gminy pozwoli nam na przejęcie tej nieruchomości ,zobaczymy. Będę wiedział więcej jak powstanie kosztorys na przejęcie tego terenu .

Ad 3 .Interpelacje radnych

Interpelacje zgłosili:

Pan Eugeniusz Kluk - prosił o informację następujących sprawach :

1)sprawa stypendiów dla dzieci - w prasie jest wiele informacji w tej sprawie. Chciałbym wiedzieć ile środków na ten cel otrzymała nasza Gmina , ilu mamy stypendystów i w jakiej wysokości były stypendia.

2)mieszańcy Biesowic ( myślę, że pozostałe miejscowości również) otrzymali pisma dot. zasad utylizacji eternitu. Chciałbym wiedzieć jaki jest termin ostateczny załatwienia tej sprawy ,od kiedy musi nastąpić realizacja, kto będzie płacił za utylizację ,kto zapłaci za położenie nowego dachu na budynkach. Takie są pytania mieszkańców ,temat jest bardzo ważny ,ale i trudny do realizacji.

3) w grudniu lub w styczniu podjęliśmy decyzję o wydzierżawieniu w drodze bezprzetargowej części budynku dawnego ośrodek zdrowia w Kępicach .Czy firma ,która była zainteresowana dzierżawą jest nadal zainteresowana ,czy wycofała swoją propozycję.

Pan Zenon Słomski - na ostatniej sesji wyjazdowej w dniu 12 maja br. byliśmy w Podgórach i Warcinie ,oglądaliśmy tam budynki świetlic i tak : dach na budynku świetlicy w Warcinie jest zarwany ,następuje zalewanie budynku i dalsza jego dewastacja. Podobnie jest na budynku w świetlicy w Podgórach gdzie cieknie dach ,okna w ramach są bardzo luźne .Uważam, że tym budynkom trzeba się przyjrzeć.

Sprawa gruzowiska w Barwinie po spalonym budynku - teren miał być posprzątany już wcześniej, to jest 19 miesięcy po pożarze i nic nie zostało zrobione.

Pan Słomski pozytywnie odniósł się do pracy dyrektora SP Warcino, oraz rodziców dzieci uczęszczających szkoły. Szkoła jest utrzymana w bardzo dobrym stanie technicznym ,a remont był prowadzony kilka lat wcześniej .

Pani Wanda Dąbrowa - poruszyła temat dot. mostku na drodze w kierunku Kotłowa.

Pan Waldemar Tylski - chciałem podziękować Panu Burmistrzowi za materiały jakie otrzymałem w sprawie lokalu p.Kiżewskiego. Chciałbym wiedzieć jaka komisja była u p.Kiżewskiego, szczególnie mi chodzi o warunki sanitarne w tym lokalu .Uważam, że jeżeli gospodarka komunalna przydziela mieszkanie to powinna zapewnić w tym mieszkaniu minimum sanitarne.

Pan Przewodniczący poinformował, że odpowiedzi na zgłoszone interpelacje radnych zostaną udzielone zgodnie z przyjętym porządkiem obrad w punkcie 10.

AD 4.Zapytania i wnioski sołtysów.

Głos zabrali :

Pan Henryk Palewski - sołtys wsi Osowo - prosiłbym wpłynąć na policję, aby skontrolowali wszystkie skupy złomu na naszym terenie bo w Osowie wczoraj ukradli bramki z boiska sportowego. Wcześniej ukradli sprzęt audiowizualny ze świetlicy , teraz kolej na kraty w świetlicy . Moja prośba aby patrole policji jeździły w nocy częściej, zawsze może to wystraszyć złodzieja.

Pan Józef Makar - sołtys wsi Barcino - w Barcinie nie został zakończony I etap prac przy placu rekreacyjno-wypoczynkowym w „Cieniu jodły”. Wykonawca nie zakończył zadania : ławki nie zostały poprzykręcane ,(są u mnie ).Konieczne jest zakończenie I etapu tego zadania. Mam prośbę, aby II etap realizacji rozpoczął się wcześniej tak ,aby mógłby być zakończony przed zima.

Kolejna sprawa to sprawa świetlicy w Barcinie - ktoś z władz powinien zdecydować gdzie będzie świetlica w Barcinie ,czy w szkole ,czy w remizie ,bo jak na razie to nie wiadomo.

Ksiądz Anatol Wołoszyn z Biesowic - w piątek odbywało się zakończenie roku szkolnego w szkole w Biesowicach .Chciałbym wiedzieć dlaczego w tej uroczystości nie wziął udziału Pan Burmistrz , wszyscy czekali na Pana Burmistrza ,z takim pytaniem zwracali się rodzice i nauczyciele. Rodzice byli oburzeni ,że nikt z władz Urzędu nie uczestniczył w tej uroczystości (rodzice boją się o to pytać, ja nie) .Czy nieobecność Władz na tej uroczystości ma podtekst

polityczny ?.

Pan Przewodniczący poinformował, że odpowiedzi na wnioski zostaną udzielone zgodnie z przyjętym porządkiem obrad w punkcie 10.

AD 5.Projekty uchwał w sprawie:

a) wyrażenia zgody na wniesienie aportu niepieniężnego do Kępickiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego s p. z o.o. z siedzibą w Kępicach.

Pan Przewodniczący poinformował, że projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie aportu niepieniężnego do Kępickiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego s p. z o.o. z siedzibą w Kępicach był omawiany na posiedzeniach komisji ,poprosił przewodniczących komisji o opinie w tej sprawie :

Pani Mariola Kmieć -Komisja Infrastruktury Społecznej - komisja przyjęła projekt uchwały 3 głosami „za” przy 1 głosie wstrzymującym się.

Pan Kazimierz Pamuła -Komisja Gospodarcza - komisja jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.

Pani Maria Derra -Komisja Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska - komisja 4 głosami „za „ ,przy 1 głosie wstrzymującym przyjęła projekt uchwały.

Wyjaśnień w tej sprawie udzielił Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur .

Komisariat Policji został przeniesiony do naszego budynku dawnego ośrodka zdrowia przy ulicy Plac Wolności w zamian za to otrzymaliśmy budynek przy ulicy Sikorskiego po Komisariacie Policji. Pojawiła się potrzeba remontu tego budynku. Chcemy ten budynek przekazać w ramach aportu niepieniężnego do TBS-u . Pojawia się tam możliwość uzyskania od 11-12 mieszkań (w chwili obecnej są dwa mieszkania ) i odbyłoby się to bez udziału środków gminy. Podejrzewam ,że remont tego budynku będzie mógł być prowadzony w ramach środków z Banku Gospodarstwa Krajowego . Szukamy wyjścia wielotorowego w zakresie gospodarki mieszkaniowej , myślimy o starzejącej się substancji mieszkaniowej przy ulicy Niepodległości i Kępka .Mamy ogromną kolejkę osób oczekujących na mieszkania ,ta sytuacja nie poprawi się szybko .Jedyną możliwością to budowa nowego budynku .

Zabezpieczamy remont tego budynku w ramach kredytu, nie angażując środków własnych z budżetu .Wnoszę o przychylenie się do przedstawionego projektu uchwały, bo to pozwoli na zaciągnięcie w tym roku kredytu i jeszcze w tym roku wykonanie projektu.

Pan Eugeniusz Kluk- czy pod szyldem TBS-u będą budowane mieszkania komunalne. Jeżeli ten budynek ma być remontowany w ramach TBS-u to spółka ta rządzi się swoimi prawami.

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur -to będzie budynek TBS-u . Są na terenie naszej Gminy mieszkańcy których interesują tego typu mieszkania , droższe ale o lepszym standardzie ,ale w ten sposób mamy możliwość robienia zamian z gorszych mieszkań na lepsze. Dla wielu rodzin mieszkania komunalne są jedynymi do zamieszkania ,ale są przypadki ,że te osoby się nie kwalifikują ze względu na wysokie dochody.

Pan Eugeniusz Kluk- prasa miejscowa informowała już, że TBS już buduje budynek , a tak nie jest . Rozumiem ,że w tym budynku może być 11 mieszkań.

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur - jak na razie nie ma projektu ,ale jeżeli budynek przekażemy do TBS-u to rola Pana Prezesa jest, aby uzgodnił z projektantem ile mieszkań tam będzie .

Pan Eugeniusz Wiśniewski -gdzie zostaną przeniesione obecnie zamieszkujące rodziny na czas remontu.

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur - ja już jednej rodzinie proponowałem zamianę ,ale bez skutecznie .

Ten remont zostanie przeprowadzony dopiero na wiosnę 2006r. Będziemy starać się przenieść te rodziny do innych mieszkań, lub realizować remont etapowo poprzez dobudowanie skrzydła i przeniesienie tam lokatorów.

Były już zakusy aby wydzierżawić te pomieszczenia ,ale na to nie wyraziliśmy zgody .

Jesteśmy na etapie rozmów z ANR i przejecie budynku pałacu w Barcinie.

Pan Wiesław Boratyński -Prezes Towarzystwa Budownictwa Społecznego .

Podjęliśmy szereg działań ,które zmierzają do wystąpienia z wnioskiem kredytowym tj: zmniejszyliśmy koszty utrzymania TBS-u poprzez zmniejszenie wynagrodzenia o 20 % ,zmniejszyliśmy straty TBS-u w roku 2004 poprzez obniżenie kosztów.

Podpisaliśmy aneks i harmonogram wymagany do zaciągnięcia kredytu.

Po podniesieniu czynszu od 1 lutego 2004 ,czynsz pokrywa koszty działalności spółki , to jest dobrze odbierane przez bank(jeżeli spółka nie pokrywa swych kosztów to nie ma szans na otrzymanie kredytu.

Został już wykonany podkład geodezyjny i ekspertyza geodezyjna.

Jeżeli decyzja Państwa będzie pozytywna to będziemy się starać o przystąpienie do kolejnych prac.

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały nr XXXVIII/236/2005 w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie aportu niepieniężnego do Kępickiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego s p. z o.o. z siedzibą w Kępicach.

Uchwały nr XXXVIII/236/2005 w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie aportu niepieniężnego do Kępickiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego s p. z o.o. z siedzibą w Kępicach została przyjęta 10 głosami „za”, przy 1 głosie wstrzymującym się i stanowi załącznik nr 5 do protokołu .(doszedł radny Pan Leszek Michlewicz.

b) zatwierdzenia taryfy cen i opłat za dostarczanie ciepła przez Zakład Energetyki Cieplnej w Kępicach

Pan Przewodniczący poinformował, że projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy cen i opłat za dostarczane ciepło przez Zakład Energetyki Cieplnej w Kępicach był omawiany na posiedzeniach komisji ,poprosił przewodniczących komisji o opinie w tej sprawie :

Pani Mariola Kmieć -Komisja Infrastruktury Społecznej - komisja przyjęła projekt uchwały 2 głosami „za” przy 2 głosach wstrzymującym się.

Pan Kazimierz Pamuła -Komisja Gospodarcza - komisja jednogłośnie przyjęła projekt uchwały

Pani Maria Derra -Komisja Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska -komisja nie wniosła uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Głos zabrał Pan Dyrektor Zakładu Energetyki Cieplnej Pana Marian Wolański.

Materiały dot. propozycji nowych stawek za ciepło omawiane były szczegółowo na posiedzeniach komisji .Na wniosek komisji uzupełniliśmy te materiały o dodatkowe informacje dot. kosztów produkcji ciepła w roku 2004 i 2005 ,stawki cenowej w roku 2004 i 2005 oraz % podwyżki .

Proponowana taryfa była analizowana w oparciu o cenę z poprzedniego roku oraz o koszty jakie ponosi zakład przy produkcji ciepła. Stawkę za ciepło proponujemy dla każdej kotłowni oddzielnie ,gdyż koszty GJ w każdej kotłowni są inne.

Dyskusja :

Pan Eugeniusz Kluk- chciałbym wiedzieć czy nastąpiły już dodatkowe przyłącza do kotłowni w Biesowicach lokatorów ,którzy wcześniej się odłączyli.

Pan Marian Wolański- jak na razie nikt się nie podłączył ,ale mamy deklarację ustną niektórych lokatorów .Jednym z warunków podłączenia jest cena ciepła ,którą proponujemy niższą niż była wcześniej.

Pan Waldemar Tylski - uważam, że przedstawione materiały są nieczytelne ,określone w GJ , ja bym prosił, aby cena ciepła była określona na m2 .To będzie dla wszystkich czytelniejsze.

Pan Wolański - tego w ten sposób nie da się zrobić ,tak się przelicza cenę ciepła od prawie 10 lat ,licząc cenę za moc zamówioną oraz cenę za 1 GJ .

Występują różnice przy każdym budynku ,jest to uzależnione od stanu technicznego budynku np. przy budynku ocieplonym T. Bielaka -cena za 1 GJ wynosi 1,60 przy budynku nie ocieplonym -Buczka 3 cena ciepła wynosi 4,49zł .Dlatego wskazane jest ocieplanie budynków, bo to będzie dawało efekt.

Pan Kazimierz Pamuła- chciałem powiedzieć jak to się przedstawia w praktyce. Mam ciepłomierz na budynku kupuję ciepło w GJ i za to płacę. Jak byśmy chcieli to roczne zużycie ciepła trzeba podzielić przez m2 i wyjdzie ile płacimy za 1 m2 .Obecnie stosuje się tak stawkę.

Pan Marian Wolański - za GJ płacimy tylko za okres grzewczy , a za moc zamówioną płacimy stawkę przez 12 miesięcy. Nie można tego rozliczać w m2,stawka ta musi być liczona przez cały rok .Przy budynkach ocieplonych stawka za ogrzewanie będzie mniejsza, bez ocieplenia stawka jest większa.

Trzeba zwrócić uwagę również na przepisy p-pożarowe - w Biesowicach , składowane drewno przy blokach stwarza ogromne zagrożenie pożarowe .

Pan Eugeniusz Kluk - przy rozliczeniu mylone są dwa pojęcia- rozliczenie całego budynku i rozliczenie indywidualne ,aby to dobrze rozliczyć ciepłomierz musi być na każdym budynku i w każdym mieszkaniu, ale tak nie jest ,ciepłomierz jest tylko na budynku dlatego mieszkańcy chcą rozliczenia za 1 m2.U mieszkańców pojęcie m2 istnieje ,ale przedsiębiorstwo sprzedające ciepło tego już nie używa, przedstawia to w GJ.

Moje kolejne pytanie :czy prawdą jest ,że mieszkańcy którzy odłączyli się od sieci głównej płacą za wycinkę rur.

Pan Marian Wolański - jak na razie mieszkańcy za nic nie płacą.

Pan Michlewicz Leszek - zaproponowane stawki zaowocują ,w ten sposób ,że będziemy mogli modernizować kolejne kotłownie .Na pewno jakieś koszty w tym temacie muszą ponosić i mieszkańcy korzystający z usług ZEC.

Pan Marek Piotr Mazur- ustalanie stawek przez gminę jest dla nas korzystne ,bo my możemy wliczyć wszystkie nasze koszty związane z inwestycjami .Mamy nadal chętnych do podłączenia do naszej miejskiej kotłowni -szczególnie właścicieli domków jednorodzinnych.

Rozliczenie ciepła jest możliwe bardzo dokładnie ,ale przy posiadaniu ciepłomierza. Gdyby liczono stawkę za 1 m2 to budynki nie ocieplone płaciłyby stawki większe .Ocieplenie budynku daje efekt np. spółdzielnia mieszkaniowa -spadło zużycie ciepła i spadła moc zamówiona .Uważam, że jeżeli stawka od pięciu lat za ogrzewanie wzrosła o 4,88 % -to nie jest tak dużo. W Biesowicach przy tej kotłowni stawki są niższe a przy termomodernizacji budynków jest szansa ,że będą mieszkańcy osiedla płacić mniej.

Ustalana stawka przez radę jest dla nas korzystniejsza .

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały nr XXXVIII/237/2005 w sprawie zatwierdzenia taryfy cen i opłat za dostarczane ciepło przez Zakład Energetyki Cieplnej w Kępicach .

Uchwały nr XXXVIII/237/2005 w sprawie zatwierdzenia taryfy cen i opłat za dostarczane ciepło przez Zakład Energetyki Cieplnej w Kępicach została przyjęta 10 głosami „za”, przy 1 głosie wstrzymującym się i stanowi załącznik nr 6 do protokołu .(doszedł radny Pan Leszek Michlewicz).

c)uchwała w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku ,

Pan Przewodniczący poinformował ,że projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku , był omawiany na posiedzeniach komisji ,poprosił przewodniczących komisji o opinie w tej sprawie:

Pani Mariola Kmieć -Komisja Infrastruktury Społecznej - komisja projekt uchwały przegłosowała następująco: 2 głosy „za” i 2 głosy „przeciw „

Pan Kazimierz Pamuła -Komisja Gospodarcza - komisja pozytywnie zaopiniowała projekt przedstawionej uchwały

Pani Maria Derra -Komisja Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska- komisja przyjęła zaproponowany projekt uchwały 4 glosami „za”.

Brak dyskusji

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały nr XXXVIII/238/2005 w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

Uchwały nr XXXVIII/238/2005 w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku została przyjęta 11 głosami „za i stanowi załącznik 7.

d)projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego

Pan Przewodniczący poinformował ,że projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego, był omawiany na posiedzeniach komisji ,poprosił przewodniczących komisji o opinie w tej sprawie:

Pani Mariola Kmieć -Komisja Infrastruktury Społecznej- projekt uchwały komisja zaopiniowała: 2 głosy „za, 1 głos wstrzymujący, 1 głos przeciwny

Pan Kazimierz Pamuła -Komisja Gospodarcza - komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały

Pani Maria Derra -Komisja Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska- komisja przyjęła projekt uchwały 4 głosami „za” przy 1 głosie wstrzymującym.

Dyskusja :

Pan Eugeniusz Kluk

Pan Burmistrz powiedział na poprzednich spotkaniach , że kredyt zostanie uruchomiony wtedy kiedy rozpocznie się realizacja zadania .

W załączniku do budżetu w zadaniach inwestycyjnych jest zapisana kwota 660.000zł na termomodernizację budynków w Biesowicach. Nadal mam wątpliwości czy możemy finansować zadania dla prywatnych osób ,czy nawet wspólnoty. Moja wątpliwość -co zrobimy jak Ci ludzie nie będą chcieli uczestniczyć w realizacji tego zadania .Mieszkańcy osiedla mówią ,że zostali zaskoczeni tą decyzją .Pytam dlaczego z nimi nikt nie rozmawiał w zeszłym roku przy rozpoczęciu realizacji tego zadania ,tylko w marcu dowiadują się, że będą musieli za ocieplenie zapłacić. Jestem zainteresowany od początku realizacją tego tematu ,jeżeli było spotkanie to dlaczego nie zostałem o tym poinformowany.

Moje kolejne pytanie ;czy Pan Burmistrz wie ile osób-rodzin weźmie kredyt w wysokości 8,000 zł i kto im go udzieli jak sytuacja finansowa tych rodzin jest bardzo ciężka (osoby na zasiłku ,bez żadnego źródła dochodu ).

Kolejne pytanie -dlaczego kredyt to kwota 8.000zł ,chciałbym zapoznać się z kosztorysem .Jeżeli jest to blok 12 rodzinny to 12x8.000zł to jest kwota 96.000zł. Mieszkańcy twierdzą ,że można to zrobić systemem gospodarczym i będzie to dużo tańsze.

Moja kolejna wątpliwość :wejdziemy w realizację inwestycji i co dalej z realizacją zadania i możliwościami ubiegania się o umorzenia, jak do termomodernizacji nie dojdzie .Mówię to jako przewodniczący komisji rewizyjnej.

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur -wartość inwestycji szacujemy na kwotę 1.200.000zł ,My nie będziemy nikomu robić prezentu .Przedstawimy to w ten sposób, że jeżeli mieszkańcy chcą aby ich budynek został ocieplony to im w tym pomożemy ,ale jeżeli jeden z mieszkańców danego bloku nie wyrazi na to zgody to nie będziemy tego realizować. Mieszkańcy muszą być świadomi ,że muszą oni to zrobić ,albo w tym roku blok zostanie wyremontowany i wszyscy będą mieli efekt ,albo blok będzie się sypał.

Ja liczę ,że Gmina nie zaangażuje swoich środków. Dopiero wykonanie projektu określi ile będzie kosztowało ocieplenie .Można się dowiedzieć ile to może kosztować bo wspólnota bloku przy ulicy T. Bielaka 9 sama wykonuje ocieplenie .

W Biesowicach mieszkańcy zaoszczędzili już na opłacie za ciepło, o większych oszczędnościach można mówić w przypadku ocieplenia budynków ,ale oni sami tego muszą chcieć. O tej sprawie wszyscy wiedzą, nie wiem dlaczego w ten sposób mówią. My jako Gminna powinniśmy dochodzić na drodze sądowej kto zezwolił wszystkim na odłączenie się od centralnej kotłowni i podłączanie się nawet do ciągów wentylacyjnych .

Informacja w sprawie termomodernizacji będzie wyjaśniona szczegółowo na zebraniu trzech bloków w najbliższy poniedziałek o godz.16,00.Na tym spotkaniu będzie przedstawiciel banku ,który określi jaki to będzie kredyt ;kto go może otrzymać i jakie są możliwości spłaty .

Uważam, że zdolność dobrego zarządzania jednostką to również zdolność przewidywania potrzeb społecznych .Dlatego przystąpiliśmy do realizacji kotłowni w Biresowicach ze środków Ekofunduszu ,gdzie możemy mieć umorzoną kwotę do 30 % całości zadania .Jeżeli mieszkańcy osiedla mogą dostać 165.000zł na ocieplenie budynków z Ekofunduszu ,a tego nie chcą , to nic nie na siłę. Jeżeli do końca lipca będziemy pewni ,że mieszkańcy chcą się podłączyć to zadanie to zostanie zrealizowane. W innym przypadku nie wchodzimy w realizację. My chcemy tym ludziom pomóc, poprzez pomniejszenie kosztów związanych z ogrzewaniem mieszkań, jeżeli nie przyjmą naszej propozycji to trudno .

Jest to etapowe zadanie, które realizujemy. Uruchomienie kredytu będzie następowało tylko na konkretne zadanie ,na które środki pozyskamy z zewnątrz .My tylko dajemy swój udział .Jeżeli do października nie będzie zrealizowane ta część zadania to nie uruchomimy kredytu.

W tej chwili bierzemy dwie pożyczki z WFOŚ gdzie jest możliwość umorzenia w 15 % .Drugi kredyt w kwocie 2.200.000zł na zadania inwestycyjne ,które będziemy realizować w tym roku .

Podjęcie tych uchwał pozwoli nam na ogłaszanie już przetargu o wyłonieniu banku , który udzieli nam kredyt najkorzystniejszy .Zaciągnięcie kredytu daje nam rozwiązanie wielu problemów.

Cieszę się, że te dylematy i uwagi są .Będę robił tak , abyśmy nie ryzykowali wydawania pieniędzy publicznych. Być może zmaleje wartość inwestycji. Konkretna kwota będzie ustalona dopiero po przetargu.

Pan Eugeniusz Kluk- Panie Burmistrzu nie było sytuacji ,abym namawiał kogokolwiek do tego ,aby się nie podłączał do kotłowni ,ale mam pewne wątpliwości ,które chciałbym wyjaśnić.

Spotkanie w tej sprawie miało odbyć się w styczniu tak Pan Burmistrz mówił na sesji ,a odbyło się dopiero w marcu. Może brak konkretnych informacji powoduje ,że takie głosy się słyszy .

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur - musimy nasilić starania ,aby ludzi przekonać do tego ,aby ludzie przystąpili ponownie do ogrzewania mieszkań z kotłowni osiedlowej .

Spotkanie było organizowane przez ZEC ,była informacja wywieszona na blokach ,ale na to spotkanie trzeba mieć konkretne argumenty dot. kosztów. Tych elementów nam brakowało , a dzisiaj już o tym możemy powiedzieć.

Pani Krystyna Pamuła- dla mnie modernizacja kotłowni oraz termomodernizacja budynków jest bardzo ważna. Przy obciążeniu kredytem , jeżeli ludzie nie będą mieli możliwości spłaty będą mogli to odpracować.

Na wszystkich zebraniach byłam .Przed marcem Pan Wolański spotykał się z ludźmi chodząc po mieszkaniach i udzielał informacji w tej sprawie. Mieszkańcy pytali ,jak kredyt będzie rozliczany .Ogłoszenia o spotkaniach były wszędzie ,wszyscy mogli się z tym zapoznać. Było na tym spotkaniu wiele propozycji .

Pan Waldemar Tylski - chciałbym się dowiedzieć czy Gmina może inwestować w prywatne mieszkania.

Pan Andrzej Wieliczko - nie gmina nie może inwestować w prywatne mieszkania .

Pan Waldemar Tylski - jestem przeciwko zadłużeniu gminy. Następna władza nie będzie musiała to spłacać .Czy ktoś robi analizę kosztów, czy nas będzie stać na realizację tych zadań. W tej chwili chcemy ocieplać prywatne mieszkania , a p.Kiżewskiemu nie możemy zrobić podstawowych rzeczy. Budujemy nowe budowle ,a w Warcinie nie potrafimy naprawić dachu na świetlicy. Ja jestem przeciwny zaciągnięciu tego kredytu.

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur - chciałbym wiedzieć jakie zadania nie powinniśmy realizować ,co jest niepotrzebne .

Ja pracuje w gminie 12 lat ,dokładnie wiem co i jak realizować .Większość zadań jest realizowanych ze środków z zewnątrz ,aby pomniejszyć koszty ponoszone przez gminę. Zadań do wykonania jest wiele ,ale ich realizacja jest przemyślana tak aby przyniosła efekty dla mieszkańców jak i efekty dla gminy.

Jestem przekonany ,że należy to robić np. kanalizację -gdzie odciążamy mieszkańców od dodatkowych kosztów ,kotłownię - wzrost ciepła tylko o 5 %. Te zadnia to nie wymyśliłem ja ,jest to zbiór oczekiwań państwa .Gmina ma ustawowe zadania do realizacji i nikt nas nie zwolni z tego .Moje zabiegi doprowadziły do tego ,że inwestycje realizujemy nie na zasadzie 1:1 jak było w poprzedniej kadencji tylko 2 lub 3 złotówki z zewnątrz -do jednej naszej .

To są zadania ustawowe i z tego będziemy rozliczani .Kredyt będzie uzupełnieniem dotacji jaką otrzymamy. Jeżeli są wątpliwości co do tego tematu to proszę je sprecyzować. Pozostałe brakujące środki muszą być z zewnątrz. Taki system jest zasadny np. gdybyśmy wszyscy byli podłączeni do kotłowni to cena za ciepło byłaby jeszcze niższa.

W Biesowicach na osiedlu występuje zagrożenie p-pożarowe, ze względu na ogromne hałdy drewna , jak coś się stanie to na pewno będzie nasz problem.

Pan Kazimierz Pamuła - składam formalny wniosek o zakończenie dyskusji i przejście do głosowania projektu uchwały .

Pan Przewodniczący poddał powyższy wniosek pod głosowanie.

Glosowanie przedstawia się następująco :

„za” 1 glos

„przeciw” 8 głosów

„wstrzymały się od głosu „ 2 osoby .

Wniosek nie przeszedł./

Pan Eugeniusz Wiśniewski -kiedy powstała kotłownia w Biesowicach i kto jest do niej podłączony.

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur - kotłownia była wybudowana zostało kiedy powstało osiedle w Biesowicach . W roku 2001 odłączyło się od kotłowni około 50 % mieszkań na 97 mieszkań ogółem. My jako gmina jesteśmy zobowiązani do dostarczania ciepłą mieszkańcom. Straty poprzedniej kotłowni wynosiły 150.000 zł za I półrocze.

Pan Eugeniusz Wiśniewski - przed rozpoczęciem termomodernizacji bloków jak również przed podjęciem tej uchwały powinniśmy mieć decyzje kto się podłączy do kotłowni ,bo później może być po temacie.

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur - jeżeli nie dostaniemy dofinansowania to nie będziemy tego zadania realizować .Albo ludzie sami tego będą chcieli, albo wcale tego nie będziemy realizować .

Uważam, że trzeba mówić o sumienności i rzetelności wykonywania zadań ,a jeżeli przez trzy lata nie było żadnych uwag , to chyba o czymś świadczy. Każdy kto przystępuje do realizacji zadania ma pewne obawy ,ale taka jest rzeczywistość ,trzeba starać się wszystko przewidzieć.

Pan Eugeniusz Wiśniewski - czy u nas w Urzędzie jest dokumentacja na odnowę wsi Korzybie ,czy można się z tym zapoznać.

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur- w Urzędzie jest dokumentacja na odnowę wsi w Korzybie do wglądu .Dopiero w następnym tygodniu będzie odwieziona do Gdańska do Urzędu Marszałkowskiego.

Pan Waldemar Tylski - każdy z nas powinien wydawać pieniądze ,które ma. Zaciąganie kredytu jest dla nas niekorzystne ,musimy spłacać wszystko + odsetki i o tyle wzrastają wydatki gminy .

Zaciągniecie takiego kredyty powoduje to ,że w następnym roku będziemy tylko spłacać zadłużenie .Pan bierze sobie ciężar na głowę, a nas będą rozliczać wyborcy ,że takie są finanse gminy .

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur - jeżeli okazałoby się, że tego kredytu nie weźmiemy to będziemy musieli kreślić z budżetu zadania zaplanowane do realizacji w tym roku .Każdy budżet rządzi się swoimi prawami: ma umorzenia dotacje ,kredyty ,które są korzystne ,ale i konieczne ,aby wywiązać się z realizacji zadań. Już dzisiaj unia ogranicza środki finansowe ,dlatego skorzystanie jeszcze z funduszy strukturalnych jest to plus dla gminy. Przewidując realizację niektórych zdań w gminie np. oczyszczalni pozwoliło na to że do dzisiaj funkcjonuje zakład ,np. kanalizacji ,że oczyszczalnia może pracować łącznie ze ściekami garbarskimi. Takie potrzeby i sytuacje należy przewidywać.

Pan Michlewicz Leszek - powstanie nowych kotłowni na biomasę spowodowało zmniejszenie odpadów jakie uzyskiwaliśmy ze spalania węgla i koksu .Jest to prawidłowa gospodarka proekologiczna .

Budowa kanalizacji np. w Warcinie spowodowała to ,że mieszkańcy płacą mniej za ścieki niż wcześniej (płacą około 30-40 zł , a płacili miesięcznie około 200zł).

Dyskusję zakończono ze względu na brak zgłoszeń.

Pan Eugeniusz Kluk -poprosił o 5 minutową przerwę.

Po przerwie Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały nr XXXVIII/239/2005 w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego.

Uchwały nr XXXVIII/239/2005 w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego została przyjęta 5 głosami „za”, przy 2 „głosach przeciw” i 4 glosach wstrzymujących się i stanowi załącznik nr8. do protokołu .

e)zmian w uchwale budżetowej gminy Kępice na rok 2005

Pan Przewodniczący poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej gminy Kępice na rok 2005,był omawiany na posiedzeniach komisji ,poprosił przewodniczących komisji o opinie w tej sprawie:

Pani Mariola Kmieć -Komisja Infrastruktury Społecznej - komisja przyjęła projekt uchwały 3 głosami „za” przy 1 glosie wstrzymującym się

Pan Kazimierz Pamuła -Komisja Gospodarcza - komisja pozytywnie zaakceptowała przedstawiony projekt

Pani Maria Derra -Komisja Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska - komisja po złożeniu wyjaśnień przez p. Skarbnik pozytywnie zaakceptowała projekt uchwały.

Brak pytań i uwag w tym temacie.

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały nr XXXVIII/240/2005 w sprawie zmian w uchwale budżetowej gminy Kępice na rok 2005

Uchwały nr XXXVIII/240/2005 w sprawie zmian w uchwale budżetowej gminy Kępice na rok 2005 została przyjęta 8 głosami „za”, przy 1 „głosie wstrzymujących się” i stanowi załącznik nr 9 do protokołu (brak przy głosowaniu p. L Nędzi i p.E.Kluka).

f)zaciągnięcia zobowiązania wekslowego.

Pan Przewodniczący poinformował, że projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania wekslowego ,był omawiany na posiedzeniach komisji. Przewodniczących komisji przedstawili opinie w powyższej sprawie:

Pani Mariola Kmieć -Komisja Infrastruktury Społecznej - komisja przyjęła projekt uchwały 3 głosami „za” przy 1 głosie wstrzymującym się

Pan Kazimierz Pamuła -Komisja Gospodarcza komisja pozytywnie zaakceptowała przedstawiony projekt

Pani Maria Derra -Komisja Rolnictwa Budownictwa i Ochrony Środowiska komisja pozytywnie za akceptowała przedstawiony projekt.

Brak uwag.

Przewodniczący odczytał projekt uchwały nr XXXVIII/241/2005 w sprawie zaciągnięcia zobowiązania wekslowego.

Uchwały nr XXXVIII/241/2005 w sprawie zaciągnięcia zobowiązania wekslowego została przyjęta 7 głosami „za”, przy 3 „głosach przeciwnych ” i stanowi załącznik nr 10 do protokołu (brak przy głosowaniu p. L Nędzi).

g)wygaśnięcia mandatu radnego :Pana A. Czecha i Pana W. Leończuka.

Pan Przewodniczący poinformował, że w dniu 19 kwietna br. na moje ręce wpłynęła rezygnacja z pełnienia mandatu radnego Rady Miejskiej w Kępicach Pana Andrzeja Czecha ,a w dniu 21 kwietnia br. złożył rezygnację z pełnienia funkcji radnego Pan Wiesław Leończuk.

Zgodnie z art. 190 ust.2 Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw wygaśniecie mandatu radnego w przypadkach określonych w ust.1 w stwierdza rada gminy w drodze uchwały , najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu .

Pan Przewodniczący przedstawił projekty uchwały:

- nr XXXVIII/242/2005 w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego (p.A.Czecha )

Uchwały nr XXXVIII/242/2005 w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego została przyjęta 9 głosami „za”, przy 1 „głosie wstrzymującym się ” i stanowi załącznik nr 11 do protokołu (brak przy głosowaniu p. L Nędzi).

- nr XXXVIII/243/2005 w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego (p.W.Leończuka )

Uchwały nr XXXVIII/243/2005 w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego została przyjęta 9 głosami „za”, przy 1 „głosie wstrzymującym się ” i stanowi załącznik nr 12 do protokołu (brak przy głosowaniu p. L Nędzi).

h)projektu uchwały w sprawie wyrażenia woli na współfinansowanie zadania realizowanego przez samorząd Województwa Pomorskiego.

Pan Przewodniczący poprosił Panią Burmistrz o kilka słów w sprawie w/w uchwały.

Pani Krystyna Pamuła- Z-ca Burmistrza -Pan Burmistrz zdecydował ,że najpilniejszą sprawą jest budowa chodnika w Korzybiu. Z naszej strony zostanie wykonany projekt techniczny , a Zarząd Dróg wykona w ramach swoich inwestycji chodnik .Koszt projektu jako nasz udział jest dużo niższy niż koszt chodnika.

Pan Przewodniczący odczytał projekty uchwały nr XXXVIII/244/2005 w sprawie wyrażenia woli na współfinansowanie zadania realizowanego przez samorząd Województwa Pomorskiego.

Uchwały nr XXXVIII/244/2005 w sprawie wyrażenia woli na współfinansowanie zadania realizowanego przez samorząd Województwa Pomorskiego została przyjęta 10 głosami „za”, i stanowi załącznik nr 13 do protokołu (brak przy głosowaniu p. L Nędzi).

AD 6.Informacja o stanie dróg powiatowych i wojewódzkich

Pan Przewodniczący przywitał gości zaproszonych w osobach : przedstawicieli Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku (Rejon Dróg Wojewódzkich w Bytowie) Pana Romana Dakiniewicza oraz Pana Stanisława Kulę.

Pan Przewodniczący poinformował ,że informację o wykonanych robotach na drogach powiatowych i drogach wojewódzkich radni analizowali na posiedzeniach komisji.

W dniu 12 maja br. Rada Miejska na wyjazdowej sesji dokonała lustracji realizowanych inwestycji gminnych przemieszczając się jednocześnie po drogach powiatowych, wojewódzkich i gminnych.(materiały załącznik nr 14)

Stan naszych dróg wszyscy znają, są one coraz gorsze. Taki stan rzeczy nie zadawala nas jako radnych jak i naszych mieszkańców.

Pana Burmistrz Marek Piotr Mazur - przedstawił ogólną informację o stanie dróg wojewódzkich i ,powiatowych na terenie naszej gminy .Generalnie widzimy wszyscy jak wyglądają nasze drogi. Wymagają one nowej nawierzchni na wszystkich odcinkach. Jako Gmina staramy się pomagać Zarządom Dróg poprzez udział w kosztach remontu np. droga powiatowa Osieki - Barcino ,chodnik w Korzybiu. Zależy nam również aby po naszych drogach jeździło się lepiej i bezpieczniej .

Dyskusja

W dyskusji głos zabrali :

Pan Roman Dakiniewicz -Przedstawiciel Zarządu Dróg Wojewódzkich - bardzo szkoda ,że nie ma z nami dyrektora Zarządu Dróg ,ale ze względu na obowiązki służbowe nie mógł przybyć na sesję.

Na terenie Gminy Kępice mamy 38 km dróg wojewódzkich z tego 80 % . nawierzchni to generalnie nawierzchnia bardzo zła, my to oceniamy jako drogowcy i zapewne nikt z państwa nie ocenia to lepiej. Odcinków zadawalających jest bardzo mało.

Główną przyczyną to zaniechania z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Na tych drogach się nic nie robiło poza łataniem dziur , to robimy i w tej chwili tylko łatamy dziury, gdyż wiąże się to ze środkami finansowymi. Większe pieniądze są obiecane dopiero w roku 2007.W poprzednich latach na inwestycje w sali województwa wydaliśmy 30.000.000zł,tych pieniędzy jest więcej ,ale nie przekłada się to na gminy. Większość to drogi gdzie roboty były prowadzone 30 lat temu .

Od pewnego czasu na drogach przybywa nam pojazdów (dopuszczalne było 6-8 ton na oś , a teraz jest 11 ton na oś.).To też jest efekt uszkodzenia naszych dróg. Przy tych środkach my możemy tylko łatać dziury .W okresie zimowym-styczeń, luty ,marzec - nasze brygady pozostały na drogach ,aby usuwać dziury Na pewno nie jest pocieszające ,że mamy takie drogi.

Na terenie Gminy Kępice usuwanie skutków zimy to kwota 200.000zł.Ze względu na ciężka zimę Sejmik Wojewódzki zwiększył środki na zimowe utrzymanie dróg ,bo była taka potrzeba .

Mogę obiecać ,że będziemy łatać dziury na bieżąco. Na terenie gminy planujemy wykonać 800 mb drogi , bo na więcej nie mamy pieniędzy .

Jako Rejon Dróg w Bytowie przewidujemy corocznie remonty, naprawy. Wszystkie wydatki na ten cel koordynowane są przez Sejmik. Tam gdzie ruch kołowy jest mniejszy są i również mniejsze pieniądze. Inwestuje się generalnie w drogo o dużym natężeniu ruchu.

Podejmujemy wspólne działania z Panem Burmistrzem i Panem Dyrektorem Kubiakiem aby w przyszłym roku wykonać chodnik na drodze wojewódzkiej w Korzybiu .Gmina wykonana dokumentację techniczna, a my z naszych środków wykonany inwestycje .

Pan Eugeniusz Kluk -kiedyś podatek drogowy pobierały gminy i mógł on być przeznaczony na drogi. Teraz płacimy go wszyscy w paliwie ,tylko środki nie są przeznaczane na ten cel.

Chodzi i o drogę Darnowo - Tursko - jest to droga powiatowa .Bardzo proszę o przekazanie tej sprawy do Zarządu Dróg Powiatowych w Bytowie ,że droga ta jest nieprzejezdna na tym odcinku .Bardzo proszę Pana Burmistrza o przekazanie tego problemu Burmistrowi Miastka .

Pan Roman Dakiniewicz -środki przeznaczone na drogi to odpis z akcyzy paliwowej ,która powinna być przekazywana w całości na inwestycje związane z drogami . Na naszych drogach mamy dziury ,zawyżone pobocza , oraz bardzo ważna sprawa to zagęszczenie drzew przy drogach - jest to wielki problem .Drzewa te stają się zagrożeniem dla życia, niszczą również nawierzchnie ,gdzie w okresie zimy powierzchnia przemarza (spada szadź i powoduje rozsadzanie powierzchni dróg. Staramy się usuwać drzewa ,ale koszt usunięcia drzewa to kwota 300,00zł ). Wycięliśmy około 50 drzew.

My z decyzji paliwowej otrzymujemy 30 % środków z tego 50 % na drogi krajowe .nasza gorąca prośba do wszystkich samorządowców ,aby pomóc w sprawiedliwym podziale środków.

Pan Kazimierz Pamuła -chodzi o koordynację planów między zarządami dróg wojewódzkich ,bo wszyscy musimy łatać dziury ,ale my chcemy jeździć po drogach dobrych.

Druga sprawa to droga powiatowa w Obłężu -wykonywana jest etapowo - w pierwszej kolejności obok posesji p.Tylskiego ,a dopiero na drugi rok dalsza część odcinka . W takim przypadku nigdy nie załata się wszystkich dziur jednocześnie: najpierw przed Obłężem ,później pomiędzy Obłężem , a Barcinem .

Moje kolejne pytanie :czy inspekcja drogowa kontroluje na drogach wojewódzkich nacisk samochodów na oś ,czy te kontrole prowadzone są tylko na drogach krajowych.

W imieniu Komisji Gospodarczej ,która lustrowała drogi akceptuje w pełni potrzebę budowy chodnika na drodze wojewódzkiej w Korzybiu przy której znajduje się kilka większych zakładów pracy .Ten chodnik jest niezbędny i konieczny.

Pan Henryk Palewski - drogą powiatowa jest droga Chorowo-Osowo .Droga ta jest łatana tylko żużlem ,w chwili obecnej tą droga nie może przejechać nawet listonosz nie mówiąc już o karetce pogotowia ,która nie dojedzie .

Mam pytanie do kogo ma wysłać rachunek za kilkuletnie składowanie pnia od ściętego drewna z drogi powiatowej ?., bo to leży na moim polu. Zgłaszałem te sprawę do Zarządu dróg ,ale nikt pinia nie usunął.

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur - sprawa poruszana przez P.Pamułę.

Chodzi nam o odcinek drogi przed Obłężem (przy mały żółtym domku),tam pojawia się wiele dziur , po załataniu ich powstają kolejne .

Zgłaszałem już sprawę odcinka drogi powiatowej od wiaduktu w Kępicach do mostu - jest tak dużo połatanych dziur ,że droga jest wyboista .Podobny odcinek jest na drodze wojewódzkiej od Barwina do Korzybia. Na drogach jest coraz więcej samochodów o dużej ładowności ,Inspekcja Drogowa ma chronić wszystkie drogi ,a nie tylko drogi krajowe .Takie jest stanowisko nas samorządowców. Budżet państwa remontuje swoje drogi krajowe ,a nasze drogi samorządowe pozostawia nam .

Zadanie realizowane wspólnie z samorządem Wojewódzkim to chodnik w Korzybiu - jest bardzo potrzebny ze względu na skupisko zakładów pracy ,kościół oraz poruszające się dzieci do szkoły. Pan Marszałek zobowiązał się wprowadzić to zadanie do budżetu na rok 2006.Bardzo ważna sprawa to wycinka drzew, która realizowana jest sukcesywnie .Nasza współpraca z Zarządem dróg układa się bardzo dobrze ,za co dziękuję.

Pan Roman Dakiniewicz- droga Barwino -Korzybie - nowa nawierzchnia ma być wykonana w sierpniu .Nie zawsze wszystkie prace są wykonane po „inżyniersku” ale jest to ograniczone finansami .Inspekcja samochodowa waży tylko samochody na drogach krajowych .Do tego muszą być dostosowane odpowiednie miejsca. My takich stanowisk na drogach wojewódzkich nie mamy.

Pan Stanisław Kula -ZDW odcinek drogowy Zieliń - remont drogi 208 do p.Tyskiego - najprawdopodobniej tak starczyło masy ,że do tego miejsca to zrobiono .Wszystkie prace wykonujemy własnymi siłami ,nie mamy nawet odpowiedniego sprzętu, bo na to również nie ma pieniędzy.

Kierowcy ciężkich samochodów, aby uniknąć kontroli Inspekcji Drogowej jeżdżą po drogach powiatowych i wojewódzkich .Po ostatniej kontroli NIK mosty na rzece w Obłężu i Korzybiu mają nośność tylko 15 ton ,bo takie są przepisy.

Pani Beata Gładysz - odcinek drogi do Ciecholubia od przejazdu kolejowego ma bardzo wysokie pobocze ,które zostało wypłukane przez ostatnie opady deszczu.

Pani Alicja Strasburg- sołtys wsi Bronowo -Pani sołtys poruszyła sprawę drogi powiatowej od skrzyżowania w Bronowie do Trzebielina .Droga ta jest nieprzejezdna . Kierowcy niszczą ogumienie i resory w samochodach ,jest już wiele zgłoszeń do Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku ,ale bez żadnego rezultatu.

Jeżeli tej drogi nie naprawimy to droga ta będzie nieprzejezdna .

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur - nie ma na sesji przedstawiciela Zarządu DRP ,ale wszystkie te sprawy poruszane zostaną tam przekazane .

Kończąc dyskusje Pan Przewodniczący podziękował gościom za udział w sesji .

Ad 7.Ocena stanu bezpieczeństwa na terenie gminy:

Pan Przewodniczący przywitał gości w osobach :

Pana st. bryg Adam Biechoński - Komendanta Miejskiego PSP w Słupsku

Pana Stanisława Gajka - Prezes ZMG ZOSP RP w Kępicach

Pana Józefa Czupryniaka - Komendant Komisariatu Policji w Kępicach

Pan Przewodniczący poinformował, że informację dotyczącą bezpieczeństwa publicznego przedłożoną przez Komisariat Policji w Kępicach i przeciw-pożarowego -przedłożoną przez Komendanta Gminnego OSP radni analizowali na posiedzeniach komisji.(materiały załącznik nr 15 i 16 )

Głos w dyskusji zabrali:

Pan Józef Czupryniak - Komendant Komisariatu Policji w Kępicach -w uzupełnieniu informacji dodał .

Na terenie Kępic będą prowadzone patrole piesze w nocy z soboty na niedzielę w godzinach od 22 do 8 rano. Mamy w dalszym ciągu trudności z paliwem do naszych pojazdów co ogranicza nam możliwość kontroli pozostałej części gminy.

Pan Leszek Michlewicz - wszyscy widzimy co dzieje się w Kępicach po sobotnich i niedzielnych dyskotekach, może trzeba zorganizować kilka patroli policji ,zrobić zdjęcie tym osobom w celu udowodnienia winy i ukarać dla przykładu kilka osób, może będzie spokój.

Problemem jest również z parkowaniem samochodów na chodnikach.

Mam pytanie jak wygląda przebywanie nieletnich po godzinie 22 na ulicach miasta ,co ze spożywaniem przez nich alkoholu.

Pan Eugeniusz Kluk - jak nas zapewnia p.Komendant w Kępicach będą piesze patrole, ale co będzie na wsiach. Uważam, że jest za mało patroli policji na wsiach . Skuteczne są w godzinach wieczornych i nocnych kontrole przystanków autobusowych (wiem , że po takiej kontroli młodzież przesiadująca na przystanku się rozchodzi ) ,takie objazdy patroli policji powinny być po godzinie 22.

W tej przedstawionej informacji brakuje mi problemu narkomanii , a wydaje mi się ,że ten problem występuje nie tylko w Kępicach .Bardzo proszę o szerszą informację w tej sprawie.

Pan Henryk Palewski - sołtys wsi Osowo -chciałem się dowiedzieć jaka to jest mała szkodliwość czynu jeżeli chodzi o kradzież ze świetlicy wiejskiej w Osowie telewizora i wieży. Przecież okradziono całe społeczeństwo Osowa.

Uważam, że patroli policji na wsiach jest za mało ,każdy przejazd policji powoduje ,że złodziei można wystraszyć.

Pan Józef Czupryniak - patrole piesze będą w Kępicach ,a za to zwiększymy patrole samochodowe w gminie .

Sprawa narkotyków - nie ma na terenie gminy dilerów narkotykowych ,są natomiast tzw. ”ryby”. Przestępstwo jest wtedy kiedy dana osoba została złapana ,że posiada narkotyki .Najczęściej te sytuacje pojawiają się w szkołach np. w ZSLiO ten problem został ograniczony .

W ostatnim czasie odbyło się spotkanie z dyrektorami szkół Panem Burmistrzem i Z-cą na temat współpracy nauczycieli z policją w sprawie narkotyków. Wiem, że są przeszkoleni dyrektorzy ,że umieją rozpoznać odurzenie narkotykami .Mamy sygnały z zewnątrz ,my działamy wtedy gdy ta osoba posiada narkotyki.

Sołectwo Osowo -nie udało nam się ustalić sprawców kradzieży sprzętu ze świetlicy .Ten sprzęt został zarejestrowany w centralnym rejestrze ,jeżeli zostanie znaleziony to wróci na pewno do Osowa . Na pewno chcielibyśmy rozwiązać każdą kradzież, zawsze pracujemy do końca, ale nie zawsze jest to skuteczne.

Pan Waldemar Tylski - mogę się zgodzić z Panem Komendantem ,że przy ciągłych patrolach policji jest skutek .U nas w Obłężu też wyrywano kwiaty ,przewracano kosze, ale przy pomocy policji udało to się załatwić .Chodzi o to aby młodzież się bała ,że w przypadku awantury ,bójki policja zawsze będzie.

Zabezpieczenie p-pożarowe

Pan Przewodniczący poprosił o zabranie głosu przedstawicieli straży pożarnej .

Głos zabrali :

Pan Adam Biechoński - Komendant Powiatowy PSP

Gmina Kępice leży na krańcu powiatu słupskiego ,posiada 7 jednostek OSP w tym trzy jednostki będące w krajowym systemie ratownictwa gaśniczego. Gdybyśmy w powiecie opierali się tylko na jednostkach państwowych straży pożarnych nie byłoby najlepiej .

W tym roku jednostki OSP uczestniczyły w akcji roztopowej .Strażacy świetnie sobie radzili w tym temacie .Jednostki OSP z terenu gminy Kępice są bardzo dobre w akcjach gaśniczych. Nasze jednostki bardzo dobrze współpracują z młodzieżą jest wiele drużyn młodzieżowych .Pozytywnie należy ocenić współpracę z dyrektorami szkół ,czego dowodem jest coroczny „Turniej wiedzy pożarniczej” oraz laureaci z konkursu gminnego zakwalifikowani do konkursu powiatowego i wojewódzkiego.

Ja dzielę pieniądze dla jednostek będących w krajowym systemie ratownictwa gaśniczego na terenie Kępic jest ich trzy: Kępice ,Korzybie i Biesowice około 25.000 rocznie otrzymuje Gmina Kępice na 150.000 ogółem środków jakie mam do dyspozycji.

Z inicjatywy Pana Burmistrza i Powiatowej straży straż kępicka otrzymała z policji dwa samochody Star ,które będą karosowane oraz samochód strażacki z Bomlitz ,który dojedzie do Kępic po naprawie .

Bardzo chciałbym podziękować Radzie i Panu Burmistrzowi oraz Panu Prezesowi Gajkowi ,że została reaktywowana orkiestra strażacka, która uświetnia wiele uroczystości .Chciałbym podziękować Wysokiej Radzie również za wsparcie finansowe PSP oraz jednostek OSP działających na terenie gminy. Środki te są wykorzystywane na funkcjonowanie jednostek.

Pan Stanisław Gajek -Prezes Zarządu MG OSP .

Jako Zarząd w obecnym składzie pracujemy już trzy lata ,na drugi rok będą wybory do Zarządu .

Rada Gminy interesuje się bardzo szeroko działaniami naszych jednostek, czujemy wsparcie ze strony Rady .Nasi działacze jednostek są bardzo aktywni ,dlatego powstaje na terenie naszej gminy tak wiele drużyn młodzieżowych. Młodzież widzi zaangażowanie osób dorosłych. Nawiązujemy kontakty z sołtysami ,dyrektorami szkół .Stawiamy na młodzież ,mamy aż 7 jednostek młodzieżowych drużyn pożarniczych.

Sprzęt mamy jaki mamy ,ale na nowy nie ma pieniędzy .Ten który jest, jest sprawny. Posiadany sprzęt służy pomocą dla nas wszystkich. Dzięki współpracy z Gminą Bomlitz przekazano mam sprzęt wartości około 100.000zł.: dwa urządzenia do rozcinania karoserii samochodowych ,węże. Samochód ten zostanie naprawiony i przyprowadzony do Gminy. Nowy zakupiony sprzęt jest już dobrej klasy, chcemy aby posiadały go wszystkie jednostki .

Tak dobre wyniki osiągane przez nasze drużyny na zawodach sportowych to zasługa naszego druha Andrzeja Małyszki ,który ma niesamowitą łatwość nawiązywania kontaktów z młodzieżą. Nasze jednostki w zawodach sportowych osiągają bardzo dobre wyniki .Chciałbym podziękować również Kol. Nadleśniczemu za należyte utrzymanie dróg leśnych do punktów czerpania wody .Moja ogromna prośba ,aby zwracać uwagę wszystkim tym którzy likwidują drogi dojazdowe do punktów czerpania wody, gdyż szybkie tankowanie samochodów pożarniczych daje efekty .A nasza Gmina w 60 % jest pokryta lasami co stwarza zagrożenie pożarowe dla nas wszystkich .Chciałbym nadmienić ,że współpraca z Panem Burmistrzem ,Komendantem Policji jest bardzo doba np. przy zabezpieczeniu imprez w Warcinie ,Korzybiu ,Przytocku.

Rok 2005 jest rokiem rozpoczęcia budowy remizy w Kępicach .Robimy wszystko ,aby ta remiza była z nowym wyposażeniem już w standardach europejskich . Za dwa lata będzie konieczność utworzenia centrum reagowania kryzysowego, dlatego ta remiza ma rację istnienia. Będzie to obiekt budowany wysiłkiem nas wszystkich .

Pan Waldemar Tylski - radny z Obłęża

Chciałbym poruszyć sprawę hydrantów na wsiach -większość z nich jest nieczynnych .Wykorzystanie zbiorników naturalnych w tej sytuacji jest konieczne ,dlatego konieczne tam są podjazdy i możliwość szybkiego tankowania wody .

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur - jesteśmy w kontakcie z Zakładem Usług Wodnych -takie sprawdzanie hydrantów odbywa się .Hydranty muszą być tak zabezpieczone ,aby nie było możliwości kradzieży wody przez mieszkańców.

Podjazdy do punktów czerpania wody - analizujemy ten temat z przedstawicielem lasów .Nie wszędzie jest już to zrobione ,ale będziemy to realizować.

Staż pożarna -na zebraniach sprawozdawczych widać ,że wiele osób zainteresowanych jest działalnością straży . Chciałem podziękować Panu Prezesowi za bardzo aktywne działanie strażaków ochotników .Składam podziękowania strażakom przy każdej okazji .Uważam, że wszyscy widzimy ich zaangażowanie i ogromny wkład pracy .

W najbliższym czasie jedna z naszych jednostek otrzyma samochód z Bomlitz ,dokumenty wozu już wpłynęły. Samochód będzie po częściowej naprawie ,pełna naprawa samochodu odbędzie się w Gminie .Ta ilość samochodów jakie posiadamy jest wystarczająca do pełnego zabezpieczenia pożarowego.

Jako Gmina wraz z Państwem sołtysami prowadzimy akcje porządkową ,a przy tej okazji sprawdzane jest zabezpieczenie p-pożarowe .Te akcje prowadzone są wraz z policją. Kontrole te nie są prowadzone ,aby karać ale wskazywać i przypominać o wywożeniu śmieci , o potrzebie posiadania pojemników itp. Po zakończeniu kontroli dokonamy podsumowania i wyciągniemy wnioski.

Komisariat Policji w Kępicach jest jednym z lepiej wyposażonym komisariatem w powiecie .Najważniejsza jest skuteczność działania policjantów .Chciałbym wszystkim za to podziękować .

Bardzo ważną sprawą przy zbliżającym się sezonie letnim jest to, że spośród kąpielisk śródlądowych tylko dwa na terenie powiatu są strzeżone: w Korzybiu i Obłężu.

Trzeba również pamiętać o pieszych poruszających się na drogach. Bardzo proszę Pana Komendanta o zwracanie uwagi wszystkim udającym się nad jezioro ,że jest ścieżka dla pieszych .O uwagę o rozwagę apeluję do wszystkich naszych mieszkańców.

Pan Przewodniczący podziękował gościom za udział w sesji i przedstawione informacje.

Ad 8. Informacja dotycząca Planu Rewitalizacja Miasta Kępice.

Informacje w tej sprawie udzieliła Pani Krystyna Pamuła- Z-ca Burmistrza. Jesteśmy na etapie tworzenia planu rewitalizacja miasta .Pan Burmistrz powołał już komisję. Trwają uzgodnienia z wieloma instytucjami .Na następnej sesji w sierpniu przedstawimy cały plan rewitalizacji do zatwierdzenia .Do tego czasu powołany zespół zakończy prace na projektem rewitalizacji miasta wraz z listą projektów do realizacji .

Pan Eugeniusz Wiśniewski - czy ten plan przewiduje budowę nowych inwestycji np. remiza OSP .

Pani Krystyna Pamuła- to co służy odnowie może znaleźć uzasadnienie zapisu w tym programie.

Ad 9. Informacja dotycząca działań związanych z tworzeniem placu targowego w mieście.

Pan Przewodniczący poinformował, że na posiedzeniach komisji temat dotyczący placu targowego był omawiany,poprosił Panią Burmistrz o dodatkowe informacje w tej sprawie .

Planujemy przeniesienie targowiska w okolice dworca kolejowego i przygotowanie terenu tak aby spełniało wymogi placu targowego. Aby to można realizować musimy się zwrócić o dzierżawę tego terenu od PKP minimum na okres 15 lata. Jest to okres bezpieczny .

Sprawa toalet będzie rozwiązana na terenie MSM ,za pawilonem handlowym. Jest już zgoda MSM w zamian za zwolnienie z podatku.

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur - planujemy wybudować tam toalety oraz przy PKP plac targowy. To miejsce musi być uzgodnione również z PKS ,gdyż jest to plac manewrowy .Dopinamy sprawy dot. toalet. Mamy kontakty z firmą która proponuje wybudowanie toalety.

Pani Krystyna Pamuła - osoby targujące nie są zainteresowane ,aby na targowisku były stoły, może dwa trzy z możliwością zabudowy.

Pan Waldemar Tylski - na pewno wiele uwag co do usytuowania stołów na targowisku będą miały osoby handlujące odzieżą i trzeba się do ich potrzeb dostosować.

Ad 10.Odpowiedzi na interpelacje radnych .

Odpowiedzi na interpelacje radnych udzielił Pan Marek Piotr Mazur

-stypendia - wnioski ogółem złożyło 398 rodzin ,ubiegających się o stypendia jest 771 dzieci .

Ogółem wydano 416 decyzji w tym:

-decyzje przyznające :329 (ilość dzieci uprawnionych 638)

-decyzje odmowne:87 (ilość dzieci uprawnionych 133:głowne przyczyny :zerówka ,przyznane stypendia z Agencji Nieruchomości Rolnej oraz Europejskiego Funduszu Społecznego, przekroczenie kryterium dochodowego).

Do 17 maja br. wpłynęło na konto Urzędu kwota 45.469 zł tj. 9.000zł miesięcznie. Wypłacono kwotę 28.582,40,pozostało do wypłaty 16.886,00zł.

Wartość stypendium na jedno dziecko wynosi 44,80 zł.

-dzierżawa części budynku ośrodka zdrowia w Kępicach - umowy dzierżawy dzierżawca jeszcze nie posiada .Z rozmów prowadzonych wynika , że tworzony jest projekt zagospodarowania tego budynku ,myślę, że z pozytywnym skutkiem. Uważam, że nadal osoba ta jest zainteresowana prowadzeniem tego typu działalności w budynku przy ul. Plac Wolności.

-sala w WARCINIE -aby zabezpieczyć ten obiekt potrzebna jest kwota 200.000zł,ale najgorsze jest to ,że nie wiadomo na co przeznaczyć ten obiekt .Nie ma koncepcji zagospodarowania tego budynki .Proponowaliśmy zagospodarowanie tego obiektu Wyższej Szkole Biznesu Wiejskiego ,ale bez skutku. Wszyscy chętni do zagospodarowania odstąpili od tego.

-sala w Podgórach - mieszkańcy Podgór nie są zainteresowani świetlicą w tym budynku .Chcą świetlicę ale w pomieszczeniu obok remizy. W Podgórach brakuje inicjatywy ze strony mieszkańców ,aby określili się jaki obiekt chcieliby zagospodarować .

-działka po pożarze w Barwinie -uporządkowaniem tereniu miał zająć się ZGKiM. Czekaliśmy na maszynę do gruzu .Pan Pęski już taką maszynę uruchomił, która rozdrabnia gruz. To są kruszarki jezdne ,do wykorzystania w każdym miejscu .Teren ten uporządkuje ZGKiM .

-mostek do Kotlowa - sprawą dróg przejął po p. Subocz p. Gwoździak - myślę, że sprawa ta zostanie załatwiona.

-sprawa mieszkania p.Kiżewskiego - lokal ten jest w administracji ZGKIM. Remont powinien być wykonywany tylko do kwoty zbieranego czynszu ,a jest to przecież niewielka kwota . Na fundusz remontowy ZGKiM na wszystkie lokale na cały rok ma kwotę 120.000zł .Jest to niewiele ,przy starych zasobach mieszkaniowych .ZGKiM jako administrator zajmie się sprawą i przedstawi możliwości budowy instalacji kanalizacyjnej w tym budynku.

Ze środków remontowych Zakład będzie musiał wykonać remont budynku w Przytocku ,który otrzymaliśmy od p.Beys, gdyż zrzekła się ona tego budynku na rzecz gminy przed notariuszem w formie oświadczenia .W ten sposób możemy się stać właścicielem ruin np. wagonowania w Korzybiu.

Wszelkie umorzenia czynszu mieszkaniowego doprowadzają do zmniejszenia dochodów jak również i funduszu remontowego.

-Barcino II etap - będziemy zlecać wykonanie II etapu zagospodarowania placu rekreacyjnego w Barcinie .Po wykonaniu projektu , musimy ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy .

Spraw świetlicy w Barcinie -chcielibyśmy ,aby problem usytuowania świetlicy rozstrzygnęli sami mieszkańcy .Jest o decyzja wspólna rady sołeckiej ,sołtysa i dyrektora szkoły .Wstępne decyzje w tej sprawie nie zostały zaakceptowane .

-wystąpienie Księdza Wołoszyna

Zaproszenia na koniec roku szkolnego w Biesowicach nie traktowaliśmy jako obowiązek uczestniczenia .Nie ma takiej możliwości ,aby w tym dniu być w każdej szkole i w każdym roku .Planowaliśmy ,że w tym roku będziemy w Kępicach i Barcinie.

W szkole w Biesowicach był Pan Przewodniczący Rady i Pan Wiceprzewodniczacy .Pan Dyrektor był o tym poinformowany.

Dlaczego ksiądz uważa, że nasza nieobecność w szkole w Biesowicach miała podłoże polityczne ,tego nie wiem. Niekiedy jest tak ,że wiele spotkań nakłada się ,ale staramy się być wszędzie.

Pani Krystyna Pamuła-Z-ca Burmistrza - ja nie zostałam zaproszona jako Z-ca Burmistrza , tylko jako emeryt tej szkoły wraz z mężem. Mój mąż nie jest moją torebką ,jest również emerytem tej szkoły. Po zestawieniu godzin zakończenia roku szkolnego we wszystkich placówkach ,dzwoniłam do Pana Bućki prosząc go o udział w zakończeniu roku szkolnego w Biesowicach .Wiedziałam również, że będzie tam Pan Przewodniczący. W szkole Podstawowej w Warcinie wzięli udział p. Krystyna Łabędzka oraz p. Leszek Michlewicz.

Dwa lata z rzędu byłam na wszystkich uroczystościach ,ale nie jako emeryt tylko jako Z-ca Burmistrza.

Wiem również, że zabawa w szkole na zakończenie gimnazjum trwała do świtu ,nie wiem dlaczego .Jestem ciekawa kto był sponsorem tej zabawy - tak nie powinno być.

Wiem również, ze wszystko co dzieje się w szkole jest konsultowane z księdzem ,tak nie powinno być szkoła to jednostka podlegająca gminie jeżeli wymagane są konsultacje to nie z księdzem.

Pan Eugeniusz Wiśniewski -uczestniczyłem w uroczystościach zakończenia roku szkolnego oraz III klas gimnazjum w Szkole w Biesowicach .Twierdzę ,że faktycznie zespół pedagogów, dyrektor i uczniowie czekali na Kierownictwo Urzędu .Nie potrafiłem na to odpowiedzieć z uwagi na brak kontaktu i uzgodnień - otrzymałem indywidualne zaproszenie - z przyjemnością tam uczestniczyłem. Przyznać musze, że cały ceremoniał uroczystości był wyśmienicie wyreżyserowany i wykonany przez pedagogów i uczniów gimnazjum oraz rodziców. Duży wkład pracy mieli sponsorzy wymieni przez Dyrektora Szkoły .Uroczystość była wspaniała ,a rękę do tego przyłożyła szczególnie wychowawczyni p. Chachaj ,a uczniowie dali popis swych umiejętności i możliwości .Z przyjemnością informuję o tym Państwa.

Pan Eugeniusz Kluk - byłem na części artystycznej tej uroczystości .Wypowiedź księdza Anatola nie wiem czym była podyktowana ,ja nie łączyłbym tego z nieobecnością Pana Burmistrza na zakończeniu roku .Ksiądz Anatol ma taki sposób bycia.

Zabawa w szkole w Biesowicach była dłużej ,ale czy to coś nie tak.

Pan Kazimierz Pamuła - oświadczam, że nie zostałem zaproszony przez dyrektora szkoły na to spotkanie .Ja który budowałem szkołę i salę w Biesowicach zostałem zaproszony jako „torebka mojej żony „Z-cy Burmistrza na tę uroczystość .

Panie Przewodniczący ,jestem ciekawy ,czy Pana jako budującego świetlicę w Korzybiu można zapraszać na uroczystości jako „wąż strażacki”.

Ad. 11 .Wolne wnioski

a)projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu komisji rewizyjnej

b)informacja w sprawie prac związanych z herbem gminy.

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Pan Eugeniusz Kluk - chciałbym otrzymać informacje o rentowności kotłowni w Biesowicach od chwili jej przejęcia do roku 1998 ,czy ta kotłownia przynosiła straty dopiero w poprzedniej kadencji ?.

Drugie moje pytanie do Pana Burmistrza ,czy Pani Z-ca Burmistrza jest dzisiaj na sesji jako Z-ca Burmistrza ,czy jest dzisiaj na urlopie .

Chciałem jeszcze raz powtórzyć ,że nie mam zamiaru brać odpowiedzialności za działania wszystkich radnych z lat poprzednich.

Pan Burmistrz - Pani Burmistrz na sesji jest jako Z-ca Burmistrza.

Pan Zenon Słomski - w marcu na sesji poruszył sprawę rozliczenia finansowego pomiędzy p. Kachlem , a Urzędem -sprawy są w Sądzie (miała być jedna ,jest ich kilka).Chciałbym wiedzieć jakie gmina poniosła koszty związane z tymi sprawami i czy warto było to robić ?

Pan Marek Piotr Mazur - to nie jest tak ,że gmina zakładała sprawę .Sprawy wnosił do sądu p.Kachel. Pan Kachel miał przedstawić faktury za zakupiony olej .Pan Kachel nie rozliczył się z tych faktur ,przedstawił faktury z datą bardzo odległą ,dlatego nie chcieliśmy zapłacić za całość paliwa ,proponowaliśmy 50 % kosztów.

Wstrzymałem równie wydanie weksla ,który jest dla nas gwarancją finansową.

O wypłacie pieniędzy zgodnie z umową p.Kachel został poinformowany na piśmie ,nie skorzystał z tego ,kierując sprawę do Sądu.

Pan Eugeniusz Kluk- p.Kachel twierdzi ,że pobrał z kasy pieniądze w kwocie 438,00zł ,które jeszcze tego samego dnia wpłacił do kasy na prośbę p. kasjerki ,która musiałaby tę kwotę zwrócić osobiście .

Pani Krystyna Pamuła- Z-ca Burmistrza- Pani z kasy wypłaciła p.Kachlowi pieniądze bez naszej zgody ,nie miała prawa tego zrobić ,dlatego sama prosiła go o zwrot tej kwoty.

Pan Burmistrz Kepic -p.Kachel nie odebrał pieniędzy w kasie ,ani na poczcie ,założył sprawę w sądzie i sprawę przegrał ,dlatego tych pieniędzy nie może otrzymać .

Pani Krystyna Pamuła - gdy ta sytuacja powstała wykonałam telefon do radcy prawnego ,który stwierdził, że należy wstrzymać wypłaty.

Pan Burmistrz Marek Piotr Mazur -wszystkie sprawy zakładał p.Kachel i je przegrał ,dlatego nie może odebrać tych pieniędzy .

Pan Kachel doczekał prowadząc tę działalność emerytury, może podziękowałem mu służbowo ,ale to zrobiłem .Jeszcze do dzisiaj pracownicy ZEC sprawdzają pozakładane przez p. Kachla wodomierze ,to są koszty jakie ponosiły po poprzedniku.

Pani Maria Derra - mieszkańcy ulicy Sikorskiego proszą o ustawienie ponowne ławek pomiędzy kioskiem p. Reszetara ,a sklepem GS”SCH”.

a)projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu Komisji Rewizyjnej

Pan Przewodniczący poinformował, że ze względu na to ,że rada przyjęła uchwałę w sprawie wygaśnięcia mandatu Pana Andrzeja Czecha ,który był członkiem komisji rewizyjnej ,należy uzupełnić skład komisji rewizyjnej do pięciu osób zgodnie z zapisem § 43 ust.2 statutu Gminy.

Poprosił o zgłaszanie kandydatów do składu komisji.

Pan Tylski zgłosił kandydaturę Pani Wandy Dąbrowa ,która wyraziła zgodę na kandydowanie .

Nie było więcej zgłoszeń.

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w składzie Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej .

Uchwała nr XXXVIII/245/2005 w sprawie zmian w składzie Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej została przyjęta 8 głosami „za” przy 1 glosie wstrzymującym się i stanowi załącznik nr 17 .

W głosowaniu nie brał udziału Pan Kazimierz Pamuła ,będąc obecnym na sali obrad.

b)informacja w sprawie prac związanych z herbem gminy.

informację w sprawie herbu gminy przedstawił Pan marek Piotr Mazur - Burmistrz Kępic .

Projekt przyjęty przez Radę został zgłoszony do Państwowej Komisji heraldycznej pismem z dnia 6.06.2005 .Rozmawiałem w tej sprawie z Sekretarzem komisji pismo jest u niego w biurze .Od strony merytorycznej herb został uzupełniony ,powiększone zostało koło młyńskie. Po pozytywnej opinii Instytutu moglibyśmy herb publikować w Dzienniku Urzędowym Woj. Pomorskiego .

Pan Kazimierz Pamuła- chciałbym złożyć wotum separatum w stosunku do uchwały w sprawie uzupełnienia składu komisji rewizyjnej, ponieważ żadna z komisji rady nie zajmowała się tą sprawą ,a już szczególnie komisja Gospodarcza powinna o tym wiedzieć.

Proszę o przesłanie mego stanowiska wraz z uchwała do nadzoru prawnego.

Pan Eugeniusz Kluk- w tym przypadku proszę Pana Przewodniczącego o opinię prawną ,czy zmiany w komisji rewizyjnej muszą być omawiane na wcześniejszych posiedzeniach komisji.

Nie było więcej głosów w dyskusji .

Nie było więcej pytań.

Pan Przewodniczący zamknął sesję słowami ”w związku z wyczerpaniem porządku obrad, XXXVIII sesję Rady Miejskiej w Kępicach uważam za zamkniętą”.

Protokołowała:

Ewa Derra

Przewodniczący Rady Miejskiej

w Kępicach

Eugeniusz Wiśniewski

2

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Sylwia Łepecka 08-12-2005 09:51
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 01-01-2009
Ostatnia aktualizacja: Dariusz Sieradzki 07-05-2009 11:31